ابزاری برای شناسایی فوری آلودگی باکتریایی در مواد غذایی



شناسایی فوری آلودگی باکتریایی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
با ساخت ابزاری بسیار کوچک که به تلفن همراه متصل می‌شود، می‌توان آلودگی‌های باکتریایی را به سرعت در محل تشخیص داد. چنین دستگاهی برای تولیدکنندگان مواد غذایی بسیار ایده‌آل بوده و هزینه‌های کنترل کیفی آنها را کاهش می‌دهد. با این فناوری نیاز به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه نیست.

به گزارش ایسنا، با شنیدن کلماتی نظیر ایکولا یا سالمونلا، مسمومیت غذایی به ذهنتان خطور می‌کند. تشخیص سریع چنین باکتری‌هایی در جلوگیری از شیوع بیماری‌های مربوط به غذا بسیار مهم است. روش معمول این است که نمونه‌های غذا را به آزمایشگاه ببرند تا نوع و کمیت باکتری‌هایی را که در ظرف پتری در طی چند روز تشکیل می‌شوند، بررسی کنند، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه متروپولیتن اوزاکا دستگاهی برای تشخیص سریع ارائه کرده است.

 

این تیم به رهبری پروفسور هیروشی شیگی، حسگر زیستی ساخته است که می‌تواند به طور همزمان چندین گونه باکتری عامل بیماری را در عرض یک ساعت تشخیص دهد.

 

پروفسور شیگی می‌گوید: دستگاه تشخیص که ما ساختیم، اندازه کف دست بوده و می‌توان آن را به تلفن هوشمند متصل کرد تا به راحتی سطوح آلودگی باکتریایی را بررسی کند.

 

تیم او نانوهیبریدهای فلزی آلی از طلا و مس را سنتز کردند که با یکدیگر تداخل ندارند، به طوری که سیگنال‌های الکتروشیمیایی را می‌توان روی یک زیست‌حسگر منفرد شناسایی کرد. این هیبریدهای آلی- معدنی از پلیمرهای رسانا و نانوذرات فلزی تشکیل شده است. آنتی‌بادی برای باکتری هدف به این ساختار نانوهیبریدی اضافه می‌شود تا به عنوان برچسب الکتروشیمیایی عمل کند.

 

نتایج بررسی‌های محققان نشان داد که این حسگر زیستی می‌تواند با کمک برچسب‌هایی که دارد، به شکلی کارآمد باکتری‌های مختلف را همزمان شناسایی کند. این کار در مدت کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

 

پروفسور شیگی گفت: این روش امکان تعیین سریع وجود یا عدم وجود باکتری‌های مضر را قبل از ارسال محصولات غذایی و دارویی فراهم می‌کند و در نتیجه به اطمینان سریع از ایمنی در محل تولید کمک می‌کند.

 

به نقل از ستاد نانو، هدف این تیم توسعه نانوهیبریدهای فلزی آلی جدید برای شناسایی همزمان گونه‌های باکتریایی بیشتر است.

 

نتایج این یافته‌ها در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------