آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افشاگری جعفرزاده از طراح ایده ساخت ۴ میلیون مسکن /فقط در حد یک کد می گویم که...

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه وعده ساخت۴ میلیون مسکن به پاشنه آشیل دولت رئیسی تبدیل شده است، گفت: یکی از نمایندگان مجلس یازدهم که…

زیباکلام: اگر برجام نه، پس چه‌کار کنیم؟/ جایگزین برجام سیاستی بود که توسط احمدی‌نژاد و اصولگرایان و جلیلی اجرا شد و مملکت را به خاک سیاه نشاند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بدیل برجام سیاستی بود که ظرف هشت سال توسط آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان و جلیلی اجرا شد و مملکت را به خاک سیاه نشاند. بنابراین اگر برجام نه پس چه‌کار کنیم ؟ شما می‌خواهید به همان سیاست‌هایی برگردیم که کشور را به خاک سیاه نشاند؟

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به انتقادات اصولگرایان علیه برجام، گفت: اگر فرض را بر آن بگیریم که انتقادات اصولگرایان نسبت به برجام درست است و مذاکرات هسته‌ای هیچ دستاوردی نداشته است، آن جایگزین برجام که منافع ملی را تأمین می‌کند چه خواهد بود؟ بدیل برجام سیاستی بود که ظرف هشت سال توسط آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان و جلیلی اجرا شد و مملکت را به خاک سیاه نشاند. بنابراین اگر برجام نه پس چه‌کار کنیم ؟ شما می‌خواهید به همان سیاست‌هایی برگردیم که کشور را به خاک سیاه نشاند؟

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ و در پاسخ به این سؤال که هجمه اخیر تندروها علیه مذاکرات هسته‌ای و برجام به‌ویژه پس از انتخابات هفتم اسفند را نشات گرفته از چه مسائلی می‌داند، گفت: من فکر می‌کنم که این هجمه‌ها و انتقادات با شکست اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند متحمل شدند ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند. چراکه اگر شما به دوران قبل از هفتم اسفند برگردید، متوجه می‌شوید که مخالفت‌ها با برجام این‌قدر شداد و قدار بین اصولگرایان نیست. مگر یک عده محدودی از اصولگرایان مثل جبهه پایداری و طرفداران آقای احمدی‌نژاد که حتی آنان نیز مخالفت کمتری در قیاس به حالا داشته و در مقاطعی سکوت می‌کردند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نتایج انتخابات هفتم اسفند را یک شکست سنگین برای اصولگرایان تعبیر کرد و افزود: بعد از هفتم اسفند و شکست سنگین بر اصولگرایان وارد شد. به‌خصوص شکست معناداری در تهران که طی آن لیست منتسب به لیست امید با حمایت و تأیید آقایان هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی و رهبران اصلاح‌طلبان به آن موفقیت قاطع و چشمگیر دست‌یافت و حتی یک فرد اصولگرا در تهران نتوانست وارد مجلس شود. آنان حتی در انتخابات خبرگان نیز شکست تلخی را تجربه کردند و لیست آقای هاشمی رفسنجانی تمام و کمال به‌جز در یک مورد، با حمایت پرشور مردم روبه‌رو شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بابیان اینکه موج اصلی حملات علیه مذاکرات هسته‌ای و برجام بعد از انتخابات هفتم اسفند شکل گرفت، اعلام کرد: اصولگرایان بعد از شکست تلخی که در انتخابات داشتند حملات خیلی شدیدی به مذاکرات هسته‌ای و برجام کردند و رفته‌رفته این حجم از انتقادات، هجمه و حملات، خیلی صریح، خیلی سنگین، خیلی رادیکال و خیلی تند از دوران پیش از انتخابات شد.

او در پاسخ به این سؤال که دلیل اصلی شدت گرفتن هجمه‌ها و انتقادات علیه برجام به‌رغم نتایج اخیر آن مانند حضور هیات‎های اروپایی در کشور و همچنین ورود سامانه موشکی اس 300 به کشور و پس از رفع تحریم ها چه می‌داند، تصریح کرد: علت این است که اصولگرایان نگران آن هستند تا موفقیت برجام به‌پای آقای روحانی و اصلاحات و جریان معتدل نوشته شود و درعین‌حال فرش جایگاه سیاسی را از زیر پای اصولگرایان عملاً کشیده شود.

زیباکلام نگرانی امروز اصولگرایان از موفقیت دولت در برجام را مرتبط با انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری برشمرد و ادامه داد: اصولگرایان نگران هستند که اگر وضع با همین روال جلو برود و مردم بیشتر و بیشتر احساس کنند که دولت آقای روحانی در عرصه بین‌الملل توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند و در فضای عمومی بین‌الملل یک تنش‌زدایی در جهت حفظ منافع ملی را محقق کنند، این مسئله در انتخابات ریاست جمهوری اثرگذار واقع شود و این شکست سنگینی که اصولگرایان در انتخابات مجلس متحمل شدند در انتخابات ریاست جمهوری - که اصولگرایان کلی امید و آرزو به آن بسته‌اند تا از طریق آن مجدداً وارد عرصه قدرت و سیاست شوند- مجدداً تکرار شود.

به گفته این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، اصولگرایان به‌زعم خودشان آمده‌اند تا آن نقطه قوت و مرکز ثقل موفقیت انتخابات هفتم اسفند که برجام و تنش‌زدایی با غرب باشد را مورد هدف قرار بدهند؛ بنابراین یک‌صدا از بعد هفتم اسفند شروع به حمله کرده‌اند که این برجام به درد نمی‌خورد. این برجام مصیبت و فلاکت است، ازنظر اقتصادی برجام هیچ دستاوردی نداشته و آمریکاییان و همین‌طور غربی‌ها زیر تعهداتشان زده‌اند و قسط علی‌هذا.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین به حجم گسترده تبلیغات اصولگرایان علیه برجام در فضای عمومی کشور اشاره کرد و توضیح داد که «اصولگرایان به کمک صداوسیما، تریبون‌های نماز جمعه، مطبوعات حکومتی شروع به مخالفت جدی با برجام کرده‌اند تا اعتماد مردم و اطمینان آنان به برجام را سلب کنند و بگویند که برجام آن چیزهایی که گفته می‌شود، نیست. برجام شکست‌خورده است و اگر برجام نبود به قول آقای شریعتمداری نفت بشکه‌ای 120 دلار شده بود، اگر برجام نبود ایران گلستان شده بود، اگر برجام نبود و سیاست‌های آقای سعید جلیلی و احمدی‌نژاد در عرصه هسته‌ای ادامه پیدا می‌کرد الآن ما به کره مریخ رسیده بودیم و کره ماه را گرفته بودیم.»

به گفته زیباکلام، تشخیص اصولگرایان در این است که برجام موفقیت اصلاح‌طلبان را در انتخابات رقم‌زده است به همین خاطر نیز می‌خواهند از بیخ و بن، اصل‌وفرع، ریشه و تنه برجام را بربکنند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین در واکنش با ادعای برخی اصولگرایان و تندروها که برجام را محکوم‌به عدول از خطوط قرمز نظام می‌کنند، اعلام کرد: برای پاسخ به این جواب من این نکات را یادآور می‌شوم که برجام مورد تأیید مقام معظم رهبری، مورد تأیید دولت 19 میلیونی، مورد تأیید شورای عالی امنیت و نیز مورد تأیید مجلس شورای اسلامی است و جز یک عده نماینده طرفدار آقای احمدی‌نژاد فرد دیگری با برجام مخالفت نکرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه منتقدان برجام را چنین مخاطب خود قرارداد که «با کلی‌گویی مسئله‌ای حل نمی‌شود. جناح راست باید به دو مسئله اساسی پاسخ بدهد. اول آنکه ایرادات برجام چیست، آن تعهداتی که غربی‌ها دارند ولی به آن عمل نمی‌کنند چیست. نکته دوم آنکه اصلاً فرض را بر این بگیریم که برجام دقیقا همان چیزی است که اصولگرایان می‌گویند. اصلاً فرض را بر این بگیریم که برجام شکست‌خورده و هیچ‌چیزی نداشته است و دستاوری ندارد. با این حساب بدیل و جایگزین برجام چیست؟»

او در پایان تأکید کرد: آن جایگزین برجام که منافع ملی را تأمین می‌کند چه خواهد بود؟ بدیل برجام سیاستی بود که ظرف هشت سال توسط آقای احمدی‌نژاد و اصولگرایان و جلیلی اجرا شد و مملکت را به خاک سیاه نشاند. دیگر مفاسدی که از درودیوار مملکت بالا می‌رود، تورم 40 درصد، خزانه خالی، 8 میلیون بیکار، شرکت‌های ورشکسته شده و حجم انبوهی از چک‌های بی‌محل، همه این‌ها حاصل سیاست‌های هسته‌ای اصولگرایان بود. بنابراین اگر برجام نه پس چه‌کار کنیم؟ شما می‌خواهید به همان سیاست‌هایی برگردیم که کشور را به خاک سیاه نشاند؟

 

اخبار سیاسی - رویداد 24

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------