آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

استیضاح 6 وزیر کلید خورد



اخبار,استیضاح,استیضاح در مجلس

 
 اخبار سیاسی - استیضاح 6 وزیر کلید خورد

نایب‌رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مواضع تند جریان پایداری ناشی از پیش بینی و توهم این جریان است، گفت: جریان پایداری از اول بنا را بر تسویه حساب گذاشته است.

محمدرضا باهنر تاکید می‌کند که تلاش دارد برای دولت روحانی سنگ تمام بگذارد، برای همین نزدیک به 80درصد سوالات را با رایزنی از دستور کار خارج می‌کند.

 

وی نحوه تعامل مجلس با دولت را به هیچ وجه سیاسی ندانسته و تاکید می‌کند که این را وظیفه نانوشته خود می‌داند که از دولتی که شش ماه از حضورش در راس قدرت گذشته، حمایت کند. مساله‌ای که به هیچ وجه برای جریان پایداری قابل هضم نیست و به همین دلیل این جریان طرح استیضاح وزیری که تنها چند صباح از حضورش در راس وزارتخانه گذشته را دنبال می‌کند.

 

انتخاب نوشت؛ وی افزود: ما جبهه پایداری را باتوجه به اصول و مواضع اتخاذ شده در بین اصولگرایان یک جریان نسبتا تندرو می‌دانیم که در اقلیت هستند. بقیه جریان اصولگرایی حتی فراکسیون اصولگرایی به ریاست آقای حداد که جبهه پایداری جزیی از آن محسوب می‌شود، به هیچ عنوان در اختیار جبهه پایداری نیست.

 

فراکسیون اصولگرایی خیلی نرم‌تر از جریان پایداری عمل می‌کند. بالاخره این مساله را نمی‌توان نادیده گرفت که جریان پایداری، جریانی است که حساسیت بالایی داشته و در مواردی بر اساس پیش‌بینی و حتی توهم؛ موضع گیری‌های تندی را اتخاذ می‌کند.

 

البته من در اینکه این دوستان ضمن دلسوزی با هدف حل مشکل یا جلوگیری از بروز مشکل، تذکراتی را می‌دهند، شکی ندارم. هرچند اختلاف زیادی در مورد نحوه عمل کردن به این مساله وجود دارد. این دوستان باید قبول کنند که وقتی وزیری در راس یک وزارتخانه قرار می‌گیرد، حداقل شش ماه باید به وی فرصت بدهند تا به وضعیت مسلط شود.

 

اما این دوستان می‌گویند هر وزیری با سه تا کاری که انجام می‌دهد، مسیر آینده خود را مشخص می‌کند. بر همین اساس از همان ابتدا بنا را بر محکم گرفتن و تسویه حساب می‌گذارند. این موضع‌گیری‌ها از سلایق متفاوت سرچشمه می‌گیرد که باید مدیریت شود.

 

نایب‌رئیس مجلس خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم که بخشی از اصولگرایان به آقای روحانی رای دادند و حتما اصلاح‌طلبانی بودند که به آقای روحانی رای ندادند. من نتیجه انتخابات سال 92 را اینگونه تحلیل می‌کنم که افکار عمومی در فاصله سال 76 تا 84 دچار افراطی گرایی اصلاح طلبی و در سال 84 تا 92 دچار افراطی گری شدید اصولگرایی از نوع احمدی نژادی اش بود.

 

من این را به این خاطر می‌گویم که ایشان اصولگرایی ویژه خود را داشت و بارها در سخنان خود گفته بود که من شما اصولگراها را قبول ندارم. من تحلیلم این بود که مردم برای فرار از این دو دسته افراطی گری به یک جریان سوم پناه بردند. وی درباره رویکرد برخی نمایندگان به ظریف تصریح کرد: در مجلس و مجموعه اصولگرایی افرادی هستند که به عملکرد آقای ظریف به‌به گفته و برخی اَه‌اَه می‌گویند.

 

من هیچ کدام از این دو دیدگاه را قبول نداشته و نمره صفر و 100 نمی‌دهم. می‌توان عملکرد دولت را در این زمینه تحلیل کرد که واجد چه اشکالات و مزیت هایی است. اگر چه اقداماتی را انجام بدهد، بهتر می‌شود و اگر این اقدامات را انجام ندهد، چه می‌شود.

 

این سخنان تحلیل هایی است که می‌توان ارائه کرد. اما اینکه آقای ظریف در پشت تریبون مجلس ریز مذاکرات را مطرح کنند را من نه لازم و نه مفید می‌دانم. اصلا ضرورت ندارد که این مذاکرات به این صورت صریح بیان شود. برخی دوستان مجلس در استدلال‌های خود اینگونه مطرح می‌کنند که معاون وزیر امور خارجه آمریکا چرا به رژیم صهیونیستی گزارش داده است و بعد این سوال را می‌پرسند که آیا ما از آنها نامحرم تر هستیم.

 

باهنر تاکید کرد: مسائل دیپلماتیک مسائلی نیستند که دقیق، شفاف و صریح بیان می‌شود. برخی از سخنان در حوزه دیپلماسی نه دو پهلو بلکه هشت پهلو است. هیات رئیسه یک وظیفه آیین نامه‌ای و یک وظیفه مدیریتی و کلان دارد.

 

اگر 10نماینده درخواست استیضاح وزیری را داشته باشند و به استدلال‌ها و نصیحت‌های ما توجه نکنند، هیات رئیسه چاره‌ای ندارد جز اینکه این درخواست را در دستور قرار بدهد. به هرحال استیضاح چند وزیر همین الان استارت خورده است.

 

نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: حداقل 5 تا 6نفر از وزیران استیضاحشان کلید خورده است، از جمله آقای آخوندی و آقای زنگنه. البته هنوز این مساله به صورت رسمی دریافت نشده وگرنه باید به جریان بیفتد. من خیالتان را راحت می‌کنم، با توجه به اینکه من هفت دوره در مجلس بوده و تمام دولت‌های بعد از انقلاب را تجربه کرده ام.

 

لازم است این نکته را به صراحت به شما بگویم که هیچ وزیری وجود ندارد که حداقل 10مخالف در مجلس نداشته باشد. هر لحظه امکان دارد که 10نفر با جمع آوری امضا وزیری را استیضاح کنند. ما به محض دریافت این درخواست با فرد مذاکره می‌کنیم و به وی می‌گوییم که آیا می‌خواهید این استیضاح به نتیجه برسد یا اینکه فقط می‌خواستید چیزی گفته باشید؟ چون با این کار هم وقت مجلس را گرفته شده و هم یک دعوا بین مجلس و دولت راه می‌اندازید.

 

وی خاطرنشان کرد: ما به این دوستان می‌گوییم که شما یک برآورد انجام دهید که آیا فضای عمومی مجلس این استیضاح را می‌پسندد یا نه. اگر مجلس مخالف است، شما چرا وقت مجلس و دولت را گرفته و یک اختلاف نظر را به وجود می‌آورید؟ بخصوص اینکه کشور با این همه مشکلات روبرو است. این تلاش‌ها توسط ما انجام می‌شود، اما وقتی افراد بر استیضاح پافشاری کنند ما چاره‌ای جز به جریان انداختن آن نداریم.
اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------