آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی: صداوسیما معمولا از صبح تا شب در مورد توافق صحبت می کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روحانی:خداوند آن اقلیتی که تخریب می کند را هدایت کند/ کاسبان تحریم عصبانی اند / بعضی ها فکر می کنند دل مان برای دیدار با خارجی ها لک زده، اما ما به دنبال رونق اقتصاد هستیم

رییس جمهور کشورمان در مورد انطباق نتیجه برجام با وعده‌های خود اظهار کرد: بدون اغراق می گویم که دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است و آنچه که امروز به دست آورده‌ایم بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم.

گفت‌و‌گوي زنده تلويزيوني حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور از شبکه يک سيما آغاز شد.

اجراي اين گفت‌وگوي ويژه خبري بر عهده ندا سپانل و حسن عابديني است. همچنين پيش از آغاز گفت‌وگوي زنده تلويزيوني رئيس‌جمهور، کليپي از سخنان وي در ايام تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و پس از انتخابات درباره مذاکرات هسته‌اي پخش شد.

 

حسن عابديني در ابتداي گفت‌وگوي زنده تلويزيوني از رئيس‌جمهور سوال کرد که شما وعده‌هايي در حوزه هسته‌اي، رونق اقتصادي و گسترش روابط ديپلماتيک داديد. آنچه که امروز در پايان گفت‌وگوهاست و به توافق‌نامه يا برجام شهرت پيدا کرده، شما چقدر برجام را با آنچه وعده داديد منطبق مي‌دانيد؟
رئيس‌جمهور در ابتداي سخنان خود، گفت: من هم خوشحالم از اين فرصتي که امشب پيش آمده تا ميهمان مردم ايران، خانه‌هاي مردم عزيز اين سرزمين، روستائيان، شهري‌ها، پيرمردها، پيرزن‌ها، جوان‌ها و ايرانيان خارج از کشور و همه ملت ايران باشم.وي افزود: من مي‌خواهم خدمت اين ملت بزرگ سلام عرض کنم و به اين ملت بزرگ خسته‌ نباشيد بگويم، به خاطر ايستادگي‌شان، صبوري‌هاي‌شان، مقاومت‌شان و به آنها تبريک بگويم به خاطر موفقيت‌هاي بزرگ‌شان در طول تاريخ بعد از انقلاب اسلامي. پيروزي انقلاب اسلامي، پيروزي در دفاع مقدس و امروز موفقيت در موضوع مهم هسته‌اي است.

روحاني خاطرنشان کرد: من دلم مي‌خواهد محضر مردم ايران از اين نقطه شروع کنم که چرا ما مذاکره را انتخاب کرديم و چرا اين مذاکره را جدي دانستيم؟ شما اشاره کرديد به ايام و دوران رقابت‌هاي انتخاباتي و آن شبي که من مصاحبه کردم که شما گفتيد 777 روز از آن روز و آن شب گذشته است. وي با اشاره به اينکه آنچه من آن روز فکر مي‌کردم اين بود که ملت ايران در همه صحنه‌ها موفق بوده و امکان‌پذير نيست که اين ملت در صحنه‌اي شکست بخورد يا تسليم شود، تصريح کرد: همان وقت گفتم که پيروزي در سايه حمايت مردم، رهبري معظم انقلاب اسلامي و تدبير دولت امکان‌پذير است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهار داشت: در مقام عمل ما ديديم که مذاکره مي‌تواند موفق باشد، اما شرايط موفقيت آن مذاکره را يک ملت بايد فراهم کند، يک رهبر بايد فراهم کند و همه دست‌اندرکاران بايد فراهم کنند. مقاومت ملت، يک سرمايه بزرگ بود. اگر مردم ايستادگي نمي‌کردند، ما حتما پيروز نبوديم. رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه کار دانشمندان ما يک دستاورد بود، تاکيد کرد: اگر ما در زمينه هسته‌اي نمي‌توانستيم پيشرفت کنيم، چون در همان زنجيره اول ناموفق بوديم، زنجيره دوم درست مي‌کرديم و ناموفق بوديم. در توليد آب سنگين ناموفق بوديم، در ساخت راکتور نمي‌توانستيم، حرکت کنيم. معنا نداشت دنيا با ما حرف و مذاکره کند.

روحاني خاطرنشان کرد: اولين سرمايه ملت حضور 73 درصدي آنها در حماسه سياسي و در انتخابات بود. اگر من تعبير کنم که انتخابات دو سال پيش يک نوع رفراندومي هم بود که چگونه ما بايد حرکت کنيم و چگونه بايد موفق شويم. بحث تعامل سازنده با دنيا و اينکه چگونه با دنيا رفتا رکنيم، منطق ما، ادب ما.وي در ادامه گفت: من در همان مصاحبه 777 روز پيش که داشتم، اعلام کردم که درشت‌گويي پيروز نمي‌شود و درست‌گويي پيروز مي‌شود و ما منطق و راه درست‌گويي را انتخاب کرديم و به اعتقاد من يک ماه بعد از انتخابات من براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل به سفر نيويورک رفتم و آنجا به همه دولت‌هاي دنيا پيشنهاد کردم جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري باشد و اين پيشنهاد در نهايت بعد از چند ماه مورد تصويب دولت‌ها در مجمع عمومي سازمان ملل قرار گرفت رئيس‌جمهور تصريح کرد: آن ملاقات‌هايي که آن ايام داشتيم و صحبت‌هايي که ما داشتيم تقريبا فضاي تعامل را به اوج رساند و اولين مذاکره وزير خارجه ايران با وزراي خارجه 1+5 در نيويورک محقق شد و اين کليدي بود که براي حرکت پرشتاب در زمينه مذاکره زده شد.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: اگر بخواهم يک کلمه در پاسخ به سوال شما بگويم که امروز من چگونه مي‌بينم، بعد از 2 سال اغراق نمي‌کنم که در محضر ملت ايران که صاحب اختيار کشور هستند و کشور مال آنهاست و بنده هم به عنوان يک خادم کوچک از ناحيه ملت مسئوليت به من واگذار شده، دستاورد امروز بيش از تصور ديروز است، يعني ديروز هم من اميد داشتم به موفقيت، اما امروز آنچه به دست آورديم بيش از آن مقداري است که من فکر مي‌کردم و اين موفقيت البته، موفقيت ملت بزرگ ايران با هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب و از همه مهمتر عنايات حق و پروردگار بزرگ و توجهات حضر وليعصر(عج) است و فداکاري و ايثار و شهامت و منطق هنر و دانش لازم که مذاکره‌کنندگان ما داشتند و توانستند اين بار مهم را در مقصد اول به خوبي به مقصد برسانند و من کاملا اميدوارم که اين راه را ما ادامه مي‌دهيم تا به پيرروزي نهايي برسيم.

خبرنگار از رئيس‌جمهور سوال کرد که يکي از دغدغه‌هايي که وجود دارد اين است که غرب وفاي به عهد نمي‌کند و حداقل در نشر اطلاعات در 4 تا 5 روز آخر شما يکي دو بار تهديد کرديد که مذاکرات را ترک مي‌کنيد. اين بحث را چگونه تا اينجا پيش برديد و چشم‌انداز آينده را چقدر روشن مي‌بينيد که غرب به تعهداتش پايبند باشد؟


رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر ما با چند کشور و حتي يک کشور مذاکره مي‌کنيم، بر مبناي اهداف و چارچوبي است و قدم به قدم مذاکرات قابل سنجش است بر آن کسي که فن مذاکره را بلد است، البته طرف مقابل ما مخصوصا برخي از کشورها کشورهايي هستند که مردم ايران به آنها اعتماد ندارند و به طور طبيعي با ملت ايران خصومت داشتند. هنوز هم اين خصومت‌ها ادامه دارد.

روحاني تصريح کرد: شما مي‌دانيد که در ماجراي افغانستان، طالبان، صدام‌حسين و پايان حکومت صدام گرچه ما مستقيم مداخله نداشتيم، اما بسياري از گروه‌ها که با ما بودند و کنار ما بودند يک نوع اهداف مشترکي با ديگران حس کردند و پيش رفتند، پس اين منافات ندارد که يک کشوري دوست ما نباشد، اما در يک مسئله مهم و بين‌المللي ما بتوانيم مذاکره کنيم، اينکه چطور اعتماد کنيم، يا اعتماد ما صد در صد هست يا نيست، هيچ‌کس نمي‌تواند بگويد من در برابر يک کشور ولو دوست و ولو همسايه و ولو هم مذهب من که مذاکره مي‌کنم، اعتماد صد در صد دارم.

وي افزود: طبيعي است که 6 قدرت بزرگ با ما مذاکره مي‌کردند. ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط مي‌شود به اوايل آذر 92 تا امروز که هنوز هم ادامه دارد آن توافق موقت ما در مقام عمل آزمايش کرديم ما عمل کرديم آنها هم عمل کردند آنها به ما قول دادند که برخي تحريم‌ها را بردارند ما قول داديم برخي محدوديت‌ها را بپذيريم هر دو عمل کرديم معلوم ماست که مي‌شود الان توافقي که با 1+5 کرديک پايان چند ساله است يک توافق 10 ساله، توافق گذشته هم سه ديگر دو سال مي‌شود بنابراين 5 برابر همان است. اگر يک پنجم توافق امروز ما انجام داديم و ديديدم عمل مي‌شود مي‌تواند يک علامت باشد که ما مي‌توانيم کار را پيش ببريم. اين تفکر که ما در برابر دنيا دو راه بيشتر نداريم يا تسليم هست در برابر دنيا يا شکست دنيا هست اين خيلي منطق پشت سر آن نيست يک راه سوم هم وجود دارد و آن تعامل با دنيا، البته تعامل سازنده در چارچوب منافع ملي و توافق برد - برد. من به جد معتقدم هميشه معتقد بودم توافق برد - باخت اولا شدني نيست ثانيا اگر هم بشود پايدار نمي‌ماند. توافق بايد يک توافق برد - برد باشد که ما ببينيم به اهداف اصلي‌مان دست پيدا کرديم طرف مقابل هم اگر يک هدف مهم دارد احساس کرده به آن هدف دست پيدا کرده.

 

در اين توافق ما 3 هدف مهم داشت که به آن دست پيدا کرديم طرف مقابل ما هم يک هدف مهم داشت و مي‌گويد که به آن دست يافتم خوب به اين صورت است که يک توافق مي‌شود برد - برد آن هم ادعا مي‌کند که من يک موفق داشتم موفق شدم ما هم مي‌گوييم اهدافي داشتيم موفق شديم. بنابراين آنچه امروز به دست آمده ما نمي‌توانيم بگوييم اعتماد صد در صد داريم شما در يک تجارتي که با يک فرد يا يک کشور انجام مي‌دهيد يک تجارتي مثلا جنسي مي‌خريد و مي‌فروشيد براي دو يا سه سال صد در صد مطمئن نيستيد که طرف مقابل شما عمل کند. اما شما يک مکانيزمي مي‌گذاريد که اين وسط ضرر نکنيد اگر هم به هم زد او شما متضرر نشويد او هم همين مکانيزم را در نظر مي‌گيرد.


روحاني در ادامه افزود: ما مي‌توانيم يک مکانيزم را در نظر بگيريم که در نهايت هيچ‌کدام ضرر نکنيم و در نهايت توافق صورت گيرد. در تجربه‌اي که در اين دو سال داشتيم و اجراي توافق ژنو، اميدواريم اين توافق به خوبي پيش برود. ما بايد مراحلي را طي کنيم که يک مرحله را گذرانديم و انشاءالله اين توافق اجرايي مي‌شود و مردم حاصل و ثمر اين توافق که محصول کار خودشان است و محصول ايستادگي خودشان است، خواهند ديد.

به گزارش تسنيم، خبرنگار از رئيس‌جمهور پرسيد که بسياري مي‌گويند ايران بمب اتم خود را فروخت و در عوض تلاش کرده که رونق اقتصادي و بحث مربوط به امنيت را بخرد. اين تحليلي است که ديگران در قبال مذاکرات انجام مي‌دهند، اما يک تحليل ديگر وجود دارد و‌ آن اينکه بعضي از نکات مثل اينکه زمينه براي بازرسي‌ها فراهم شود مي‌تواند به عنوان يک خطر مطرح شود که پيش روي ملت ايران و سيستم دفاعي کشور باشد، جمهوري اسلامي ايران در اين موضوع چه موضوعي دنبال مي‌کند که دچار چالش نشود؟

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش اول سوالتان که طرف مقابل ما احساس مي‌کند که ما را از بمب اتم بازداشته، اصلا پيروزي که آنها اعلام مي‌کنند و ادعا مي‌کنند اين است که ما کاري کرديم که بين ايران و بمب اتم يک سال فاصله بياندازيم، چيزي است که صراحت مي‌گويند. مي‌گويند کاري کرديم که با اجراي اين توافق اگر ايران بخواهد بمب اتم بسازد يک سال نياز دارد تا به بمب برسد.

وي افزود: از نظر ما کاملا خيال‌پردازي و توهم است. اساسا مسئله هسته‌اي که به يک معضل تبديل شد به خاطر اين بود که طرف مقابل احساس کرد ما دنبال ساخت بمب هستيم، البته اولش شايد يک استدلالي داشت و آن اينکه در نمونه‌برداري اوليه که در ايران انجام دادند در سال 82 به اين نتيجه رسيدند که در ايران آلودگي‌هاي بالاي 70 درصد وجود دارد. آلودگي به اين معنا که آثاري وجود دارد که ما غني‌سازي بالاي 70 درصد انجام مي‌دهيم. اين سر و صداها به خاطر اين بود و ما هم نمي‌دانستيم که اين آلودگي‌ها چيست که اينها مي‌گويند. بعد روشن شد که سانتريفيوژي که ما خريده‌ايم برخي از آنها دست دوم بوده و در کشور ديگري غني‌سازي شده بوده و آن سانتريفيوژ تا 75 و يا کمتر غني‌سازي شده بود.

روحاني در ادامه اظهار داشت: بنابراين دليل مختصري داشتند که اين روشن شده و آن کشور هم معلوم شد و رفتند و بازرسي کردند و معلوم شد، اما در عين حال اين مسير توهم‌آميز را ادامه دادند و گفتند ايران ساخت بمب است و در اين توافق هم مي‌گويند که ما ساخت بمب را تاخير انداختيم.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: ملت ما مي‌دانند که ما دنبال ساخت کشتارجمعي نيستيم. اگر ما دنبال اين مسئله بوديم، آن زمان که صدام به ما حمله کرد ساخت سلاح شيميايي که آسان است، ما هم درست مي‌کرديم و عليه ارتش عراق به کار مي‌برديم، پس اين مردم، مردمي نيستند که اخلاق را زير پا بگذارند، اگر هم بخواهند روزي براي منافع ملي دفاع کنند، شرافتمندانه دفاع مي‌کنند.

"ما خلباني اعزام کرديم که يک پل استراتژيک را بزند، کمي تاخير کرد و نگرانش شديم. وقتي رسيد، سوال کرديم گفت ديدم يک ماشين سواري دارد از روي پل عبور مي‌کند، بعد از اينکه دور زدم و ديدم که پل خالي است، بمب را زدم. جان خودش را به خطر انداخته بود، چون اين کار از نظر نظامي نادرست است، اما از لحاظ انساني درست است. جنگ ما جنگ شرافتمندانه بود ما دنبال سلاح شميايي نرفتيم. آن زمان که ما جنگ داشتيم، دنبال بمب شيمايي نبوديم و در کترين ما نيست. ضمن اينکه فتواي رهبر معظم انقلاب که ساخت و نگهداشت و استفاده سلاح‌هاي شيمياي ايشان تحريم کردند، بنابراين اگر طرف مقابل ما ادعا مي‌کند اين موفقيت اوست، اشکال ندارد او موفقيتش باشد، ما هيچ دگاه دنبال بمب نبوده و نيستيم."

روحاني ادامه داد: ما تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده 41 بوديم. وقتي کسي ذيل فصل هفت مي‌رود که سازمان ملل تشخيص مي‌دهد طبق نظر خودشان مي‌گويند که اين کشور صلح و امنيت جهاني را تهديد مي‌کند، پس ما قبل از قطعنامه 2231 ما به عنوان تهديد کننده صلح و امنيت دنيا بوديم از نظر آنها، اما امروز طبق همين قطعنامه به عنوان کشوري هستيم که دنبال فناوري صلح‌آميز هسته‌اي هستيم و اين قطعنامه تاکيد بر همکاري با ايران است. به گزارش تسنيم، وي افزود: ديروز ما از نظر آنها تهديد کننده بوديم و امروز کشوري هستيم که بايد با ما تعامل شود.

وي خاطر نشان کرد: مردم ما مي‌دانند که هر کشوري که قطعنامه‌اي ذيل فصل 7 عليه او تصويب شد، سال‌ها طول کشيده که از آن خارج شود و معمولا به جنگ و سرنگوني آن نظام نيز منجر شده است؛ شما در عراق ديديد، عراق را بردند تحت فصل هفت و رژيم صدام سرنگون شد و ده سال بعد هم تحت فصل هفت ماند و خارج نشد.

رئيس جمهور با بيان اينکه ژاپن ساليان دراز تحت فصل هفت بود.اما ما بدون جنگ و خواهش، بدون تسليم در برابر سازمان ملل متحد کاري کرديم که با منطق با مذاکره با ديپلماسي در مسير حقوقي کاري کرديم که همين سازمان ملل خودش آمده عنوان را عوض کرده و خودش آمده قطعنامه‌هاي قبلي 6 قطعنامه قبلي را لغو کرده است، گفت: اين بزرگترين دستاورد حقوقي و سياسي ماست و من برايش نظير نمي‌شناسم.

روحاني اضافه کرد: معمولا صدا و سيما از صبح تا شب در مورد برجام مي‌گويد، اگر هست بگوييد کدام کشور است که با منطق از فصل هفت خارج شده است؟ حقوق هسته‌اي را تثبيت کرديم، در همين قطعنامه حقوق ما تثبيت شد، غني‌سازي تثبيت شد، اراک تثبيت شده است. در همين قطعنامه حقوق ملت ايران تثبيت شده و در اين همين قطعنامه گفته تحريم‌ها برداشته شده است. تثبيت حقوق‌مان، خروج از فصل هفت سازمان ملل و همچنين تحريم خارج شده ‌ايم. طرف مقابل مي‌گويد که پيروزي به دست آورده‌ام و ايران را براي رسيدن به بمب اتم يک سال به تاخير انداخته‌ايم.

وي خاطر نشان کرد: اينکه شما مي‌گوييد شايد برخي‌ها نگران نظارت‌ها باشند، بايد بگويم که ما چيز عجيبي را قبول نکرديم آنچه که ايران قبول کرده "ان پي تي" و "پادمان" بوده است. آنچه که امروز به بعد در اجراي اين توافقنامه است، پروتکل الحاقي است ما فقط قبول نکرديم بيش از 140 کشور قبول کرده‌اند آنچه در کشورهاي ديگر اجرا شده در اينجا هم اجرا مي‌شود. هيچ کس در دنيا امنيت ملي خودش را معامله نمي‌کند اسرار نظامي خود را معامله نمي‌کند. ما نمي‌خواهيم که کوچک‌ترين اسرار و سر ملي و نظامي ما حتي اصرار اقتصادي و تجاري ما نه در اين توافق بلکه در هر توافقي خدشه‌دار شود.

رئيس جمهور با بيان اينکه ما يک بار داوطلبانه اين پروتکل الحاقي را براي يک سال در ايران اجرا کرده‌ايم، گفت: همان موقع هم بعضي از روزنامه‌ها داستاني مي‌گفتند. مي‌گفتند که زير زمين رياست جمهروي را مي‌گردند. هيچ گونه نگراني به هيچ عنوان وجود ندارد. قدرت دفاعي ما به هيچ عنوان کاسته نخواهد شد. من در اينجا مي‌خواهم به مردم ايران عرض کنم، چون بعضي‌ها گوشه و کنار مي‌گويند اين دولت، دولت تدبير و اميد دنبال اقتصاد است. دنبال مهار تورم است، دنبال رفع رکود است، دنبال بهداشت و درمان است، دنبال سلامت است، دنبال سياست خارجي است دنبال تقويت بنيه دفاعي نيست. براي اينکه مردم عزيز ما بدانند ما در سلاح‌هاي استراتژيک و در تقويت بنيه دفاعي ما کاري که دولت در اين دو سال انجام داده به اندازه 80 درصد ده سال قبل است. يعني آنچه در ده سال قبل انجام گرفته، اين دولت ظرف دو سال 80 درصد آن ده سال سلاح لازم را آماده کرده، تجهيزات لازم را آماده کرده، انبار کرده است. شما مي‌دانيد اولين تست سانتريفيوژهاي آي آر 8 که بزرگترين دستاورد ماست، اولين تستش در اين دولت انجام شد.

روحاني ادامه داد: روي امنيت ملي بسيار حساس هستيم. يکي از دستاوردهاي اين توافق امنيت ملي ما است. يعني کشور ما البته از تهديد نمي‌ترسد هيچ وقت. اما کشوري که در سال‌هاي گذشته يک شبهه تهديد يا شبه تهديد براي اين مردم بود، امروز با اين توافق نه شبه تهديد است و نه شبح تهديد و امنيت ملي ما به مراتب بهتر از گذشته است.

"اين امنيت تنها جنگ نيست بايد بک فضاي امن بايد تامين شود براي فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماغعي. امروز اين فضا نسبت به سال‌هاي گذشته امن تر است و اجراي اين توافق و اين قطعنامه نه تنها مشکلي براي قدرت دفاعي و امنيت ملي ايجاد نمي‌کند، بلکه در همين قطعنامه تحريم تسليحاتي تبديل به محدوديت شده است، براي 5 سال موردي هم با توجه به قطعنامه مي‌توانيم معامله کنيم، بنابراين هيچ گونه محدوديتي براي ما ايجاد نمي‌کند اين قطعنامه. بيانيه جمهوري اسلامي به صراحت بود که ما به هيچ عنوان قدرت نظامي‌مان کم نمي‌شود."

وي با بيان اينکه اين قطعنامه مي‌گويد موشکي که ديزاين و طراحي شده باشد به عنواني که کلاهک هسته‌اي را حمل کند و ما هيچ وقت اين مدل را نداريم، چون دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم، اظهار داشت: در قطعنامه 1929 گفته بود اگر موشکي توان اين کار را داشته باشد، ممنوع است. امروز نمي‌گويد که موشکي که توانايي اين کار را داشته، مي‌گويد اگر توانايي اين کار را داشته باشد بنابراين هيچ نگراني وجود ندارد اين يک موفقيت بسيار خوبي است که ملت ما با هدايت‌هاي مقام معظم رهبري کسب کرده و به دست آورده است.

سوال: فرموديد که ما اهداف اقتصادي در جريان مذاکرات داشتيم که رفع تحريم‌ها از يک طرف دولت شما تاکيد داشت که برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي را فارغ از نتيجه مذاکرات انجام داده و آن جمله معروف شما را هم داريم که چرخ اقتصاد بچرخد و چرخ سانتريفيوژ هم بچرخد...

روحاني در اين باره نيز گفت: من اول يک نکته‌آي مي‌گويم که شما اشاره کرديد و‌ اينکه اين دولت در آغاز در شرايط تحريم دنبال حل و فصل مسائل اقتصادي بود. اتفاقات يکياز دلايل پيروزي ما در اين مذاکرات همين بود. يعني اگر ما در دوران مذاکرات نمي‌توانستيم تورم را پايين بياوريم تورم که 42 و 43 درصد بود ما نمي‌توانستيم و همان 42 مي‌ماند. ما در مذاکرات پيش نمي‌رفتيم و دشمن اميدوار مي‌شد و مي‌گفت تحريم اميد داشت. اگر برعکس بود 42، 45 درصد مي‌شد اصلا پيروز نمي‌َديم.

من خدا را شکر مي‌کنم البته همه آن عنايت حق و حمايت مردم است. قول‌هايي که اين دولت به مردم داده از روز اول اول گفتيم که تا پايان 92 ما تورم را به 35 درصد مي‌سانيم بعد گفتيم تا پايان سال تورم را به 25 مي‌رسانيم که عملا به 15 درصد رسانديم. ما در سال 93 گفتيم که از تورم خارج و رشد اقتصادي خواهيم داشتم و اوايل سال 94 گفتم که به رشد 3 درصد رسيديم. و گفتم تا پايان اين دولت به توفق الهي و حمايت ملت انشاءالله به تورم يک رقمي خواهيم رسيد تورم يک رقمي پايدار که آرزوي 40 ساله ملت است. در زمينه رشد اقتصادي هم البته امسال ما خيلي تحت فشار بوديم به خاطر قيمت نفت و تحريم انشاءالله سال آينده شرايطمان کاملا عوض خواهد شد و ما مي‌توانيم از مشکلات عبور کنيم.

يک عامل موفقيت ما در مذاکرات همين حرکت درست ما در زمينه مسائل اقتصادي بود. البته تحريم به طور طبيعي اين را يک بار در مصاحبه مطبوعاتي گفتم که تحريم موفق نخواهد بود هرگز اما موثر خواهد بود. با تحريم اگر مي‌خواهند ملتي را بشکنند ناموفق هستند اما اگر مي‌خواهند تاثير بگذارند بله تحريم تاثير مي‌گذارد. اگر ما مي‌خواستيم که جنسي را وارد کنيم بايد بيمه واسط تعيين کنيم. کشتي نمي‌توانست در بنادر ما مي‌آمد بايد به بندر کشور ديگري مي‌رفت و بارگيري مي‌کرد. بايد يک پول اضافه مي‌داديم تا بتوانيم پولي را پرداخت و جنسي را بخريم چون مستقيم از طريق بانک نمي‌توانستيم حتي حق پرچم مي‌داديم چون با پرچم کشور ديگر مي‌آمد و 10 درصد در حمل و نقل پول پرچم ميآمد. در فرصت ديگري شايد الان زمان مناسبي نباشد که همه ابعاد تحريم را توضيح بدهم براي مردم. اين تحريم ظالمانه و ضد حقوق بشر بود و من اين را به سران کشورهاي اروپايي البته آن 5 تايي و به آن يکي که تلفني صحبت کرديم گفتم که شما جدي هستيد يا خير گفت جدي هستيم. به بقيه گفته‌ام که اين تحريم، تحريم ظالمانه و ضد انساني است ما جنسي که وارد اين کشور مي‌کرديم گاهي 20 درصد، گاهي 25 درصد و گاهي حتي 30 درصد تا 40 ردصد هم داشته‌ايم. گرانتر در مي‌آمد يعني اگر 100 ميليارد فرض مي‌گيريم جنس وارد اين کشور مي‌بايست بشود حالا کالهايي که ضروري بود حداقل ميزان 25 ميليارد آن تلف مي‌شد اين از جيب مردم است البته کاسبان تحريم خيلي برايشان سود داشت. کاسبان تحريم در دبي، اروپا، چين، تهران، همه جا اين کاسبان تحريم بودند آنها از توافق عصباني هستند اما مردم ما هزينه پرداخت مي‌کردند ما مي‌بايست اين تحريم ظالمانه را برداريم دروازه ايران به سوي جهان به طور کامل گشوده شود. از در آدم نتواند وارد شود از ديوار چون خطراتي دارد اما مجبور مي‌شود اما در بايد بازد شود.

اين مذاکره باعث شد که دروازه‌هاي دنيا به رويمان باز شد و کالاهايمان را به دنيا صادر کنيم. دروازه‌اي که تکنولوژي و سرمايه را وارد کشور کنيم. خيلي مهم بود ما در اين توافق در اين برجام ببعد از اين اين توافق اجرايي شد بلافاصله تمام تحريم‌هاي اقتصادي لغو مي‌شود يعني تحريم مالي، بانکي، بيمه، حمل و نقل، تحريم پتروشيمي، همه تحريم‌ها تمام تحريم‌هاي اقتصادي و اتفاقا در همين برجام در بخش تحريم بسيار خوب و دقيق من تشکر مي‌کنم و لازم مي‌دانم از تيم سياسي ما کار بسيار جدي را انجام دادند. تيم اقتصادي که اينها را کمک کردند. تيم فني که اينها را کمک کردند البته تيم خبري که اينها را کمک کردند همه دست به دست هم دادند والا يک گروه نمي‌تواند موفق باشد. يک چيزي شما در صحبت تان اشاره کرديد روزهاي پر فراز و نشيب گذشت در اين روزها چه شب‌ها و چه ساعت‌هايي واقعا يک روزي همين آقاي دکتر ظريف و عراقچي و تخت روانچي در يک شرايطي بود وقتي جلسه ما تمام شد به من گفتند تمام است ديگر ما نمي‌ـوانيم به توافق برسيم يعني ما خط قرمزهاي جديد به آنها ابلاغ کردم گفتند که امکانپذير نيست. لحظه خداحافظي بود که دست من در دست يکي از اين عزيزان است گفتم که کار سختي است اما مطئمئن باشيد که موفق مي‌شويم يادشان هست چه روزي بود.

روزهاي سختي بود اما ما اين روزها را به حول و قوه الهي گذرانديم هيچ وقت من نا اميد نبوديم. هيچ وقت ترديد در موفقيت نکردم يک لحظه در طول اين مدت حدود 23 ماه من لحظه‌اي ترديد نکردم در موفقيت امروز هم هيچ ترديد در موفقيت اين ملت ندارم. تمام مشکلات اقتصادي را اين ملت حل خواهند کرد البته ما خادم ملت هستيم. تمام مشکلات اقتصادي را با کمک اين ملت حل مي‌کنيم. ما رهبر بزرگ و با کفايتي داريم. ما ملت منسجم و بزرگي داريم. ملت ما باهوش است.

وي افزود: ما فرهنگ بزرگي داريم، شما در اين روزها مي‌بينيد، همانطور که رهبري در انتخابات فرمودند ايشان فرمودند اگر هم کسي با اين نظام دلخوري دارد کشورش را که دوست دارد، پس بيايد پاي صندوق. امروز ما اين را احساس مي‌کنيم خيلي‌ها در دنيا، خارج و داخل ممکن است با نظام مسئله‌اي داشته باشند اما ببينيد همه خوشحالند، شما در اين توافق مي‌بينيد کسي که عصباني است، صهيونيست‌ها هستند حالا ممکن است که يکي دو کشور در منطقه پيدا شوند و ناراحت شوند. اوباما گفت که ميلياردها دلار دارند خرج مي‌کنند که در کنگره اين توافق حل نشود، معلوم است که چه کسي است در منطقه. من به تمام رؤسايي که تلفني با من صحبت کردند، بعد از توافق و يا کتبا نامه نوشتند براي من، همه دنيا خوشحال است. جز يک عده جنگ طلب يک عده صهيونيستي که غاصب و اشغالگرند جز اين دو گروه يکي را پيدا کنيد که ناراحت است.به گزراش تسنيم، روحاني گفت: ملت بزرگ ايران خوشحال هستند نه خوشحالند که تحريم برداشته شده، خوشحالند که حقوق آنها تثبيت شده و اينکه ما با منطق توانستيم عليه توطئه‌اي که طراحي شده بود پيروز شويم.

رئيس جمهور ادامه داد: کار بسيار و عظيمي صورت گرفته است. مسير ما، مسيري است که انشاالله ما هم اميدواريم و هم مطمئنيم. توکل ما به خداوند و اتحاد و انسجام. ملت ما اگر منسجم باشد تحت پرچم اسلام و زير خيمه رهبري و اين ملت بزرگ اگر اعتمادش به حق باشد، در اين ماه رمضان مردم در قرآن به سر گرفتن‌ها، در مساجد چقدر براي ديپلمات‌هاي‌شان دعا کردند. اين ملت در صحنه اقتصاد هم قطعا پيروز خواهد بود.

سوال: اشاره کرديد که درهاي مملکت بايد باز باشد و اين تعامل بايد باشد

روحاني تصريح کرد: من فکر مي‌کنم اين نگراني به جا است. اين نگراني بر خلاف آن نگراني است که آقاي عابديني در خصوص بنيه دفاعي مطرح کردند که خيلي جا ندارد. با دولت و رهبري و مردمي و با ارتش و سپاهي که داريم نگراني نداريم. به گزارش تسنيم، روحاني افزود: اما در اين خصوص نگراني است. سابقه خوبي ما در گذشته در اين خصوص نداشتيم. ما 700 ميليارد دلار پول نفتي عمدتا خرج کرديم. نتيجه چه شد؟ در داخل کشور ما 2 هزار بنگاه اقتصادي در اوج درآمد دلاري ما تعطيل شد. 500 هزار نفر در کشور ما در اوج درآمد دلاري بيکار شدند. کالا را وارد کرديم اشتغال براي ديگران درست کرديم. بعضي از کالاها شايد چاره‌اي نباشد اگر گندم نياز باشد بايد وارد کنيم، نهاده‌هاي کشاورزي تجهيزات و ... بايد وارد کنيم. کالاي ساخته شده و کالاي مصرفي اشتباه است که وارد کنيم. آنجاست که اگر اين تحريم لغو شد به طور کامل و دروازه‌ها باز شد تجربه قبلي تکرار شود اين مصيبت است.

وي ادامه داد: اين جاي تبريک ندارد، اين جاي تسليت دارد. من به وزير امور خارجه فرانسه که به تهران آمده بود در مذاکره‌اي که با او داشتم گفتم خود او هم با تاکيد اين را گفت. گفتم ما بعد از تحريم با هر کشوري که حاضر باشد به اين کشور سرمايه و تکنولوژي بياورد و با هم مشارکت کنيم براي صادرات، به او خوش آمد مي‌گويم. فابيوس هم گفت که من در پاريس اتفاقا به شرکت‌ها و کمپاني‌هاي فرانسوي گفتم که آن دوره تمام شد که اگر مي‌خواهيد کالا ببريد به ايران اين دولت قبول نمي‌کند، شما بايد سرمايه و تکنولوژي ببريد.

رئيس جمهور همچنين گفت: ما جلسات اقتصادي متعددي البته قبل از توافق داشتيم و هفته‌اي يک روز جلسه با تيم اقتصادي و ستاد اقتصادي داريم که با اجراي اين توافق که در ماه‌هاي آتي اجرايي مي‌شود و تحريم‌ها کنار مي‌رود، آنچه شما بايد حواس‌تان باشد ورود سرمايه است. ما بايد اشتغال براي جوانان ايجاد کنيم. ما براي چه دنبال مذاکره کرديم؟ بعضي‌ها فکر مي‌کنند که ما مذاکره با خارجي ‌ها را دوست داريم و دلمان لک زده اما ما چيزي که مي‌خواهيم اشتغال جوان‌هاي‌مان است.

روحاني گفت: مقام معظم رهبري در اين ابلاغي که فرمودند براي سياست‌هاي برنامه ششم، حالا به مردم تبريک مي‌گويم که در آستانه برنامه ششم اين توافق صورت گرفت. ايشان ابلاغ کردند که ما بايد دنبال رشد 8 درصدي باشيم البته امروز خيلي سخت رشد 8 درصدي به نظر من در سال‌هاي آينده بايد همه تلاش کنيم. بايد اين دستور ايشان اجرايي شود. بايد عملياتي شود. اگر ما رشد 8 درصد را بتوانيم اجرا کنيم در سال 1400 و چند سال ديگر، درآمد کشور 59 درصد اضافه مي‌ شود و اگر ما بتوانيم 20 سال با رشد 8 درصدي پيش برويم، درآمد کشور ما 4.5 برابر مي‌شود.

وي افزود: ما بايد به سمت ايجاد اشتغال براي جوانان برويم. ما 32 ميليون جوان 20 تا 40 ساله در کشور داريم، ما پنجمين کشور دنيا در فارغ‌التحصيلي در رشته‌هاي مهندسي هستيم. ما قدرت بزرگي از نيروي انساني داريم. منابع عظيم با موقعيت جغرافياي ممتاز داريم. اين تحريم کنار رفت بايد شرايط را مهيا کنيم براي توليد و اشتغال. به گزارش تسنيم، روحاني گفت:من قبلا در ماه رمضان گفتم که سياست ما عوض نمي‌شود، مسير ما اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي درون زا بودن است، برون‌نگر بودن است، توليد را بايد بالا ببريم و صادرات غير نفتي را بيشتر کنيم. انجام مي‌شود اين دغدغه شما به حق است.

رئيس جمهور اضافه کرد: من به همه منتقدين به خاطر انتقادهاي‌شان دست شما درد نکند مي‌گويم. حاميان دولت جاي خود دارند، من در اينجا مناسب است از جوان‌هاي عزيز تشکر کنم. در شبکه‌هاي اجتماعي چه ها نکردند جوان‌هاي ما، حتي چه انتقادهاي سازند‌ه‌اي نکردند، چه عکس‌هاي زيبايي چه گرافيک هاي زيبايي، حتي طنزهاي قشنگي. من يک وقت برخي دستگاه‌هاي ما به دلايلي مي‌خواستند که شبکه‌هاي اجتماعي ما را تعطيل کنند، من هميشه مخالف بوده و هستم و مي‌گويم که اگر مشکلي است بايد راه حل ديگري پيدا کنيم.

روحاني گفت: دنبال طرح‌هاي هوشمندي هستيم. اما اين شبکه‌هاي اجتماعي کار بسيار عظيمي در اين توافق کردند، چه بعد از توافق و چه قبل از توافق. آنهايي که نقد کردند، انتقاد منصفانه حق مردم است اما تخريب، دروغ، اغراق و مبالغه، اتهام، تشويش اذهان عمومي، ملت ما بايد مبرا باشد، ملت ما مبراست البته شايد اقليت کمي در اين مسير باشند که خداوند هدايت‌شان کند. اگر شما مي‌خواهيد در اقتصاد موفق باشيد بايد همدل و همزبان باشيد. امسال به خوبي رهبري معظم سال همدلي و همزباني دولت و ملت ناميدند. همه بايد همدل و همزبان باشيم و انشاءالله برسيم به اهدافي که مد نظر ملت ما است.

سوال: شما در اول صحبت فرموديد که ما دو تا سانتريفيوژي آورديم که منشاء آلودگي خارجي داشت و چقدر بحران به قول دکتر ظريف ايجاد کردند، الان آژانس در چارچوب توافق مسئول شده راستي آزمايي کند، ما مي‌بينيم که براي کره جنوبي 80 درصد آمدند و آلودگي و غني‌سازي کردند و براي آنها يک بعد از ظهر تمام کردند شما هم ديپلمات هستيد و حقوق دان چگونه اين موضوع را تدبير مي‌کنيد که آژانس مجددا از اين موضوع براي فشار در مسير پيشرفت جمهوري اسلامي استفاده نکند؟

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: ما صدها سانتريفيوژ آورديم شايد يک بخش آن، چندصد تا از آن سانتريفيوژ‌ها آلودگي داشت و آن آلودگي باعث شده بود که آن مناطق و همين نطنز ما را آلوده کرده بود ما نمي‌دانستيم که اينها آلوده هستنند و دوستان ما فکر مي‌کردند که اينها نو هستند چون بسته‌بندي نو داشتند و اين مشکل براي ما ايجاد شد. ما بايد حواس‌مان جمع باشد آژانس يا هر نهاد بين‌المللي که انجام وظايفي را برعهده دارد اين طور نيست که در آنها آدم‌هاي ناجور نباشد از مليت‌هاي مختلف هستند. البته ما در شيميايي شبيه همين پروتکل الحاقي کنوانسيون شيميايي داريم و سال‌هاست که بازرس‌ها مي‌آيند و مي‌بينند. ما بايد کاملا قانون را بلد باشيم ما بايد با مسائل ريز حفاظتي آشنا باشيم که البته سازمان ما کاملا مسلط شده در اين مدت سازمان انرژي اتمي و نيروهاي مسلح ما در اين زمينه مطمئن شدند.

روحاني اظهار داشت: اما اينکه شما مي‌گوييد کره جنوبي يک بعد از ظهر تمام شد. کشوري مثل کره جنوبي گروهي مي‌خواستند غني‌سازي مخفي انجام بدهند و آژانس فهميد و‌ آلودگي سطح بالا را تشخيص داد دولت کره جنوبي همه آنها را دستگير کرد و معذرت خواهي کرد و آژانس آمد اعلام کرد و که دنبال غني‌سازي نباشد. ما کار خلافي نکرده بوديم آن آلودگي هم مال کشوري بود که آن سانتريفيوژ را به ما فروخت بود. به گزارش تسنيم، وي افزود: اما نکته شما درست است ما بايد کاملا دقيق باشيم و به گونه‌اي عمل کنيم که هم قانون اجرا شود و هم اسرار کشور حفظ شود و هم عزت ما. اين يکي از چيزهايي که در اين توافق به دست آورديم عزت ملي است. همه دنيا امروز عزت ملت ايران را به خوبي دارند لمس مي‌کنند. پيروزي ما يک پيروزي غرور ماست. عزت ملي ما است مردم ما احساس مي‌کنند که با 6 قدرت بزرگ روبرو شدند و توافقي را امضا کردند که اين برد برد است و ما به اهداف‌مان رسيديم. ما احساس غرور و افتخار مي‌کنيم نسبت به همه دانشمندان‌مان، ديپلمات‌هاي ما و درود مي‌فرستيم به روان پاک شهداي هسته‌اي که جان‌شان را فردا کردند.

وي افزود: اين عزتي که به دست آورديم. در اين توافق دستاورد ما سياسي، اقتصادي نيست؛ ما از لحاظ فرهنگي پيروز شديم. در دنيا اثبات کرديم که گفتمان تعامل پيروز است. ما چرخش گفتماني را در منطقه و جهان ايجاد کرديم. ما به دنيا گفتيم که گفتماني که مبناي آن تعامل سازنده با کشورهاي ديگر است و مذاکره بر مبناي احترام و تکريم و نه تهديد. همان 777 روزي که شما گفتيد و فردا 12 مرداد است، دومين سالگرد تنفيض است 710 روز فردا گذشته است از آن روزي که تنفيض بوده و روز بعد 711 روز مي‌گذرذد که من در مجلس گفتم که با زبان تهديد با ملت ما حرف نزنيد با زبان تکريم در حضور نمايندگان 50 کشور دنيا که در مجلس حضور داشتند.

"امروز بحمدالله به اين نتيجه رسيديم و دنيا به اين نتيجه رسيد که تکريم مي‌توانيد مسئله را حل کند نه تحريم و تهديد. ما از لحاظ گفتماني و فرهنگي پيروز شديم. ما ثابت کرديم گفتمان غلط است افراط غلط است. اين يک نهال تازه غرس شده است و بايد از آن مواظبت کنيم تا به بار و ميوه بنشيند و از آن ميوه استفاده کنيم."

رئيس جمهور با بيان اينکه من نکته‌اي که در خصوص مسئله‌اي اقتصادي بايد بگويم که ما بعد از تحريم دو کار مي‌توانيم انجام دهيم استفاده از قرص مسکن يعني دلار را پايين بياوريم و آن را به بازار بريزم و کالا در بازار بريزيم اين يک حالت و حالت دوم که استفاده کنيم در زمينه اقتصادي و سرمايه‌گذاري. ما بايد اين کار دوم را انجام بدهيم که اين توافق زمينه انسداد را بر مي‌دارد. شرايط را باز مي‌کند اما دولت هم حواسش جمع است که چگونه عمل کند هدف مردم ما دستيابي به منافع آني اما مضر نباشد که نيست دنبال اين باشند که رونق اقتصادي ايجاد شود. اشتغال ايجاد شود همان درون‌زايي و برون‌نگري.

سوال: مردم بايد تلاش بيشتر کنند و منتظر تحول در معيشت‌شان نباشند؟ الان مردم چه کار کنند؟

روحاني در اين باره گفت: آنچه ما از مردم خواهش مي‌کنيم اين است که مشارکت کنند ما بدون مشارکت به جايي نمي‌رسيم من 20 سفر استاين رفتم که 600 پروژه به دست مردم انجام شده و اجرايي شده. در اين سفرهاي استاني 500 نفر از کارآفرينان ايراني مقيم خارجي از کشور مقيم اروپا و آمريکا آمدند در اين 20 استان که اهل آن استان بودند بعضي‌ها هم ايراني بودند مال ديگر استان‌ها اينها کمک کردند، تبليغاتي، تجاري، اقتصادي، سرمايه‌گذاري ما اولين انتظار از ايراني‌هاي خودمان است از ايراني‌هاي داخل کشور از ايراني‌هاي خارج کشور تکنولوژي و سرمايه را بياورند و انتظار من از تمام بخش‌هاا يدولتي است تسهيل کنند ما بايد ورود سرمايه را تسهيل کنيم وخواهش من از تمام مردم اين است که فضا را فضاي امن بکنيد. يک وزير خارجه مي‌آيد نگوييم اين دولت چند سال پيش چنين کار خطا را کرد 20 سال پيش چنين کاري را کرد. ما اگر پرونده‌هاي قديمي را رو کنيم و آ«ها هم پرونده‌هاي قديمي نمي‌شود.


"يک فضاي مهمي است وقت تلف نکنيم البته اشکالي ندارد برجام بررسي شود و نقد شود مراحل قانوني دارد و ما داريم آن مراحل را طي مي‌کنيم کشورهاي ديگري هم ممکن است اقداماتي انجام دهند مي‌رسيم به روزي که 1+5 رسما اعلام مي‌کند که لغو تمامي تحريم‌ها را. ما ظرف حدود يک ماه اقدامات خود را انجام مي‌دهيم و‌ آژانس هم آن اقدامات را تيک مي‌زند يعني آن اقدامات شکلي است يعني آژانس مي‌گويد که آن ده سانتريفيوژ که قرار بود جابجا شود جابجا شده است. تحريم‌ها عملا لغوشان به اجرا در مي‌آيد و فضا عوض مي‌شود سرمايه و تکنولوژي به کشور مي‌آيد سرمايه‌گذار ايراني، خارجي،‌شرايط عوض مي شود. فروش نفت ما عوض مي‌شود دست ما باز مي‌شود اما اينکه کسي فکر کند امروز توافق شود فردا صبح آثارش را مي‌بيند اينجور نيست اين نهال غرس شده بدانند که اين ميوه درست کاشته شده و ميوه مي‌دهد و به ثمر مي‌رسد و البته زمان خودش را دارد که بايد سپري شود ما بايد همدل باشيم و همزمان باشيم و همه حمايت کنند ما مردم را همه جا مي‌خواهيم."
من اعلام مي‌کنم به ملت شريف که دولت هيچ کجا بدون حضور ملت موفق نخواهد بود و با حضور مردم موفق خواهد شد. انشاءالله.

سوال: الان بحث رفت و آمد ديپلماتيک زياد مي‌شود و متقابلا بحث‌هاي منطقه‌اي هم مطرح مي‌شود شما ديدگاه‌هاي روشني در خصوص فلسطين، بحرين،‌ عراق و يمن داريد در فضاي جديد اين مواضع تغيير مي‌کند يا ادامه دارد؟

ما اصولي داريم که اصول ما تغيير نمي‌کند و در اين مذاکرات اين اصول تغيير نکرد. اصل ما مي‌گفت که براي توسعه کشور نياز به غني‌سازي داريم و روي آن مي‌ايستيم ما راکتور اراک را مي‌خواهيم تکميل مي‌کنيم. بنابراين ما اصولي که داريم روي آن در منطقه مي‌ايستيم اما حتما توافق، فضاي جديد را ايجاد مي‌کند براي حل مسائل سياسي سريع‌تر. يمن راه حل اساسي آ« سياسي است، سوريه سياسي است. بنابراين يک مقدار فضا تسهيل مي‌شود براي اقداماتي که انجام مي‌شود و اصول ما هم محفوظ خواهد شد.


حتما ما اين کار را مي‌کنيم ما به سالگرد دوم در اوايل شهريور نزديک هستيم و من حتما يک مصاحبه در خصوص عملکرد دو ساله دولت خواهيم داشت. شايد مردم دوست داشته باشند که به ريز مسائل اقتصادي باز کنيم.


من براي شما و براي همه ملت ايران آرزوي سربلندي بيشتر، عزت بالاتر، موفقيت بيشتر براي همه دانشمندان و انديشمندان و ديپلمات‌هاي ما براي کساني که تلاش کردند آرزوي توفيق داريم و براي رهبري که هدايت کردند آرزوي سلامتي و طول عمر دارم.

 اخبار سیاسی- تسنیم

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------