یکبار برای همیشه، همه چیز را در مورد انواع کامپوزیت دندان را بدانید!



انواع کامپوزیت دندان

 

در این مطلب در مورد انواع کامپوزیت دندان صحبت خواهیم کرد. امروزه استفاده از کامپوزیت برای درمان دندان‌های شکسته، کج یا نامرتب بسیار مرسوم است. احتمالا شما هم تصمیم گرفته‌اید که با استفاده از کامپوزیت، دندان‌های سفید و بی نقصی داشته باشید.

بنابراین در این مطلب در مورد انواع مختلف کامپوزیت از نظر اندازه و رنگ صحبت می‌کنیم و کاربرد هر یک را توضیح می‌دهیم. همچنین در مورد هزینه کامپوزیت دندان اطلاعات مفیدی دریافت خواهید کرد. با ما همراه باشید.

 

انواع کامپوزیت دندان از نظر اندازه

کامپوزیت‌های مورد استفاده در دندانپزشکی را می‌توان به روش‌های گوناگونی طبقه‌بندی کرد. اما رایج‌ترین روش بر اساس ویژگی‌های ساختاری آنهاست. انواع کامپوزیت‌ دندان از نظر اندازه و سایز ذرات تشکیل دهنده به شرح زیر است:

* کامپوزیت ونیر دندان

 * کامپوزیت درشت‌دانه یا ماکروفیل

* کامپوزیت دانه‌ریز یا میکروفیل

* کامپوزیت‌ دندان هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید

* نانوکامپوزیت‌ها

در ادامه درباره هر کدام، توضیحات مختصری ارائه خواهیم کرد.

 

کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر به منظور بهبود زیبایی و ترمیم دندان‌های جلویی به کار می‌رود. گاهی اوقات، ممکن است یک فرد دندان‌هایی سالم و منظم داشته باشد، اما به دنبال دستیابی به لبخندی زیباتر از طریق تغییر رنگ دندان‌ها باشد. در این مواقع، دندانپزشک متخصص زیبایی، با ارزیابی دقیق وضعیت فرد و خصوصیات ظاهری صورت و دهان، کامپوزیت ونیر را به او معرفی می‌کند.

 

جالب است بدانید که در گذشته، برای سفید کردن دندان از روکش استفاده می‌شد که نیاز به تراشیدن دندان داشت. اما امروز با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، به خصوص وارد شدن کامپوزیت دندان، دیگر نیازی به تراش نیست. چرا که می‌توان آن‌ها را به راحتی بر روی دندان چسباند.

 

کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل

کامپوزیت‌های ماکروفیل، که به عنوان نسل اول کامپوزیت‌ها شناخته می‌شوند، برای اولین بار در دهه 60 میلادی (دهه 40 شمسی) معرفی شدند. اگرچه امروزه دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود، اما ممکن است هنوز برخی افراد کهنسال، این کامپوزیت‌ها را روی دندان خود داشته باشند.

 

همان‌طور که از نامش پیداست، اندازه بزرگتری نسبت به بقیه کامپوزیت‌ها دارند (البته در حد میکرومتر). به همین دلیل، با استفاده از این کامپوزیت، سطح دندان‌ها ممکن است کمی ناهموار به نظر رسیده و به مرور زمان راحت‌تر تغییر رنگ دهند.

 

کامپوزیت‌های میکروفیل یا دانه ریز

کامپوزیت‌های میکروفیل در اوایل دهه 80 میلادی (دهه 60 شمسی) با هدف بهبود خصوصیات ظاهری کامپوزیت‌ها معرفی شدند. این نسل از کامپوزیت‌ها، اندازه کوچکتری نسبت به محصولات نسل قبل دارند. به همین دلیل، ظاهری صاف و یکنواخت را به دندان‌ها می‌دهند که باعث می‌شود دندان‌ها زیباتر به نظر برسند.

با این حال، به دلیل حجم کمتر ذرات پرکننده، این کامپوزیت‌ها در مقایسه با انواع دیگر، استحکام کمتری دارند و راحت‌تر دچار ساییدگی می‌شوند. با وجود استحکام نسبتاً پایین، این کامپوزیت‌ها قابلیت پولیش (صیقل دادن) بسیار بالایی دارند و عمدتاً برای ترمیم دندان‌های جلویی به کار برده می‌شوند.

 

بهترین مارک کامپوزیت دندان

 

کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

همان‌طور که از نامش پیداست، کامپوزیت هیبریدی، ترکیبی از کامپوزیت‌های دانه‌درشت و دانه‌ریز است. به این معنی که مقاومت ماکروفیل‌ها و پولیش‌پذیری میکروفیل‌ها را دارد. در ترمیم دندان‌های عقبی از این نوع کامپوزیت استفاده می‌شود. در نگهداری از این کامپوزیت‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد، چرا که به مرور تغییر رنگ داده و درخشندگی خود را از دست می‌دهند.

 

میکروهیبریدها اندازه کوچکتری دارند و نانو هیبریدها نیز از دو نوع ذکر شده ریزتر هستند. کامپوزیت‌های نانوهیبرید از نظر قیمت به صرفه‌تر هستند، طول درمان کوتاهی دارند، نیاز به تراش دندان ندارند و ظاهری مانند دندان‌های طبیعی را برای بیمار به ارمغان می‌آورند. اما این نوع از کامپوزیت‌ها نیز در اثر مرور زمان زیبایی خود را از دست می‌دهند.

 

نانوکامپوزیت‌ها

نانو کامپوزیت‌ها، آخرین دستاورد تکنولوژی در دنیای کامپوزیت‌های دندانی به شمار می‌آیند که بیشترین شباهت را با دندان‌های طبیعی دارند.

این نوع کامپوزیت، به دلیل داشتن نانوذرات با اندازه و شکل یکسان، با دندان طبیعی بسیار سازگار است. این ویژگی‌ نه تنها استحکام و مقاومت کامپوزیت در برابر سایش را افزایش می‌دهد، بلکه زیبایی ظاهری آن را نیز حفظ می‌کند.

 

بهترین مارک کامپوزیت دندان

شرکت‌های مختلفی در دنیا در زمینه تولید کامپوزیت دندان فعالیت می‌کنند که هر کدام کیفیت و قیمت متفاوتی دارند. از جمله بهترین مارک‌های کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* Gradia Direct

 * Geanial

 * Kuraray

 * Bisco

 * 3M

 * Saremco

 * Coltene

 * DMG America

 * DMP Dental

 * Kerr

  

هزینه کامپوزیت دندان

 

هزینه کامپوزیت دندان

در مورد هزینه کامپوزیت، ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی وضعیت دندان‌های شما و بودجه‌ای که دارید، بهترین راهکار را برایتان تجویز کند. هزینه کامپوزیت با توجه به موارد زیر تغییر می‌کند:

* به شرایط دندان‌های شما

* مراحل آماده سازی

* نوع و برند کامپوزیت

* موقعیت جغرافیای مطب

* تخصص دندانپزشک

 

علاوه بر موارد بالا، این که کامپوزیت بر روی کدام دندان قرار می‌گیرد در قیمت آن تاثیرگذار است. همچنین قیمت کامپوزیت https://mikhakdental.com/cost-of-dental-composite/ برای درمان زیبایی با ترمیمی متفاوت است.

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد انواع کامپوزیت دندان صحبت کردیم. سعی کردیم کامپوزیت‌ها را از نظر اندازه، کاربردهای مختلف بررسی کنیم. همچنین در مورد هزینه کامپوزیت دندان و انواع مارک‌های موجود در بازار توصیحاتی ارائه دادیم.

در نهایت، برای انتخاب بهترین کامپوزیت، بهترین کار این است که به متخصص مراجعه کنید. چرا که دندانپزشک می‌تواند با توجه به شرایط شما، بهترین راهکار درمانی را ارائه کند.





بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024