شرط ژنرال کهنه کار پاکستانی برای عربستان: اگر می خواهید فرماندهی ناتوی اسلامی را بپذیرم، باید ایران هم به این ائتلاف دعوت شود



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل,ژنرال

حدود دو ماه پیش عربستان سعودی به عنوان بنیانگذار ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با ترویسم به رئیس بازنشسته ستاد مشترک ارتش پاکستان، ژنرال راحل شریف پیشنهاد داد فرماندهی این ائتلاف را برعهده بگیرد. تاکنون انتصاب شریف انجام نشده است، اقدامی که به اعتقاد یک شخص بسیار مطلع پذیرش آن، تلاش جدی برای برپایی پلی میان مسلمانان به جای افزایش اختلافات مذهبی آنان خواهد بود.

 شرط ژنرال کهنه کار پاکستانی برای عربستان: اگر می خواهید فرماندهی ناتوی اسلامی را بپذیرم، باید ایران هم به این ائتلاف دعوت شود

 

الاخبار نوشت: حدود دو ماه پیش عربستان سعودی به عنوان بنیانگذار ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با ترویسم به رئیس بازنشسته ستاد مشترک ارتش پاکستان، ژنرال راحل شریف پیشنهاد داد فرماندهی این ائتلاف را برعهده بگیرد. تاکنون انتصاب شریف انجام نشده است، اقدامی که به اعتقاد یک شخص بسیار مطلع پذیرش آن، تلاش جدی برای برپایی پلی میان مسلمانان به جای افزایش اختلافات مذهبی آنان خواهد بود.

 

به گزارش  انتخاب ؛ ای اتفاق با یک تیر چند نشان را هدف قرار می دهد. در این راستا ائتلافی که برخی آن را ناتوی اسلامی می نامند، برای حمایت از مداخله نظامی بی نتیجه در یمن و برای مقابله با ایران تأسیس شده و همچنان با وجود عملیات نظامی، نیازمند فرماندهی مشترک و زیر ساخت هاست و تعیین ژنرال شریف شاید در تبدیل ائتلاف به قدرتی دارای اعتبار کمک کند که البته تردید گسترده درباره آن در جهان اسلام را از میان می برد. 

 

علاوه بر این، انتصاب راحل شریف به فرماندهی نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان پاداش مخالفت وی با تصمیم مجلس نمایندگان پاکستان در سال ٢٠١٥ درباره رد درخواست عربستان سعودی برای اعزام نیروهای نظامی پاکستان برای کمک به این کشور در جنگ یمن است. طبیعتاً هیچ کس در منطقه غافلگیر شدن مسئولان عربستان سعودی را از این تصمیم فراموش نمی کند زیرا همه آگاه هستند پاکستان رتبه نخست را در جهان در فهرست ذی نفعان از دولت عربستان و نهادهای غیر دولتی در این کشور را در اختیار دارد و همه همچنین از اتکای پاکستان به انتقال پول به پاکستان از سوی کارگران بی شمار این کشور در عربستان با خبر هستند. 

 

در این جا لازم است اشاره شود تعیین ژنرال شریف به نفع نخست وزیر نواز شریف است. این دو رابطه خویشاوندی ندارند اما علت ذی نفع بودن نواز شریف این است که وی نیز مانند ژنرال شریف طرفدار پاسخ مثبت دادن به درخواست کشور پادشاهی عربستان برای کمک نظامی مهم کشورش در جنگ یمن بود. همچنین این مسئله باعث می شود یک نظامی کارآزموده شایسته برای رقابت با او در عرصه سیاسی در آینده از پیش پایش برداشته شود. اما ادامه یافتن ندادن پاسخ قطعی به انتصاب پیشنهادی نشانه تنش میان ریاض و اسلام آباد است که نزدیک ترین دو پایتخت به یکدیگر در جهان بودند.

 

از نشانه های وخامت در روابط کاهش نقل و انتقالات مالی از پاکستانی های عربستان به حدود ٨,٥ درصد است. دوم عملیات انتحاری یک شهروند پاکستانی است که دوازده سال در کشور پادشاهی زندگی کرده بود. این اقدام انتحاری در پارکینگ خودروها در نزدیکی کنسولگری آمریکا در شهر جده روی داد. و سوم دستگیری پانزده پاکستانی از سوی عربستان که به "جنگجو" بودن مظنون هستند و دو نفر از آن ها مظنون به تلاش برای حمله به ورزشگاه "جوهره" با کامیونی بمب گذاری شده با ٦٠٠ کیلو مواد منفجره در هنگام برگزاری مسابقه دو تیم عربستان و امارات متحد عربی می باشند که شصت هزار تماشاچی در آن حضور داشت. 

 

ایران تعیین ژنرال شریف را پیوستن کامل پاکستان به محور ضد ایرانی عربستان می بیند محوری که به طور مستقیم در یمن و غیر مستقیم در خارج از این کشور با ایران مبارزه می کند. 

 

طبق اطلاعات همان پژوهشگر، ژنرال شریف با آگاهی از تمام مطالب ذکر شده شرط هایی را برای پذیرش فرماندهی ائتلاف نظامی مطرح کرد مانند دعوت از ایران برای پیوستن به ائتلاف اما این شرایط از سوی عربستان پذیرفته نمی شود. 

 

همچنین طبق اطلاعات وی، ایران به پاکستان اطلاع داد چنانچه این کشور رهبری ائتلاف را بپذیرد با اسلام آباد برای دستیابی به حل و فصلی از طریق مذاکره برای پایان دادن به جنگ یمن، همکاری کند. اما به نظر می رسد عربستان سعودی این مسئله را رد می کند. این همان مسئله ای است که وزیر امور خارجه این کشور عادل الجبیر در کنفرانس اخیر مونیخ به آن اشاره کرد: "ایران بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان باقی می ماند و این کشور به صدور انقلاب و این که شیعیان و مستضعفان به این کشور تعلق دارند و نه کشورهای اصلی خود ایمان دارد و چنانچه این مسئله تغییر نکند، تعامل با این کشور دشوار خواهد بود".

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------