آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

«ندا»ی اصولگرایی به‌نام «ندا»ی اصلاح‌طلبی



اخبار,«ندا»ی اصولگرایی به‌نام «ندا»ی اصلاح‌طلبی


 
اخبار سیاسی - «ندا»ی اصولگرایی به‌نام «ندا»ی اصلاح‌طلبی  

 

پس از انتخابات سال 92 شوک بزرگی به جریان اصولگرا وارد شد چون باور نداشتند اصلاحات سرزنده‌تر از قبل چنان قدرت تاثیرگذاری داشته باشد که حتی پس از 8 سال سکوت بتواند کاندیدای خود را به ریاست‌جمهوری برساند؛ افرادی مانند بادامچیان چندین بار جمله «اصلاحات مُرد» را تکرار کردند اما دیدند آنچه دیگرحیات ندارد، وحدت اصولگرایان است.

 

در همین راستا به فکر افتادند حال که خود بزرگ‌ترین ضربه را از تصور اشتباهشان مبنی بر تاثیرگذارنبودن اصلاح‌طلبان خوردند، بازی دیگری را آغاز کنند که آن هم ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان است. اصولگرایان یک موضوع را به‌درستی درک کرده‌اند و آن هم ورود نیروهای جوان و بی‌تجربه به اردوگاه اصلاح‌طلبی در8 سال دوره عدم فعالیت علنی بود.

 

تصور این بود که فضا برای فعالیت اصلاح‌طلبان بعد از 24خرداد 92 بازتر خواهد شد و آنها می‌توانند به سازماندهی و احیای فعالیت‌های خود بپردازند که در این راستا اگر چه دولت و شخص رئیس‌جمهور به فعالیت احزاب دو جناح اهمیت داد اما بازگشت به قبل از 84 و آغاز دوره جدید برای اصلاح‌طلبان موضوعی نبود که در فرصت کم امکان تحقق داشته باشد. از این‌رو برخی از این جوانان که امید به نتیجه دادن زود هنگام وعده‌های رئیس‌جمهور داشتند سرخورده شدند که همین موضوع موجب بازشدن درها برای ورود اصولگرایان شد.


 القای ناکارآمدی نسل اصیل اصلاح‌طلبی
 آنها که یک‌سال مترصد چنین فرصتی بودند تا پروژه جبران شکست را اجرا کنند، به حمایت از جوانانی پرداختند که عجول بودن ویژگی بارز آنها بود.

 

رسانه‌هایشان را مامور کردند تا با انجام گفت‌وگو با آن جوانان به نوعی داشتن اعتبار را به آنها القا کنند و بزرگانشان بر لزوم نواصلاح‌طلبی تاکید کردند تا از طریق واژه‌های اینچنینی برای جوانان وانمود کنند که زمان حضور اصلاح‌طلبان قدیمی به‌سر آمده و باید نسل جدید وارد میدان شده و کار را به دست بگیرند که تاحدودی هم در این موضوع موفق بودند چنانکه یکی از جوانان اصلی این جریان گفته است: «35سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و ما معتقدیم در این مدت مدیریت کشور دچار تغییر و تحول چندانی نشده و همان مدیران اول انقلاب همچنان مدیر هستند. بخش عمده‌ای از ناکارآمدی سیستم مدیریتی کشور هم به تغییر نکردن مدیران برمی‌گردد. در جریان اصلاحات هم نیاز به پوست‌اندازی و چرخش نیروها کاملا اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل به نظر من انتخابات آینده مجلس انتخابات جریان نسل دوم اصلاح‌طلبی خواهد بود و به اعتقاد جوانان اصلاح‌طلب، نسل اول اصلاح‌طلبان داوطلبانه از کاندیداتوری خودداری و عرصه را به جوانان واگذار خواهند کرد. همان‌طوری که در انتخابات گذشته جوانان از آنها دعوت می‌کردند که کاندیدا شوند، این‌بار نسل اول از نسل دوم دعوت می‌کنند که کاندیدا شوند.»


 دست دوستی ساده‌لوحانه
 البته برخی بزرگان اردوگاه اصلاح‌طلبی هم بر نواصلاح‌طلبی تاکید کردند اما ادله آنها با ادله مطرح‌شده از سوی اصولگرایان تفاوت فاحشی داشت. موضوع قابل تاملی که اصولگرایان مطرح می‌کنند اما واقعیت ندارد این است که اعضای این تشکل به نام «ندا» اعضای یک حزب اصلاح‌طلب هستند درحالی که با مرور سبقه فعالیت این جوانان حضور آنها در یک تشکل به اثبات نمی‌رسد بلکه اینچنین است که هر کدام در یک حزب فعال بودند یا اصلا آغاز فعالیت سیاسی‌شان حضور در «ندا»ست. اصلاح‌طلبان باتجربه به‌خوبی می‌دانند زمانی که رقیب اصولگرا به آنها لبخند می‌زند و پیشنهاد امکانات به آنها می‌دهند باید احساس خطر کرده و چشم از آن بپوشند اما این جوانان هنوز بسیار کم‌تجربه‌تر از آن هستند که معنای لبخندهای رقیب را درک کنند بلکه در اوج سادگی دست دوستی به سمت آنها دراز می‌کنند. 


 حمایت سیدمحمد خاتمی؟!
از دیگرموضوعاتی که موجب شگفتی می‌شود اعتماد به نفس این جوانان است که مدعی می‌شوند سیدمحمد خاتمی از آنها حمایت می‌کند. سادگی و ناآگاهی این جماعت از آنجا ناشی می‌شود که نمی‌دانند خاتمی حضور و فعالیت جوانان در تمام عرصه‌ها و با هر نامی را مورد حمایت قرار می‌دهد چراکه اعتقاد دارد جوانان باید زنده و فعال باشد تا بتواند به رفع مشکلات و پیشرفت کشورکمک کند.

 

واقعیت این است اما این جوانان یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند چنانکه سخنگوی هیات موسس تشکل «ندای ایرانیان» دیروز گفت: این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب که با محوریت سیدمحمد خاتمی فعالیت خواهد کرد در آستانه دریافت مجوز از وزارت کشور است. هادی حیدری این را هم گفت که قابل تامل بود: «ما هیچ‌گاه با صندوق رای قهر نمی‌کنیم، ما اهل تحریم انتخابات نیستیم و صندوق‌های رای را تنها راه دستیابی به دموکراسی می‌دانیم.

 

ما همچنین با حاکمیت در عین حفظ هویت اصلاح‌طلبی خود تعامل می‌کنیم و هر جا در اقدامات خود با تضادی از سوی ارکان نظام مواجه شویم تا زمانی که نظام را متقاعد نکنیم آن اقدامات خود را مسکوت می‌گذاریم.» این اظهارات به چه معناست؟ کدام تشکل و جناح سیاسی خلاف این موارد را قبول دارد که حیدری در معرفی تشکل ندا بر آن تاکید دارد؟ وااسفا به این رویکرد خام و ناپخته جوانان ندا!


 بن‌بست، ختم بی‌تجربگی جوانان
در شرایطی که این جوانان تصورمی‌کنند با اقدامات سازشکارانه با رقیب اصولگرا می‌توانند به جایگاهی دست پیدا کنند، فراموش کردند بخشی دیگر که خود را اصلاح‌طلب می‌دانستند همین مسیر را در سال‌های پیش طی کردند اما به عنوان «اصلاح‌طلب بدلی» معروف شدند و اکنون با ابراز ندامت خواستار بازگشت به جمع اصلاح‌طلبان هستند. واکنش اصلاح‌طلبان واقعی هم به این اقدامات را باید دانست. آنها بی‌توجه به آنچه اعضای ندا می‌گویند و می‌کنند به سازماندهی خود مشغول هستند چون آنها به‌دلیل تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌دانند راهی که این جوانان بی‌تجربه می‌پیمایند به بن‌بست می‌رسد و چاره‌ای جز بازگشت ندارند.
اخبار سیاسی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------