بنیاد کلینتون؛ ابزار نفوذ آمریکا در داخل و خارج این کشور



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, کلینتون

بنیاد کلینتون که در سال 1997 با هدف ظاهری کمک به افزایش امنیت بهداشتی و توان مالی مردم جهان تاسیس شد، علاوه براینکه اقدامات این بنیاد در مناطقی که فعالیت داشته به عنوان ابزار نفوذ آمریکا کار می کند درداخل آمریکا نیز خانواده کلینتون به عنوان بانیان آن به تلاش برای سلطه بر حزب دمکرات و ثروت اندوزی متهم هستند.

 به  گزارش  ایرنا ؛سال هاست که کنش های مالی، شفافیت در تراکنش ها و کمک هایی که بنیاد کلینتون از اشخاص و دولت ها دریافت می کند، با ابهامات زیادی مواجه است، به ویژه در دوره تصدی هیلاری کلینتون بر وزارت خارجه آمریکا، کمک های برخی کشورها عربی از جمله عربستان به این بنیاد با انتقادهای تندی مواجه شده است.


در زمانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود، کمک های مالی زیادی از سوی اشخاص و برخی دولتمردان عربی به بنیاد کلینتون صورت گرفت، که این کمک ها به یک چالش بزرگ برای او تبدیل شده است.


روزنامه نیویورک تایمز با انتقاد از کمک 10 میلیون دلاری عربستان به بنیاد کلینتون نوشت؛ برای همه روشن است که دولت هایی مانند عربستان سعودی، قطر، کویت و دبی میلیون ها دلار به این بنیاد کمک کرده اند، در حالی که این کشورها از سوی وزارت خارجه آمریکا بارها به دلیل نقض گسترده حقوق بشر محکوم شده اند.


برنی سندرز در جریان یکی از مناظره انتخاباتی بشدت از هیلاری کلینتون به خاطر داشتن رابطه مالی با برخی دولت های دیکتاتور و ناقض حقوق بشر انتقاد کرد و گفت : هیلاری جیره خوار حکومت سعودی به عنوان دولتی دیکتاتور است.


' توجه به این نکته ضروری است که کمک های پیدا و پنهان دولت سعودی به بنیاد کلینتون به منظور حمایت از هیلاری برای پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری 2016 است، زیرا سعودیها بر این باورند با توجه به رابطه نزدیکی هیلاری با برخی سران عرب منطقه، بهتر از ترامپ می تواند، اهداف منطقه ای آنها را تامین کند.'


همچنین کمک های جرج سورس میلیاردر معروف آمریکایی و ملقب به پدر انقلاب های رنگی و کسی که همواره نقش مهمی در پیروزی نامزدهای دمکرات داشته به هیلاری کلینتون با انتقادهای تند رقبای او در رقابت های دورن حزبی مواجه شده است.


سورس در سال 2004 برای برکناری جرج بوش از قدرت 20 میلیون دلار هزینه کرد اما تلاش های او در زمینه با شکست مواجه شد، سورس تاکنون هشت میلیون دلار به هیلاری کلینتون کمک کرده است.


عملکرد بنیاد کلینتون مورد انتقاد تند 'تد کروز' و 'دونالد ترامپ' دو نامزد جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری نیز قرار گرفت. تد کروز گفت : بنیاد کلینتون باید تمامی کمک های مالی که در دوران تصدی هیلاری بر وزارت خارجه آمریکا جمع آوری کرده است را بازگرداند.


مخالفان بنیاد کلینتون بر این باورند که هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه در ازای کمک های مالی از سوی برخی کشورهای ناقض حقوق بشر از جمله چند کشور عربی، در عمل اهداف این بنیاد را زیر پا گذاشته است.


دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات 2016 از بنیاد کلینتون به عنوان یک 'واترگیت جدید' نام برد و خواستار تحقیق دادستان آمریکا درباره عملکرد آن شد.


در چنین شرایطی بنیاد کلینتون اعلام کرد که در مورد اظهارنامه های مالیاتی دچار اشتباه شده اند و 'مورا پالی' مدیر بنیاد اعلام کرد : اشتباهاتی داشته ایم، سایر شرکت ها نیز چنین اشتباهاتی را مرتکب می شوند، اما تلاش می کنیم به سرعت این خطا ها را رفع و از بروز آن ها در آینده جلوگیری کنیم.'


بیل کلینتون ،همسر هیلاری و رئیس جمهوری سابق آمریکا تحت فشار با صدور بیانیه ای اعلام کرد اگر همسرش در انتخابات پیروز شود، او را از هیت مدیره بنیاد خیریه کنار خواهند گذاشت و همچنین جمع آوری اعانه ها از سایر کشورها را متوقف و تنها از شهروندان آمریکایی کمک های خیریه خواهند پذیرفت.


بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در زمان مسئولیت هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا از 154 نفری که با هیلاری ملاقات حضوری و یا گفت وگوی تلفنی داشته اند، 85 نفر از آنان بیش از 156 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک کرده اند.


مجموعه اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی بنیاد کلینتون در طول سال های گذشته بر خلاف اصول اساسی شکل گیری آن، یعنی تمرکز برای ارتقا امنیت بهداشتی، توانمندسازی اقتصادی، توسعه خدمات شهروندی و آشتی نژادی، قومی و مذهبی مردم جهان، بیشتر به دنبال اهداف سیاسی و مالی خود بوده است.


این بنیاد که دفاتر مرکزی آن در شهرهای نیویورک و لیتل راک، آرکانزاس قرار دارد، تاکنون موفقیتی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده خود به دست نیاورده است و در آمریکا تنها به محلی برای نفوذ بیشتر خانواده کلینتون بر حزب دمکرات و افزایش توان مالی آنها و همچنین کمک به ستاد انتخاباتی او تبدیل شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------