آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

زیباکلام: روحانی قوه مجریه را با بدترین شرایط از اصولگرایان تحویل گرفت



اخبار,اخبار سیاسی ,صادق زیباکلام

صادق زیباکلام درباره تاکید سیاستمداران و اشخاص سطح بالای مملکت درباره وضعیت دولت به آفتاب می‌گوید: دولت اصولگرایان کشور را در شرایط مطلوبی چه از نظر تورم، بدهی‌ها، رکود و ... به دولت آقای روحانی تحویل نداده است. به خرداد ماه 92 برگردیم و به‌خاطر داشته باشیم که کشور رشد منفی داشت، تورم از 40 درصد گذشته و بیکاری از مرز 6 میلیون عبور کرده بود. بنابراین کشور وضع مناسبی نداشت.

 هرچه به پایان مذاکرات هسته‌ای و برگزاری انتخابات سال 94 نزدیک‌تر می‌شویم، صدای مخالفان دولت هم بیشتر به گوش می‌رسد. از احضار پی در پی وزرا و سوال و جواب و کارت زرد دادن گرفته تا هول دادن متخلفان دولت قبل در صف دولت یازدهم و شوراندن علما علیه آنان.

این وضعیت باعث شده تا سیاستمدران حامی دولت که پیش از این ترجیح را بر سکوت می‌دیدند، به سخن بیایند. علی اکبر ناطق نوری پنجشنبه شب در دیدار با نخبگان هرمزگان وضعیت دولت از نظر بودجه را بحرانی عنوان و مطرح کرد: در حالی که قیمت نفت در بودجه 94 روی 74 دلار توسط دولت بسته شده بود، اما هم اکنون قیمت آن در حدود 40 دلار است. این کسری بودجه و خالی بودن خزانه و تعهداتی که در دولت قبل به وجود آمده موجب بروز مشکلاتی شده است‌. آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در گفت‌وگوی اخیر خود عنوان کرده «مشکلات باقی مانده از دولت قبل از مشکلات پس از جنگ بیشتر است».
 
 صادق زیباکلام درباره تاکید سیاستمداران و اشخاص سطح بالای مملکت درباره وضعیت دولت به آفتاب می‌گوید: دولت اصولگرایان کشور را در شرایط مطلوبی چه از نظر تورم، بدهی‌ها، رکود و ... به دولت آقای روحانی تحویل نداده است. به خرداد ماه 92 برگردیم و به‌خاطر داشته باشیم که کشور رشد منفی داشت، تورم از 40 درصد گذشته و بیکاری از مرز 6 میلیون عبور کرده بود. بنابراین کشور وضع مناسبی نداشت.

او ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی بود که آقای روحانی قوه مجریه را تحویل گرفت. از آن سو قریب به 18، 19 ماه گذشته هم، جریان افراطی اصولگرا تا آنجایی که می‌توانسته چه در درون مجلس و چه بیرون آن سعی کرده تا جلوی راه دولت آقای روحانی سنگ بی اندازد.
 
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی می‌افزاید: اصولگرایان افراطی سعی کرده‌اند به بهانه‌های مختلف مراجع دولتی را وادار به موضع‌گیری علیه دولت آقای روحانی کنند؛ در مطبوعات، سایت‌ها، نمازجمعه و ... مرتبا دولت را تحت فشار قرار دادند. از طرف دیگر شاهد بودیم که مجلس از همان ابتدا چقدر بنای مخالفت و ناسازگاری با دولت گذاشت. قیمت نفت هم که پایین آمد و از قریب میانگین 100 دلاری که در دوران آقای احمدی‌نژاد بود به زیر 60 دلار سقوط کرد.

زیباکلام با مقایسه دولت احمدی‌نژاد و وضعیتی که آن دولت نسبت به دولت یازدهم داشت، عنوان می‌کند: وضعیت دولت آقای روحانی را در یک لحظه با سال‌های دولت آقای احمدی‌نژاد مقایسه کنید. اگر به‌خاطر داشته باشید مجلس، قوه قضاییه، ارگان‌های نظامی، انتظامی، ائمه نماز جماعات، روحانیون وابسته به دولت، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین، علمای دولتی در قم همه یک صدا و با همه وجود با آقای احمدی‌نژاد هم‌سو و همراه بودند. آقای احمدی‌نژاد هر کاری دلش می خواست انجام می‌داد، به هر شکلی که تمایل داشت با مجلس رفتار می‌کرد، هر مقدار که می‌خواست اسکناس چاپ می‌کرد، درب سازمان برنامه و بودجه را بست و صندوق ذخیره ارزی را در دست گرفته بود.

او ادامه می‌دهد: به هیچ وجه نمی‌گویم دولت آقای روحانی باید به آن شکل رفتار کند. خیلی از رفتارها درست و قانونی نبود. منتها مشکلات خیلی زیادی سر راه دولت آقای روحانی بوده که اصلا قابل قیاس با  دولت آقای احمدی‌‌نژاد نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای به خبرنگار آفتاب می‌گوید: علارغم همه این مشکلات که هم آقای روحانی وارث آن بوده و هم بعدا به وجود آمده، امیدوار هستیم که مذاکرات اوایل سال آینده به توافق برسد. این پیروزی بزرگی برای کل کشور و نظام خواهد بود، که توافق هسته‌ای انجام شود و به تدریج کشور از حالت رکود به واسطه تحریم‌ها بیرون بیاید.

زیباکلام درباره سخنان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در سخنرانی‌های خود که از دولت حمایت کرده‌اند، توضیح می‌دهد: در کل آقای هاشمی رفسنجانی و آقای ناطق نوری درست می‌گویند. نه آقای روحانی کشور را در وضعیت مطلوبی از اصولگرایان تحویل گرفته است و نه اصولگرایان در 18، 19 ماه گذشته با دولت آقای روحانی همراهی کرده‌اند. در واقع آقایان بیشتر خواسته‌اند به مردم آگاهی دهند که سطح توقعات منطقی باشد و شرایط دولت را درک کنند.
اخبار سیاسی - آفتاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------