کلیدی ترین نکات در گزارش پارلمان بریتانیا علیه "کامرون"



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,کامرون

نخست وزیر پیشین به نقش داشتن در ظهور داعش متهم شد

کلیدی ترین نکات در گزارش پارلمان بریتانیا علیه "کامرون"

نمایندگان بریتانیایی معتقدند که اقدام کافی از سوی کامرون برای جلوگیری از دستیابی گروه های شورشی به سلاح های رژیم قذافی صورت نگرفت این موضوع به گسترش تروریسم در منطقه دامن زد.

 نمایندگان پارلمان بریتانیا در گزارشی جدید از دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین این کشور بابت مداخله نظامی در لیبی انتقاد کرده و گفته ‌اند این اقدام در ظهور گروه تروریستی داعش نقش داشته است.

به گزارش خرداد، در گزارش قانونگذاران بریتانیایی آمده که نخست‌وزیر پیشین، بر پایه برخی «مفروضه‌های نادرست» این کشور را وارد جنگ کرد و پس از آن با اتخاذ سیاستی بی‌هدف و «فرصت‌گرایانه» برای تغییر رژیم در این کشور، لیبی را در هرج و مرج فرو برد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در این گزارش 49 صفحه‌ای تصریح کرده‌اند دولت بریتانیا بعد از اغراق در تهدیدهای دیکتاتور سابق لیبی علیه شهروندان و غیرنظامیان، بدون محاسبه شمار نیروهای افراطی در میان گروه‌های شورشی، حملات هوایی علیه این کشور را آغاز کرد.

در این گزارش اشاره شده است که عدم استراتژی منسجم و ارزیابی صحیح کامرون در قبال بحران در لیبی سبب "فروپاشی سیاسی و اقتصادی"، وقوع جنگ های قبیله ای، بحران پناهجویان، نقض گسترده حقوق بشر و ظهور داعش در شمال آفریقا و پر کردن خلاء توسط آن گروه شد. در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است که داعش با دسترسی به تسلیحات رژیم قذافی توانست قدرتمندتر شود.

کلیدی ترین نکات مندرج در این گزارش بدین شرح می باشند:

*هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دولت بریتانیا تجزیه و تحلیل مناسبی از ماهیت گروه های شورشی در لیبی داشت.

*هیچ هدف استراتژیک تعریف شده وجود نداشت.

*زمانی که امنیت بنغازی برقرار شد هیچ تلاشی در قبال حفاظت از جان شهروندان غیر نظامی و انجام اصلاحات در لیبی انجام نشد و در مقابل به طور انحصاری کامرون تنها بر روی مداخله نظامی تمرکز کرده بود.

*کامرون می بایستی در آن زمان از تاثیر و قدرت نفوذ تونی بلر برای تامین امنیت قذافی پس از کناره گیری از قدرت و پیدا کردن راه حل دیپلماتیک استفاده می کرد.

*بسیاری از مردم لیبی در شورش ها در عراق داشته اند و به القاعده در افغانستان پیوسته اند این بدان معناست که امکان تقویت گروه های افراطی در لیبی اشکار بود اما کامرون به این موضوع دقتی نداشت.

*اقدام کافی برای جلوگیری از دستیابی گروه های شورشی به سلاح های رژیم قذافی صورت نگرفت این موضوع به ناآرامی و گسترش تروریسم در منطقه دامن زد.

دیوید کامرون پس از اعلام نتایج همه پرسی اخیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از سمت نخست وزیری استعفا داد. برخلاف نظر او که خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اکثریت رای دهندگان بریتانیایی به خروج از اتحادیه رای دادند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------