افشای جزئیات طرح عربستان برای یمن



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, طرح عربستان برای یمن

منابع دپیلماتیک غربی از محتوای سندی که عربستان در اختیار فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن قرار داد، پرده برداشتند.

به گزارش  ایسنا؛ شبکه خبری المیادین، پیشنهاد عربستان شامل دو بخش است که بخش اول آن در کویت امضا می‌شود و بخش دوم آن در مکه.


منابع غربی گفتند: هدف عربستان از امضای بخش دوم این سند در مکه این است که تعیین رئیس جمهور جدید یمن و دولت در خاک آن و تحت نظارتش باشد.

بخشی که در کویت امضا می‌شود شامل توقف کامل و فراگیر درگیری‌ها است.

این منابع به بند دوم توافق نظامی که در کویت امضا می‌شود، اشاره کردند که شامل تشکیل کمیته‌های نظامی مورد توافق می‌شود.

در پیشنهاد عربستان به منطقه "أ" اشاره شده است که شامل صنعا پایتخت، تعز و الحدیده می‌شود و بر اساس آن باید سلاح‌ها در این مناطق تحویل داده شود.

در این توافقنامه همچنین به آزادی همه زندانیان و اسرا از جمله کسانی که اسامی‌شان در قطعنامه 2216 آمده، اشاره شده است.

از سوی دیگر، هیات صنعاء نیز طرح کاملی را درباره چگونگی عقب نشینی از منطقه «أ» طی 30 روز ارائه می‌دهد که شامل بازگشایی همه گذرگاه‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و تامین نیازهای اساسی مردم از جمله موارد اشاره شده در توافقنامه یاد شده است.
بر اساس این گزارش، توافقنامه کویت تحت نظارت امیر کویت و فرستاده ویژه سازمان ملل امضا می‌شود و با توافقنامه دیگری در مکه که تاریخش بعدا اعلام می‌شود، تکمیل خواهد شد.
بخش دوم این توافقنامه نیز در مکه با نظارت دولت عربستان سعودی به امضا می‌سد. توافقنامه مکه بر انتخاب معاون رئیس جمهوری با توافق طرفین تاکید دارد و همه اختیارات عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به وی واگذار می‌شود. پس از آن معاون جدید رئیس جمهوری یمن نیز نخست وزیر مورد توافق را تعیین می‌کند و وی را به تشکیل دولت وحدت ملی در کمتر از 30 روز مکلف می‌کند که آن بعد از زمین گذاشتن سلاح در منطقه أ است.

همچنین کمیته‌ای بین‌المللی از اعضای دائم شورای امنیت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور تضمین اجرای توافق و نظارت بر روند آن تشکیل می‌شود.

منابع دیپلماتیک غربی همچنین به المیادین گفتند: هیات صنعاء ضمن مخالفت با طرح عربستان، بر لزوم دست یابی به توافقنامه‌ای فراگیر در کویت تاکید کرد.

این هیات همچنین لزوم تضمین اجرای توافق خروج یمن از بند هفتم سازمان ملل و لغو تحریم‌ها علیه این کشور تاکید کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------