آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

آقای روحانی دست امثال «محمود صادقی» را نبوسید؛ وام‌های کلان را پس بگیرید!



اخبار,اخبار سیاسی,حسن روحانی

رییس جمهور روز گذشته و در جریان اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی خواستار شفاف سازی در امور مختلف و برای افزایش نظارت بر کار دولت و دستگاه ها شده و گفته دست کسانی که چنین کارهایی می کنند و دولت و شخص رئیس جمهور را نقد می کنند، می بوسد؛ به نظر می رسد که در این رابطه باید «حسن روحانی» از اقدامات و شفاف سازی هایی که توسط برخی افراد از جمله نمایندگانی نظیر «محمود صادقی» صورت می گیرد؛ قدردانی کند و حداقل نمونه ای از اقداماتی که آنها برای شفافیت انجام داده اند را انجام دهد.

به گزارش تابناک، بحث مقابله با فساد، نظارت بر امور دستگاه ها، نهادها و سازمان ها و همچنین شفاف سازی پیرامون اقدامات و عملکردها از موضوعات مهمی است که همه شعارهای خوبی درباره آن می دهند، اما در مقام عمل از این حیث عملکرد خوب و مطلوبی را شاهد نبوده ایم، حالا «حسن روحانی» گفته است که ما مقامی بالاتر از خادمی و خدمتگزاری مردم نداریم. همه مردم ایران همانطور که امام فرمود، ولی‌نعمتان ما هستند. آمده‌ایم به آنها خدمت و کار کنیم. مردم باید بر کار ما نظارت کنند.

 

رئیس جمهور شاید بر خلاف آنچه تصور می شد گفته از اخبار منتشر شده پیرامون بودجه سال 97 در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خوشحال است. او گفته که «شما نمی‌دانید در این روزهای اخیر چقدر خوشحالم. شاید باور نکنید، اگر بگویم چقدر خوشحالم، وقتی بودجه ما  به مجلس رفت و از فردا در فضای مجازی، غوغایی بپا شد؛ چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمده اند، اظهارنظر و نقد می‌کنند. سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رییس جمهور را نقد می‌کنند. دست‌شان درد نکند، ‌دست‌شان را می‌بوسم.»

 

روحانی اضافه کرده که «باید خادم و نماینده خودتان را نقد کنید. راجع به بودجه‌ها مردم صحبت می‌کنند و می‌گویند فلان دستگاه چرا باید اینقدر پول بگیرد. این حق مردم است. مردم دارند مقایسه می‌کنند، می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی اینقدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا اینقدر زیاد؛ اهلاً و سهلاً همه چیز با مردم است.» به نظر می رسد روحانی از ایجاد شفافیت پیرامون بودجه برخی نهادهای فرهنگی که از دولت بودجه می گیرند و البته منتقد دولت هم هستند، ناراحت هم نیست.

 

رییس جمهور خوشحالی خود را از این مساله اینگونه بروز داده و گفته که « یک فهرست بلندبالایی بود در جدول 17 بودجه که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد. پولی دادید به ما،‌ خداحافظ شما، ما هر کجا بخواهیم صرف می‌کنیم.»

 

روحانی ادامه داد است: «: نمی‌خواهم گله کنم که بگویم بعضی از آن پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد، آن را نمی‌خواهم بگویم، چرا که به نظرم مهم نیست. اما این پول کجا خرج شد و رفت. الان پشت همین تریبون، به وزیر اقتصاد و به خزانه دستور می‌دهم، از سال 97، هر بودجه‌ای که به هر دستگاهی تخصیص می‌دهد یا پرداخت می‌کند، باید بلافاصله در سایت اعلام کند تا همه مردم بدانند.» موضوعی که شاید می تواند در برخی حوزه ها دولت را مبرا از کم کاری کند.

 

اینکه «مردم باید بدانند که پول خزانه به چه کسی، به کدام نهاد و دستگاه داده می‌شود. اگر دستگاهی، عمومی غیردولتی است، این دستگاه از مردم و خزانه پول ، عوارض و مالیات نمی‌گیرد،البته اشکال ندارد، خودشان جایی با پول خودشان کار ‌کنند اما اگر بنا شد از خزانه یعنی از بیت‌المال و جیب مردم پولی بگیرد ، باید گزارش بدهند و به مردم بگویند این پول را چه کردند و کجا خرج کردند.» بخشی دیگر از سخنان روحانی است که حاکی از علاقه مندی دولت به ایجاد شفافیت دارد.

 

 روحانی قسم جلاله هم خورده و گفته است که «ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه،  ما را مشاهده کنند.» خب حالا که دولت اینقدر مشتاق به رفع ابهام و ایجاد شفافیت است، چند نکته را به استحضار رئیس جمهور و مسئولان امر می رسانیم.

 

«محمود صادقی» نماینده تهران است که طی 2 سال فعالیتش در مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی بریا شفاف سازی مسائل انجام داده که آخرین آن باز می گردد به انتشار نام 20 ابر بدهکار بانک سرمایه که حدود 7 هزار میلیارد تومان از بیت المال را گرفته و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی صورت نداده اند، رئیس جمهور می تواند به جای بوسیدن دست چنین افرادی که نسبت به شفاف سازی بیشتر اقدام می کنند، چنین اقدامات مشابهی را صورت دهد.

 

رئیس دولت های نهم و دهم شعارهای زیادی پیرامون برخورد با مفاسد داد اما بیشترین حجم فسادها در دولت او انجام شد، در دولت یازدهم نیز با وجود محکوم کردن اقدامات دولت قبل، برخی رویه ها تکرار شد که حقوق های نجومی و موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله آن بود، حالا انتظار این است که رئیس جمهور به جای دادن شعار به مقابله عملی با فساد بپردازد.

 

بدون شک اطلاعات رئیس جمهور در خصوص موضوعات مختلف و مفاسد اقتصادی که امروز به پاشنه آشیل دولت ها و دستگاه ها تبدیل شده، کمتر از نماینده ای مثل «محمود صادقی» نیست، بنابراین به جای بیان سخنان و شعارهای قشنگ درباره لزوم نظارت مردمی و ایجاد شفافیت، بهتر است اقداماتی نظیر آنچه «محمود صادقی» انجام داد، در دستور کار رئیس جمهور و برخی مسئولان این امر قرار گیرد.

 

به عنوان مثلا در حال حاضر گفته شده میزان معوقات بانکی به 200 هزار میلیارد تومان رسیده است، حالا که بخش کوچکی از آن را نماینده مردم تهران اعلام کرده است، دولت نیز با تکرار این رویه برای اعلام اسامی نهادها و افرادی که این حجم عظیم از بیت المال را گرفته اند و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی نمی کنند، وارد عمل شود و برای بازپسگیری بیت المالی که مشخص است چه اندازه و به چه کسانی داده شده است، اقدامی جدی صورت دهد.

 

بدون شک همه مردم جامعه از اهمیت ایجاد اتاق شیشه ای، شفافیت، مقابله با فساد و نقد بخش های مختلف دولت و حاکمیت مطلعند و به فواید آن واقف. حرف ها و شعارهای بسیاری طی سالیان اخیر پیرامون این موضوع زده و داده شده است، اکنون دیگر شعار دادن در این باره پذیرفته نیست، مردم خواهان و تشنه اقدام عملی هستند، اگر دولت بدون واهمه از جایگاه و نفوذ افراد و بخش های مختلف وارد گود بازپسگیری بیت المال شود، آنگاه خواهد دید که چه کمک هایی برای تحقق خواسته هایش در این باره به سمت آنها سرازیر خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------