آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

با روحانی تا 1400



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پیام سرخه به سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا;
با روحانی تا 1400

شاید اعلان عمومی اطرافیان حسن روحانی مبنی بر ماندگاری او در پاستور تا سال 1400 ، پس از پیام مردم در انتخابات مجلس دهم، به این دلیل باشد که روحانی نه تنها در میان اصلاح طلبان که در بین گروه های اصولگرا نیز از مقبولیت برخوردار است.

حسن‌روحانی، باور دارد که در نخستین روز از سال هزار و چهارصد در حالی که در محوطه سبز پاستور در کنار سفره هفت سینی بر صندلی چرمی خود تکیه زده است، فرارسیدن سال جدید را به ملت ایران شادباش می گوید. چراکه درست در روزهایی که از هر گوشه و کنار، کاندیدایی برای رقابت با او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 96 سبز می شود و تئوریسین‌ها بر مبنای گرایشات سیاسی خود، درباره 4 ساله یا 8 ساله بودن عمر ریاست او تحلیل های متفاوتی ارائه می دهند و حتی برخی در لباس نصیحت و دوستی از او می‌خواهند تا استعفا دهد و عرصه را برای ظهور و بروز افرادی چون محمد جواد ظریف خالی کند، او خط بطلانی بر تمام این گمانه‌زنی‌ها می‌کشد به طوری که از طرف اطرافیانش مراسمی در شهر سرخه زادگاه او برگزار می گردد که در آن روحانی رئیس جمهوری مانا، تا  سال 1400 خوانده می‌شود.

«با روحانی تا 1400 »؛ خط بطلانی بر تمام شایعات
بسیاری از تحلیلگران بزرگ اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب به اتفاق بر این باورند که روحانی دست به انجام کارهای بزرگی زده اما این اقداماتش در جامعه انعکاس رسانه ای نداشته است. این ضعف تیم رسانه ای روحانی به رقبا و مخالفان او رخصت داده است تا به هر دستاویزی تمسک جویند و رئیس دولت تدبیر و امید را رئیس جمهوری یک دوره ای نشان دهند.

 

حال آنکه روز پنج شنبه هفته گذشته در آستانه سالروز انتخابات 24 خرداد 92 در شهر سرخه زادگاه رئیس دولت تدبیر و امید، جشنی تحت عنوان«با روحانی تا 1400» با حضور سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای برگزار شد که نوید بخش آن بود که روحانی در یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 96، برای حضور در این کارزار عزمش جزم است و تسلیم فضاسازی ها نمی شود و بر آن است تا 4 سال دیگر در پاستور منزل گزیند . از همین روی می توان برگزاری این جشن از جانب اطرافیان رئیس دولت یازدهم را پیامی از جانب او به آنهایی که ریاست او را 4 ساله متصور می‌شوند، دانست.


«با روحانی تا 1400»؛ پیام مردم در انتخابات مجلس
بی‌شک حصول برجام در سومین سال حضور روحانی در پاستور را می بایست بزرگ ترین و حائز اهمیت ترین دستاورد دولت تدبیر و امید دانست. برجامی که با تولدش به 12 سال تحریم و تنگنا، پایان بخشید و در عوض گشایش های سیاسی و اقتصادی را با خود به ارمغان آورد و با این کار توانست تحسین سران کشور را نسبت به خود بر‌انگیزد. درست در زمانی که مخالفان دولت روحانی با کارشکنی های دلواپسانه خود در صدد ناکارآمد نشان دادن برجام بودند و به هر دری می‌زدند تا دستاوردهای برجام را ناچیز بشمارند، مردم ایران انگشت های خود را به رنگ آبی آغشته کردند و با حضور در پای صندوق رای در انتخابات مجلس به لیست امید (اصلاح طلبان) آری گفتند و آنها را رهسپار ساختمان بهارستان کردند.

«با روحانی تا 1400 »؛ پیامی به اصولگرایان
شاید اعلان عمومی اطرافیان حسن روحانی مبنی بر ماندگاری او در پاستور تا سال 1400 ، پس از پیام مردم در انتخابات مجلس دهم، به این دلیل باشد که روحانی نه تنها در میان اصلاح طلبان که در بین گروه های اصولگرا نیز از مقبولیت برخوردار است. چرا که غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز، اخیرا در گفتگویی اظهار داشته است که «احتمال دارد مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده از حسن روحانی حمایت کنند.»

 

قطعا ریشه داران جناح راست هم به وضوح بر این مهم آگاه هستند که برای دولت تدبیر و امید چه ویرانه ای از جانب دولت نهم و دهم به ارث رسید و روحانی توانست همچون تکیه زدن چوبی برتنه درختی که در حال افتادن است آن را پابرجا نگاه دارد و مانع از سقوط آن شود. از همین روی دور از ذهن نیست اگر روحانی در انتخابات 96 فاقد رقیبی جدی باشد و به راحتی بتواند دیگر بار در نهاد ریاست جمهوری سکنی گزیند.

روحانی در دوره اول بستر سازی کرد
درباره نخستین اعلان حامیان دولت مبنی بر 8 ساله بودن ریاست جمهوری حسن روحانی و پایان دادن آنها به شایعاتی درخصوص استعفای رئیس دولت تدبیر و امید، احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم و استاد دانشگاه، به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: به‌طور طبیعی تاکنون در ایران این سنت حاکم بوده است که رئیس جمهوری ها ، دو دوره بر مسند ریاست بنشینند و جامعه به هر رئیس جمهوری دو‌دور فرصت داده تا ایده‌هایش را پیاده کند.


وی افزود: درست است که در برخی دوره ها مناقشاتی هم مطرح بوده است اما به هر حال در شرایطی که آقای روحانی روی کار آمد و تحولات به وجود آمده در پی آن ، امکان تحقق بسیاری از وعده های ایشان تاکنون فراهم نشده است. در واقع در دوره اول ریاست یک بسترسازی صورت گرفته است.

عزم روحانی برای حضور در پاستور جزم است
این استاد دانشگاه ادامه داد: به طور بسیار طبیعی آقای دکتر روحانی برای دوره بعد کاندیدا خواهد‌شد و این ریل گذاری که شده است تا دوره بعد ادامه پیدا خواهد کرد. البته این جامعه است که تصمیم خواهد گرفت آقای روحانی رئیس جمهور یک دوره باشد یا دو دوره ای اما آنچه در وهله اول حائز اهمیت است عزم و تصمیم ایشان برای حضور مجدد در پاستور است.

 

از مجموع شرایط اینگونه برمی آید که ایشان قصد این را دارد که دوباره بیاید. آن چیزی که از تجربه دولت اصلاحات به دست آمده است این است که بسیاری از کارهای جدی و تاثیرگذاری که در عرصه اجرا انجام شده ، در دوره دوم صورت گرفت. در دوره اول چالش‌ها بسیار زیاد بود ولی در دوره دوم دولت جا افتاده بود و کارهای اساسی را انجام داد .

شیرزاد با بیان اینکه حضور یک فرد دیگر در پاستور باعث ایجاد تنش در جامعه می شود، اظهار داشت: همین فرآیند و روشی که وجود داشته است ، یک دوره دیگر هم باید ادامه یابد.


این نماینده مجلس ششم اضافه کرد: هر شخص دیگری هم جای آقای دکتر روحانی بود اعتماد به نفس حضور مجدد را داشت . باید در نظر بگیریم که در چه شرایط سخت و دشواری کارها پیش می‌روند و تعداد اهرم هایی که در اختیار رئیس جمهور است، چقدر محدود است وچه سنگ اندازی‌های کمر شکنی در مقابل دولت ایشان بوده است. حالا شاید در این یک سال باقی مانده بتواند یک نفس راحتی بکشد و کارها را به جلو پیش ببرد.


تازه شرایط برای روحانی مهیا شده است
وی افزود: اکنون آن تنش عظیمی که ما در عرصه سیاست خارجی داشتیم را پشت سر گذاشته‌ایم و قدم به قدم این مسیر در حال میسر شدن است. آن بحران شدید اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت را هم پشت سر گذاشته ایم . اکنون وزارت نفت با اقتدار توانسته است ، جایگاه ایران در اوپک را زنده کند که هیچ کس چنین تصوری را نداشت که ما بتوانیم آن جایگاه صادراتی خود را بازپس بگیریم. شهامت بسیار زیادی می طلبید که انصافا باید مراتب تقدیر و سپاسگزاری را از آقای زنگنه به جای آورد. من فکر می کنم که تازه شرایط مهیا شده است تا بتوان چند کار جدی را به جامعه نشان داد. نمی دانم استدلال برخی از دوستان چیست که می گویند دولت عوض شود یا آنکه بهتر است روحانی استعفا بدهد.

گزینه ای جز روحانی وجود ندارد
شیرزاد ادامه داد: ولی به اعتقاد من در مجموعه اصلاح طلبان گزینه ای جز آقای دکتر روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 وجود ندارد و به احتمال بسیار زیاد همه به دنبال حمایت از دولت خواهند رفت. البته طبیعی است که در ازای این حمایت اصلاح طلبان با توجه به این که در انتخابات مجلس دهم هم وضعیت بهتری پیدا کرده اند حق خود می دانند تا در کابینه بعدی دکتر روحانی سهم بیشتری داشته باشند.و به احتمال زیاد در ازاء حمایت مجدد از آقای روحانی توقع این است که کابینه ایشان یک گام به سمت تخصصی شدن پیش رود و برخی از چهره هایی که ضعیف تر بودند و به دلیل بعضی ملاحظات اولیه ای که ایشان به کار گرفتند را تغییر دهند. فکر می کنم این اتفاق دور از ذهن نیست و امید این است که این وضعیت آرامش نسبی که ما در این 4 سال داشتیم ادامه یابد.

حمایت اصولگرایان از روحانی؟!
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان در انتخابات 96 به حمایت از دکتر روحانی برمی خیزند، خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد و باعث خواهد شد تا فاصله میان ایشان و سایر رقبایشان افزایش یابد. من فکر می‌کنم اگر اصولگرایان واقعا بخواهند از آقای دکتر روحانی حمایت کنند، یک قدم بسیار مثبت است و اتخاذ یک تصمیم درست از جانب اصولگرایان تلقی می‌شود. همانطور که می دانید جبهه اصولگرایی به‌شدت در هم پاشیده و فاقد انسجام است اما اگر تشکلی چون جامعه روحانیت مبارز عاقلانه رفتار کند و از دولت دکتر روحانی حمایت نماید تصمیم بسیار خوبی است. هیچ قانونی نیامده است که در همه مسائل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مقابل یکدیگر صف آرایی کنند. شخصا احتمال کمی می‌دهم که پیش بینی حمایت اصولگرایان از دکتر روحانی محقق شود.

آفتاب یزد- مریم علیزاده منصوری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------