روزهای سیاه اروپا، داعش را در سوریه ماندگار می کند؟



درگیری داعش با دولت بشار اسد در سوریه و حفظ رقه می‌تواند برای اروپایی پیام امنیت داشته باشد.

 مردم اروپا هم اکنون تلخ‌ترین روزهای خود را بعد از جنگ جهانی دوم تجربه می‌کنند. روزهای سیاهی که داعش برای سبزترین قاره جهان ایجاد کرده است. روزهایی که شاید در سال‌های پیش رو سیاه تر از امروز شود.

 

داعش در عراق سخت ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. موصل به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه این نحله در حال از دست رفتن است. ارتش و نیروهای مردمی عراق در حال فتح این شهر هستند. این در حالی است که بعد از فتح حلب توسط ارتش سوریه با کمک ایران و روسیه، این احتمال می‌رود که دولت بشار اسد با کمک دولت‌های هم پیمانش تصمیم به فتح رقه، پایتخت داعش در سوریه بگیرد.

 

با از دست رفتن احتمالی آرزوی داعشی‌ها برای تشکیل دولت بزرگ خود در سرزمین های اسلامی با از دست دادن پایگاه‌هایش، این گروه تروریستی قطعا یک استراتژی مشخص را در دستور کار خود قرار خواهد داد. بازگشت اعضای داعش به کشورهای خود می‌تواند اصلی ترین استراتژی این نحله در این دوران باشد. اعضای داعش تنها از میان عراقی ها و سوری ها نیستند بلکه این گروه میزبان تروریست‌هایی از اقصی نقاط جهان است.

  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, داعش

یک مرکز بررسی تروریسم در فرانسه در گزارشی اعلام کرده بود کهطی سه سال گذشته حدود هفت هزار اروپایی با سفر به مناطق درگیری در سوریه و عراق، به داعش پیوسته‌اند. بر اساس این گزارش ۷۰ درصد از اروپایی های که به عراق و سوریه مسافرت کرده اند، فرانسوی،انگلیسی، آلمانی بوده یا از افراد خارجی مقیم در این کشورها بوده اند.

 

همچنین تعداد افرادی که از فرانسه و انگلیس برای شرکت در جنگ روانه این منطقه شده اند به ترتیب دو هزار و ۱۸۳ نفر و هزار و۷۰۰ نفر گزارش شده و از آلمان، بلژیک و سوئد نیز به ترتیب ۸۷۰، ۶۱۴ و۳۰۰ نفر راهی جنگ شده اند.

 

حالا تصور کنید نیمی از این افراد به کشورهای اروپایی بازگردند. قطعا این افراد بر اساس تفکر و آموزش‌هایی که دیده‌اند تلاش می‌کنند اروپا را ناامن کنند. این معنا یعنی تغییر زمین بازی داعش از خاورمیانه به اروپا.

 

می‌توان انتظار داشت که بعد از پایان کار داعش در عراق و سوریه، جهان به سمت ناامنی برود. این ناامنی در اروپا قطعا پررنگ تر خواهد بود.

 

شاید بر اساس همین نظر با یک نگاه بدبینانه بتوان گفت که کشورهای اروپایی دوست نداشته باشند بحران داعش در خاورمیانه به پایان برسد. تقریبا کار داعش در عراق رو به پایان است اما در سوریه داستان داعش می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد.

 

درگیری داعش با دولت بشار اسد در سوریه و حفظ رقه می‌تواند برای اروپایی پیام امنیت داشته باشد. آنها با این کار هم دولت اسد را درگیر جنگ می‌کنند و هم داعش را در سوریه سرگم می‌کند.

 

به نظر می‌رسد مردم سوریه همچنان باید شاهد درگیری دولت اسد با داعشی‌ها باشد. درگیری که می‌تواند امنیت اروپا را تامین کند.

 

  اخبار  بین الملل  -  عصر ایران/مصطفی داننده 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------