آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

واکنش هاشمي رفسنجاني به اعلام حکم"مهدي هاشمي"چه خواهد بود ؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بنا بر اعلام معاون اول قوه قضاييه مهدي هاشمي به 10سال حبس محکوم شد.

به گزارش آريا،محسني اژه اي دررابطه با اتهامات مهدي هاشمي،گفت : مهدي هاشمي  3 جرم داشت و براساس  ماده 134 قانون مجازات اسلامي که اگر چنانچه کسي تا 3 جرم داشته باشد براساس اين ماده هر يک از جرائمش مجازات مستقل مي گيرد و در مقام اجرا ، اشد  آن مجازات اجرا مي شود.


حجت الاسلام محسني اژه اي گفت : جرم وي  اختلاس ، ارتشا  و مباحث امنيتي بود .

وي گفت :مهدي هاشمي  در کيفرخواست 12 اتهام داشت که بعضي از آن اتهامات را دادگاه بدوي با هم ادغام کرد و بعضي را هم تبرئه کرد از جمله جاسوسي را تبرئه کرد اما اختلاس ، مباحث امنيتي و ارتشا  را دادگاه بدوي حکم داد و دادگاه تجديد نظر هم با رعايت همين ماده 134 مجازات اسلامي تاييد کرد .


محسني اژه اي  گفت : اختلاس براساس قانون اگر همراه با جعل باشد بين 7 تا 10 سال حبس ،  اگر بدون جعل باشد 5 تا 10 سال حبس  و در مورد رشوه هم از 5 تا 10 سال حبس و  در مورد مسائل امنيتي از 2 تا 5 سال حبس دارد .

سخنگوي قوه قضاييه  افزود :در مقام اجرا آنکه بالاتر هست اجرا مي شود که همان ده سال حبس است .

اما آيت الله هاشمي چندي پيش در گفتگو با يکي از رسانه ها درباره پرونده مهدي هاشمي گفت:چون دادگاه علني نيست، نمي‌توانم حرف‌هاي آنجا را بزنم. ولي ماحصلي که به من اطلاع داده شده، اين است که اينها بدون هيچ دليلي تعداد زيادي اتهام درست کرده بودند. مثلا همين قضيه استات‌اويل قبلا سه‌بار مطرح شده بود و هر سه‌بار گفتند که هيچ ردي از مهدي هاشمي در آن نيست و هيچ اسمي از مهدي هاشمي در قراردادي که عباس يزدان‌پناه بست، ديده نمي‌شود.

عضو مجلس خبرگان در ادامه اين گفتگو با اشاره به اينکه آقاي اعلمي (نماينده مجلس) از اظهارات وزير نفت درباره عدم اتهام مهدي در پرونده استات اويل قانع شده بود، استدلال کرد که فرزندش نقشي در اين پرونده نداشته است. هاشمي رفسنجاني با بيان اين مطلب افزود: بقيه (اتهامت) هم عين همين‌ها بود. يعني هيچ چيز نداشتند. تا به حال دادگاه دليلي براي جرم مهدي پيدا نکرده است. البته هنوز حکم نداده است.

هاشمي رفسنجاني تاکيد کرد:«من نمي‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبري و رييس قوه‌قضاييه و همه گفته‌ام. قاضي را نمي‌شناسم و هيچ وقت نديده‌ام. به اينها گفتم اگر مهدي جرمي کرده باشد، ترجيح من اين است در دنيا جزايش را ببيند و به آخرت نيفتد. چون آخرت خيلي سخت است و اگر جرمي نکرده، اين در شأن جمهوري اسلامي نيست که انساني را که جرم ندارد، به دليل مسايل سياسي، متهم يا محکومش کنند. من بايد از جمهوري اسلامي دفاع کنم. نظر من اين است. بنابراين در دادگاه هيچ دخالتي نکردم. با اينکه قاضي روحاني است، من اصلا نديده‌ام و نخواسته‌ام ببينم. الان دادگاه تمام شده و مهدي و وکلايش آخرين دفاعشان را به‌صورت لايحه نوشتند که نزديک دوهزار صفحه و خيلي‌خواندني است و بعدها مي‌تواند يک کتاب شود. ما هم نمي‌خواهيم در کار قوه‌قضاييه دخالت کنيم. حرف من با همه اينها اين است که از بالا دستور ندهيد و اگر از بالا دستور داديد، خلاف موازين قضايي و شرع است.»
در واکنش به اين اظهارات آيت الله هاشمي ،رئيس قوه قضاييه گفت القاي تبرئه يک متهم، سخني خلاف و قابل پيگيري قضايي است.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه «تا به حال نشان داده‌ايم که در رسيدگي به پرونده‌ها کاري به گرايش‌هاي مختلف سياسي نداريم» گفت: متأسفانه برخي شخصيت‌ها در عين اينکه مي‌گويند نمي‌خواهيم در کار قضايي دخالت کنيم اما با سخنان خود به  نوعي دخالت در کار قاضي مي‌کنند و بر وي فشار وارد مي‌کنند. خصوصاً القاي اين نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولي به نحو دستوري او را محکوم کنند. اين سخن خلاف است و نشر اين سخنان قابل پيگيري قضايي است.
آملي لاريجاني افزود:توقع اين است، افرادي که از شخصيت‌هاي نظام هستند براساس موازين و در جهت احقاق حق سخن بگويند و اينگونه نباشد که اگر پرونده‌اي عليه ما يا بستگان ما است، دستگاه قضايي را متهم کنيم.

رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد:روش ما و مسئولان عالي قضايي حفظ استقلال دستگاه قضايي است و آنچه مهم است احترام و اقتدار نظام اسلامي فراتر از شخصيت‌هاي نظام است.
رئيس قوه قضاييه در حالي به القاي تبرئه متهمان واکنش نشان داده و آن را خلاف قانون دانسته است که در روزهاي اخير رسانه هاي نزديک به اکبر هاشمي رفسنجاني در گزارش ها ويا گفتگو با وکيل مهدي هاشمي مدعي شدند که دادگاه حکم به تبرئه مهدي هاشمي داده است.

حالا به توجه به محکوميت مهدي هاشمي بايد منتظر ماند و ديد آيت الله هاشمي در نقش پدر او چه واکنشي به اين حکم نشان خواهد داد.آيا رييس مجمع تشخيص مصلحت ترجيح مي دهد آخرين لابي ها را براي کاهش مدت محکوميت فرزندش انجام دهد و يا اينکه او همچون انتخابات رياست جمهوري يازدهم که در برابر رد صلاحيتش از سوي شوراي نگهبان سکوت اختيار کرد اين بار نيز اين رويه را در پيش خواهد گرفت و اعتراضي به 10سال حبس مهدي نخواهد کرد؟

 

اخبار سیاسی - آریا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------