درخواست آمریکا و کانادا برای آزادی شهروندان کانادایی‌ بازداشت شده در چین



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , آمریکا و کانادا
آمریکا نیز به کانادا پیوسته و از پکن خواست تا دو شهروند کانادایی را که به شدت گمان می‌رود در اقدامی تلافی‌جویانه در رابطه با بازداشت یکی از مدیران ارشد کمپانی هوآوی چین بازداشت شده‌اند، آزاد کند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین هفته گذشته "مایکل کوریگ"، دیپلمات سابق و یکی از مشاوران اندیشکده گروه بین‌المللی بحران و "مایکل اسپاور"، تاجر کانادایی را بازداشت کرد؛ رویدادی که پس از بازداشت "منگ وانژو"، مدیر دفتر مالی کمپانی هوآوی در تاریخ اول دسامبر سال جاری میلادی توسط پلیس کانادا صورت گرفت.

 

کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای گفت: ما به شدت نسبت به بازداشت خودسرانه دو شهروند کانادایی در اوایل ماه جاری میلادی توسط مقامات چینی نگران شده‌ایم و خواستار آزادی فوری آنها هستیم.

 

وی افزود: منگ که دختر بنیانگذار کمپانی هوآوی نیز است با یک روند قانونی عادلانه غیرمتعصبانه و شفاف مواجه است و کانادا در خصوص اجرای قانون و روندهای قانونی نه سازش می‌کند و نه جنبه سیاسی به آنها می‌دهد.

 

اظهارات فریلند در بیانیه مشابهی از جانب رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز منعکس شد که تاکید کرد: کانادا در جریان بازداشت منگ از تعهدات قانونی بین‌المللی‌اش تبعیت کرده و آمریکا هم خواستار آزادی فوری کوریگ و اسپاور است.

 

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای گفت: بریتانیا کاملا مطمئن است که کانادا یک روند قانونی عادلانه و شفاف را با قائل شدن برای احترام منگ انجام می‌دهد. من نسبت به گمانه‌زنی‌های مطرح شده در خصوص وجود یک انگیزه سیاسی برای بازداشت کوریگ و اسپاور به شدت نگران شده‌ام.

 

در همین حال اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: انگیزه اعلام شده برای بازداشت کوریگ و اسپاور نگرانی‌هایی را درباره انجام اقدامات تجاری و تحقیقاتی قانونی در چین به وجود می‌آورد. جلوگیری از دسترسی داشتن به یک وکیل در زمان بازداشت مغایر با حقوق دفاعی است و ما از تلاش‌های دولت کانادا حمایت می‌کنیم.

 

در حالی که منگ به وکلا دسترسی کامل دارد و قادر است با اعضای خانواده‌اش دیدار داشته باشد، کوریگ از داشتن یک وکیل و نماینده قانونی منع شده، اجازه دیدار با اعضای خانواده‌اش ندارد و تنها به یک کنسول که ماهی یک بار به ملاقات‌اش می‌آید محدود شده است.

 

چین برای بازداشت این دو شهروند کانادایی جزییات مبهمی را ارائه داده و اعلام کرده که آنها مظنون به مشارکت در فعالیت‌هایی که امنیت چین را به مخاطره انداخته مظنون هستند و هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی به بازداشت منگ را در این رابطه مطرح نکرده است.

 

آمریکا در تلاش است تا منگ را مسترد کند و این مدیر ۴۶ ساله در ونکوور به قید ضمانت آزاد است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------