اردوغان: درباره جنبش گولن اشتباه کرده بودیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رئیس‌جمهوری ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت، دولت آنکارا شدیدا درباره جنبش گولن اشتباه کرده بود. اردوغان، روحانی مسلمان ساکن آمریکا را عامل کودتای ناکام ترکیه می‌داند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه ان تی‌ وی با اشاره به نقش احتمالی جنبش گولن در کودتای ۱۵ ژوئیه گفت: باور کنید اگر ۲۰ سال، ۱۵ یا ۱۰ سال و یا حتی سه یا چهار سال پیش گفته می‌شد، من چندان درباره آن (کودتای ناکام) فکر نمی‌کردم. در ضمن بهترین واکنش به ژنرال جوزف وتل، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا درباره اظهارات اخیرش راجع به بازداشت افسران در ترکیه این است که آمریکا فتح‌الله گولن را به ترکیه تحویل دهد.

او افزود: ما اشتباه جدی درباره جنبش گولن داشتیم خدا ما را ببخشد. ما نباید آنها را آزاد می‌گذاشتیم.

اردوغان با اشاره به درخواست ترکیه برای استرداد گولن گفت: ما شریک استراتژیک شما (آمریکا) هستیم. چرا نمی‌آیید درباره این مساله با ترکیه مذاکره کنید؟

ژنرال وتل اخیرا گفته است که برخی از افسران ترکیه که آمریکا با آنها ارتباط دارد، به اتهام ایفای نقش در کودتای ناکام بازداشت شده‌اند. اردوغان هم به شدت از اظهارات این مقام انتقاد کرد اما پنتاگون گفت که سخنان این ژنرال بد فهمیده شده است.

اردوغان در سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه قدرت‌های بزرگتری در پشت کودتای اخیر بودند، گفت که گولن یک "سرباز پیاده شطرنج" است که از سوی یک "مغز متفکر" حمایت شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه معمولا در سخنان خود از واژه "مغز متفکر" استفاده می‌کند و منظور او به صورت کلی، غرب و خصوصا آمریکاست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------