قرارداد نیم میلیون دلاری عضو سابق کنگره آمریکا با عربستان پس از قتل خاشقجی



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , کنگره
مدت‌ها پس از آنکه بسیاری از شرکت‌های آمریکایی قراردادهای پول ساز خود با عربستان را به دلیل مشارکت این کشور در قتل جمال خاشقجی متوقف کردند گروه مک کئون، متعلق به یک عضو سابق کنگره قراردادهایی با مبالغ هنگفت با این کشور امضا کرده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری OpenSecrets News، این کمپانی لابی‌گر به ریاست هاوارد مک‌کئون، یکی از اعضای سابق کنگره آمریکا گزارش داد که در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸، نیم میلیون دلار از سفارت عربستان دریافتی داشته تا به لابی‌گری برای منافع عربستان ادامه دهد.

 

دو مبلغ پرداختی یکی ۴۵۰ هزار دلار سه روز پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی بوده و مک‌کئون نیز ۵۰ هزار دلار به صورت ماهانه برای لابی‌گری به نفع عربستان دریافت می‌کند.

 

کمی پس از آنکه مک‌کئون در سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا را ترک گفت، به همراه کمپانی‌اش قراردادهایی را به نفع منافع سیاسی عربستان در دولت آمریکا امضا کرد. مک‌کئون رئیس جمهوری خواهان در کمیته خدمات مسلح آمریکا در مجلس نمایندگان بود و یکی از دریافت کنندگان ارشد منابع مالی قراردادهای تسلیحاتی بود.

 

به گفته قانون ثبت عامل خارجی، مک‌کئون تلاش کرده تا چند تن از اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان را برای اسپانسری حمایت عربستان در جنگ علیه حوثی‌ها و قانون اجرای تحریم‌ها علیه ایران استخدام کند. این قانون دولت آمریکا را موظف می‌کرد تا تعیین کند آیا ایران تهدید کننده صلح و ثبات در یمن است و اگر این چنین بود، تحریم‌هایی را علیه افرادی که مسبب آن بودند، اعمال کند و در کنار آن، ‌حامیان مالی حوثی‌ها مجازات مالی می‌شوند.

 

۱۱ ژوئیه سال گذشته میلادی بود که مک‌کئون نشستی را میان سفارت عربستان و جو ویلسون، یکی از اعضای ارشد کمیته فرعی پرسنل نظامی سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان تحت رهبری خودش ترتیب داد. ویلسون رسما پنج روز بعد از آن پنج لایحه را مورد حمایت خود قرار داد.

 

مک‌کئون قصد داشت حمایت مایک راجرز، استیو راسل و مایک کاناوای، از اعضای کمیته خدمات مسلح را به دست بیاورد اگرچه اینها نامشان را به عنوان حامیان این لوایح اعلام نکردند.

 

وی همچنین با اعضای کنگره درباره موضوع قانون اختیارات جنگ لابی کرد که در آن حمایت آمریکا از مداخله نظامی در یمن برداشته می‌شد.

 

در اکتبر سال گذشته میلادی، مرکز سیاست‌های مسؤولانه گزارش داد که لابی‌گرهای سعودی و عاملان خارجی بیش از ۱.۶ میلیون دلار برای کاندیداهای فدرال در انتخابات ۲۰۱۸ هزینه کردند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------