پوتین: روابط راهبردی روسیه و کوبا افزایش می یابد



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا اعلام کرد: روابط راهبردی مسکو و هاوانا که یادگار فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا است، گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا، پوتین در گفت وگو با رئیس جمهوری کوبا خاطرنشان کرد: فیدل کاسترو شخصیت سیاسی برجسته و میهن دوست واقعی برای کشور خود بود.

 

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه به نقل از سخنان پوتین نوشت: رهبر فقید کوبا با وفاداری به میهن خدمت کرد و توانست محبت کوبایی ها و احترام جامعه جهانی را به دست آورد.

 

رئیس جمهوری روسیه همچنین به نقش مهم فیدل کاسترو در برقراری روابط دوستانه و مشارکت راهبردی میان روسیه و این کشور اشاره و بر عزم خود برای توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

 

رائول کاسترو هم با تشکر و قدردانی از تاکیدهای رئیس جمهوری روسیه در باره اهمیت ادامه توسعه روابط با کوبا، گفت: مناسبات مسکو و هاوانا بدون تغییر در مسیر مشارکت راهبردی همه جانبه توسعه خواهد یافت.

 

فیدل کاسترو پس از سال ها کناره گیری از سیاست و تحمل بیماری روز جمعه در سن 90 سالگی درگذشت.

 

روابط روسیه و کوبا در دهه 90 میلادی پس از فروپاشی شوروی به پایین ترین سطح رسید و مسکو حمایت های خود را از هاوانا تقریبا بطور کامل متوقف کرد.

 

بر اساس اطلاعات رسانه ها، کوبا در دوره شوروی تا 20 میلیارد دلار به این کشور بدهکار بود و تنها بخش کوچکی از این مبلغ به صورت تحویل کالا و بیشتر از همه نیشکر بازگردانده شد.

از جمله پیامدهای این وقایع، تعطیلی کامل ایستگاه ردیابی مهم لوردس در کوبا نزدیک آمریکا و برجای مانده از دوران شوروی بود که سال 2002 بنا به تصمیم دولت وقت روسیه برچیده شد.

 

اما چندی پیش نیکلای پانکوف معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: مسئولان امور نظامی در زمان حاضر امکان بازگشایی پایگاه قبلی در کوبا را بررسی می کند.

 

وی با خودداری از تشریح جزییات کار مجدد این پایگاه گفت: لزومی ندارد و اکنون نمی خواهم در باره ریز این مساله سخن بگویم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------