آزادی مناطق وسیعی در اطراف موصل و تلفات گسترده داعش



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,آزادی شهر موصل

نیروهای عراقی در نخستین روز از عملیات آزادی شهر موصل موفق شدند کنترل چندین روستا را در اطراف این شهر در دست گرفته و خسارت‌های سنگینی به داعش وارد کنند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از شیکه خبری اسکای نیوز عربی، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگ‌ها در راستای عملیات نهایی برای آزادسازی شهر موصل، مرکز استان نینوا چندین روستا را در جنوب و شرق موصل آزاد کردند.

 

به گفته منابع امنیتی عراقی، یگان‌هایی از لشگر 15 ارتش عراق روستاهای اللزاکه و الحود در اطراف شهر القیاره در جنوب موصل را آزاد کردند. پیشمرگ‌ها نیز در نخستین روز عملیات 9 روستا را در محور الخازر آزاد کردند.

 

اکنون درگیری‌های ارتش عراق با داعش در محور منطقه الحمدانیه در نزدیکی موصل متمرکز است و دو شهر مهم در این منطقه نیز توسط کردها و نیروهای عراقی محاصره شده است. با پیشروی سریعی که نیروهای عراقی در اطراف شهر موصل داشته‌اند، خطوط دفاعی داعش در این شهر درهم شکست.

 

غیاث سورجی، مسئول رسانه‌ای اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که نیروهای مشترک عراقی 20 روستا را در دو محور عملیات نینوا آزاد کرده و یا وارد آنها شده‌اند.

 

سورجی گفت: نیروهای مشترک به پیشروی دست یافتند که در حد انتظار نبود. پیشمرگ‌ها 9 روستا را آزاد و تا عمق 37 کیلومتری در مرزهای محور الخازر پیشروی کرده‌اند. این عملیات به کشته شدن ده‌ها تروریست منجر شد.

 

وی گفت: ارتش عراق نیز در محور دوم در جنوب پیشروی کرده و 11 روستا را آزاد و تا عمق 30 کیلومتری در مناطق تحت سیطره داعش نفوذ کرده‌اند. در روز نخست عملیات جمعا بیش از 200 کیلومتر مربع آزاد شده است.

 

سورجی گفت: عملیات برای نیروهای مشترک ما سریع بود و جنگنده‌های ائتلاف نقش مهمی در نابودی تعدادی از پایگاه‌ها و منفجر کردن خودروهای بمب‌گذاری شده داعش ایفا کردند.

 

همچنین جنگنده‌های اف16 ارتش عراق 30 خودروی داعش را که در حال رفتن به سوریه بودند، منهدم کردند.

 

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در عراق به آموزش نظامی و حمایت لجستیکی عراقی‌ها می‌پردازند و مشاوران آمریکایی نیز به نیروهای شرکت کننده در جنگ مشورت می‌دهند.

 

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که اگر رهبران عراقی مایل باشند و نیاز باشد بالگردهای آپاچی نیز در عملیات موصل شرکت خواهند کرد.

 

وی گفت که ابتدا به صورت دقیق اهداف مشخص شده و بعد هدف قرار می‌گیرند.

 

عملیات آزادی شهر موصل روز دوشنبه آغاز شد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نام "به سوی تو می‌آییم ای نینوا" را بر عملیات موصل گذاشته است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------