چرا پوتین رئیس دفتر قدرتمند خود را اخراج کرد؟



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل ,ولادمیر پوتین

 شورای اتلانیتک نوشت: ولادمیر پوتین در 12 آگوست، دستیار ارشد و رئیس دفتر خود سرگئی ایوانف را که 12 سال با او همکاری کرده بود اخراج کرد. ایوانف دومین فرد مهم در سلسله‌مراتب سیاسی روسیه بود. این یک تغییر مهم در دولت پوتین است. پوتین ایوانف را با آنتوان واینو، دیپلمات سابق جایگزین کرد. واینو نوه رهبر کمونیست سابق استونی است.

به گزارش انتخاب ، پوتین و ایوانف در مدرسه آموزشی کا.گ.ب به‌طور همان زمان حضور داشتند، اما برخلاف پوتین، ایوانف یک افسر برجسته بود. ایوانف، که مسلط به زبان انگلیسی و سوئدی است، مدتی رئیس کا.گ.ب در فنلاند بود. او فردی امنیتی است، با خارجی‌ها خوب صحبت می‌کند و دارای شوخ‌طبعی منحصربه‌فردی است.

ایوانف مدت‌ها یکی از اعضای حلقه نزدیکان پوتین بود. او در سال 1999 به‌عنوان وزیر امنیت ملی منصوب شد و از سال 2001 تا سال 2007 وزیر دفاع روسیه بود. سپس پوتین او را به‌عنوان معاون اول نخست‌وزیر ارتقا داد و به وی اجازه داد تا با دیمیتری مدودف برای انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت کند. پوتین درنهایت تصمیم به انتخاب مدودف گرفت که نامزد ضعیف‌تر این رقابت بود. در دسامبر سال 2011، پوتین ایوانف را به‌عنوان رئیس دفترش منصوب کرد.

اگرچه ایوانف و پوتین ارتباطات نزدیکی باهم داشتند اما ایوانف همواره به‌عنوان یک رقیب جدی برای پوتین شناخته می‌شد. ایوانف معتقد بود که پوتین در کا.گ.ب مقامی پایین‌تر از وی داشته است. درگیری‌های پوتین و ایوانف بیشتر بر سر مسائل امنیتی و سیاست خارجی بوده است. ایوانف هیچ ارتباطی با نزدیکان میلیاردر پوتین ندارد، وی به‌عنوان فردی تندرو و حامی دولت روسیه شناخته می‌شود. عده‌ای معتقدند در ماجرای به قتل رسیدن بوریس‌نمتسوف و حمایت رمضان‌قدیروف رئیس‌جمهور چچن از قتل وی، ایوانف نیز دخیل بوده است، پس‌ازاین ماجرا وی به مدت یک هفته از انظار عمومی غایب بود.

به نظر می‌رسد اختلاف اصلی میان پوتین و ایوانف بر سر مسئله اوکراین بوده است. بر اساس شواهد نامعتبر، ایوانف معتقد به نفوذ در اوکراین تا حد ممکن اما درنهایت توافقی پایدار با غرب بوده است درحالی‌که پوتین با عدم توافق و باقی ماندن مناقشات حل‌نشده برای بی‌ثباتی در منطقه موافقت داشته است. شواهد نشان می‌دهد علت اخراج ایوانف مسئله اوکراین بوده چراکه در آستانه دو جلسه مهم برای تصمیم‌گیری در مورد مناقشه اوکراین در تاریخ 8 و 11 آگوست، ایوانف حاضر نبوده است. پوتین با اخراج ایوانف تصمیم شجاعانه و بزرگی گرفت اما به نظر می‌رسد این امر درنهایت به بی‌ثباتی در کرملین منجر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------