آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

زاکانی: جلیلی در شورای عالی امنیت ملی نقدی 12 ساعته از توافق هسته ای ارائه کرده



اخبار,اخبار سیاسی,توافق هسته ای

من پس از توافق برجام هم در تأیید و هم در نفی بخش های متن، مطلب نوشته و گفته ام که برجام نه عسل مصفی است و نه جام زهر

رئیس کمیسیون بررسی برجام گفت: از دانشمندان هسته‌ای دعوت می‌کنیم.
علیرضا زاکانی در برنامه "متن و حاشیه" شبکه سه سیما در پاسخ به این پرسش که فکر نمی کنید بیشتر اعضای کمیسیون منتقدان هستند با رد این مطلب، افزود: در کمیسیون یک تناسبی وجود دارد و نمایندگان نیز بر اساس شناخت، اعضا را انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: من پس از توافق برجام هم در تأیید و هم در نفی بخش های متن، مطلب نوشته و گفته ام که برجام نه عسل مصفی است و نه جام زهر.

زاکانی با اشاره به گذشت 21 روز از تشکیل کمیسیون برجام گفت: از همان روزهای آغازین بلافاصله خود را به دانشگاه ها وصل و از نظرات آنان استفاده کردیم و امروز نیز با 12 استاد حقوقی ساعت ها جلسه داشتیم.

وی درباره نحوه انتخاب اعضای کمیسیون نیز گفت: در مجلس دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان وجود دارد که از هر فراکسیون پنج نفر و پنج نفر نیز مرضی الاطراف انتخاب شدند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا در میان اعضا از حقوقدانان بین الملل عضو نیستند افزود: در بین ما حقوقدان داریم و از حقوقدانان نیز استفاده می کنیم اما بخشی از کمیسیون متشکل از کارشناسان حوزه انرژی، فیزیک، شیمی و پزشکی هسته ای است.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا کمیسیون برای برجام در مجلس تشکیل شد گفت: بر اساس ماده 44 آیین نامه مجلس، در برخی مسائل مهم و اساسی کمیسیونی تشکیل می شود تا آن موضوع را بر اساس صلاحدید مجلس بررسی و نتیجه را اعلام کند.

وی درپاسخ به اینکه چرا در تشکیل کمیسیون حساسیت به وجود آمد؟ افزود: آنانی که نسبت به این موضوع حساس هستند باید علت آن را بگویند چرا که کمیسیون کارش دقیق و کارشناسی است.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چرا در حالی که برجام در شورای عالی امنیت ملی همزمان بررسی می شود اما حساسیت ها روی کمیسیون برجام تمرکز دارد؟ گفت: شورای عالی امنیت ملی بر اساس اصل 776 قانون اساسی و طبق نظر حقوقدانان تکالیفی دارد و می تواند بخشی از ماجرا را پیگیری کند اما اگر تدبیر این می بود که تنها این شورا طبق نظر مقام معظم رهبری متولی آن باشد، مسیر تغییر می کرد اما طبق تدبیر ایشان، مجلس نیز در این مسیر وارد شد.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید بر مجاری قانونی درباره بررسی برجام داشتند به همین منظور ما این مهم را وظیفه ذاتی مجلس می دانیم، چه معاهده باشد، چه صلح دعاوی.

رئیس کمیسیون برجام مجلس بحث های مطرح شده در برجام را جدی، با محبت و با فراست و دقت دانست و گفت: کمیسیون در روزهای تعطیل نیز فعال بود و در روزهای عادی صحن نیز فعالیت بالایی داشت و من نیز هر ذهنیت و داوری که درباره برجام داشتم از ابتدای مسئولیتم در برجام کنار گذاشتم.

زاکانی درباره برخی مطالب مطرح شده در اولین گفتگوی تلویزیونی اش درباره برجام گفت: با نهایت احترامی که برای آقای بعیدی نژاد قائلم، از آنجا که در مسیر به من اطلاع دادند، عرضم این بود که بنده نیایم چرا که طبق سند رسانه ای که در کمیسیون منتشر کردیم قرار شد هر فردی که می آید نظر شخصی خود را در کمیسیون بیان کند و من نیز که به گفتگوی تلویزیونی دعوت شده بودم مجوزی برای قضاوت (مناظره) نداشتم بنابراین نکات کاری باعث شد که درباره برجام قضاوت نکنم.

رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید در داخل کمیسیون رعایت کنیم که زمینه حاشیه سازی برخی ها را فراهم نکنیم، اما برخی مواقع متأسفانه این زمینه در داخل کمیسیون فراهم می شد.

علیرضا زاکانی در ادامه سخنانش در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا برخی ها احساس می کنند که کمیسیون برجام عملکرد سیاسی دارد؟ افزود: داخل کمیسیون اتفاقاتی می افتد و بیرون کمیسیون حاشیه هایی ایجاد می شود و عناصری که از بیرون نگاه می کنند با تفسیرهایشان القائاتی به وجود می آورند.

وی گفت: البته ما هم باید خودمان در داخل کمیسیون رعایت می کردیم تا زمینه را فراهم نکنیم اما برخی مواقع زمینه فراهم می شد و خواهش دیگر ما هم این بود که دیگرانی که در بیرون، حاشیه سازی می کنند، حاشیه سازی نکنند.

زاکانی افزود: البته ما در نحوه اداره باید طوری اداره می کردیم که آن کسی که داخل کمیسیون می آید احساس کند که ما خودمان را با دولت یک تیم می دانیم.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل دعوت از افرادی مانند آقایان جلیلی و عباسی به این کمیسیون چه بود؟ گفت: ما روز اول در هیئت رئیسه و صحن کمیسیون برجام این را بحث کردیم و یک روش اجرا بدست آوردیم که زمان بندی داشت و ماحصل این روش این بود که از تیم مذاکره کننده دعوت کنیم.

وی ادامه داد: ما ابتدا از آقای ظریف دعوت کردیم که چون وی در سفر کشورهای آفریقایی بود، آقای عراقچی آمد اما بعد خود آقای ظریف هم در جلسات بعدی ما آمد.

زاکانی گفت: بحث ما این بود که باید حرف تیم مذاکره کننده را کامل بشنویم.

وی افزود: آقای جلیلی و دوستان همراهش را هم به دو دلیل دعوت کردیم؛ دلیل نخست سابقه شش سال فعالیت آنها در بحث مذاکرات هسته ای بود که البته قبل از این تیم هم آقای لاریجانی دو سال متولی مذاکرات بود که از او هم دعوت کردیم اما مسافرت بود.

رئیس کمیسیون برجام مجلس ادامه داد: دلیل دوم این بود که دکتر جلیلی نقدی 12 ساعته را در شورای عالی امنیت ملی به سران سه قوه ارائه کرده و بحث ما این بود که مستند تر از این بحث را ما در مباحث دیگر نمی توانیم داشته باشیم و به عنوان کسی که آن نقد را انجام داده است خواستیم نقد خود را ارائه کند.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آقای جلیلی هیچ نقطه مثبتی از عملکرد تیم مذاکره کننده ارائه کرد؟ افزود: آقای جلیلی بیشتر متنی را دسته بندی کرده و نقاط قوت و ضعف را آورده بود و بیشتر نکاتی را مطرح کرد که ممکن است در آینده باعث مشکلاتی شود.

وی گفت: البته تیم مذاکره کننده هم هیچ وقت از ضعف های مذاکرات خود نمی گفتند و مرتب تأیید می کردند.

زاکانی افزود: در عین حال ما زحمات و تلاش مجاهدانه تیم مذاکره کننده را در مدت 22 ماه قدر می دانیم و معتقدیم که تیم قبلی هم شش سال و تیم قبلی اش به ریاست آقای لاریجانی به مدت دو سال و قبل از آن هم آقای روحانی زحمت کشیدند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از آقای آقازاده در کمیسیون برجام دعوت نکردید؟ گفت: ما ناظر به تیم های مذاکره کننده دعوت می کردیم نه ناظر به مسئولان سازمان انرژی اتمی و اگر می خواستیم این کار را کنیم باید ابتدا باید آقای امراللهی را دعوت می کردیم.

مجری پرسید پس چرا آقای عباسی را دعوت کردید؟ که آقای زاکانی در پاسخ گفت: ما آقای عباسی را دعوت نکردیم اما وقتی از تیم مذاکره کننده قبلی دعوت کردیم گفتیم آقای جلیلی با دوستان همراهش بیایند که دکتر عباسی هم می آمد.

وی افزود: البته هیچ کسی نمی تواند زحمات آقای دکتر عباسی را در آن سال هایی که متصدی رونق این کار در کشور بود انکار کند.

رئیس کمیسیون برجام مجلس گفت: در هر حال ما نیاز به اطلاعات داشتیم و این افراد اطلاعات نقدی را در اختیار کمیسیون قرار می دادند.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا آقای ولایتی دعوت کمیسیون را نپذیرفت؟ افزود: علت را به ما نگفت.

مجری پرسید آیا افراد دیگری هم بودند که دعوتشان کرده باشید و امتناع کرده باشند؟ که زاکانی در پاسخ گفت: نه.

علیرضا زاکانی افزود: از آقای آمانو دعوت کرده ایم و طبق نامه ای که به درخواست ما داد فردا ساعت 14 با 5 نفر همراه در کمیسیون حضور خواهد یافت.

وی اضافه کرد: باید با توجه به شرایط آژانس و پیشینه بدبینی که نسبت به این نهاد وجود دارد و با توجه به اینکه در متن برجام و قطعنامه برای آژانس کارویژه های جدی قائل شده و آن را مرجع راستی آزمایی قرار داده اند ما وظیفه خود دانستیم که با او به عنوان مسئول آژانس به صراحت صحبت و انتظارات را بیان کنیم و نمایندگان مردم نیز مطالبات خود را بیان خواهند کرد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که آیا از آمانو درباره بحث های محرمانه ایران و آژانس سؤال خواهید کرد؟ گفت: بنای طرح چنین پرسشی ندارم و این پرسش را از آقای صالحی مطرح خواهم کرد که وی نیز موافقت کرده تا اسناد خود را ارائه دهد، چرا که ما اعتمادمان به مسئولان خود بسیار بیشتر از این است که بخواهیم برویم به دیگران اعتماد کنیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا درست است از وزارت خارجه اسناد مذاکرات در آلماتی را درخواست کرده اید؟ با تأیید این مطلب، افزود: فردا نیز پرسش ها و ابهامات کتبی را به وزارت خارجه ارسال خواهیم کرد و پاسخ های آنها را در مورد مطالب دیگری خواهیم خواست و علاوه بر آن از دانشگاه ها و حوزه ها نیز کمک خواهیم گرفت.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار خبری به نقل از یکی از اعضای کمیسیون برجام مبنی بر وجود سند محرمانه بین ایران و آمریکا درست است؟ با رد آن، گفت: این تعبیری بود از گزارشی در شورای عالی امنیت ملی که در آن صحبتی شده بود، در واقع بیان مبهمی ایراد شد.

زاکانی افزود: در جلسه کمیسیون نیز آقای شمخانی حضور یافت و صحبت های بسیار مهم، محکم، متین، منطقی و با استدلال حرف زد و البته با توجه به جنبه امنیتی و دفاعی صحبت ها درخواست کرد منتشر نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از دانشمندان هسته ای به کمیسیون دعوت نمی کنید؟ گفت: قطعاً آنها را دعوت خواهیم کرد چرا که ما پنج کمیته تخصصی مانند کمیته هسته ای داریم که از آنها دعوت خواهیم کرد اما بهتر است از بیان اسامی دانشمندان دوری کنیم.

زاکانی درباره اینکه آیا سازمان انرژی اتمی با درخواست شما برای دعوت دانشمندان هسته ای موافقت کرده است؟ افزود: تا کنون هر درخواستی کرده ایم منعی نبوده و دولت نیز همکاری داشته است.

رئیس کمیسیون برجام مجلس گفت: کمیسیون نقشی در پخش تلویزیونی جلسات ندارد.

علیرضا زاکانی افزود: ما تنها از مجلس شورای اسلامی و هم از رسانه ملی درخواست کرده ایم که جلسات را ضبط کند اما برای پخش آن کاری نداشته ایم.

وی درباره برخی خبرها مبنی بر پخش گزینشی جلسات نیز گفت: رسانه ملی یکی از جلسات را که با حضور آقای جلیلی برگزار شده بود پخش نکرد که بنده هیچ نقشی درباره آن نداشتم چرا که نباید خود را درگیر این مسائل و موضوعات کنم.

زاکانی افزود: سخن نمایندگان این بود که آن جلسه نیز باید پخش شود که در نهایت پخش شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت شما از سران قوا برای حضور در جلسات کمیسیون صحت دارد، با رد این خبر گفت: این بافته برخی رسانه هاست چرا که ما از سه هفته پیش نحوه پیشبرد کار را مشخص کردیم که چه کسانی دعوت شوند و ما حضور چه کسانی برسیم و بر همین اساس در آینده ای نزدیک کمیسیون میهمان سران قوا خواهد بود.

زاکانی در پاسخ به اینکه چرا برخی نمایندگان که عضو کمیسیون نبودند بیشتر در جلسات حضور پیدا می کردند و سؤال می پرسیدند نیز گفت: این مسئله به آیین نامه 72 مجلس بر می گردد که هر نماینده ای می تواند در جلسات کمیسیون حضور پیدا و نظر خود را مطرح کند ولی حق رأی ندارد بنابراین نمی توانستیم بگوییم که نمایندگان غیرعضو نیایند اما اولویت را به اعضای کمیسیون دادیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا در زمان حضور ظریف و تیمش پرسش زیاد مطرح می شد اما در زمان عباسی و جلیلی این گونه نبود، گفت: جلیلی نقدی را ارائه می کرد درباره کاری که صورت گرفته بود اما ما با صاحب کار طرف بودیم.

رئیس کمیسیون برجام مجلس درباره اینکه چرا تیم سابق و فعلی را همزمان دعوت نکردید تا پاسخ همدیگر را بدهند؟ گفت: این کار را غلط می دانیم و نمی خواستیم مناظره شود چرا که می خواستیم مسئله و موضوعات را فهم کنیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما باید فراتر از نگاه سلیقه ای، سیاسی و جناح بندی مرسوم، مسیری را دنبال کنیم تا مردم مشاهده کنند و دقت و درک بالایی از محتوایی ایجاد شود که سال ها کشور را درگیر خودش می کند.

وی تأکید کرد: ما حق نداریم با موضوعات ملی و منافع ملی و مصالح انقلاب را دستخوش نگاه های سیاسی بی ارزشی کنیم که نتیجه آن شکاف در جامعه شود.

زاکانی بر همین اساس گفت: در کمیسیون نیز برخورد قاطعانه ای با هر دو طرف داشتم چرا که نباید فضا متشنج شود به سمتی که ما به ازای حقیقت گم شود و کمیسیون در اینکه افراد و میهمانان بتوانند حرفشان را بزنند نمره بالایی می گیرد.

وی در پاسخ به اینکه در مسئولیت کمیسیون چه نمره ای به خود می دهید؟ گفت: من نباید به خودمان نمره بدهم البته بین خود و خدایم نمره می دهم ولی به شما نخواهم گفت.

رئیس کمیسیون برجام مجلس درباره زمان نهایی جلسات و گزارش کمیسیون نیز گفت: ما هم گزارش تفصیلی خواهیم داشت و هم گزارش مختصری برای قرائت در صحن مجلس.

زاکانی افزود: تا آخر این هفته کارها را ادامه می دهیم و موارد را جمع آوری و گزارش را تا هفته آینده آماده می کنیم، این گزارش مبتنی بر سؤالاتی است که در صحن قرائت می شود.

وی با اشاره به نقل قول از عراقچی مبنی بر اینکه همه برجام باید یکجا پذیرفته شود گفت: این یک نگاه است اما ما خود را محدود به این نگاه نکرده ایم و با اساتید حقوق بین الملل و حقوق عمومی دانشگاه ها صحبت می کنیم و من 6 تا 7 جلسه با این اساتید صحبت کرده ام تا بتوانیم به بهترین راهکار دست یابیم.

زاکانی افزود: مهم این است که در مجلس به بهترین راهکار درباره قطعنامه و برجام دست پیدا کنیم تا منافع حداکثری و با مضرات حداقلی برای آینده کشور باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تأیید برجام در کنگره آمریکا تأثیر در نظر کمیسیون دارد؟ تصریح کرد: هیچ تأثیری بر ما نخواهد داشت و مسیر اصلی که نظام انتخاب کرده، مجلس است و مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برجام مجلس در پاسخ به اینکه اگر نظر شورای عالی امنیت ملی با کمیسیون متفاوت باشد در آن صورت چه می کنید؟ گفت: ما به وظیفه خود عمل می کنیم و نتیجه را به اطلاع نمایندگان خواهیم رساند.

زاکانی افزود: دولت یا باید در این باره به مجلس لایحه بدهد یا نمایندگان می توانند بر اساس اصل 174 قانون اساسی، 15 نفر از آنان طرحی را ارائه دهند که ما به ازای آن طرح الزام یا نکته ای را به تصویب برسانند اما ما در این مرحله به مجلس گزارش می دهیم.

اخبار سیاسی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------