آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

رییس جمهوری ایران کمک می خواهد



اخبار,اخبار سیاسی,حسن روحانی

 

اخبار سیاسی - رییس جمهوری ایران کمک می خواهد

دولت یازدهم که هنوز از پیچ تند بحران سیاست خارجی عبور نکرده، با بحرانی بسیار بزرگتر و خطرناک روبرو شده است. بحران اقتصادی و هزارپای ویژه خوارانی که در بسیاری از سطوح کشور نفوذ کرده اند.

در هفته ای که گذشت حسن روحانی دو بار به صورت مستقیم با مردم کشور گفتگو کرد و آنها را مورد خطاب قرار داد. بار اول در گفتگوی زنده تلویزیونی و بار دوم در سخنرانی روز 22 بهمن.
بار اول روحانی از شبکه اول سیما از مردم به خاطر نحوه توزیع سبد کالا عذرخواهی کرد و بار دوم در سخنرانی خود به مناسبت روز 22 بهمن از مردم کمک خواست.در هردو سخنرانی هم البته از فساد اقتصادی گسترده ای که در سال های گذشته در کشور به وجود آمده انتقاد کرد.


سخنرانی حسن روحانی در قامت رئیس جمهوری  ایران ، در روز 22 بهمن 1392، با سخنرانی هایی که معمولا رییسان جمهوری در چنین روزی بیان می کنند، تفاوت داشت. در سال های گذشته رییسان جمهوری وقت، سخنانی کلی در ستایش سالگرد انقلاب به زبان می آورند و به مردم تبریک می گفتند. اما سخنرانی امسال رئیس جمهوری متفاوت بود. روحانی علاوه بر سخنان معمول این روز، به مواردی مهم اشاره کرد. مواردی که گرچه پیش از این نیز به نوعی مطرح شده بود اما اشاره به آنها در سالگرد انقلاب اهمیت آن را دو چندان می کند.


اهمیت رای و نظر مردم
حسن روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به رژیم شاه گفت: «رژیم کودتا به مردم ما آزادی بیان و آزادی رأی نمی‌داد و رأی و نظر مردم در اداره کشور مداخله نداشت. این تحقیر بزرگی بود در برابر یک ملت تاریخ‌ساز و بزرگ ایران. مردم می‌خواستند در این انقلاب اداره کشور با نظر و رأی آنها اداره شود؛ یعنی استقرار حاکمیت ملی در برابر رژیم استبداد.»


اصرار بر حاکمیت قانون
رئیس جمهوری  با اشاره به موفقیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دولت یازدهم در شش ماهه گذشته در مورد پافشاری دولت بر حاکمیت قانون در ایران سخن گفت: «این دولت در فکر حاکمیت قانون در سراسر این سرزمین است. این دولت با قانون‌گریزی مقابله خواهد کرد.»


شایعات ناروا
دولت یازدهم با وجود مشکلات زیادی که در همین مدت کوتاه با آن درگیر بود، هدف انتقادات تند محافظه کاران و مخالفان بوده است. رئیس جمهور تا کنون چندین بار به این گونه جهت گیری ها اعتراض کرده و در سخنرانی 22 بهمن گفت: «علت اینکه برخی به ناروا هر روز استعفای این مسئول و آن مسئول یا اختلاف بین برخی مسئولان را شایع می‌کنند، به خاطر این است که می‌بینند امروز یک مدیریت منسجم در این کشور حضور دارد. ما امروز در میان کابینه و همه مسئولان رده بالا شاهد هماهنگی و همکاری هستیم.»


حاکمیت همه جناح ها
حسن روحانی بخشی از سخنان خود را به جناح های مختلف سیاسی اختصاص داد و گفت: «بین قوای سه گانه و نیروهای مسلح و بین همه مردم، شاهد یک نوع اتحاد وحدت و هماهنگی هستیم. هیچ کس نباید فکر کند که یک جناح می‌تواند بر کشور حاکم باشد. باید همه جناح‌ها و احزاب، گروه‌ها نقش خود را ایفا کنند.» او افزود: «طبق اطلاعاتی که به من دادند ۲۲ بهمن امسال با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است. امسال همه جناح‌ها، گروه‌ها، احزاب و تفکرهای مختلف در این راهپیمایی عظیم و بزرگ شرکت کرده‌اند؛ این برای مسئولان مایه مباهات و برای دشمنان مایه یأس است.»


دل ها را از کینه پاک کنیم
در طول 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد درگیری های حزبی و جناحی به بالاترین حد خود رسید. حسن روحانی با اشاره به اختلافات گذشته، گفت: «انقلاب و آثار انقلاب متعلق به گروه خاصی نیست. انقلاب از آن ملت بزرگ ایران و برای همه آحاد این سرزمین است. ما می‌خواهیم روز به روز آشتی ملی، وحدت ملی و ‌انسجام ملی بیشتر شود. دل‌ها را از کینه‌ها پاک کنیم. مدام به گذشته نپردازیم. بیشتر به فکر امروز و فردای کشورمان باشیم.»


درخواست کمک برای مبارزه با فساد
از لحاظ محتوایی  هم سخنان رئیس جمهوری را می توان به دو بخش تقسیم کرد.
بخش نخست که بیشتر حول آشتی ملی و مسائل سیاسی بود. اما در بخش دوم رئیس جمهوری  به سراغ موضوع فساد اقتصادی رفت که مطرح کردن آنها در سالگرد پیروزی انقلاب بی سابقه بود.


حسن روحانی در سخنرانی خود از مردم خواست که دولت را در زمینه مبارزه با فساد یاری کنند. در سال های اخیر به دلیلتحریم های گسترده بین المللی و تضعیف نهاد های نظارتی توسط دولت نهم و اکثریت یکدست محافظه کاران در مجلس ،عدم پاسخگویی دولت محمود احمدی نژاد به سایر قوا و همچنین عدم اجازه به رسانه های برای انعکاس نظارت دقیق بر قدرت و انعکاس همه جانبه فسادهای گسترده دولتی ، کانون های قدرت دولتی گسترش و نفوذ زیادی در حوزه اقتصادی پیدا کردند.


کانون هایی که نه به دولت و نه به هیچ مرجع دیگری پاسخگو نبوده و نیستند. افرادی چون بابک زنجانی و موسسه های مالی بزرگی مانند موسسه آریا در درون و با کمک همین کانون های قدرت ایجاد شدند. کسانی مانند بابک زنجانی که قرار بود منافع این کانون ها را تامین کنند با حمایت های خاص  از تسهیلات ویژه ای برخوردار شدند و به این ترتیب بخشی از سرمایه های ملی در اختیار افراد ی مانند زنجانی،امیر منصور آرای و تعداید زا افراد خاص قرار گرفت.


به طوری که بزرگترین فساد های اقتصادی مخصوصا در حوزه در آمد های نفت و گازی  در سال های اخیر اتفاق افتاد.همه این مسائل در کنار هم باعث شد که رئیس جمهور در سخنرانی روز 22 بهمن به اصلاح نظام اداری و فساد اشاره کند و از مردم کمک بخواهد، روحانی در سخنرانی خود گفت: «این دولت در فکر نظام اداری سالم‌تر و در پی مبارزه با فساد است. از همه مردم درخواست‌ می‌کنم دولت را در زمینه مبارزه با فساد یاری کنند. همه قوا باید دست به دست هم بدهیم. دولت، مجلس و قوه قضائیه و همه مردم. »


او با اشاره غیر مستقیم به ماجرای بابک زنجانی افزود: «مگر می‌توان تحمل کرد که یک فرد، ۹ هزار میلیارد تومان پول این ملت را ببرد. کجا برده و کجا مصرف شده است؟ چه کسانی اجازه داده‌اند؟ ما باید مواظب فساد باشیم. باید در برابر مفسدان ایستادگی کنیم. ملت ما نمی‌پذیرد که پول بیت‌المال در جیب مفسدان و افراد خاص باشد. مبارزه با فساد خواست این ملت بزرگ است.»عین همین کنایه را رییس جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی چند روز پیش نیز به زبان اورده بود.


برنامه ریزی برای منابع نفت و گاز
البته رئیس دولت یازدهم همزمان با اشاره به منابع انرژی هم  گفت: «دولت برای میادین مشترک نفت و گاز که متاسفانه دیگران از منابع مشترک ما استفاده میکنند و مردم ما محروم هستند، برنامه ریزی مفصلی دارد که اولین آثارش را در سال آینده و انشاءالله 22 بهمن سال آینده شاهد خواهیم بود.»


و اتفاقا حسن روحانی مشابه این سخنان را تنها 5 روز قبل در گفتگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم گفته بود. حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی برخی از موارد فساد اقتصادی را تکان دهنده خواند و گفت: «درباره مبارزه با فساد خیلی مسائل گفته و خیلی شعار داده شده است به طوری که وقتی این موضوع مطرح می شود مردم قدری درباره آن تردید می کنند. دولت در این زمینه با مشکلات ساختاری مواجه است اما به دنبال حل و فصل این موضوع خواهیم رفت .

با این حال با مواردی برخورد کردیم که بسیار تکان دهنده بود. زمانی هست که فردی از فرد دیگر یا اعتبار خود سوء استفاده می کند. اما در یک مورد خاص پول بیت المال و پول مردم یا برخی از پول نفت در اختیار فرد خاصی قرار گرفته که نمی دانیم علتش چه بوده است. رقم این پول نیز بالا و حدود 8 و نیم تا 9 هزار میلیارد تومان است که باید برای مقابله با این نوع مفاسد، مجلس و قوه قضاییه و دولت همه دست به دست هم دهیم.»


روحانی در برنامه تلویزیونی با اعلام اینکه این رقم بسیار بالا و برابر کل بودجه عمرانی یک سال کشور است گفت: «مدتی این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم که آنها نیز دلایلی داشتند مبنی بر اینکه پول ها در جاهای مختلف است و ما باید با آرامش آنها را به کشور برگردانیم.»رئیس جمهور گفت: «این آقا وعده و وعیدهایی می داد و می گفت پول ها در فلان بانک یا این شعبه و آن شعبه است که بررسی های مفصلی کردیم و مشخص شد که همه این حرف‌ها  دروغ است و بعد از آن بود که به معاون اول دستور دادم که مبارزه ریشه ای با ویژه‌خواری، فساد و رانت را مورد توجه ویژه قرار دهد و تاکنون نیز قدم های خوبی برداشته شده است.»روحانی افزود: «باید کاری ریشه ای انجام شود تا ویژه خواری و رانت خشکانده شود و در این مسیر مجلس، دولت و قوه قضاییه همه باید دست به دست هم دهیم.»


در دوران اصلاحات هم محمد خاتمی رییس جمهوری  ایران جمله ای مشهور بیان کرد که مورد استناد همیشگی اصلاح طلبان قرار گرفت.خاتمی گفت: هر 9 روز یک بحران برای دولت من درست می شود. تحلیلگران در دوران اصلاحات بار ها از نفوذ و دخالت «هزاردستانی» نوشتند که عامل ایجاد این بحران ها بودند.
حالا دولت یازدهم که هنوز از پیچ تند بحران سیاست خارجی عبور نکرده، با بحرانی بسیار بزرگتر و خطرناک روبرو شده است. بحران اقتصادی و هزارپای ویژه خوارانی که در بسیاری از سطوح کشور نفوذ کرده اند.


شاید به دلیل همین نقوذ گسترده مفسدان اقتصادیی که به پشتوانه برخی افراد سیاسی و خاص ثروت های افسانه ای اندوخته اند است که رییس جمهوری ایران چاره ای برایش باقی نمی ماند مگر آنکه دست به دامن مردم شود تا در مبارزه با فساد او را یاری کنند.
مبارزه ای که حتما دشوار و زمان بر است.چرا که فسادهای نجومی که هر روز خبر فاش شدن یکی از آنها منتشر می شود قطعا بدون حمایت های خاص اتفاق نیفتاده است. این افراد خاص هم بیکار نمی مانند و تلاش می کنند در این مبارزه بازنده اعلام نشوند.

اخبار سیاسی - تدبیر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------