مذاکرات تلفنی روزانه لاوروف و کری/ اوضاع حلب بررسی شد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,وزیران خارجه روسیه و آمریکا

وزیران خارجه روسیه و آمریکا برای سومین بار در چهار روز گذشته اوضاع سوریه به ویژه منطقه حلب و همچنین تنظیم همکاری های دو کشور را در یک مذاکره تلفنی بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد: سرگئی لاوروف و جان کری در گفت و گوی تلفنی شامگاه شنبه خود که به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت، در باره اوضاع حلب مذاکره کردند.

 

محور اصلی مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برداشتن گام های مشترک برای بهبودی اوضاع حلب اعلام شده است.

 

در این گفت و گوی تلفنی همچنین مساله کره شمالی و برنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حل این مساله و برخی موضوعات دوجانبه نیز بررسی شد.

 

در روزهای اخیر ارتش سوریه عملیات گسترده ای را برای نابودی تروریست ها در شرق حلب آغاز کرده است که واحدهای نیروی هوافضای روسیه هم از آن پشتیبانی می کنند و به همین دلیل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر چند مورد گفت وگوی تلفنی با محوریت مساله سوریه با همتای روس خود داشته است.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در آخرین رایزنی تلفنی که شامگاه جمعه به خواست طرف آمریکایی انجام گرفت، سرپیچی واشنگتن از اجرای تعهد جدا کردن گروه های به اصطلاح معارض سوری تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها را به همتای آمریکایی خود گوشزد کرد.

 

به گزارش، وزارت خارجه روسیه لاوروف در پاسخ به تقاضای همتای آمریکایی خود برای توقف عملیات ضدتروریستی در حلب برای برقراری مجدد آتش بس در این منطقه، گفت: پیمان پایان درگیری ها در نتیجه توافق روسیه و آمریکا، بارها از سوی تروریست های گروه جبهه النصره نقض شد که مانع ارسال کمک ها شدند و تهدید کردند به کاروان های کمک های انسانی سازمان ملل حمله می کنند.

 

لاوروف تصریح کرد: آتش بس های موقت در سوریه از سوی جبهه النصره به عنوان فرصت تجدید قوا، دریافت سلاح و تجهیزات و همچنین جذب تروریست های بیشتر استفاده شده است.

 

وی افزود: به همین دلیل روسیه یک هفته پیش از آمریکا خواست به عنوان گام نخست تعهد ماه فوریه 2016 خود را برای جدا کردن معارضان از گروه های تروریستی انجام دهد که با وجود گذشت هفت ماه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: خودداری آمریکا از انجام هر گونه اقدام برای حل این مساله به جبهه النصره فرصت داد، پشت سر تشکل های معارضان همکار واشنگتن پنهان شود، هر چند که بسیاری از این گروهها خود نیز توافق مسکو و واشنگتن برای آتش بس را نپذیرفته و در عمل به تروریست ها پیوسته اند.

 

وی همچنین گفت: روسیه باز هم با هدف بهبودی اوضاع حلب آمادگی مذاکره با طرف آمریکایی را دارد.

 

لاوروف بار دیگر به کری توصیه کرد که آمریکا گروه های معارض سوری را به توقف کارشکنی در اجرای تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل و مشارکت در ازسر گیری مذاکرات سوریه بدون هر گونه پیش شرط مجاب کند.

 

آمریکا از اسفند ماه سال گذشته و به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریورماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترک با گروههای تروریستی، همکاری در کمک رسانی به ساکنان حلب و تسهیل در روند مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز پیشتر گفته بود: آمریکا با مشکلاتی (در سوریه) برخورد کرده است و بخش اصلی آن هم مربوط به این موضوع می شود که نمی تواند معارضان سوری را از عناصر تروریستی و نیمه تبهکار جدا کند.

 

لاوروف نیز در گفت وگوی تلفنی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از فهرست این کشور در مورد گروه های مسلح معارض تحت کنترل واشنگتن انتقاد و اعلام کرد که شماری از گروههای اعلام شده همکار گروه تروریستی جبهه النصره هستند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------