ادعای حمله داعش به پایگاه هوایی ارتش روسیه در سوریه



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, پایگاه هوایی ارتش روسیه

موسسه تحقیقاتی "استراتفور" براساس آنالیز تصاویر ماهواره‌ای، براین اعتقاد است که آتش‌سوزی‌های رخ داده در این پایگاه هوایی بر اثر حمله نظامی به‌وجود آمده است.

 یک موسسه تحقیقاتی می‌گوید گروه "دولت اسلامی" (داعش) به یک پایگاه هوایی ارتش روسیه در استان حمص سوریه حمله و چندین هلی‌کوپتر روسی و نفربر نظامی مستقر در این پایگاه را منهدم کرده است. روسیه این خبر را تکذیب می‌کند.

به گزارش عصر  ایران   به  نقل  از  دویچه وله، شبکه جهانی بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه (۲۴ مه/ ۴ خرداد) به نقل از موسسه تحقیقاتی "استراتفور" گزارش داد در سلسله انفجارهایی که هفته گذشته در یک پایگاه هوایی ارتش روسیه در استان حمص سوریه رخ داد ۴ هلی‌کوپتر روسی و ۲۰ خودروی نظامی سنگین نابود شده‌اند.

موسسه تحقیقاتی "استراتفور" براساس آنالیز تصاویر ماهواره‌ای، براین اعتقاد است که آتش‌سوزی‌های رخ داده در این پایگاه هوایی بر اثر حمله نظامی به‌وجود آمده است.

"استراتفور" یک مؤسسه پژوهشی آمریکایی است که تحلیل‌‌ها، اطلاعات و پیشی‌بینی‌های راهبردی را در مسائل بین‌المللی و تهدیدهای امنیتی در اختیار نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی فراملیتی قرار می‌دهد.

گروه داعش تاکنون در باره این حمله اظهارنظر نکرده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. بنابر گزارشی که در پایگاه خبری "اعماق" متعلق به داعش منتشر شده علت وقوع آتش‌سوزی در پایگاه هوایی استان حمص، مشکل فنی بوده است.

با این‌حال "سیم تاک"، یکی از تحلیل‌گران موسسه استراتفور به شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که انفجارها ناشی از عوامل تصادفی نبوده بلکه کاملا روشن است که چندین انفجار در این پایگاه هوایی رخ داده و روس‌ها ضربه سختی خورده‌اند.»

به گفته این تحلیل‌گر، یک اسکادران کامل هلی‌کوپتر روسی مستقر در این پایگاه نابوده شده‌اند و چندین هواپیما و انبار قطعات موجود در پایگاه نیز آسیب دیده است. تحلیل‌گر استراتفور در گفت‌وگوی خود با بی‌بی‌سی افزود، او گمان می‌کند که گروه "دولت اسلامی" پشت سر این انفجارها قرار دارد.

آنچه روشن نیست این است که چرا گروه "دولت اسلامی" چنین موفقیت نظامی را به رخ نمی‌کشد. در حالی که در گذشته داعش مسئولیت چنین حملاتی را بر عهده گرفته و حتی از این نوع عملیات‌ فیلم‌برداری کرده است. سیم تاک می‌گوید ممکن است داعش در این زمینه تغییر راهبرد داده باشد.

مسکو تکذیب می‌کند
در این میان مقام‌های روسیه خبر حمله شبه‌نظامیان گروه "دولت اسلامی" به پایگاه هوایی روس‌ها در حمص سوریه را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایگور کوناشنکو، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این رابطه گفت که تمامی هلیکوپترهای روسی که به سوریه اعزام شده‌اند "در حال اجرای مأموریت برنامه‌ریزی‌شده خود برای نابودی تروریست‌ها هستند".

کوناشنکو این ادعا را تبلیغات محض خواند که گروه "دولت اسلامی" چهار فروند هلیکوپتر و ۲۰ نفربر روسی مستقر در یک پایگاه هوایی در استان حمص را متلاشی کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در مورد تصاویر ماهواره‌ای مورد اشاره موسسه استرافور گفت که این عکس‌ها مربوط به درگیری‌هایی است که ماه‌ها پیش میان دولت سوریه و شبه‌نظامیان داعش صورت گرفته بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------