آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

بازتاب گسترده دستور روحانی در دفاع از حقوق زنان ایران



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,روحانی

روحانی یک اصلاح طلب است او به نقش زنان در جامعه ایران باور دارد. اقدام اخیر او به نوعی می تواند تلاشی برای مقابله با مردسالاری حاکم بر نظام کار و استخدام ایران باشد.

روزنامه "گاردین" با اشاره به این که در ایران کمتر از چهار میلیون زن شاغل هستند و در مقابل 20 میلیون مرد شاغل می باشند از تصمیم روحانی برای لغو آزمون های استخدامی به منظور رسیدگی به مسئله برابری جنسیتی در استفاده از فرصت های شغلی به طور عادلانه پرداخته و می نویسد:"رییس جمهوری ایران پس از آن که تشخیص داد احتمال تبعیض جنسیتی علیه زنان درباره استخدام کارکنان دولت وجود دارد دستور تاخیر در برگزاری ازمون ها صادر کرد. هزاران متقاضی برای ازمون ورودی در سرتاسر کشور در ماه اینده به منظور کسب سه هزار منصب شغلی دولتی خود را آماده کرده بودند.

 

آنان خواهان ایفای نقش بعنوان معلم، پرستار، برنامه نویس رایانه و نگهبان هستند. اما گزارش های رسانه ای نشان می داد که سهمیه بندی جنسیتی به شدت به نفع مردان بوده است به طوری که بیش از 30 درصد از مشاغل به مردها می رسیده و تنها 16 درصد از ان نصیب زنان داوطلب می شده است. هم چنین تمام نقش های مدیریتی منحصر بفرد نیز برای مردان در نظر گرفته شده بود. روحانی در دیدار این هفته اعضای کابینه دستور داد که اطمینان از مطابقت سهمیه بندی ها با برنامه های او به منظور حضور گسترده زنان در عرصه عای مختلف شغلی کسب شود.

به گزارش خرداد، گاردین اشاره می کند که روحانی وعده بهبود حقوق زنان را داده بود و در این راستا گام های خوبی را برداشته است از جمله انتصاب شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده . این روزنامه بریتانیایی اشاره می کند که خانم مولاوردی بارها تحت فشار از سوی تندروها و هجمه های آنان بوده است.

این روزنامه اشاره می کند که در سال گذشته ایران از زمان پیروزی انقلاب به این سو در زمینه حضور زنان در سیاست رکورد زد و تعداد نمایندگان زن پس از انتخابات به طرز چشمگیری بیش از گذشته به مجلس راه یافتند.

نشریه "فارین پالسی" با انتشار گزارشی به فیلم پخش شده از سوی یکی از مجریان سابق یکی از شبکه های دولتی اشاره کرده است که در آن او مدعی شده که برخی از روسای مردش نسبت به او سوء نیت داشته اند. این نشریه نتیجه گیری می کند که این اظهارات نشان داد که موضوع زنان در محیط کار در ایران و مسائل مرتبط با آن نیازمند رسیدگی است. این نشریه می نویسد:"در همین راستا روحانی دستور به تعویق انداختن ازمون های استخدام دولتی را داد. گزارش ها نشان می دهند که زنان جوان در ایران پنج برابر بیش از مردان بیکار هستند".

این نشریه در ادامه می افزاید:"روحانی یک اصلاح طلب است او به نقش زنان در جامعه ایران باور دارد. تعدادی از زنان توسط او در پست های سیاسی برجسته منصوب شده اند. اقدام اخیر او به نوعی می تواند تلاشی برای مقابله با مردسالاری حاکم بر نظام کار و استخدام ایران باشد".

این نشریه در ادامه اشاره می کند سال گذشته نیز نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران قادر به سفر به مسابقات قهرمانی مالزی نشد چرا که شوهرش به او اجازه سفر را نداده بود. او می خواست همسرش در خانه بماند.

بخش انگلیسی شبکه خبری "بی بی سی" نیز می نویسد:"برخی از ادارات و نهادهای عموما نظامی به طور تقریبا کاملی در دست مردان هستند. در این میان اما روحانی تصمیم به انتصاب شماری از زنان در پست های مهم گرفت از جمله انتصاب معصومه ابتکار به عنوان معاون خود و رییس سازمان حفاظت محیط زیست انتصاب مرضیه افخم بعنوان سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر منصوب در مالزی و تعدادی دیگر از زنان که در مقام های برجسته ای منصوب شده اند. خانم افخم نخستین نماینده زن اعزامی ایران به کشوری خارجی است. این شبکه خبری در ادامه می نویسد:"آمار و ارقام نشان می دهند در حالی که دختران 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهند اما نرخ بیکاری در میان آنان هنوز بالاست".

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------