آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

نااميدي از انتشار فکت شيت؛ آغاز صف‌آرايي خياباني دلواپسان



اخبار,اخبار سیاسی ,برنامه هسته ای ایران

اکنون که دلواپسان هسته‌اي از بهانه فکت شيت نااميد شده‌اند و جريان مطابق ميلشان نبوده، موج جديد تحرکات خود را در خيابان‌ها آغاز کرده‌اند. کمتر از سه هفته تا پايان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 باقي است. با وجود خبرهاي نسبتا خوب مذاکرات، حاشيه‌هاي اين ماجراي سياسي تمامي ندارد؛ حاشيه‌ها و تحرکاتي که به نام «دلواپسي» در شهرهاي مختلف برگزار شده که بهانه اين دلواپسي‌ها همان راهکارهاي دست‌يافته شده در مذاکرات لوزان است.

 مدتي است که ديگر مي‌توان از مجلسي‌هايي گفت که در خيابان به جمع دلواپسان مي‌پيوندند.


برخي نمايندگان بودند که در قم و مشهد به جمع تجمع‌هاي کف خيابان پيوستند چه در مجلس و چه در خيابان‌ها خود را براي رويارويي با توافق نهايي آماده مي‌کنند تا از هم‌اکنون بگويند نتيجه مذاکرات مشخص است؛ نتيجه از همين الان «بد» است.روزي که ظريف و عراقچي براي ارائه آخرين وضعيت پرونده به مجلس رفته بودند، کسي گمان نمي‌کرد جلسه‌اي که با شعارهاي حمايت گونه از ظريف آغاز شده بود، اينگونه ناهمخوان به ماجرايي در مجلس ختم شود. مهدي کوچک‌زاده مرد مخالفت‌هاي بي‌شمار با دولت و البته شخص ظريف، رخ به رخ آقاي وزير ايستاد؛ تند هجمه گفت و عاقبت هم وزير را خائن خواند.هنوز ظريف و عراقچي پايشان را از مجلس بيرون نگذاشته بودند که محمدجواد کريمي قدوسي در گفت‌وگو با يک خبرگزاري اصولگرا گفت که عراقچي در مجلس گفته که ايران در مذاکرات هسته‌اي، بازرسي از مراکز نظامي را پذيرفته است.

 

اين مسئله آنقدر براي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي تعجب‌آور بود که به اين موضوع واکنش نشان داد ودر صفحه ياينستاگرام خود نوشت، جز آنکه آقاي کريمي قدوسي و آن خبرگزاري را به خداوند بزرگ واگذار نمود چه مي‌توان کرد؟حميد رسايي نيز دست‌نوشته‌اي از خود را خطاب به محمدجواد ظريف وزير امور خارجه منتشر و سوالي را از او پرسيد.

اين نماينده مجلس نوشت: «معاون شما آقاي عراقچي امروز در مجلس گفت که توافق هسته‌اي منوط به پذيرش پروتکل الحاقي است در حالي که بعد از اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي توسط دولت اصلاحات و عهدشکني غربي‌ها، مجلس هفتم طي مصوبه‌اي اقدام داوطلبانه را منع کرد، پس اقدام داوطلبانه شما غيرقانوني است. پس اگر توافق شما منوط به پذيرش پروتکل است چرا از اول مذاکرات را از مجلس پنهان کرديد؟» انتشار جزئيات مکالمات صحن غيرعلني مجلس اقدامات رسايي اما به اين متوقف نماند. روز بعد از اين ماجرا به انتشار جزئيات مکالمات صحن غيرعلني مجلس پرداخت.

 

مديرمسئول هفته‌نامه 9 دي مدعي بود که اين متن از روي فايل صوتي سخنان عراقچي در جلسه غيرعلني نوشته شده است؛ سخناني درباره پذيرش پروتکل الحاقي و بازرسي از مراکز نظامي. اقدامي که خلاف قانون اساسي، قانون مطبوعات و آئين‌نامه داخلي مجلس بود.

نخستين واکنش نسبت به اين مسئله، از سوي مهدي کيايي مديرکل فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت. مهدي کيايي با اشاره به اينکه در حال حاضر موضوع پرونده هسته‌اي و مذاکرات مربوط به آن يکي از مسائل و مقوله‌هاي مهم و حساس کشور است، گفت که «با توجه به تصميم مسئولان کشور و هيات رييسه مجلس در زمينه تشريح اقدامات هيات مذاکره‌کننده ايراني در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي شايسته نبود رسانه‌ها از قول منابع آگاه يا برخي افراد اقدام به انتشار غيرقانوني جزئيات جلسه غيرعلني مجلس کنند.»

مديرکل فرهنگي و روابط عمومي مجلس با اظهار گلايه از برخي رسانه‌ها در مورد انتشار محتواي جلسات غيرعلني مجلس همچنين تاکيد کرده بود که «بر اساس آيين‌نامه داخلي، انتشار محتواي جلسات غيرعلني غيرقانوني بوده و رسانه‌ها نمي‌بايست مذاکرات غيرعلني مجلس را منتشر کنند».

مهمترين واکنش نسبت به اين مسئله از سوي رئيس قوه قضاييه صورت گرفت و آيت‌الله صادق آملي لاريجاني با لحني صريح اعلام کرد که «توهين به تيم مذاکره کننده يا انتشار مذاکرات غيرعلني مجلس با تيم مذاکره کننده هيچ کمکي به روند مذاکرات نمي‌‌کند و وجهي ندارد.» نخستين بهانه منتقدان هسته‌اي براي مخالفت با مذاکرات فکت‌شيت بود. در حالي که خلاصه توافق شده ايران و 1+5 در لوزان از همان روزهاي نخست در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت و تيم مذاکره‌کننده با حضور در مجامع دانشگاهي و همچنين مجلس به بيان دستاوردها و اتفاقات رخ داده در مذاکرات هسته‌اي لوزان پرداخته بود. منتقدان باز بر روي فکت‌شيت ايران تمرکز کردند. بهانه نيز چيزي نبود جز اظهارات مقامات غربي و فکت‌شيت آمريکايي‌ها، اما تمرکز و تکيه منتقدان هسته‌اي بر فکت‌شيت آمريکا و اصرار بر انتشار فکت‌شيت ايراني بدون در نظر گرفتن بيانيه سوييس، در زماني که ايران و گروه 1+5 وارد فرايند نگارش سند نهايي توافق شده‌اند را مي‌توان مسئله‌اي بي‌معني و نوعي آدرس غلط دادن دانست.

با آنکه فکت‌شيت آمريکا به باور کارشناسان، اقدامي سياسي تبليغاتي است که بيش از هر چيز کارکردي داخلي دارد و اقدامي براي دلگرمي دادن متحداني چون اعراب و رژيم صهيونيستي است. از سويي، بسياري از مفاد آن،‌ برخلاف روح بيانيه سوييس تنظيم شد و در واقع کج‌راهه‌اي براي انحراف افکارعمومي است، مخالفان توافق با اهدافي از پيش تعيين شده آشکارا سخنان وزير امور خارجه کشورمان را در مورد نتيجه رايزني‌هاي هسته‌اي زير سوال بردند و با وارد ساختن ترديد بر آن، بر انتشار فکت‌شيت از سوي سوي مسئولان ديپلماسي کشور پافشاري کردند. اکنون که دلواپسان هسته‌اي از انتشار فکت‌شيت ايران نااميد شده‌اند و نتوانسته‌اند اقدامي بر ميل خود سامان بدهند‎؛ موج جديد تحرکات خود را آغاز کرده‌اند. دلواپسان هسته‌اي نخستين هفته خرداد را با موجي جديد از تجمعات اعتراضي شروع کنند؛ تجمعاتي که وجه مشترک خيلي از آنها بي‌مجوزي است اما آنها همچنان بر برگزاري اين سخنراني‌ها اصرار مي‌‌کنند. از تجمع در ميدان فلسطين تهران گرفته تا تجمع روز پنجشنبه هفته گذشته در مشهد و راه‌پيمايي بعد از نمازجمعه و تجمع در قم، اصفهان، کرمان، شيراز، رشت و شاهرود.

 

اخبار سیاسی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------