آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

چهره‏‌های اصولگرا از کجا می‏‌دانند برخی از افراد رای نیاورده‌‏اند؟



اخبار,اخبار سیاسی , پرونده محمدرضا رحیمی

شواهدی دال بر عمیق‏‌تربودن ابعاد چنین سازماندهی انتخاباتی وجود دارد. از جمله یکی نقش افرادی چون محمدرضا باهنر در پخش کردن چنین پول‏‌هایی در فرآیند انتخابات است که خود آن را تکذیب نکرده است.

 در حالی که گروهی از نمایندگان تلاش‌‏های جدی خود را برای مشخص‌شدن نام 170 نفری که در جریان انتخابات مجلس هشتم از محمدرضا رحیمی کمک مالی دریافت کرده بودند با جدیت ادامه دارد، اظهارات برخی از چهره‌‏های برجسته اصولگرا حکایت از آن دارد که آنها به چند و چون این اسامی واقف هستند. از جمله اظهارات اخیر اسدالله بادامچیان که با قاطعیت گفته خیلی از این افراد در انتخابات سال 86 رای نیاوردند.

هرچند تصور اینکه کمک‏‌های مالی رحیمی به نمایندگان قسمتی از یک برنامه شبکه‏‌ا‌ی در بین اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات مجلس بوده باشد، چندان دور از ذهن نیست اما در همین دو ماه اخیر که بحث ورود چنین منابع مالی به پروسه انتخابات مطرح شده، نشانه‏‌هایی قوی دال بر اطلاع این جریان از چنین اقدامات و پشتیبانی‏‌هایی ظهور کرده است. از جمله آخرین این نشانه‏‌ها سخنان اسد الله بادامچیان از چهره‏های متنفذ جریان اصولگرا است.

اسدالله بادامچیان در مصاحبه‌ای می‌‏گوید: «شاید در انتخابات مجلس هشتم بود که دوستان رایحه خوش غیر از اینکه ما سه گروه با هم یکی شده بودیم درصدد برآمدند که یک طیف 180 نفری را به نمایندگی رایحه خوش به مجلس بفرستند که مجلس در اصل در اختیار دولت قبلی باشد.اینکه آقای رحیمی در نامه می‏گوید 170 نفر نماینده این 170 نامزد است نه 170 نماینده؛ که در کنار تفاهمی که ما با هم کرده بودیم این کار انجام شد ما هم مایل به این کار نبودیم شاید شخص من که معمولا سعی می‏کنم تجربیاتم را در اختیار دوستان قرار دهم تذکر دادم اما آنها در حلقه دولت قبلی نظرشان قطعا این بود به همین علت هم هزینه‏هایشان بالا رفت و گرفتار شدند و آقای رحیمی می‏گوید من یک میلیارد و 200 میلیون تومان از آقای ابدالی گرفتم و به 170 نماینده دادم که پول عمده‏ای هم نمی‏شود.

 

می‏شود نفری شش میلیون تومان، که با شش میلیون تومان اگر هر کسی بخواهد خودش روی صحنه بیاید یک مقداری بیشتر از این که اگر بخواهد کم خرج بکند هزینه می‏شود. به هر حال آن مشکل پیش آمد که آنها خیلی شان رای نیاوردند که مجلس هشتم در مجموع اصولگرا شد.»

اینکه بادامچیان با قاطعیت می‌‏گوید خیلی از این افراد رای نیاورده‏‌اند تنها می‏‌تواند حکایت از این داشته باشد که او در جریان اسامی دریافت‌کننده این کمک‏‌ها بوده و می‏‌داند سرنوشت این نامزدها در آن انتخابات چه شده است. البته این سخن یک وجه دیگر هم دارد. اینکه گفته می‏‌شود «خیلی شان رای نیاوردند» بدان معناست که عده‌‏ای از آنها هم نهایتا توانسته‏‌اند وارد مجلس هشتم بشوند که به قول بادامچیان یک مجلس اصولگرا بوده است. پیشتر هم چنین دست اظهارنظرهایی درباره سرنوشت این 170 نفر صورت گرفته بود.

 

از جمله حسین سبحانی‏‌نیا، عضو هیات رئیسه مجالس هشتم و نهم که گفته بود: «بسیاری از افراد ادعایی آقای رحیمی یا کاندیدا نبودند یا اصلا رای نیاوردند و در مجلس نبودند و نیستند؛ عده قابل توجهی نیز نامزد نمایندگی بودند که رای نیاورند لذا طرح چنین مسائلی با انگیزه‌های سیاسی از سوی جریانات خاصی برای حذف رقبا مطرح می‏‌شود.» طبیعی است تا کسی از جزئیات پخش آن پول‏‌ها در انتخابات مجلس هشتم و اسامی دریافت‌کنندگان آن خبر نداشته باشد نمی‌‏تواند با چنین قاطعیتی درباره سرنوشت این افراد سخن بگوید.

بر این اساس شاید بد نباشد که افرادی مانند بادامچیان یا سبحانی‏‌نیا از سوی نمایندگان پیگیر این موضوع مورد سوال قرار بگیرند که واقعیت آن لیست 170 نفره چه بوده است؟ علی‌الخصوص در شرایطی که در برخی از سایت‏‌ها لیستی منتشر شده که ادعا می‏‌شود مربوط به اسامی همین افراد است.

 

برخی افرادی که اسم آنها در این لیست ذکر شده شدیدا این موضوع را انکار کرده‌‏اند و حتی در نامه‏‌هایی به مسئولان خواستار پیگیری لازم برای مشخص شدن واقعیت مساله شده‌‏اند. آیا الان که افرادی در جریان اصولگرا اینگونه کلیت سرنوشت آن لیست را روایت می‏‌کنند، بهتر نیست به جزئیات آن هم اشاره کنند تا از برخی نمایندگانی که در معرض تهمت قرار گرفته‌‏اند اعاده حیثیت شود؟ آیا چنین کاری به لحاظ شرعی و اخلاقی وظیفه افرادی چون بادامچیان و سبحانی‏‌نیا نیست؟

ضمن آنکه باید توجه داشت شواهدی دال بر عمیق‏‌تربودن ابعاد چنین سازماندهی انتخاباتی وجود دارد. از جمله یکی نقش افرادی چون محمدرضا باهنر در پخش کردن چنین پول‏‌هایی در فرآیند انتخابات است که خود آن را تکذیب نکرده و تنها گفته «به عنوان کسی که در انتخابات فعال بوده و هستم، اگر پولی گرفتم و خرج کردم، پاسخگو هستم.» تا کنون محمدرضا باهنر به هیچ عنوان نقش خود در جریان کمک‏‌های مالی رحیمی را تکذیب نکرده است. نکته دیگر و مهمتر اما به سخنان مرتضی آقا تهرانی در برنامه شناسنامه برمی‌‏گردد. جایی که او در بیان دلایلش برای حضور در انتخابات مجلس هشتم به صورت پر رنگ به نقش پیگیری‏‌های احمدی‏‌نژاد و اعضای دولت او اشاره کرد و گفت که رئیس دولت نهم مستمرا پیگیر این بوده آیا آقاتهرانی در انتخابات ثبت نام کرده یا نه. این موضوع هم نشان می‏‌دهد که احمدی‌‏نژاد با جدیت قصد داشته تا نیروی همسو با خودش را وارد پروسه انتخابات و نهایتا مجلس کند.


تا اینجای کار اصولگرایان و هواداران دولت محمود احمدی‌نژاد در سال 86 نشانه‏‌های مکرری دال بر اطلاع‏‌شان از فرآیند پخش پول بین نامزدهای مجلس هشتم بروز داده‌‏اند. بر این اساس آنها دو راه برای اقناع افکار عمومی پیش رو دارند؛ یا اینکه سخنان قبلی خود درباره برخی زوایای این جریان را تکذیب کنند یا اینکه با توضیحات بیشتر و بیان جزئیات به آشکار شدن آن کمک نمایند. با توجه به اینکه اصولگرایان مدام از پاک بودن فعالیت‌‏های سیاسی و انتخاباتی خود دم می‏‌زنند، راهکار دوم نباید چندان برای آنها نگران کننده باشد.
اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------