آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

دولت در سایه تشکیل دهیم!



اخبار,اخبار سیاسی ,حسن روحانی

 

اخبار سیاسی - دولت در سایه تشکیل دهیم!

می‌گویند وقتی برخی که با شما هم‌مشی و همفکر نیستند، پیشنهادی ارائه و ادعا کردند به صلاح شماست کمی درمورد آن بیشتر فکر کنید.

اکنون شرایط اینچنین رقم خورده است؛ یعنی افراد و رسانه‌هایی که تا دیروز اثری از آرزوی موفقیت آنها برای دولت نبود به یکباره سرمقاله روزنامه‌های خود را به پیشنهادی برای بهبود عملکرد همان دولت اختصاص می‌دهند.

 

آن‌هم چه پیشنهادی! سرمقاله‌ای با عنوان «ضرورت تشکيل دولت سايه از سوي رئيس‌جمهوري»! فارغ از مقدمه این سرمقاله در بخشی از آن 7 مرحله ساخت دولت در سایه آمده که اینچنین است: «اول: شخص رئيس‌جمهور با تشخيص خودش و به تعداد وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مهم کشور، افرادي عالم، کارشناس و دلسوز را از ميان جريان‌هاي سياسي مخالف يا منتقد دولت برگزيند و آنان را مانند يک کابينه سايه، سازماندهي کند.

 

دوم: هر «وزير دولت سايه» در درون هر وزارتخانه، بايد دفتر، منشي و امکانات اداري اوليه را در اختيار داشته باشد و هزينه‌هاي آن به عنوان بخشي از بودجه دولتي محسوب شود. سوم: وزير سايه مجاز است در جلسات وزير و مسئول اصلي دستگاه با معاونانش شرکت کند و در جريان همه تصميمات اصلي و سياستگذاري‌هاي مهم وزارت مربوطه قرار بگيرد.

 

چهارم: وزير سايه بايد نظرات کارشناسي خود را در گام اول در اختيار وزير مربوطه قرار دهد و دائماً نقد و ارزيابي تصميمات وزير و معاونانش از سوي «وزير سايه» بايد جريان داشته باشد. پنجم: در هر زمينه که وزير سايه تشخيص دهد، نظرات خود را براي رئيس‌جمهوري خواهد فرستاد تا اگر به انتقادات و پيشنهادهاي او در درون وزارتخانه و دستگاه دولتي توجه نشده است، شخص رئيس‌جمهوري در اين زمينه مطلع باشد و در صورت وارد دانستن اشکال‌هاي مطروحه از سوي وزير سايه، آن را مورد اعتنا قرار دهد.

 

ششم:رئيس‌جمهوري با درخواست خودش، مي‌تواند وزراي سايه را گرد آورد و کابينه سايه را مانند کابينه اصلي تشکيل دهد و برخي از تصميمات اصلي مورد نظر خود را به بحث و گفت‌وگوي کارشناسانه منتقدان دولت بسپارد. هفتم: همه وزراي سايه بايد در آغاز کار خود، متن سوگندنامه‌اي را امضا کنند که مطابق آن، امانت‌دار باشند و اسناد و مدارک دولتي را در اختيار رسانه‌ها و مطبوعات قرار ندهند و از خارج کردن هر سندي از درون سيستم دولتي و بهره برداري حزبي و جناحي از آنها خودداري کنند.»


 در‌به‌در  ‌دنبال فرمان دست‌نیافتنی
در ابتدا لازم است به‌معنای دولت سایه در ویکی‌پدیا توجه داشت؛ «دولت سایه علاوه بر معنای متداولی که در سیاست دارد، به این معناست که قدرت واقعی سیاسی در دست دولت‌های منتخب مردم نیست بلکه نزد افرادی است که در پس صحنه درحال دیکته‌کردن نظرات خود هستند و هیچ نهاد مردم‌سالاری توانایی بررسی و ارزیابی فعالیت‌های این افراد را ندارد. بنابر این باور، دولت‌های منتخب تابع دولت‌های سایه که صاحب قدرت حقیقی می‌باشند، هستند.» از این منظر می‌توان این موضوع را یادآور شد که اصولگرایان از ابتدای دولت یازدهم بسیار کوشیدند تا فرمان را به دست بگیرند و در این مسیر از احضار مکرر وزرا به مجلس، برگزاری همایش‌هایی به نام دلواپسیم و نگرانیم و... ، ایرادات مکرر به عملکرد وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و ده‌ها نمونه دیگر استفاده کردند که صبر و سعه‌صدر رئیس‌جمهور و اعضای دولت آنها را از رسیدن به فرمان هدایت دولت بازداشت که از این‌رو با طرح دولت در سایه می‌خواهند از مسیر دیگری به خواسته خود برسند که مشخص است هیچ‌گاه موفق نخواهند بود.


 جبران سرشکستگی 8 ساله
گمانه دیگر که جالب است به ناکامی آنها طی 8 سال دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گردد یعنی آنها در سال‌های 84 و 88 بسیار کوشیدند تا احمدی‌نژاد را بر مسند قدرت بنشانند البته به این امید که به نظرات آنها به‌عنوان حامیانش گوش دهد اما آنچه حاصل شد بی‌توجهی کامل وی به نظرات و دیدگاه‌های آنها بود. احمدی‌نژاد حتی برنامه‌ای برای دیدار با گروه‌های سیاسی نداشت چه برسد به اینکه مانند دکتر روحانی از اقشار و گروه‌های مختلف بخواهد تا دیدگاه‌های خود را با او در مسیر پیشرفت کشور درمیان بگذارند. این موضوع سبب شده تا اصولگرایان به نوعی به جبران آن بپردازند و در نقش دولت در سایه به ایفای نقش پرداخته تا شاید کمی از آلام و مشکلات 8 ساله‌شان کاسته شود. ‌


 آیا واقعا نیت خیر است؟
هزاران گمانه دیگر درمورد طرح دولت سایه از سوی اصولگرایان می‌توان مطرح کرد اما به یک دلیل بسیاری از آنها رد می‌شود. اگر واقعا اصولگرایان همانطور که در 7 بند ذکر شده قصد کمک به دولت را دارند، دیگر نیازی تشکیل دولت سایه نیست. اگر نیت آنها خیر و کمک است، چرا نمی‌آیند و شفاف این قصد خود را بیان نمی‌کنند؟ اگر طرح دولت سایه تاکید بر القای ناکارآمدبودن دولتمردان فعلی نیست پس چه نیازی به آن دم و دستگاه است که در 7 بند به آن اشاره شده. اصولگرایان باید واقع‌بین باشند و سعی نکنند ناراحتی خود از نتیجه حماسه 24خرداد را این‌گونه یعنی به طرق غیرمنطقی جبران کنند چون بار دیگر از پیروزی دور خواهند شد و برای ادامه حیات سیاسی جریانشان  مطلوب نیست.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------