تمایل کنگره آمریکا به افزایش فشار علیه عربستان



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  ,کنگره آمریکا
قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی تدابیری برای تنبیه عربستان بابت مرگ جمال خاشقجی هستند. با این حال اختلافاتی در این رابطه میان جمهوری‌خواهان کنگره و دولت ترامپ، دو هفته مانده به انتخابات کنگره وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، رفتارهای اخیر عربستان سعودی به منبع اختلاف‌نظری دو حزبی در کنگره آمریکا تبدیل شده است. برخی از سناتورها عمیقا به داستان‌سرایی سعودی‌ها درباره مرگ جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست که حین "نزاع کشته شده" و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم از آن "اطلاع نداشته" به دیده تردید می‌نگرند، برخی هم آن را رد می‌کنند.

 

جف فلیک، از جمهوری‌خواهان عضو کمیته روابط خارجی سنا دوشنبه در نشستی سیاسی به میزبانی سی‌ان‌ان گفت: اگر شما متحدی داشته باشید که سر مسائل مشخصی با آن همکاری کنید، شما اصلا مایل به خراب کردن این رابطه نیستید. اما ما مجبوریم، ما باید ارزش‌هایی قائل شویم و اگر رژیمی یک روزنامه‌نگار را به قتل رساند، به آنها اعتراض کنیم.  

 

صحبت درباره تصویب لایحه‌ای علیه عربستان در شرایطی انجام می‌شود که دولت ترامپ به ارسال پیام‌های مغشوش درباره موضع کاخ سفید بابت تنبیه دولت ریاض ادامه می‌دهد. ترامپ دوشنبه به خبرنگاران گفت، از توضیح آنها درباره مرگ خاشقجی رضایت ندارد اما ساعاتی بعد دولت عربستان توئیتی به همراه تصویری از دیدار ولیعهد عربستان و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا منتشر کرد.

 

کنگره تا اواسط نوامبر در تعطیلات به سر می‌برد اما قانونگذارانی از دو حزب طیفی از گزینه‌های بالقوه برای سرکوب دولت عربستان را پیشنهاد داده‌اند که شامل جرایم مالی جدید با هدف خاتمه فروش تسلیحاتی و اخراج دیپلمات‌های سعودی می‌شود. به گفته مشاوران، مذاکرات پشت پرده درباره گام‌های آتی شامل تحریم‌های بالقوه در جریان است.

 

سناتور رند پل، از جمهوری‌خواهان متحد ترامپ که همواره نگاهی منفی به عربستان داشته است، در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا بر لزوم خاتمه فروش تسلیحاتی تاکید کرده اما همچنان پیش‌بینی می‌کند که دولت آمریکا به فروش تجهیزاتی به ریاض ادامه دهد.

 

رند پل دوشنبه به خبرنگاران گفت: اگر همین الان درباره آن رای‌گیری انجام دهیم، با آن مخالفت می‌شود. این فروش‌ها نهایتا باید اعلام شود اما گمان می‌کنم آنها هر آنچه را بتوانند امتحدان می‌کنند تا از وقوع آن در بحبوحه این مناقشه بر سر قتل خاشقجی جلوگیری کنند.

 

سنای آمریکا پیشتر برای توقف این فروش تسلیحاتی به عربستان تلاش کرده بود اما شکست خورد. سناتورها سال گذشته برای پیشبرد قطعنامه‌ای که بخشی از قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری ترامپ با این کشور را بلوکه می‌کرد، چهار رای کم آوردند. اما به نظر می‌رسد تعداد سناتورهایی که با توقف فروش تسلیحاتی در آینده موافق هستند، در پی مرگ خاشقجی افزایش یافته است. چندین قانونگذار آمریکایی که سال گذشته علیه این قطعنامه رای داده بودند، تغییر نظر داده‌اند.

 

سناتور بن سس، از جمهوری‌خواهان ایالت نبراسکا که به قطعنامه ۲۰۱۷ رای منفی داده بود، یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که عربستان باید توضیحات فراوانی ارائه دهد. او گفت: معتقدم باید همه گزینه‌ها را روی میز بگذاریم.

 

توقف این فروش تسلیحاتی به عربستان به منزله تغییری چشمگیر نه تنها میان واشنگتن و ریاض بلکه میان جمهوری‌خواهان کنگره و ترامپ خواهد بود. به نظر می‌رسد قانونگذاران جمهوری‌خواه قصد دارند فرصتی در اختیار ترامپ قرار دهند تا عربستان را تنبیه کند.

 

 سناتور لیندسی گراهام، از جمهوری‌خواهان کارولینای جنوبی که از متحدان عربستان در سنا است، به سی‌ان‌ان گفت حس می‌کند با قتل خاشقجی به او خیانت شده است. سناتور مارکو روبیو، از جمهوری‌خواهان ایالت فلوریدا دوشنبه قتل این روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را "بی‌اخلاقی و بی‌احترامی به ترامپ و ما که از این ائتلاف استراتژیک حمایت کرده‌ایم" دانست و افزود این مساله رئیس‌جمهوری آمریکا در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

 

قانونگذاران آمریکایی بسیار محتاطانه به مساله انتقاد از ترامپ وارد می‌شوند و تلاش می‌کنند تا به جنگ با ترامپ بر سر مسائلی نظیر مهاجرت یا تعرفه‌ها کشیده نشوند. دولت آمریکا هم مکررا احتمال لغو فروش تسلیحاتی آمریکا به عربستان را منتفی دانسته و تاکید دارد که ریاض متحدی بزرگ در خاورمیانه و وزنه تعادل مهمی مقابل ایران است.

 

 جارد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید هم تاکید دارد که دولت در فاز "حقیقت‌یابی" است اما همچنین از مراسم سی‌ان‌ان برای بیان مزیت‌های ائتلاف آمریکا – عربستان استفاده کرد. کوشنر گفت: معتقدم که دولتمان در امر مبارزاتش با تروریسم به دستاوردهایی رسیده است. ما باید با ایدئولوژی دیرینه افراطگرایی مقابله کنیم و عربستان شریک مهمی در این زمینه است.

 

ترامپ عصر دوشنبه پس از تماس تلفنی با ولیعهد عربستان به یواس‌ای تودی گفت که مخالف قطع فروش تسلیحاتی به عربستان است و تاکید کرد که آمریکا گزینه‌های دیگری هم دارد. در همین حال سناتور دیک دوربین، از دموکرات‌های ارشد سنا خواستار اخراج شاهزاده خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا شده است. خالد برادر کوچکتر ولیعهد است.

 

در روزهای گذشته حدود ۴۰ قانونگذار در نامه‌ای به ترامپ خواستار اعمال تحریم‌هایی طبق "قانون جهانی مسوولیت‌پذیری حقوق بشری ماگنیتسکی" شدند. علاوه بر تحریم‌های تحت نظر کنگره، اعضای کمیته روابط خارجی به همراه گراهام و سناتور پاتریک لهی، از دموکرات‌های ایالت ورمونت در نامه‌ای به ترامپ خواستار انجام تحقیقات طبق این قانون شدند.

 

همچنین یکی از مشاوران دموکرات سنای آمریکا تاکید کرد، مذاکراتی در مراحل اولیه درباره تصویب تحریم‌های مازاد حین دوره کنونی کنگره یا دوره آتی علیه عربستان وجود دارد که فراتر از اختیاراتی است که دولت آمریکا می‌تواند طبق این قانون حقوق بشری اعمال کند.

 

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا با وجود اذعان بر لزوم اعمال تحریم‌هایی در صورت گناهکار شناخته شدن عربستان، گفت آنها "ابزار کندی" هستند و دولت آمریکا باید همچنین به سایر روش‌ها برای مدیریت اینگونه رفتارها بیندیشد.  

 

از سوی دیگر سناتور رند پل در جمع خبرنگاران به سخنان عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان واکنش نشان داد. او تاکید کرد: پاسخ مستقیم من به این وزیر خارجه این است که چنین رفتاری انزجار بی‌حدی برای عربستان سعودی به بار می‌آورد که یک دیکتاتوری با ۳۰۰۰ زندانی سیاسی بدون دادگاه است که با فرض بیگناهی برای آمریکا سخنوری کند.

 

وزیر خارجه سعودی یکشنبه در گفت‌وگو با فاکس نیوز به نام سناتور رند پل اشاره کرده و گفته بود اتهامات او مبنی بر اینکه ولیعهد از قتل خاشقجی اطلاع داشته باشد "براساس حقیقت نیست" بلکه ناشی از "احساسات و گمانه‌زنی است."

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------