افزایش سطح پوشش بیمه‌ای تست‌های تشخیصی خواب



 اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی ,کلینیک خواب

رییس کلینیک خواب بیمارستان امام خمینی(ره)، از پوشش بیمه‌ای تست‌های تشخیصی بیماری‌های خواب خبر داد.

خسرو صادق نیت در گفت‌وگو با  ایسنا، در خصوص نحوه فعالیت کلینیک خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

کلینیک خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ده سال است که فعالیت خود را در دو بیمارستان بهارلو و امام خمینی آغاز کرده است و با استفاده از تست‌هایی مانند تعیین میزان خواب آلودگی طی روز، تعیین میزان توانایی هوشیار ماندن و همچنین تست خواب شبانه به تشخیص و درمان بیماری‌های خواب می‌پردازد.

وی افزود: تست توانایی هوشیار ماندن در روز برای فعالیت‌های شغلی حساس مثل رانندگی بسیار ارزشمند است. این تست بیشتر برای رانندگان اتوبوس و کامیون که خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از خواب آلودگی در کمین آنها است انجام می‌شود و زمانی که مطمئن شدیم توانایی هوشیار ماندن دارند مجوز رانندگی می‌گیرند.

صادق نیت ادامه داد: با انجام تست خواب شبانه وضعیت خواب فرد، عمیق بودن آن، زمان رویا دیدن، مرحله خواب و بیماری‌هایی که فرد طی خواب دچار آنها می‌شود را می‌توان تشخیص داد. چون بعضی از بیماری‌ها فقط در خواب رخ می‌دهد و فرد در بیداری به علت نداشتن علامت متوجه آن نمی‌شود، مگر این که احساس خستگی و خواب آلودگی کند.

رییس انجمن خواب ایران بروز برخی بیماری‌ها مانند راه رفتن در خواب، خروپف، قطع شدن نفس و انجام حرکات غیر طبیعی را باعث آسیب رسیدن به سلامت افراد عنوان کرد و گفت: ممکن است فرد هیچ گاه در طول روز متوجه این مشکلات نشود. ما طی تست خواب شبانه همه این علایم و شدت و ضعف آنها را بررسی می‌کنیم و پس ازبه دست آوردن عامل زمینه‌ای راه درمان را تعیین می‌کنیم.

رییس انجمن خواب شایع ترین علل مراجعه به کلینیک خواب را شکایت از بی خوابی، خر و پف، حرکات غیر طبیعی حین خواب، خواب آلودگی در طول روز و کابوس‌های شبانه عنوان کرد و افزود: غالب اختلالات بزرگسالان در کودکان نیز می‌تواند وجود داشته باشد. بعضی از اختلالات مثل راه رفتن حین خواب در کودکان شیوع بیشتری دارد و بعضی از آنها مثل مشکلات تنفسی در زمان خواب برای آنها خطر بیشتری دارد چون آنها در سن رشد عقلی و جسمی هستند و این اختلالات باید در آنها جدی‌تر گرفته شود.

  اخبار  پزشکی -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------