آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

احمد شیرزاد: اتفاقات مشهد یک هشدار جدی است



اخبار,اخبار سیاسی,احمد شیرزاد

احمد شیرزاد با بیان اینکه اتفاقات مشهد یک هشدار جدی است گفت: فکر می کنم که فتیله این مواد آماده اشتعال و انفجار را احتمالا برخی محافل راست‌گرا روشن کرده‌اند تا اعتراضاتی را علیه دولت شکل دهند.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره حوادث روزگذشته چند شهر و اعتراض‌های مختلف مردم اظهار کرد: احتمالا تمرکز روایت رسانه‌های اصولگرا از این حوادث، روی مسائل اقتصادی باشد. ولی تجربه جوامع مختلف از جمله جامعه خودمان نشان می دهد که معمولا مشکلات اقتصادی ممکن است که عامل سرباز کردن یک دمل باشد ولی تشکیل دمل‌های چرکین صرفا با واسطه مسائل اقتصادی نیست.

 

شیرزاد افزود: معمولا تحقیرها، برخورد نابجای فرهنگی احساس فضای تنگ و پراختناق همه این ها با هم گلوی فشرده ای را ایجاد می کند که آماده انفجار است.

 

او گفت: آنچه در مشهد افتاق افتاد بی ارتباط با فضای خاص فرهنگی حاکم بر مشهد و جو سیاسی حاکم بر مشهد نیست و قطعا این مسائل در آن موثر است. نوع شعارها هم نشان می داد که حتما مسائل اقتصادی مهم  و جزئی از آن است ولی محدود به آن نبوده است و بسیاری از عقده ها و مشکلاتی که مردم در درون خود دارند و نوع تفکر خودشان به شکل پراکنده و سازمان‌دهی‌نشده‌ای در شعارها بروز پیدا کرد؛ نمی‌توان از این اتفاق‌ها چشم پوشید و مسئله را به تخم‌مرغ و مرغ محدود کرد. هیچ وقت مرغ و تخم مرغ ایجاد انگیزه برای انفجار اجتماعی نمی کند.

 

شیرزاد تصریح کرد: من فکر می کنم که فتیله این مواد آماده اشتعال و انفجار را احتمالا برخی محافل راست‌گرا روشن کرده‌اند تا اعتراضاتی را علیه دولت شکل دهد که البته سمت و سویی برخی اعتراضات هم دولت را نشانه رفته بود ولی بلافاصله مسئله از کنترل خارج و فراگیر شد. یادشان رفته وقتی مردم می خواهند درباره حکومت قضاوت کنند خیلی این جناح و آن جناح را نمی شناسند بلکه عملکرد کل نظام حاکم را در نظر می گیرند. 

 

این فعال سیاسی تأکید کرد: آنچه در مشهد اتفاق افتاد یک هشدار جدی است و باید جدی گرفته شود. مسائلی که مطرح شد و حتی شعارهای پراکنده ای که داده شده را نمی‌توان صرفا با برخورد اطلاعاتی حل کرد. اینکه دنبال این باشند که چه کسی پیامک زد و چه کسی گفت مردم حضور یابند و کی حضور پیدا کرد، نمی توان با این برخورد مسئله را حل کرد. 

 

شیرزاد ادامه داد: مطمئنا چهره اصلی این اتفاق این بود که فضا برای چنین انفجارهایی آماده است نه اینکه فکر کنیم با یک سازمان‌دهی از قبل همه چیز شکل گرفته و هدایت شده است. ممکن است نقطه آغاز آن کارهای هدایت شده برخی اصولگرایان باشد. آن ها هم  به عنوان معترضین اجتماعی و معترض مردمی به گرانی آمدند جلو و کاملا این مسئله از کنترل خارج می شود و فضای تنش اجتماعی را دامن می زند. من فکر می کنم که مسئله خیلی جدی است و باید به آن توجه شود و صرفا با برخورد تجسسی و اطلاعاتی حل نمی شود. 

 

او درباره واکنش دولت نسبت به این اعتراض ها گفت: قطعا برخی از جراحی‌های اقتصادی تنش اجتماعی به دنبال دارد. در نظر بگیرید که قیمت سوخت چند سال ثابت مانده است و به لحاظ یک دیگاه اقتصادی ممکن است نیازمند بازنگری باشد. ممکن است تصمیمات در بودجه منطق محکمی داشته باشد ولی نمی شود  بدون درنظر داشتن فضای اجتماعی، اجرایی شود. من فکر می کنم که دولت باید جهت گیری اقتصادی مثبت، منطقی و کارشناسی داشته باشد ولی شتاب حرکت ها به گونه ای باشد که فشار به اقشار محروم و طبقه متوسط نباشند و جامعه در هر مرحله از مزایای تصمیمات مثبت برخوردار شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: نباید هزینه برخی تصمیمات فقط به پای دولت نوشته شود. اگر قرار است بخشی از یارانه ها حذف شود نباید همه تقصیرات به پای دولت نوشته شود. اگر بخش‌های دیگر نظام مخالف حذف یارانه هستند نظر خود را اعلام کنند تا در نهایت این تصمیم اجرایی نشود. اگر برای اجرای تصمیمی در محافل تصمیم‌گیری اعلام موافقت کنند و بعد در اجرا مخالف آن باشند و بعد صدا وسیما را به جنگ دولت بفرستند و اصولگرایان بخواهند با امواج پوپولیستی از آب گل آلود ماهی بگیرند. 

 

او افزود: من فکر می کنم این رفتار عین ناجوانمردی است. وقتی می شود عیب را بر طرف کرد که همه دست به دست هم بدهند. به نظر من آقای روحانی باید با محافل قدرتمند بخصوص آن ها که کنتر ل صدا و سیما را دارند صحبت کنند و اگر همه موافق هستند که اقتصاد کشور سرو سامان بگیرد تصمیمات را انجام دهند. 

 

اعتمادآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------