آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

کواکبیان: آیا این گشت‌های ثارالله و بقیه‌الله و ... امر به معروف و نهی از منکر است؟



اخبار,اخبار سیاسی,کواکبیان

یک نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید گفت: کشور ژاپن با ۱۲۵ میلیون نفر جمعیت در سال ۶۰۰ هزار پرونده قضایی دارد اما ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت در سال ۱۱ میلیون پرونده دارد، دلیل بالا بودن پرونده‌ها این است که ما برای هر چیزی عنوان مجرمانه قائل هستیم.

به گزارش  ایسنا، مصطفی کواکبیان در همایش «جنبش دانشجویی، بایدها و نبایدها» که عصر شنبه(۲۵ آذر) در دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، گفت: دانشجو در وهله اول باید در کنار تحصیل مسائل سیاسی جامعه را بداند و بفهمد که در جامعه چه می‌گذرد؛ زیرا اگر این را نداند به جای موج‌سازی به دنبال هر موجی راه می‌افتد.

 

کواکبیان خاطره‌ای از مجلس دوم بیان کرد و افزود: برای انتخابات مجلس دوم انجمن دانشجویان دانشگاه تهران که عنوان دفتر تحکیم وحدت فعالیت می‌کردند می‌خواستند لیست انتخاباتی دهند اما عده‌ای سر و صدا کردند که به دانشجویان چه ربطی دارد که برای انتخابات لیست دهند.

وی ادامه داد: امام در آستانه انتخابات در مورد این موضوع فرمودند این توطئه بدتر از توطئه‌های قبل از انقلاب است که می‌گفتند روحانیون نباید در سیاست دخالت کنند و تاکید کردند که دانشجویان حتما باید شرکت کنند.

 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: بنابراین دانشجو نمی‌تواند خود را جدا از این مسائل، منزوی و گوشه‌نشین ببیند، علم و آموزش با بینش باید همراه باشد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دومین "باید" برای جنبش دانشجویی آرمان‌گرایی است، تصریح کرد: دانشجو نباید بدون اهداف آرمانی و مقاصدی که آرمان تلقی می‌شود همچون آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، توسعه و ترقی کشور، مردم سالاری، استقلال و مبارزه با مظاهر استبداد و استبداد در هر شکلی باشد.

 

 

دانشجو نمی‌تواند اختلاس ببیند و بی تفاوت باشد

 

کواکبیان ادامه داد: نمی‌شود دانشجو ببیند در جامعه اختلاس می‌شود، مساله املاک نجومی و فیش‌های حقوقی آنچنانی وجود دارد و نسبت به آن بی‌اعتنا باشد.

 

وی اضافه کرد: البته باید در کنار آرمانگرایی واقع‌بین بود اما این با تسلیم شدن در برابر واقعیت تفاوت دارد چون دانشجو باید در راستای حقیقت واقعیت‌ساز باشد.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: دانشجو در سومین وهله باید مطالبه‌گر باشد و آرمان‌های خود  را فریاد بزند، همایش برگزار کند و آرمان‌ها را تعیین کند، امر به معروف و نهی از منکر کند. امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه زنده باشد، امر به معروف و نهی از منکر باید ابوذروار باشد که در مقابل خلیفه می‌ایستاد و می‌گفت اگر کج باشی با کجی شمشیر راستت می‌کنیم.

 

 

کواکبیان افزود: امر به معروف و نهی از منکر در مورد وضعیت ظاهری مردم بسیار پیش پا افتاده است. آیا این گشت‌های ثارالله و بقیه‌الله و ... امر به معروف و نهی از منکر است؟ امر به معروف و نهی از منکر آن است که ضعیف‌ترین فرد جامعه در مقابل قوی‌ترین فرد جامعه بدون لکنت زبان صحبت کند.

 

وی تصریح کرد: پس مطالبه‌گری یکی از خصوصیات دانشجو است و نباید جلوی آن را گرفت. برخی کمتر به دانشگاه می‌روند و همین که می‌روند هم سوت بلبلی می‌زنند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد نبایدهای جنبش دانشجویی نیز گفت: دانشجو باید آلارم زمامداران باشد بنابراین جنبش دانشجویی باید از محافظه‌کاری به دور باشد.

وی ادامه داد: اینکه مسئولان وزارت علوم  یا روسای دانشگاه آزاد دانشجویان را ستاره‌دار کنند کار بسیار بدی است؛ اما دانشجو هم نباید از این ستاره‌ها بترسد و باید هزینه دهد.

 

صحبت‌های نمایندگان مجلس هم برایشان هزینه دارد

 

کواکبیان خاطرنشان کرد: ما در مجلس هم خیلی جاها صحبت‌هایمان هزینه دارد، ولی مردم ما را نفرستاده‌اند که دلمان به نماینده مردم بودن خوش باشد بنابراین باید با افتخار حرف دل مردم را بزنیم.

 

وی در خصوص فعالیت احزاب در دانشگاه نیز گفت: این هم یک "نباید" برای جنبش دانشجویی است. دانشجو نباید در دانشگاه فعالیت حزبی داشته باشد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه کار مملکت به جز حاکمیت احزاب در این کشور به‌سامان نخواهد شد، گفت: اما حزب نباید در دانشگاه شعبه داشته باشد.

 

کواکبیان ادامه داد: امروز حتی کشورهایی چون افغانستان هم با حزب اداره می‌شود، دانشجو می‌تواند در بیرون از دانشگاه حزبی باشد.

 

نمی‌دانم به اهداف سند چشم‌انداز می‌رسیم یا خیر

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عقب ماندن از سند چشم‌انداز اشاره و اعلام کرد: متاسفانه ما داریم از اهداف سند دور می‌مانیم. من نماینده نمی‌دانم  آیا واقعا می‌توانیم تا سال ۱۴۰۴ طبق سند چشم انداز در منطقه اول و در جهان دهم باشیم.

 

 خوشحالیم که ۲۸ هزار کشته در جاده‌ها را به ۲۰ هزار نفر رسانده‌ایم

 

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: امروز اگر آمریکا در روز ولادت پیامبر(ص)، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام می‌کند به خاطر این است که زور دارد اما ما خوشحالیم که ۲۸ هزار کشته تصادفات جاده‌ای را به ۲۰ هزار نفر رسانده‌ایم، این وضعیت ماست.

 

 کواکبیان در ادامه به پرسش‌های کتبی دانشجویان پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به سوالی که در خصوص چرایی سکوت مجلس در برابر بسیاری از مسائل جاری ممکلت پرسیده شده بود، گفت: ما در اسفند ۹۴ گفتیم در مجلس یک خانه‌تکانی اساسی ایجاد می‌کنیم اما نتوانستیم.در واقع ضعف‌هایی هست که بخشی از آن به خود مجلس مربوط می‌شود و بخش‌هایی هم به خاطر رد صلاحیت‌ها و خطوط قرمزی است که اضافه شده.

 

 مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به خطوط قرمز مجلس تبدیل شده است

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش‌تر فقط اسلام و قانون اساسی برای مصوبات مجلس خط قرمز بود اما امروز خیلی چیزهای دیگر همچون سیاست‌های کلی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این خطوط قرمز اضافه شده است.

 

وی افزود: در قانون اساسی اصلا صحبتی از شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست اما مصوبات آن بر مصوبات مجلس شورای اسلامی مقدم شده است.

 

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در هر حال ما در مجلس دو فراکسیون امید با ۱۲۰ نفر عضو و اصولگرایان ولایی با ۹۰ نفر عضو داریم. ۶۰ ، ۷۰ نماینده هم متناسب با جهت وزش باد جهتشان عوض می‌شود و یک روز با ما هستند و یک روز بر ما و مجموعا حدود ۳۰ نماینده فعال داریم.

 

 نمی‌توان بنزین را گران کرد اما درآمد مردم ثابت بماند

 

کواکبیان در خصوص تصمیم دولت برای گران کردن بنزین نیز گفت: ما در قانون پیش‌بینی افزایش قیمت بنزین را کرده‌ایم و همین الان هم دولت می‌تواند بنزین را گران کند، اما بحث افزایش قیمت بنزین تا فوب خلیج فارس یک بحث است و افزایش درآمد مردم هم یک بحث دیگر. من قبول دارم که قیمت بنزین در ایران واقعی نیست اما نمی‌شود که درآمد مردم هم همین باشد و بنزین گران شود.

 

 مراجع تقلید را برای ورود زنان به ورزشگاه باید توجیه کرد

 

وی در پاسخ به سوالی که در خصوص ورود زنان به ورزشگاه پرسیده شد نیز گفت: ما در این موضوع بسیار سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم، این چه مشکلی است که کلی در مورد آن دعوا کنیم و در آخر هم یکی از مراجع تقلید آن را خط قرمز بداند. باید مراجع را توجیه کرد که قرار نیست اگر بانوان به ورزشگاه رفتند خلاف شرعی رخ دهد. من طرفدار حضور بانوان در ورزشگاه هستم ولی محیط هم باید بهتر شود.

 

 روحانی اصلاح‌طلب نبوده که امروز به اصلاح‌طلبان پشت کند

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روحانی امروز به اصلاحات پشت کرده و با اصولگرایان پیوند خورده است، گفت: مگر روحانی از اول گفت اصلاح‌طلبم که امروز بخواهد به اصلاح‌طلبان پشت کند؟ بنده معتقد هستم ما باید برای سال ۱۴۰۰ کاندیدای خودمان را داشته باشیم، البته روحانی شعارهایی هم داده که باید به آن عمل کند و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم.

 

وی در خصوص عدم موفقیت فراکسیون امید نیز گفت: نماینده‌ای در شهر خودش چپ است و در مجلس به راست می‌زند مجموع این شرایط را در مجلس در نظر بگیرید و با توجه به توانمندی توقع داشته باشید.

 

کواکبیان در خصوص وضعیت قوه قضاییه نیز خاطرنشان کرد: کشور ژاپن با ۱۲۵ میلیون نفر جمعیت در سال ۶۰۰ هزار پرونده قضایی دارد اما ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت در سال ۱۱ میلیون پرونده دارد. دلیل بالا بودن پرونده‌ها این است که ما برای هر چیزی عنوان مجرمانه قائل هستیم. تا کی این قرار است ادامه داشته باشد. سال به سال هم بر بودجه ساختن زندان افزوده می‌شود، معتقدم مجلس با حذف قوانینی که مردم را گرفتار زندان می‌کند می‌تواند کمک کند.

 

وی در پایان و در خصوص عملکرد قوه قضاییه در قبال احمدی‌نژاد نیز گفت: رئیس قوه قضاییه اخیرا گفته‌اند که رئیس جمهور قبل و چند تن از وزرا در قضیه بابک زنجانی نقش داشته‌اند، آیا این موضوع الان مشخص شده است؟ ما در مجلس هشتم چقدر فریاد زدیم اما چه کردند؟ اینها را قبلا هم می‌دانستید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------