آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

جهانگیری: توافق هسته‌ای را ساده نگیریم



اخبار,اخبار سیاسی , مذاکرات هسته ای ایران و 5+1

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌ای فرصت جدیدی برای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری کشور ایجاد کرده است تاکید کرد که نباید از این توافق را ساده و دست کم گرفت.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری طی سخنانی در هجدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی که در اردبیل برگزار شد گفت: از افتخارات مهمی که در دولت تدبیر و امید به وجود آمد این بود که استقبال عید فرخنده فطر، توفیق بزرگ مذاکرات هسته‌ای و شادمانی ملت ایران بود که این امر نوید اشتغال، تولید ، سرمایه گذاری، رشد دانش و تکنولوژی کشور را با خود به همراه داشت.

وی افزود: گزاف نیست اگر بگوییم در این ایام چشم جهانیان به وین دوخته شده بود که چه اتفاقی خواهد افتاد. مردم جهان انتظارمی کشیدند پیروزی منطق بر زور و تکریم بر تهدید را مشاهده کنند و در آخر جهانیان هم به احترام ملت بزرگ و متمدن ایران ایستادند و احترام گذاشتند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: توافق هسته‌ای که در روزهای آخر ماه مبارک رمضان با تلاش قهرمانان متدین و اعضای شجاع تیم مذاکره کننده ایران در عرصه دیپلماسی به بار نشست، منزلت ایران را ارتقا داد و سرمایه اجتماعی و امید و اعتماد مردم به دولتمردان و نظام را افزایش داد؛ نظامی که قادر است پیچیده ترین مسائل را با سرپنجه تدبیر حل کند.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای فرصت جدیدی بر ای اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری دولت ایجاد کرد ،‌افزود: تیم مذاکره کننده ایران یک دوره 23 ماهه را با موفقیت سپری کرد و این موفقیت بیش از هر چیزمدیون ایستادگی مردم ، هدایت های مقام معظم رهبری،‌تدبیر ریاست محترم جمهوری و از همه مهمتر عنایات خاص الهی و دعای مردم ایران بود که یکباره دیگر مثل دوران دفاع مقدس پیروزی ایران را به رخ جهانیان کشیدند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نشان داد که نه در جنگ، بلکه بر جنگ پیروز شد . خیلی ها تصور می کردند ایران را به نقطه ای رسانده اند که گریزی جز جنگ وجود ندارد ولی ملت ایران نشان داد که می تواند بن بست شکنی کند.

وی با بیان اینکه دانش گفت‌وگو ، فن مذاکره و هنر دیپلماسی ایران به جهانیان نشان داده شد، گفت: این اولین باری است که یک کشور به اصطلاح در حال توسعه در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا از غرب و شرق ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل پای میز مذاکره می نشیند و به اهدافی که از قبل ترسیم کرده دسترسی پیدا می‌کند.

جهانگیری تصریح کرد: ملت ایران به دستاورد بزرگی رسیده است و ما نباید آن را ساده و کم بگیریم ولی متاسفانه گاهی اوقات این اتفاق توسط عده ای می افتد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌قرار نیست توافق صد در صد باب میل یک طرف باشد بلکه معنای توافق این است که دو طرف گفت‌وگو کنند تا به یک نقطه مشترک برسند و موضوع مهم این است که ما در این توافق به دستاوردهای بزرگ رسیده ایم.

وی ادامه داد: ما در مقابل دنیایی که تصور می کرد گسترده کردن دایره تحریم ها و محدود کردن مردم ، ایران را وادار به عقب نشینی می‌کنند، ایستادگی کردیم و همان گروه به این نتیجه رسیدند که این راه تفاهم با ایران نیست بلکه باید تحریم ها را بردارند.

جهانگیری افزود: آرام کردن منطقه حساس خاورمیانه جز با مشارکت ایران امکان پذیر نیست. همه این راه ها را آزمایش کرده اند. گروه هایی مانند داعش که خودشان ایجاد کرده اند به همراه گروه های دیگر در کشورهای منطقه ناامنی ایجاد کرده اند و کشوری که قادر است گره حل این مشکلات را باز کند ایران است و به همین دلیل آن‌ها وارد مذاکره با ایران و این کار بزرگ شدند.

جهانگیری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران توانست تفاهم بر تخاصم ، مصالحه و مفاهمه را بر منازعه به عنوان یک راه و روش پیش روی جهانیان قرار دهد.

وی افزود: دولت افتخار دارد در نیمه راه خود به مهمترین وعده‌ای که رئیس جمهور محترم در انتخابات داد عمل کرد. مهمترین ویژگی رئیس جمهور این بود که مردم او را به عنوان شیخ دیپلماسی می شناختند و ایشان در نیمه راه موفق شد به مهمترین وعده خود یعنی حل مسأله هسته‌ای و برداشتن تحریم ها جامع عمل بپوشاند.

جهانگیری با بیان اینکه جلسه دیروز شورای امنیت در تاریخ این نهاد بی سابقه بوده است، گفت:‌شورای امنیت که شش قطعنامه برای فشار بر ملت ایران صادر کرد و در برخی از آن‌ها اجازه هر اقدامی از جمله جنگ علیه ایران داده بود ، قطعنامه ای صادر کرد و طبق آن قطعنامه های قبلی خود را ملغی کرد.در تاریخ سابقه ندارد کشوری ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد باشد و سر سلامت به بیرون ببرد. این اولین باری است که شورای امنیت قطعنامه های قبلی خود را ملغی می‌کند و این دستاورد بزرگی است.

جهانگیری افزود: آن کسی که امروز ناراحت است و خود را به آب و آتش می زند تا کاری کند نتانیاهو و رژیم صهیونیستی است که می خواهد جلوی موفقیت ایران را بگیرد.

وی افزود: مهم این است که کار به پایان نرسیده است و ما وارد یک دوره جدید شده ایم. ما باید با همدلی مردم به ویژه قشر تحصیل کرده به عمل و فکر مشترک برای حل مسائل کشور بیاندیشیم.

جهانگیری گفت: دولت در این مسیربا کمک بخش خصوصی و نهادهای مدنی برای رونق بخشی به اقتصاد، توسعه فعال و افزایش سرمایه های اجتماعی، مبارزه با فساد، کاهش آسیب های اجتماعی ، تقویت انسجام ملی و اخلاق و امیدهای مردم را می تواند دست یافتنی کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه می توانیم در یک میثاق مشترک ، کشور را بسازیم و خسارات را جبران کنیم، تصریح کرد: اگر تحریم ها سخت تر هم می شد ما برای کشور برنامه داشتیم. اما اکنون فرصتی وجود دارد که تحریم ها لغو شود و لذا ما از صاحب نظران می خواهیم نظرات خود را در جهت رونق اقتصاد ارائه کنند و دولت حتما از نظرات آن‌ها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به رونق اقتصاد به عنوان مهمترین اولویت دولت در سال 94 گفت:‌ ما با معضل بیکاری مواجه هستیم و باید به سمت اشتغالزایی حرکت کنیم. رونق بخشی به اقتصاد و بخش های پیش‌رونده از جمله نفت و گاز، تولید، صادرات کالا و خدمات و مسکن و ساختمان از برنامه های اصلی ماست.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز به انتظاراتمان در رابطه با رونق بخشی به مسکن نرسیده ایم گفت:‌ این امر به دلیل کاهش جدی بودجه های عمرانی دولت است که ما سعی کردیم با واگذاری طرح ها به بخش خصوصی و همچنین به کار گیری سیاست های عالمانه و کارشناسی شده این موضوع را جبران کنیم.

جهانگیری ادامه داد: ما از سیاست های غیرکارشناسی ، شتابزده و متکی به فرد خسارات زیادی دیده ایم. البته به بهانه کارشناسی نباید خیلی تاخیر ایجاد شود اما من به شما اطمینان می دهم که ان شاء الله بخش مسکن به سرعت از رکود خارج شود.

جهانگیری با اشاره به صحبت های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر وجود 300 هزار عضو در سازمان نظام مهندسی گفت: علاوه بر اعضای سازمان نظام مهندسی تحصیل کرده های دیگری در این زمینه وجود دارد که به اشتغال نیاز دارند که با فعال شدن بخش مسکن مشکل اشتغال آن‌ها برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به امکان ورود به بازار کشورهای همسایه به عنوان یکی از نتایج توافق هسته‌ای تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 6 میلیارد دلار طرح در برخی کشورهای همسایه در حال اجرا است و این ظرفیت از سوی شرکت های ایرانی قابل افزایش است.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که عملکرد برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی نباید باعث شود که به اعتماد به این سازمان آسیب وارد شود.

وی همچنین اظهار کرد: این قابل قبول نیست به دلیل نیاز به منابع درآمدی کوتاه مدت ناپایدار ، تحت عنوان تراکم فروشی، به نسل آینده ضربه بزنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود:‌در این زمینه شهرداری ها عامل اجرا هستند و باید توجه داشته باشند که مسائل یک شهر فراتر از این موضوعات است.

اخبار سیاسی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------