آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

علی یونسی: هاشمی دنبال تکلیف است نه ریاست



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - علی یونسی: هاشمی دنبال تکلیف است نه ریاست

با توجه به روي‌ كار آمدن دولت تدبير و اميد طيف اصلاحات وضعيت خوبي پیدا کرده است. اگر بخواهم راحت‌تر بيان كنم اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته شرایط سختی را پيش سر گذاشتند و در حال حاضر از آن وضعيت بيرون آمده‌اند

موضوعی که این روزها ذهن برخی سیاسیون را به خود معطوف کرده، انتخاب چهارمین رئیس مجلس خبرگان رهبری است. وظایف خاصی بر عهده مجلس خبرگان است و اعضای آن همواره از علمای بزرگ و شناخته شده کشور هستند. روسای این مجلس تاکنون از بین میانه‌روهای غیرحزبی انتخاب شده‌اند. 

 

اگر به اظهارات سه رئیس قبلی مجلس خبرگان یعنی آیات مشکینی، هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی دقت شود، واژه‌ای که بیش از همه در سخنرانی‌های آنها مطرح شده و می‌شود «تعامل» است بدین معنا که آنها راهکار رسیدن کشور به آرامش را دعوت مردم به دوستی و مدارا می‌دانستند که راه دستیابی به آن غیر از تعامل نیست.

 

پس از رحلت آیت‌ا... مهدوی‌کنی بسیاری به انتخاب گزینه‌ای برای جانشینی او در ریاست مجلس خبرگان مشغول بودند و حتی صحبت از حضور یا عدم‌حضور آیت‌ا... هاشمی هم به میان آمد. حجت الاسلام علی یونسی، دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها در این باره می‌گوید: آیت‌ا... هاشمی به دنبال ریاست مجلس خبرگان نیست و اگر در این انتخابات حضور پیدا کند تنها برای تکلیفی است که بر دوش خود احساس می‌کند. وی علاوه بر موضوع ریاست مجلس خبرگان در مورد وضعیت این روزهای اردوگاه اصلاحات نیز  به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:


 حال و هواي اين روزهاي اصلاح‌طلبان را چطور مي‌بينيد؟
با توجه به روي‌ كار آمدن دولت تدبير و اميد طيف اصلاحات وضعيت خوبي پیدا کرده است. اگر بخواهم راحت‌تر بيان كنم اصلاح‌طلبان در سال‌هاي گذشته شرایط سختی را پيش سر گذاشتند و در حال حاضر از آن وضعيت بيرون آمده‌اند و فعالیت‌هایشان را پررنگ‌تر کرده‌اند.


 روی کار آمدن دولت يازدهم چقدر در خروج اصلاح‌طلبان از شرایط گذشته‌شان تاثيرگذار بوده است؟
دولت روحاني يك دولت معتدل است و برخلاف خيلي از دوستان كه بر اين باور هستند دولت يازدهم دولت اصلاحات است ولي دولت تدبير و اميد، اصلاح‌طلب به شمار نمي‌آيد ولي همين اندازه براي قشر اصلاحات ايده‌آل است و خيلي از همين افراد نيز خوشحال هستند.


 ارزيابي‌تان از انتخابات آتی مجلس چيست؟
 خيلي زود است که در اين باره حرفي زده شود.


 با توجه به اينكه در بحث هسته‌ای به مذاكره نهايي نزديك مي‌شويم، ارزيابي شما از نتیجه این پرونده چيست؟
اميدوارم نتيجه خيلي خوبی از اين مذاكرات بگيريم. تيم هسته‌اي زمان زیادی را برای اين پرونده صرف کرده است. همچنين دولت و خيلي از ارگان‌هاي ديگر در اين مورد، حمايت‌هاي ويژه‌اي داشته‌اند که اميدوارم نتيجه قابل توجهی در کارنامه دولت ثبت شود. 


 حضور آيت‌ا... هاشمي را در انتخابات ریاست مجلس خبرگان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آنچه براي آمدن یا نيامدنشان در مجلس خبرگان گفتند را مي‌دانم؛ موضوع خاص ديگري را نمي‌دانم.


 به نظر شما آيت‌ا... هاشمي در این انتخابات حضور پيدا مي‌كنند؟
نمي‌دانم و اطلاعی از تصمیم ایشان ندارم.


 پيش بيني شما چيست؟
هر پيش بيني‌ای را كه نمي‌توان گفت. 


 يعني فضاي سياسي طوری است كه نمي‌توان پيش‌بيني كرد یا پیش‌بینی را اعلام نمود؟
مجلس خبرگان، مجلس علمايي است و نباید آن را  سياسي كرد برعكس جاهاي ديگر كه همه مي‌خواهند رئيس شوند، در مجلس خبرگان كسي نمي‌خواهد به اين سمت دست پيدا كند. علما نمي‌خواهند رئيس شوند ولي اين موضوع براي برخی سیاسیون تندرو قابل فهم نيست.


 به نظر شما آيت‌ا... هاشمي تمايلي براي ورود دارد؟
دوره قبل هم آيت‌ا... هاشمي نمي‌خواست و اين دوره هم نمي‌خواهد رئیس باشد. مجلس خبرگان جاي رقابت نيست بلكه رقابت در اينجا معكوس است. آن ‌چيزي كه توسط برخی گفته مي‌شود ملاك نيست. اكثر اعضای خبرگان گريزان از رياست و حتي جو تند سياسي هستند و كسي نمي‌خواهد رئيس شود. اعضای خبرگان دنبال انجام تكليف هستند. 


 ویژگی شاخص آیت‌ا... مهدوی کنی در جایگاه رئیس مجلس خبرگان چه بود که از او شخصیتی نمونه ساخت؟
آیت‌ا... مهدوی‌کنی سیاستمداری بود که حقیقتاً اخلاقی بود. سیاستمدار بودن آیت‌ا... مهدوی‌کنی ایشان را از اخلاقمدار بودن و دینمدار بودن خارج نکرد. ایشان به این مسئله باور داشت که دین از سیاست جدا نیست و آنها را از هم تفکیک نمی‌کرد و هیچ کدام را فدای دیگری نمی‌کرد. اوج عملکرد آیت‌ا... مهدوی‌کنی در دوران حیات سیاسی ایشان این بود که هیچگاه از امام و رهبری جدا نشد و هیچگاه خارج از اعتدال حرکتی نکرد چرا که یک سیاستمدار معتدل بود. 


 دولت تدبیر و امید برای بازگرداندن امید به جامعه تاکنون چه کرده است؟
باید دانست اکثر اقشار کشور بر‌ این اعتقادند که طی فعالیت دو دولت قبلی بی‌تدبیری‌ها انجام و مردم با مشکلاتی مواجه شدند که می‌شد با تمهیداتی و مشور‌ت‌هایی از به وجود آمدن آنها جلوگیری کرد. یکی از دلایل پدید آمدن این مشکلات این بود که پیش از اقدام به هر تصمیمی درباره آن تحقیق لازم صورت نمی‌گرفت و به این فکر نمی‌شد که کار بدون داشتن پیش‌بینی‌های کارشناسانه چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد. وابسته کردن جامعه به مصرف، کوپن، یارانه و ... اشتباه بزرگی است.

 

قبلا هم گفته ام که تعداد زیاد افراد یارانه‌بگیر، افتخار نیست. افتخار این است که همه کار داشته باشند و نیاز به دریافت پول از دولت نداشته باشند. دولت موظف به ارائه خدماتی است و دولت تدبیر و امید با شعار خدمت بی‎منت آمده است اما مطمئن باشید تدبیر را لحاظ خواهد کرد و دیگر آن دوران اجرای تصمیمات بدون تدبیر تکرار نخواهد شد.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------