آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

واکنش مجلس به ادعای تبرئه 3 متهم حادثه 22بهمن قم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاسی - واکنش مجلس به ادعای تبرئه 3 متهم حادثه 22بهمن قم
مهدی دواتگری: منتظر اعلام نظر «دادگاه ویژه روحانیت» هستیم

اما مستندات به‌دست‌آمده کمیته حقیقت‏ یاب چیز دیگری می‌گوید. اینکه نه‌تنها برخی افراد از جمله شخص «قاسم روانبخش» در این ماجرا حضور داشته و به‌همین‌خاطر مورد بازجویی قرار گرفته که نقش حلقه پرتو در این حمله از جانب نمایندگان مجلس به شکل پررنگ و تاثیرگذاری ارزیابی شده است.

یا در صحت خبر باید شک کرد یا در محتوای آن.

تلاش چندماهه کمیته حقیقت‌یاب مجلس در نهایت به تدوین صدها صفحه گزارش ختم شد و مستندات، تصاویر، پیامک و فیلم‌هایی از پشت‌صحنه حمله به رییس مجلس.

 

حالا یکی از همان‏هایی که به‌تازگی درباره این پرونده مورد بازجویی قرار گرفته، از تبرئه خود و سه متهم دیگر پرونده قم خبر می‌دهد. «مهدی دواتگری»، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «خبر تبرئه متهمان در دادگاه ویژه روحانیت را یک متهم اعلام کرده، به‌همین‌خاطر ما منتظر تایید این خبر و اعلام نظر از سوی دادگاه ویژه روحانیت قم هستیم. حتی اگر خبر تبرئه نیز تایید شود دادستان ویژه روحانیت نسبت به این حکم حق اعتراض دارد.»

 

«منصور حقیقت‌پور»، از اعضای کمیته حقیقت‌یاب مجلس که در جریان رسیدگی به این پرونده تلاش فراوانی داشته نیز می‏‌افزاید: «همین دوستان پیش از این می‏‌گفتند که اصلا خبری نیست، بازجویی در کار نبوده و پرونده‏ای در کار نیست، اما حالا چه اتفاقی افتاده که اصل ماجرا را تایید می‌کنند. پیش از این می‏گفتند اصلا ما را نخواسته‏ اند و چیزی نبوده و حالا همان‏ها خبر از تبرئه می‌دهند. این خودش نشان می‌دهد که حالا اصل ماجرا را پذیرفته‌اند.»

 

دواتگری اما به مساله متهمان غیرروحانی نیز اشاره دارد: «پس از آنکه تکلیف متهمان روحانی پرونده مشخص شود حسب قانون دادگاه ویژه روحانیت باید پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب قم ارسال کند تا مرحله رسیدگی به اتهام متهمان غیرروحانی آغاز شود.»


او همچنین تاکید دارد که «هنوز هیچ منبع موثقی خبر را تایید نکرده و درج خبر به نقل از متهمان پرونده نمی‌تواند مورد استناد ما باشد. اما چشم امید ما به استقلال رای و تصمیم نهایی دادگاه ویژه درباره متهمان روحانی این پرونده و بررسی نقش آنها در طراحی و سازماندهی حمله به سخنرانی رییس مجلس است.»


روایت روانبخش از تبرئه‌اش از پرونده حمله به سخنرانی لاریجانی
مهدی دواتگری چندی پیش در گفت‌وگو با «شرق» از بازجویی حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن خبر داده بود: «قاسم روانبخش، دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو در قم بازجویی شده، آن هم به دلیل احتمال همدستی و سازماندهی حمله به سخنرانی علی لاریجانی» و حالا فارس به نقل از روانبخش از تبرئه سه متهم این پرونده گفته: «جلسه دادگاه ویژه روحانیت 12روز پیش یعنی یکشنبه 11 اسفند برگزار شد؛ در آن جلسه از بنده و دونفر دیگر از دوستان موسسه امام‌خمینی(ره) به‌دلیل گزارش مجلس برای حضور در دادگاه دعوت شده بود. در آن جلسه دادگاه کیفرخواست قرائت شد و پس از آن ما نیز با ادله متقن از خود دفاع کردیم، طی آن دفاع اعلام کردیم که نقشی در آن ماجرا نداشته و مباحث مطرح در گزارش اتهامی بیش نیست.»

 

عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) در ادامه از تبرئه خود و دونفر از افراد حاضر در موسسه امام‌خمینی(ره) در جریان این پرونده خبر داده همچنین تاکید دارد: «روز چهارشنبه 21 اسفند خواستند به دادگاه برویم و در آنجا حکم تبرئه را به ما ابلاغ کردند.»او همچنین به مصاحبه خود با فارس اشاره داشته و اینکه از همان ابتدا حادثه 22بهمن قم را محکوم کرده.

 

اما مستندات به‌دست‌آمده کمیته حقیقت‏ یاب چیز دیگری می‌گوید. اینکه نه‌تنها برخی افراد از جمله شخص «قاسم روانبخش» در این ماجرا حضور داشته و به‌همین‌خاطر مورد بازجویی قرار گرفته که نقش حلقه پرتو در این حمله از جانب نمایندگان مجلس به شکل پررنگ و تاثیرگذاری ارزیابی شده است. روانبخش همچنین به فارس گفته که «متاسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر نمایندگان مجلس حاضر به قرائت جوابیه مدیرمسوول هفته‌نامه پرتو در صحن مجلس هم نشدند.»


تلاش برای انتقال پرونده از قم به تهران
مهدی دواتگری پیش از این از انتقال پرونده 22بهمن از قم به تهران خبر داده و دلیلش را اینطور شرح داده بود: «حادثه در قم اتفاق افتاده و خیلی از افراد دست‌اندرکار در حمله به سخنرانی رییس مجلس سال‌هاست که در قم زندگی می‌کنند.»

 

او درباره اینکه آیا احتمال تغییر روند پرونده وجود داشت نیز گفته: «حالا اجازه دهید نتیجه دادگاه مسایل را مطرح می‌کند.»اما حالا نتیجه دادگاه به نقل از روانبخش منتشر شده و پاسخ چندان درخوری برای مسببان این حادثه به‌دنبال نداشته. به هر ترتیب رسیدگی پرونده 22بهمن قم از جهات مختلفی درخور اهمیت است.

 

دواتگری در این زمینه تاکید دارد: «تابه‌حال لباس‌شخصی‏‌ها به سخنرانی شخصیت‌های سیاسی مختلفی حمله کرده‌اند اما حمله به سخنرانی رییس مجلس از ابعاد مختلفی برای نظام و حاکمیت درخور توجه است، چنانچه اگر رسیدگی به این پرونده قاطعانه صورت نگیرد، افراد موسوم به گروه‌های فشار برای حمله به سخنرانی دیگرشخصیت‌ها منعی نمی‌بینند و این مساله در نظام اسلامی شایسته نیست.»

 

حمله به سخنرانی علی لاریجانی با مهر و نعلین اتفاق افتاد؛ آن هم در 22بهمن 91. کمیته حقیقت‌یاب آغاز به‌کار کرد و پشت‌صحنه ماجرا را در قالب گزارشی مکتوب، مستند و مصور در اختیار قوه‌قضاییه نهاد. یک‌سال از ارایه گزارش به قوه‌قضاییه گذشته و باید دید که آیا تبرئه متهمان حمله به سخنرانی صحت داشته یا نه.
اخبار سیاسی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------