هجوم اتباع آسیای مرکزی به گروه ابوبکر بغدادی؛ چرا؟



اخبار,اخباربین الملل, ابوبکر بغدادی

گروه بین المللی بحران ها روز سه شنبه با انتشار گزارشی از پیوستن بیش از پیش اتباع کشورهای آسیای مرکزی به گروه تروریستی داعش در سوریه هشدار داد و از دولت های این منطقه خواست روی این موضوع متمرکز شوند.

به گزارش تیک ، در شرایطی که فساد و سوء مدیریت در پنج کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان شکل عمومی به خود گرفته است « در سه سال اخیر 2000 تا 4000 شهروند آسیای مرکزی به مناطق تحت کنترل دولت اسلامی پیوستند .»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، دیردر تینان مسئول آسیای مرکزی در گروه بین المللی بحران ها گفت: « دولت اسلامی امروز در آسیای مرکزی بسیار راحت تر از افغانستان و پاکستان عضو گیری می کند .»

وی تاکید کرد « اما گرایش به تغییرات سیاسی و اجتماعی در این منطقه ریشه دوانده است .»


از نشانه های تشدید عضو گیری دولت اسلامی می توان به رفتن افراد مختلف به سوریه اشاره کرد. گروه بین المللی بحران ها به یک زن آرایشگر 17 ساله، تجار و زنان مجرد همراه با کودکان اشاره کرد.

گروه بین المللی بحران ها در گزارش خود اعلام کرد « همه آنها فکر می کنند خلافت اسلامی جایگزین مناسب برای دوره بعد از شوروی است. چون در این پنج کشور مذهب جای خالی مدیریت و نا امنی اجتماعی را پر کرده است .»

جمهوری های سابق شوروی تاکنون نتوانسته اند پاسخ مناسبی برای این وضع پیدا کنند.


هر چند تاجیکستان و قزاقستان سال 2014 با تصویب قانون جنگیدن در خارج را جرم اعلام کردند اما تاکنون هیچ اقدامی برای منصرف کردن داوطلبان جنگ در سوریه و عراق و کمک به دولت اسلامی انجام نداده اند.

گروه بین المللی بحران ها اعلام کرد « دستگاه های امنیتی کشورهای آسیای مرکزی از این تهدیدها برای اهداف سیاسی و محدود کردن آزادی های فردی استفاه می کنند .»

جنبش اسلامی ازبکستان با القاعده مرتبط است و این گروه بین المللی درباره تهدید تروریستی آن هشدار دارد و اعلام کرد شمار ازبک هایی که به سوریه می روند احتمال دارد به 2500 نفر برسد.


تاجیکستان ماه های نوامبر و دسامبر بیش از 60 مظنون را به اتهام تلاش برای رفتن به سوریه بازداشت کرد. اغلب آنها عضو جماعت انصار الله،‌ شاخه جنبش اسلامی ازبکستان در تاجیسکتان بودند.

کشورهای آسیای مرکزی که لائیک هستند و بیشتر جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند اغلب تحت رهبری اتوکرات هایی قرار دارند که بعد از فروپاشی شوروی حکومت می کنند.


قرقیزستان تنها کشور آسیای مرکزی است که در آن دسامبر 2011 بعد از دو کودتا در سال های 2005 و 2010 انتقال دموکراتیک صورت گرفت.


 اخبار بین الملل -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------