اردوغان: به دیدار «دوستم، ولادیمیر» می‌روم!/ اظهارت موسس «ویکلی لیکس» درباره کلینتون



 کیوسک بین‌المللی

اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره روابط با روسیه و وضعیت کشورش پس از کودتا، بر عهده گرفتن مسئولیت یک اقدام تروریستی توسط داعش، جدا شدن برخی از سران داعش و پیوستن آن ها به القاعده، دیدگاه ظریف درباره روابط تهران- باکو و دیدگاه بنیانگذار ویکی لیکس درباره هیلاری کلینتون، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به تحولات ترکیه، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. خبرگزاری «رویترز» اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را پیش از سفر به روسیه بازتاب داده که از عزم خود برای توسعه روابط با مسکو سخن گفته است. وی اظهار داشته: «این سفر، تاریخی خواهد بود. آغازی جدید... من مطمئن هستم گفت‌وگوها با دوستم ولادیمیر (پوتین) در روابط دوجانبه‌مان صفحه‌ای جدید باز می‌کند. معتقدم فراروی کشورهای ما کارهای زیادی است که باید با همکاری یکدیگر انجام دهیم». اردوغان همچنین درباره موضوع سوریه گفته: «غیرممکن است بدون مشارکت روسیه، راه‌حلی برای پرونده سوریه حاصل شود و تنها از طریق همکاری با روسیه می‌توانیم راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه ایجاد کنیم».

از سوی دیگر، در شرایطی که شب گذشته تجمع هایی در ترکیه برای حمایت از دولت در مقابل کودتای نافرجام اخیر برگزار شد، شبکه خبری «الجزیره» در همین زمینه با اردوغان گفت و گو کرده است. اردوغان در این گفت و گو اظهار داشته: «تلاش برای کودتا در ترکیه را برخی از تروریست ها انجام دادند که لباس نظامی ترکیه را بر تن داشتند. این اقدام را اعضای گروه تروریستی فتح الله گولن انجام دادند. این گروه، تاریخی چهل ساله در ترکیه دارد و طی این مدت به ارتش، دستگاه قضا و پلیس نفوذ کرده است». وی درباره بازداشت شمار زیادی از نظامیان و حتی محافظان خود نیز گفته: «من از آینده ترسی ندارم و تدابیر لازم را انجام داده ام و معتقدم که باید باز هم هوشیار باشیم. ما تدابیر لازم را انجام می دهیم تا افسران آینده، پیرو کودتاچیان نشوند».

بر عهده گرفتن مسئولیت یک حمله تروریستی در اروپا توسط داعش، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی داعش اعلام کرده فردی که با داس به 2 مأمور پلیس بلژیک در شهر چارلروی حمله کرده، یکی از سربازان این گروه بوده است. خبرگزاری اعماق وابسته به داعش اعلام کرده است که این حمله در پاسخ به درخواست این گروه برای حمله به شهروندان کشورهایی بوده که در ائتلاف به رهبری آمریکا برای بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه شرکت دارند. پلیس بلژیک تحقیقاتی را درباره این حادثه تروریستی انجام داده و هویت فرد مهاجم را شناسایی نموده است. بر اساس اعلام پلیس بلژیک، عامل اصلی این حمله اهل الجزایر بوده که از سال 2012 میلادی در بلژیک زندگی می کرده و سابقه مجرمانه داشته است.

در مطلبی دیگر درباره داعش، پایگاه خبری «سومریه نیوز» از جدا شدن برخی از سران این گروه و بیعت آن ها با القاعده خبر داده است. بر اساس این گزارش، تعدادی از سرکردگان داعش در کرکوک، از این گروه تروریستی جدا شدند و با ایمن الظواهری، سرکرده القاعده اعلام بیعت کردند. این عناصر روز یکشنبه در یک نشست ویژه در جنوب غربی این استان با اعلام این تصمیم، به ایمن الظواهری سرکرده القاعده اعلام وفاداری کردند. این منبع خبری که خواست نامش فاش نشود، با مهم خواندن این تصممیم، آن را ضربه ای فلج کننده برای داعش دانست و افزود: «این تغییر رویکرد، نقش بسیار مهمی در از هم گسیختن تشکیلات داعش خواهد داشت». منبع مذکور همچنین گفته: «انشقاق این فرماندهان، تأثیری منفی بین صفوف عناصر داعش خواهد داشت و بعید نیست شاهد درگیری های نظامی بین جناح البغدادی و جناج جدید هوادار الظواهری در عراق باشیم».

سفر رئیس جمهور ایران و هیئت بلندپایه همراه وی به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان و توافقات صورت گرفته برای توسعه روابط نیز مشخصاً مورد توجه مطبوعات و رسانه های دو کشور قرار گرفته است. در همین راستا، خبرگزاری «ترند» با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت و گو کرده است. ظریف که در باکو به سر می برد، اظهار داشته: «تحریم‌ها در روابط  ایران با همسایگانش نسبت به بقیه کشورها تاثیر کمتری گذاشت؛ هرچند که با شروع گفت‌‌وگوها، همسایگان ایران نیز رویکردهای فعال‌تری در قبال ایران اتخاذ کردند». وی در ادامه گفت: «در بین این همسایگان، جمهوری آذربایجان و روسیه بیشتر از بقیه روابط خود را با ایران افزایش دادند». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «روابط ما با این دو کشور از زمان گفت‌‌وگوهای هسته‌ای و برجام رشد داشته است».

در نهایت، اظهارات بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس درباره هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوعی است که «راشا تودی» به آن پرداخته است. جولیان آسانژ در گفت و گو با این شبکه خبری گفته: «رابطه وسیعی نیز میان هیلاری کلینتون و عربستان سعودی و در واقع، میان موسسه کلینتون و عربستان وجود دارد. ریاض احتمالاً بزرگترین اهدا کننده و بانی موسسه کلینتون است و در زمانی که کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بود، سیاست‌های صادرات تسلیحاتی‌اش کاملاً به نفع عربستان بود». وی درباره ادعای دست داشتن روسیه در انتشار ایمیل های کلینتون نیز گفته: «کلینتون قصد دارد انتشار ایمیل‌های اولیه ما را با ایمیل‌های هک شده کنواسیون دموکرات‌ها یا دیگر سازمان‌های سیاسی در آمریکا تلفیق کند».
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------