آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

سیاست‌زدگی مجلس مانعی در مسیر توسعه آموزشی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در ماه‌های پایانی مجلس نهم، بررسی عملکرد این مجلس در حوزه‌های مختلف هم به عنوان یک ارزیابی لازم به نظر می‌رسد و هم می‌تواند به عنوان راهنمایی برای توجه مردمی به انتخابات مجلس دهم و در نهایت نمایندگان این مجلس باشد. در این گزارش به عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم پرداخته شده است.

بعد از بحث‌های مختلفی که پیرامون عملکرد ضعیف کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس هشتم مطرح بود شروع مجلس نهم با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها همراه شد که از جمله قوانین مهم در بحث آموزش بود که به تاسیس صندوق شکوفایی و نوآوری علمی انجامید و این کمیسیون در سال 90، 1000 میلیارد تومان به آن اختصاص داد و در سال 91 نیز مبلغ 500 میلیون دلار برای آن در نظر گرفت.

 

طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، طرح تشکیل سازمان ملی مهارت و فناوری و پیش‌نویس قانون نظام جامع آموزش‌های مهارتی، قانون تعیین استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی، لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و لایحه دائمی شدن قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از جمله مهم‌ترین طرح‌ها و لوایحی بود که در این کمیسیون بررسی شد، همچنین بررسی برجام از بعد تحقیق و توسعه از دیگر اقدامات قابل توجه این کمیسیون در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. 

 

آنچه دراین مجال جای بحث دارد این است که کمیسیون آموزش در این دوره از مجلس بیشتر به ارتقای وضعیت فرهنگیان پرداخته و در این میان وضعیت دانش‌آموزان و سیستم آموزشی مرتبط با این قشر مغفول مانده است.

 

موجی از بی‌نظمی و عدم توجه به قانون و عملکرد غیرمنسجم مدارس کشور که با دستور مطلق مدیران در مدارس دولتی و نیمه‌دولتی شکل می‌گیرد آنها را به حاکمانی خودگران بدل ساخته است ضمن اینکه نبود انگیزه معلمان برای ارتقای کیفیت آموزشی به دلیل عدم امنیت شغلی و درآمد کم از مهم‌ترین معضلات موجود در سیستم آموزشی کشور است که خانواده‌هایی که میزان درآمدشان دست آنها را برای استفاده از امکانات مدارس غیرانتفاعی که حکومت رفع دغدغه والدین را در دستورکار خود دارند، بسته را با مشکلات فکری عدیده‌ای مواجه ساخته است.

 

همچنین، عدم نظارت بر روند آموزشگاه‌های خصوصی علمی که هر روز همچون قارچ به ویژه در نقاط مختلف پایتخت رشد می‌کنند و با سوءاستفاده از نگرانی مردم نسبت به آینده فرزندانشان تنها اقدام به خالی کردن جیب آنها می‌کنند از دیگر مواردی است که در سیستم آموزشی کشور بدان توجه نشده و هنوز به طور دقیق و جدی زیر ذره‌بین قوه مقننه کشور هم قرار نگرفته است.

 

همه این موارد دست به دست هم داد تا سطح علمی کشور به شدت افت کرده تا جایی که به عنوان مهم‌ترین دغدغه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد بعد از تاکید رهبری بر ضرورت ارتقای سطح علمی کشور مجلس‌نشینان سوال از وزیران وزارت آموزش و پرورش را در دستورکار خود قرار دادند.

 

استیضاح افرادی همچون فرجی دانا این مهم را در ذهن تداعی می‌کرد که نمایندگان مجلس بیشتر از نگاه دلسوزانه به کانون تربیت آینده‌سازان کشور از بعد سیاسی به این موضوع پرداخته‌اند، همچنین انتخاب شتابزده فانی برای تکیه زدن بر کرسی وزارتخانه‌ای که باید مردانی پویا و دانشمند به جامعه تحویل دهد نشان از ضعف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای انتخاب گزینه مناسبی بود که می‌توانست یاری‌رسان رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزیری لایق باشد. در این بخش از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواستیم که خود به ارزیابی عملکرد کمیسیون متبوعشان در این دوره از مجلس بپردازند.


سوءمدیریت عامل بی‌نظمی در مدارس کشور است
عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مهم‌ترین طرح‌هایی که در این کمیسیون مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفته است به «ابتکار» گفت: تغییر نحوه سنجش و پذیرش دانشجو از جمله طرح‌های مهمی بود که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و همچنان بررسی آن ادامه دارد از جمله طرح‌های مهمی بوده که شاخص ورود دانشجویان را تغییر می‌دهد. وی افزود: طرح رتبه‌بندی معلمان از دیگر طرح‌های خوبی بود که در این کمیسیون مطرح شد و با وجود اینکه مدت زمان طولانی برای بررسی آن قرار دادیم اما در نهایت در صحن رای نیاورد و مسکوت ماند.

 

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد وزیر آموزش و پرورش بعد از اینکه از بهارستان‌نشینان رای اعتماد گرفت، تصریح کرد: عملکرد وی تغییر نکرده است و همان سوء‌مدیریت و ضعف‌هایی که قبل از سوال از ایشان وجود داشت کماکان ادامه دارد کما اینکه بعد از گذشت 2 ماه از سال تحصیلی همچنان به دلیل کمبود منابع انسانی بسیاری از مدارس به تعداد کافی معلم ندارند و وقتی این قبیل بی‌نظمی‌ها نمایان می‌شود بیانگر فقدان مدیریت توانمند و عدم اشراف کافی مدیران بر مسائل در آن سیستم است.

 

اظهارات فیاضی در شرایطی مطرح شده است که در هنگامه استیضاح فانی، یکی از اصلی‌ترین محورهای دفاع وی از خودش و همچنین دفاع نمایندگان حامی وزیر آموزش و پرورش از او، کمبود بودجه این نهاد مطرح شد که از سوی همین مجلس به تصویب رسیده بود.


دلیل همه مشکلات سیستم آموزشی به وزیر برنمی‌گردد
کارن خانلری دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح بررسی شده توسط کمیسیون متبوعش در مجلس نهم به «ابتکار» گفت: ما در این کمیسیون طرح‌ها و لوایح بسیاری را را با موفقیت گذراندیم از جمله قانونی برای سنجش که در پی آن برای حذف کنکور تلاش شده است ضمن اینکه این قانون با دادن سهم بیشتر به ارزشیابی، سطح علمی متقاضیان دوره متوسطه را در اولویت ورود به دانشگاه قرار می‌دهد.

 

وی افزود: بررسی برجام از بعد تحقیق و توسعه یکی از دیگر از موضوعات مهمی بود که در این دوره در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت البته بحث‌های جدیدی هم برای پیشنهاد طرح‌هایی به منظور ارتقای سیستم آموزشی کشور شده است که امیدواریم بتوانیم آنها را در مدت باقی مانده تا پایان این دوره از مجلس به نتیجه برسانیم.

 

نماینده مردم ارامنه کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم در جامعه این گونه بیان کرد: مبحث آموزش و پرورش و آموزش عالی دو عرصه پهناور در سیستم آموزشی کشور است که با جمعیت زیادی در کشور در ارتباط هستند و سایر وزارتخانه‌ها نمی‌توانند با این کیفیت، مراوده مردمی داشته باشند و از نزدیک نسبت به نیاز آنها آگاهی داشته باشند.

 

وی در مورد ارزیابی عملکرد وزیر آموزش و پرورش بعد از اینکه از مجلسی‌ها رای اعتماد گرفت، تصریح کرد: من انتظار نداشتم که بعد از تحقق این مهم حرکت‌های ناگهانی در عرصه آموزشی کشور ایجاد شود چراکه اقدامات سریع و شتابزده در این مورد می‌توانست معضلاتی را به همراه داشته باشد بنابراین از آقای فانی نمی‌توانستیم توقع داشته باشیم که از یک روز تا روز دیگر بتواند تمام مشکلات را برطرف سازد و اگر این ادعا را می‌کرد به نوعی سیاه‌نمایی کرده بود کمااینکه وی با بیان اینکه قادر نیستم به سرعت مشکلات موجود را حل کنم صداقت خود را نشان داد هم‌اکنون نیز عملکرد وزیر آموزش و پرورش ملایم و یکنواخت بوده و امیدواریم که همین رویه را حفظ کند.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی مشکلات موجود در سیستم آموزشی نیاز به توجه بیشتری دارد، افزود: هم‌اکنون بحث استخدام مربیان پیش‌دبستانی یکی از معضلاتی است که خیلی از عزیزانی که می‌شناسم از این نظر دچار مشکلات جدی شده‌اند و نمی‌دانم کی و چگونه می‌توان آن را حل کرد البته دلیل مشکلات کنونی و ضعف‌هایی که در کیفیت سیستم آموزشی وجود دارد تنها به شخص وزیر برنمی گردد چراکه ریشه اصلی بسیاری از ضعف‌هایی که در این سیستم وجود دارد به دلیل مسائل اقتصادی است که باید آنها را با کمک همدیگر و گام به گام برطرف کرد.


راه مجلس نهم، نباید مجلس دهم
در مجموع عملکرد کمیسیون آموزش مجلس را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد. دوره اول که همزمان با دولت دهم بود و به سبک خاص این مجلس، اغلب انتقادهای کمی از سوی مجلس متوجه دولت می‌شد. در دوره دوم که همزمان با دولت یازدهم بود اما بحث‌های دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به مسائل سیاسی گره خورد.

 

همین سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی بود که از یک سو وزیر آموزش و پرورش را بارها برای سوال و استیضاح به صحن مجلس کشید و از سوی دیگر ماجرای استیضاح و عزل فرجی‌دانا، رای ندادن به سه گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری و در نهایت رای اعتماد به محمد فرهادی را به وجود آورد. برخی منتقدان دولت یازدهم، حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم را در اختیار نزدیکان اصلاح‌طلب دولت دانسته و سعی کردند که این دو حوزه را از دست اصلاح‌طلبان خارج کنند؛ به ویژه که اثرگذاری هر دو این حوزه‌ها در فضای سیاسی عمومی جامعه، بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

این در حالی بود که علی‌رغم برخی اعتراض‌های فرهنگیان به مطالبات خود که بخشی از آن‌ها در گرو تصمیم مجلس بود، اهالی بهارستان توپ را به زمین دولت می‌انداختند. در مجموع با توجه به نظر رهبر انقلاب، مشاهدات عمومی و بررسی عملکرد قانون‌گذاری مجلس، می‌توان اثرگذاری سیاست در تصمیم‌گیری برای امور فرهنگیان و دانشگاهیان را به وضوح در مجلس نهم مشاهده کرد. موضوعی که باید امیدوار بود در مجلس دهم شاهد آن نباشیم.

اخبار سیاسی - روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------