آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

سیدحسن خمینی: دين فقط حجاب و نماز و روزه نيست / عده اى كه در انقلاب نقشى نداشتند، وقتى پلو را آوردند سر سفره نشستند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دين فقط حجاب و نماز و روزه نيست، دين رعايت حق الناس است/ دين اجازه يافتن افراد جامعه براى سخن گفتن آزادانه است.

 سید حسن خمینی در آستانه سالگرد رحلت امام با حضور در برنامه نگاه یک ناگفته هایی از زمان رحلت امام و  رحلت حاج سید مصطفی خمینی را مطرح کرد.


به گزارش ایلنا، سید حسن خمینی در برنامه زنده نگاه یک عنوان کرد: یکی از نمادهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی این است که مردم گل بر سر تفنگ می‌گذارند. انقلاب اسلامی ما به هیچ عنوان افراطی و متحجرانه نبود.

وی افزود: اگر می خواهیم مسیر انقلاب اسلامی ادامه پیدا کند، سه گانه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را نباید فراموش کنیم.

یادگار امام با اشاره به موضوع تحریف اندیشه امام گفت: تحریف جایی خطرناک است که به یک بعد بیش از حد توجه شود.

وی با اشاره به اینکه «دینداری تنها به شریعت و حفظ ظواهر محدود نمی‌شود»، اظهار کرد: گاهی به محض اینکه می‌گوییم دینداری، سخن از حجاب و نماز و روزه مطرح می‌شود اما دینداری تنها اختلاط زن و مرد نیست، دینداری یعنی مردمداری، ظلم‌ستیزی و اینکه کسانی حق دیگران را در جامعه نخورند.

سیدحسن خمینی افزود: دینداری یعنی در جامعه فقر نباشد و مردم بتوانند آزادانه و بدون ترس از کسی، سخن بگویند.

وی در مورد جایگاه و شخصیت همسر امام گفت: ایشان در آن زمان فرد عقب مانده سنتی نبود. همسر امام در آن زمان زبان فرانسه خوانده بود. در آن زمان خانم امام می‌گفت من وقتی جوان بودم از مغازه‌های مارک‌دار خرید می‌کردم.

یادگار امام خاطرنشان کرد: همسر امام با چنین شخصیت و سابقه خانوادگی به نجف و با آن سختی‌ها فرستاده شدند.

او به رابطه امام با دخترها نیز اشاره کرد و گفت: ایشان روی دخترها و نوه‌ها خیلی حساس بودند و ما هیچ وقت از ایشان تشر ندیدیم .

سید حسن خمینی با بیان اینکه خواسته‌های مردم ایران از مشروطه به این سو سه خواسته کلیدی شامل استقلال آزادی و دین داری بوده است، گفت: جامعه ما در قاجار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست به ویژه در زمان ناصر الدین شاه که رو به اضمحلال بود . قاجارها پول قرض می‌گرفتند و به سفر می‌رفتند. تاریخ نویسان می‌گویند قبل از سفرهای او ما یک احترامی در جهان داشتیم ولی این‌ها را که دیدند، حیثیت‌مان رفت.

او گفت: آزادی از خواسته‌های مردم ایران است. استبداد سلطنت به شدت مورد نفرت مردم ایران است. دوره قاجار یک دوره به شدت استبدادی است. در دوره مظفرالدین شاه ایران چیزی به نام استقلال ندارد و تصمیمات در سفارت خانه‌ها گرفته می‌شد.

یادگار حضرت امام با بیان اینکه سومین خواسته مردم دین داری است، تصریح کرد: متاسفانه حرکت‌ها از مشروطه به این سو تماما یک بعد را دارد و به دو بعد دیگر آن توجه کمتری شده است . مثلا در مشروطه توجه به استبدادستیزی است اما می بینیم که بزرگان ما در سفارت انگلیس می نشینند و تحصن می‌کنند و توجهی به ضربات به دین داری نمی کنند که ناشی از تولد یک روشن فکری بیمار است.

او با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی تلاقی سه خواسته تارخی ماست، افزود: این که امام پرچم آینده و دیروز ماست یعنی هم دیروز رهبر ماست هم فردا به این دلیل است که این سه گانه تاریخی را همزمان دنبال می کند. یعنی در اثر انقلاب اسلامی به دنبال هر سه اینها هستیم .

سیدحسن خمینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بعد سیاسی استقلال داریم ولی در بعد فرهنگی باید تلاش بیشتری داشته باشیم. در بعد آزادی نیز همین طور است.

او به بعد خدا محوری و معنویت نیز اشاره کرد و گفت: ما تا می‌گوییم دین، به شریعت و ضوابط شرعی می‌رسیم، این درست نیست. در عین حال بعضی‌ها عوامانه می‌گویند می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن.

او تاکید کرد: ما می‌گوییم نه می بخور، نه منبر بسوزان و نه مردم آزاری کن. حجاب قطعا جزو دین است . اما اصل دین، ظلم ستیزی است. دین یعنی فقر نباید باشد، یعنی در جامعه همه باید بدون ترس سخن بگویند یعنی همه باید بتوانند در معیشت خوب و راحت زندگی کنند . این معنویتی است که خواسته تاریخی ماست.

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مجبور به جابجایی در صندلی خود شد و در این حین لبخند زد و گفت: من سال‌های زیادی است که به تلویزیون نیامده‌ام و حالا شما ناپرهیزی کردید و ما بعد سالها آمدیم در تلویزیون. این است که از پشت صحنه دائم به بنده اشاره می‌کنند که درست بنشینم.

نوه امام در ادامه صحبت های خود گفت: علم مبازره انقلاب در ابتدا در مقابله با اسرائیل است. یعنی آغازین حرکت های انقلاب اعتراض به ذلتی است که جامعه اسلامی و ایران ستم شاهی به آن تن داده است. یعنی عزت نباید فراموش شود . پیام استقلال و آزادی همین عزت است.  کشوری که استقلال ندارد، عزت ندارد.

او تاکید کرد: ذلت به این معنی نیست که فردا تیر و تفنگ برداریم و همه را بزنیم. معنی اش این است که ملت از روی ترس تصمیم نگیرد بلکه از روی مصلحت تصمیم بگیرد . جمله مرحوم مدرس تکان دهنده است وقتی  روس‌ها اولتیماتوم می‌دهند، ایشان می گوید از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم ولی این به این معنی نیست که مصلحت اندیشی نکنیم.

یادگار امام خاطرنشان کرد: انقلاب از سال ۴۲ به دنبال عزت اسلامی است یعنی دینداری، عزت ملی یعنی استقلال و آزادی را فریاد بزند . علت اینکه مورد اقبال قرار می گیرد، همین است.

او با این مقدمه گفت: در تاریخ ما آخوند زیاد بوده مرجع هم زیاد بوده و سید خوشگل هم زیاد بوده چرا مردم عاشق امام شدند.

سید حسن خمینی تاکید کرد: امام خواسته ها و سعادت آنها را نمایندگی می کرد. امام نه خاستگاه طبقاتی خاصی داشته نه از آریستوکراسی قاجار بوده بلکه یک مدرس در قم بود که شاگردان به او عشق می ورزیدند و نمایندگی چیزهایی را کرده که مردم فکر می کردند اینها سعادت آنهاست.

او دلیل دیگر محبوبیت و مقبولیت امام را صداقت خواند و افزود: حتی دشمنان امام این بخش را اذعان دارند. ممکن است برخی قبول نکنند اما این نکته را اگر نپذیرند، منصف نیستند که این پیوند صادقانه مردم و امام باعث شد مردم به ایشان اعتماد کنند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه امام با وجود قاطعیتی که داشت به شدت عاطفی بود، گفت: ایشان به سرعت تحت تاثیر قرار می گرفت و این رابطه امام و امتش؛ دو سویه و ناشی از صداقت بود.

یادگار امام تاکید کرد: امروز ارتباطات پیشرفت زیادی کرده که در زمان انقلاب این چنین نبود. در زمان انقلاب یک رادیو بود اما امروز ارتباطات گسترده شده و هیچ چیز را نمی توان پنهان کرد.

او افزود: امروز نمی توان با ممنوع التصویری و ممنوع السخن کردن کسی را محدود کرد. این کار در این دوره با توجه به وسعت ارتباطات مسخره است.

او در بخش دیگری از این برنامه به جایگاه سید مصطفی در نظر امام اشاره کرد و گفت: در آن زمان محور ارتباط با مبارزان حاج سید مصطفی بود  از این رو ایشان از همه چیز آگاه بود. یک زمان امام می گفت من در متن مبازره بوده ام و می دانم چه کسانی چوب خوردند چه کسانی وقتی پلو را آوردند سر سفره رسیدند .

سید حسن خمینی از تحریف های صورت گرفته در آرا و عقاید امام گفت و تصریح کرد: خدا را شکر امروز یاران نزدیک امام هنوز در قید حیات هستند و از ایجاد برخی تحریف‌ها جلوگیری می کنند.

او با بیان اینکه تحریف ناخواسته یعنی نگاه کاریکاتوری کردن توضیح داد: این بدان معناست که یک بعدی را از آن اندازه ای که دارد، بزرگتر ببینید . آن جایی تحریف خطرناک است که یک بعد را پررنگ تر از ابعاد دیگر بکنیم.

یادگار امام تصریح کرد: برای مثال اگر ما مردم مردم کنیم ولی اصل و تاثیر دین را در انقلاب ایران فراموش کنیم، این سرآغاز تحریف ناخواسته است که مقابله با آن سخت است.

او خاطرنشان کرد: اگر من بگویم امام نگفته ما چیزی به نام مردم داریم شما می گویید اینجا گفته است. اگر بگویم اصلا نگفته ولایت فقیه شما نشان می‌دهید و می‌گویید اینجا گفته است. اما گاهی شما می گویید امام به یکی بیشتر از دیگری اولویت داده  است.

سید حسن خمینی با بیان اینکه مشکل امروز ایران تحریف های از این سنخ است، ابراز داشت: این تحریف را همه می‌کنند, دشمن می‌کند، دوست هم می‌کند. دشمن نفی می‌کند اما دوستان، بعدی را از بعد دیگر پر رنگ تر می‌کنند و این زمینه ساز تحریف ناخواسته است.

او در پایان ابزار امیدواری کرد که شاهد صدا و سیمای بازتری باشیم.

 

ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------