آخرین اخبار سیاسی

طرح نور حجاب ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

رادان، نماد طرح‌های اجتماعی شکست خورده

روزنامه توسعه ایرانی نوشت:سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا پس از آنکه اعلام کرد «در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس‌تر از طرح نور وجود…

«دلواپسان» چه خوابی برای توافق دیده اند؟



اخبار,اخبار سیاسی,5+1

مجلس ایران ترکیب پانزده نفره "کمیسیون ویژه" بررسی توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ را تعیین کرد. یک عضو این کمیسیون گفت وظیفه کمیسیون ویژه بررسی برجام، جمع‌بندی است، نه رای‌ دادن و کمیسیون وارد جزییات برجام نخواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه  ترکیب نهایی اعضای "کمیسیون ویژه بررسی برجام" را مشخص کردند. اعضای کمیسیون ۱۵ نفرند و اکثر آنها را اصول‌گرایان تشکیل می‌دهند.

نقوی حسینی نماینده ورامین، کوثری نماینده تهران، محمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده تهران، کارخانه‌ای نماینده همدان، حسین نجابت نماینده تهران، زاهدی نماینده کرمان، زاکانی نماینده تهران، بذرپاش نماینده تهران، علاء‌الدین بروجردی نماینده بروجرد، محمود نبویان نماینده تهران، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حقیقت‌پور نماینده اردبیل، تاجگردون نماینده گچساران، منصوری آرانی نماینده آران و بیدگل، وحید احمدی نماینده کنگاور، اعضای این کمیسیون ویژه هستند.

هنوز روشن نیست که این کمیسیون متن کامل توافق وین را بررسی خواهد کرد یا لایحه‌ای را که گروهی از نمایندگان خواستار ارائه آن از سوی دولت به مجلس شده‌اند. سه روز پیش (یکشنبه ۲۵ مرداد)، ۲۰۱ نماینده مجلس در بیانیه‌ای با استناد به اصل ۷۷ قانون اساسی خواستار ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس شدند.

دولت روحانی مخالف ارائه چنین لایحه‌ای است و می‌گوید تصویب توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی به مصلحت ایران نیست. علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است فقط "معاهده‌ها" و "کنوانسیون‌های بین‌المللی" نیاز به تصویب مجلس دارد و توافق هسته‌ای وین در چارچوب اصل ۷۷ قانون اساسی نمی‌گنجد.

از خارج از هیات دولت، سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز نظر موافق دولت دارد و گفته است مجلس نباید با تصویب برجام برای ایران تعهد حقوقی ایجاد کند، به عبارت دیگر وضعیت داوطلبانه بودن اجرای برجام را به الزام‌‌آور بدل کند. علی‌اکبر ولایتی نیز تقریبا چنین نظری دارد.

کمیسیون وارد جزییات نمی‌شود
ساعتی پس از تعیین ترکیب کمیسیون ویژه بررسی برجام، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو این کمیسیون به خبرگزاری ایلنا گفت: «این کمیسیون وظیفه جمع‌بندی در مورد این موضوع را دارد و رای نهایی در جلسه علنی مجلس با عنایت به دیدگاه رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اخذ می‌شود.»

 پزشکیان تاکید کرد که کمیسیون ویژه در جزئیات برجام ورود نخواهد کرد. به گفته این نماینده: «بررسی برجام در سطح کلان انجام می‌گیرد و با درنظر گرفتن دیدگاه رهبر معظم انقلاب و نظر شورای عالی امنیت ملی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود».

نماینده تبریز درباره ترکیب کمیسیون ویژه نیز گفت: «در لیست‌هایی که پیش از رای‌گیری تهیه‌ شده‌ بود، تلاش شد از تمام سلایق سیاسی و تخصص‌های مختلف داخل مجلس، نمایندگانی حضور داشته ‌باشند.

 

تشکیل کمیسیون ویژه البته ایده‌آل نیست٬ ولی نسبت به آنکه بخواهیم برجام را در یک کمیسیون خاص بررسی کنیم، گامی به جلوست. چرا که در این کمیسیون برخلاف کمیسیون امنیت ملی و سیاست ‌خارجه که تنها از یک زاویه به برجام نگریسته می‌شود، از زوایای مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

اخبار سیاسی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------