آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پشت پرده برخوردهای تند با پدیده بدحجابی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال…

تهدید کواکبیان در صحن مجلس/دردسر هیات رییسه با بدخطی یک نماینده/شوخی‌های لاریجانی با نمایندگان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نوبت عصر جلسه علنی امروز مجلس همچون بسیاری از جلسات با تکیه کلام‌های لاریجانی و فریادهای کواکبیان همراه بود با این تفاوت که این بار کواکبیان نه از دست لاریجانی که از دست یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه مجلس دلخور شد.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه جلسه امروز مجلس که همچنان به بررسی مواد گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه اختصاص داشت، رئیس مجلس انواع راهکارها را به کار بست تا نمایندگان بر سرعت بررسی خود بیفزایند. آنچه که سرعت بررسی را کند می کند، عموما پیشنهادات اصلاحی یا الحاقی نمایندگان است. لاریجانی تلاش می کرد تا آنهایی که اهمیت زیادی ندارند،‌ مطرح نشود. گاهی این کار را با شوخی پیش می برد، مثل وقتی که به علی ادیانی راد، نماینده قائمشهر گفت: «به قیافه تون نمیاد که مطرح کنید!» و ادیانی هم پیشنهادش را پس گرفت.

 

لاریجانی گاهی هم برای توجه بیشتر نمایندگان به آنها طعنه می زد. مثل وقتی هادی قوامی، نماینده اسفراین می خواست بندی به ماده 64 اضافه کند، لاریجانی گفت که پیشنهادش در گزارش آمده است اما قوامی اصرار کرد که با این پاسخ مواجه شد: حضرت آقای قوامی عین پیشنهاد شما در متن ماده 69 آمده است. گزارش را بخوانید. البته طعنه لاریجانی برای بقیه درس عبرت نشد و سپس موسوی لارگانی پیشنهادی داد که به گفته لاریجانی در ادامه گزارش کمیسیون تلفیق آمده است، باز هم در ماده 69.

 

این طعنه ها گاهی دامن دولتی ها را هم می گرفت. در پیشنهاد محجوب، نماینده تهران مبنی بر حذف بند الف ماده 64، لاریجانی از نماینده دولت خواست که نظرش را مطرح کند اما از او صدایی در نیامد و لاریجانی به طعنه گفت: دولت اصلا توجه ندارد، راحت است. سپس نماینده دولت تنها به اشاره گفت که مخالف است.

 

پیشنهاد پرحاشیه کاتب

 در ادامه جلسه کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده گرمسار پیشنهادی را مطرح کرد که با حاشیه هایی همراه شد. غلامرضا کاتب پیشنهاد حذف ماده 65 را مطرح کرد و دلیل آن را عدم علم نمایندگان به قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي که در این بند به آن اشاره شده، عنوان کرد و گفت: قانونی که پنج صفحه است و نمایندگان نمی دانند در آن چه آمده است، برخی می روند با نمایندگان صحبت می کنند و نمایندگان نمی دانند به چه رای می دهند. شهباز حسن پور در مخالفت با پیشنهاد حذف کاتب، گفت:‌ مجلس همه قوانین را رصد می کند.

 

لاریجانی نیز گفت:‌ من گفته ام متن این قانون را به نمایندگان بدهند تا آنها بدانند به چه چیزی می خواهند رای بدهند. اما در نهایت لاریجانی این ماده را مبهم دانست و به جای پیشنهاد حذف کاتب، پیشنهاد برگشت به کمیسیون که ازطرف خودش مطرح شد را به رای گذاشت و این پیشنهاد مصوب شد.

 

تهدیدی ازسوی کواکبیان

 در پاسخ به کاتب، مصطفی کواکبیان،‌ نماینده مردم تهران بر اساس ماده 79 آیین نامه سخن گفت. او اظهار کرد: در طول این مدت حضرتعالی (خطاب به لاریجانی)فرمایشاتی داشتید و ما هم احترام داشتیم و دوستانی مثل آقایان قاضی پور، قاضی زاده، کوچکی نژاد و... از من اسم آوردند اما من به هیچ کدام جواب ندادم. اما امروز آقای کاتب به همه نمایندگان توهین کرد. ایشان گفت برخی می روند با نمایندگان صحبت می کنند و نمایندگان نمی دانند به چه رای می‌دهند.

 

کواکبیان سپس کاتب را به نوعی تهدید کرد. او گفت:‌کاری نکنند که ماده 26 را به اجرا گذاریم. ایشان هم استانی من هستند و من دوستشان دارم، اما آن بالا نشسته هر چیزی از دهنشان در نیاید.

 

لاریجانی به جای کاتب پاسخ داد و البته به پاسخی کوتاه بسنده کرد: مقصودشان توهین نبوده می خواستند بگویند مبهم نوشته شده است.

 

گفتنی است بر اساس ماده 26 آیین نامه داخلی مجلس؛ هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفاى وظایف رئیس یا سایر اعضاى هیأت رئیسه معترض باشند، مى‏ توانند طى تقاضاى کتبى با امضاى حداقل بیست و پنج نفر و یا به‏ درخواست کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس، تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، مرکب از رؤساى کمیسیون‌هاى تخصصى و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏ نامه داخلى مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگى نماید. در صورتى که اکثریت اعضای هیأت رأى بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وى در هیأت رئیسه تعلیق مى‏ گردد. گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنى مورد بررسى قرار مى‏ گیرد و در اولین جلسه علنى مجلس بدون بحث به رأى‏ گیرى گذاشته مى‏ شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفى شناخته مى‏ شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.

 

اختلاف بین علمای دولتی

 در زمان بررسی ماده 66، پیشنهاد حذف ماده مطرح شد. پیش از زمان رای گیری، نمایندگان دولت درباره موافقت و مخالفت با این پیشنهاد اختلاف داشتند و یکی موافق بود و دیگری مخالف. لاریجانی با خنده گفت: البته اختلاف بین علما رحمت است، نمایندگان دولت اختلاف دارند.

 

ماجرای بدخطی دهقان

 سپس پیشنهاد رفع ابهام عبارتی از طرف محمد دهقان، نماینده مردم چناران مطرح شد. حسین قاضی زاده،‌ عضو هیات رئیسه مجلس شروع به خواندن متن پیشنهادی محمد دهقان کرد اما بیشتر از چند کلمه نتوانست بخواند و گفت:‌ خط ایشان طوری است که خوانده نمی شود. لاریجانی نیز با خنده گفت: یکی باید از ایشان رفع ابهام کند!

 

برای توضیح پیشنهاد میکروفون دهقان باز شد. او سخنانش را با این مزاح شروع کرد: من طوری نوشتم که آقای دکتر نتواند بخواند و خودم بخوانم!

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------