آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

از ایستادگی تا اعتماد ملی



اخبار,اخبار اجتماعی,اعتماد ملی

صحبت‌های سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران درباره عدم منع عضویت دولتمردان در احزاب، آب پاکی بود بر روی دست افرادی که در دو سال گذشته تلاش داشتند با تحت فشار قرار دادن کابینه روحانی، عضویت در احزاب را یک نقطه ضعف برای وزیران روحانی معرفی کنند.

نوبخت ضمن دفاع از احزاب کشور و عضویت در این احزاب تاکید کرد آنچه اشتباه است استفاده از امکانات دولتی برای رسیدن به مقاصد سیاسی است.

از همین رو انتظار می‌رود برخی از دولتمردان حزبی فارغ از دولتی بودن وارد کارزار انتخابات شوند و در پرشور کردن انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان نقش آفرینی کنند.

محمود علوی از جبهه اصولگرای ایستادگی
محمود علوی عضو مجلس خبرگان و نزدیک به یکی از گروه‌های اصولگرا به نام جبهه ایستادگی است. جبهه‌ای که با شعار خط سوم و با چهره‌هایی مثل محسن رضایی و محمود علوی قصد تاثیرگذاری در عرصه سیاسی ایران دارد.

 

با این حال حضور محسن رضایی در سپاه و محمود علوی در راس وزارت اطلاعات، امکان فعالیت سیاسی را برای این افراد محدودتر از همیشه کرده است و جبهه ایستادگی بعد از یک دهه نقش آفرینی در عرصه سیاسی کشور در این انتخابات با چهره‌های کمتر شناخته شده وارد عرصه خواهد شد.

 

علوی در این دو سال چهره‌ای اعتدالی از خود به نمایش گذاشته و فضای باز سیاسی کشور را می‌توان محصول مدیریت او در حوزه مدیریتی اش دانست.انتظار می‌رود علوی در انتخات خبرگان وارد عرصه شود.

محمود واعظی از حزب اعتدال و توسعه
حزب اعتدال و توسعه نزدیک‌ترین تشکیلات به حسن روحانی به شمار می‌رود. حزبی که گفته می‌شود به جز واعظی، افرادی مثل نوبخت و نعمت زاده و .... را نیز به کابینه روحانی معرفی کرده است.

مشکل بزرگ حزب اعتدال و توسعه این بود که در دوران تندروی دولت قبل، صدای اعتدال‌گرایان کمتر از دیگر افراد شنیده می‌شد و به این ترتیب نیروهای این حزب نسبت به دیگر فعالان سیاسی از شهرت کمتری برخوردارند اما به عنوان بزرگترین حزب اعتدال‌گرای کشور نقشی محوری در ائتلاف احتمالی اصلاح‌طلب-اعتدالگرا خواهند داشت.

اسحاق جهانگیری از کارگزاران سازندگی
معاون اول دولت روحانی در کنار وزیر نفت و البته محمد علی نجفی، سابقه حضور در کارگزاران سازندگی را دارند. حزب کارگزاران سازندگی با این روند مهم‌ترین تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 94 خواهد بود.

 

این حزب بعد از انتخابات 92 به بازسازی تشکیلاتی دست زده است و نیروهای متعددی را در سطح استان‌های مختلف کشور جذب کرده است و در حال حاضر نیز یکی از احزاب موثر در شورای هماهنگی، شورای راهبردی و شورای مشاوران خاتمی به شمار می‌رود.

مصطفی پورمحمدی از جامعه روحانیت مبارز
شاید روحانی امیدوار بود با مسئولیتی که به عهده پورمحمدی می‌گذارد جامعه روحانیت مبارز را از افتادن در دام تندروری جبهه پایداری دور کند و شاید در ابتدا نیز در این امر موفق بود اما فقدان مهدوی کنی موجب شد تا امروز جامعه روحانیت مبارز در صدر احزاب منتقد از دولت روحانی قرار بگیرد در حالی که هنوز هم حسن روحانی عضو این مجموعه سیاسی به شمار می‌رود!

جامعه روحانیت در یک سال بعد از مهدوی کنی به جای آنکه از اعتبار روحانی برای بالا بردن سطح محبوبیت خود استفاده کند سعی کرد با انتقاد از او خود را به عنوان منتقد بزرگ دولت وی معرفی کند و از احزابی به شمار می‌رود که موفقیت آن با موفقیت دولت روحانی در دو کفه ترازو قرار خواهند گرفت.

علی ربیعی همسو با تشکل‌های کارگری
احزاب نزدیک به کارگران نیز در هشت سال دولت احمدی‌نژاد در ضعیف‌ترین دوران خود به سر می‌بردند و حتی امکان برگزاری راهپیمایی روز کارگر را نداشتند.

 

با این حال احزاب و تشکل‌های کارگری نیز بعد از انتخابات 92 جان تازه‌ای گرفتند از این رو انتظار می‌رود در این دوره از مجلس شاهد تقویت فراکسیون کارگری باشیم.

محمود حجتی از جبهه مشارکت ایران اسلامی
حجتی بیشتر از آنکه چهره‌ای سیاسی باشد چهره‌ای اجرایی است و لذا سابقه عضویت او در یکی از احزاب معترض انتخابات 88 مانع حضور او در کابینه روحانی نشد چنانچه نزدیکی او به بیت آیت‌الله منتظری در سال 76 نیز مانع حضور او در کابینه خاتمی نشده بود.

 

همین شخصیت اجرایی حجتی موجب شد او برخلاف دوستان سیاستمدار خود به حزب اتحاد ملت ایران اضافه نشد. برخی اعضای جبهه مشارکت در هفته‌های گذشته برای عضویت در حزب اتحاد ابراز تمایل کرده‌اند با این حال ظاهرا حزب اتحاد بنا دارد در ویترین خود از افرادی مثل «شهین‌دخت ملاوردی» استفاده کند و بیشتر از آنکه مدافع نیروهای اجرایی باشد از عملکرد سیاسی و اجتماعی مردان دولت حمایت می‌کند.

 دیگر احزاب و دیگر مسئولیت‌ها
هرچند مسعود سلطانی فر نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد تا اعتماد ملی هم سهمی در کابینه دولت روحانی داشته باشد،  با این حال اعضای اعتماد ملی و ندا معتقدند نیروهایی دارند که شانس بالایی برای تایید صلاحیت در انتخابات دارند و در نهایت لیست‌های اصلاح‌طلبان با اعضای این احزاب پر خواهد شد.

اخبار سیاسی - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------