آخرین اخبار سیاسی

عراقچی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد…

اتهام زنی قالیباف به دولت با ادعای قاچاق یک وزیر/اعتراض دسته‌جمعی نامزدها؛ در موضوع حرف بزنید! /روحانی شعارهای کپی‌برداری شده قالیباف را نقد کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیما با موضوع سیاست و فرهنگ آغاز شد.

حمله قالیباف به وزیر دولت یازدهم

محمدباقر قالیباف نخستین کسی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: چگونه می توان بر شتاب رشد علمی افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی ارتقا بخشید؟

 

قالیباف هم سخنانش را با تسلیت حادثه تلخ معدن آغاز کرد و گفت: موضوع فرهنگ از مهمترین موضوعات جوامع است که دو نگاه به آن می شود. یک نگاه بدبینانه، قیم ماآبانه و بسته و کنترل و نظارت شدید و یک نگاه خوش بینانه که اصل را برآگاهی بخشی به مردم در نظر می گیرند.

 

وی با اعتقاد بر اینکه آموزش و پرورش می تواند مهمترین وزارتخانه موثر در این بخش باشد، از آثار مثبت و منفی عملکرد این وزارتخانه سخن گفت و افزود: در فاصله این دو مناظره اتفاقی افتاد. همان که سخنگوی قوه قضاییه گفت محموله مشکوکی مرتبط با یکی از وزرا کشف شد. سوال این است که در وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت دارد، چرا واردات غیر قانونی انجام می شود؟ یا اگر قانونی است چرا غیرضروری است؟ این کار باعث نگرانی مردم نمی شود؟ چرا در راس وزارت آموزش و پروش این اتفاق می افتد؟ چطور مردم و معلمان و بازنشستگان و حق التدریسی ها به این وزارتخانه باید اعتماد کنند؟

 

او از لزوم اصلاح نظام بانکی و پولی سخن گفت که هیچ ربطی به سوال او نداشت و ادامه داد: اینگونه اتفاقات همیشه در کشور رخ می دهد. نه فقط در این هفته که همواره اینگونه است.

 

واکنش دیگر نامزدها به سخنان قالیباف؛ در موضوع حرف بزنید!

مصطفی میرسلیم نخستین کسی بود که به او واکنش نشان داد و با بی ارتباط خواندن سخنان قالیباف گفت: شما نگفتید که چرا کار علمی مناسبی انجام نمی شود؟ چرا پژوهش انجام نمی شود یا کپی می شود؟ برای بازنشستگان آموزش و پرورش چه باید کرد؟ چرا علی رغم کار علمی و پژوهشی، پروژه‎ها ادامه نمی یابند؟ میلیاردها هزینه کار پژوهشی شده است اما در دولت یازدهم به جز 7 مورد بقیه کنار گذاشته شد. کلی طرح پژوهشی در حوزه هواپیما داشیتم اما رفتیم هواپیما وارد کردیم و خوشحال هم هستند! آیا نمی شد حداقل در تولید قطعات از همان پژوهش های انجام شده استفاده کرد؟ مگر در دیگر کشورها این کار را نمی کنند؟

 

حسن روحانی هم در واکنش به سخنان قالیباف گفت: اگر می خواهیم فرهنگ را بالا ببریم، زیربنایش اخلاق است و نباید حقوق مردم را زیر سوال ببریم. فرضا کسی تخلف کرده است. کسی که باید بگوید تخلفی صورت گرفته چه کسی است؟ چطور قبل از اینکه محکمه ای حرفی بزند، آقای قالیباف به یک وزیر اتهام می زند؟ برای ارتقای آموزش در جامعه باید آزادی داشته باشیم وگرنه چطور جوانان به پیشرفت می رسند؟ وقتی به یک نماینده مجلس که برای سخنرانی دعوت شده حمله می کنند، می توانیم دانشگاه آزاد و متعالی داشته باشیم؟ آن هم نماینده ای که فرزند شهید عالیقدر مطهری است! باید در جامعه شرایطی فراهم شود که شکوفایی به وجود بیاید. دعای ربنای یک هنرمند را در ماه رمضان پخش نمی کنیم؛ آنوقت چطور می خواهیم دنبال تعالی آموزش و پرورش باشیم؟

 

مصطفی هاشمی طبا هم سخنانش را با تذکری آغاز کرد و گفت: اگر سوالی بشود باید همان سوال را پاسخ دهیم و از حاشیه رفتن خویشتن داری کنیم. اگر به سند پیشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و سند یونسکوی 2030 عمل شود آموزش و پرورش و آموزش عالی ما متحول خواهد شد. در آموزش و پرورش به امر تربیت کمتر توجه شده است. در حالیکه تربیت در کنار آموزش مهم است ولی به آن توجه نمی شود. اعضای علمی دانشگاه ها می توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالیکه کارشان باید پژوهش و تحقیق باشد. اگر فقط به این کار بپردازند قطعا پیشرفت بیشتری خواهیم یافت. دانشگاه ها مرکز تربیت کادرهای آینده هستند، نباید از آن غافل شویم.

 

اسحاق جهانگیری هم در ادامه توسعه علمی کشور را مهم خواند و گفت: باید به مسائل آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان توجه شود. خوشبختانه در این دولت دریافتی معلمان به دو میلیوین و 850 هزار تومان رسیده اما هنوز هم مناسب نیست. دانشگاهها باید محیطی امن و با نشاط داشته باشند و اساتید با فراغ بال کار کنند. ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتی مرتبط کردیم.

 

او با اشاره به اینکه قصد نداشته درباره این موضوع حرفی بزند اما چون قالیباف وارد بحث شده، او نیز توضیح می دهد، گفت: بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می کردم این اتفاق برای وزیر دیگری رخ داده است. ای مردم مظلومیت دولت را ببینید. می گویند وزیر قاچاق کرده است! در حالیکه دختر وزیر که بنده خدا بیکار بوده، قانونی لباس وارد کرده است. محموله ای که ارزش آن 200 میلیون تومان بود و هزینه واردات و گمرک آن کاملا پرداخته شده است. چطور این موضوع می شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری!!

 

در ادامه این مناظره، ابراهیم رییسی که می گفت حق مردم است که درباره برنامه های نامزدها به نتیجه برسد، گفت: بحث های دیگری که حق مردم را ضایع کند نمی پسندیم. رشد علمی در کشور به شدت کم شده است. برنامه ریزی برای جذب دانشجو و استاد متناسب با نیاز اقلیم های مختلف انجام نشده است. یک میلیون دانشجوی بدون کار داریم. فرهنگیان مشکل دارند. مشکلات آنها را مطرح کنیم. چطور محتویات صندوق فرهنگیان به بغما می رود؟ این موضوع فرهنگیان را عذاب می دهد. بیکاری دانشجو مهمترین مشکل ماست و عدم رشد علمی هم مشکل ما است. آقای روحانی باید پاسخگوی چهارساله این موضوعات باشند. 

 

دفاع قالیباف با حمله دوباره به دولت

محمدباقر قالیباف در پاسخ به نقد 5 نامزد دیگر، اظهار داشت: من هم قبول دارم که پژوهش و رشد علمی مشکل دارد، مدارس و دانشگاه های ما دچار مشکل است، معیشت معلمان دچار مشکل است، حق التدریسی ها دچار مشکل هستند، مدرسه ما آن اتفاقی می افتد که عده ای دانش آموز بسوزند، ما این حوادث را دیدیم و قبول دارم. 

 

وی تصریح کرد: من متعجبم آقای روحانی، من که درد مردم را می گویم اخلاق را رعایت نمی کنم؟ وقتی به این مشکلات اشاره می کنم می گویم دولت 4 درصدی ها و رویکرد 4 درصدی ها برای همین است. 

 

قالیباف گفت: دلال ها مشکلات گرانی ایجاد می کنند. قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را ایجاد کرده است. ما دست آن وارداتچی که تکنولوژی و مواد اولیه بیاورد را می بوسیم. دختر وزیر آموزش و پرورش لباس بچه از ایتالیا می آورد آن وقت اقتصاد ما درست می شود؟این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اقای جهانگیری می گوید دختر وزیر بیکار است، مظلوم است و برود این کار را انجام دهد! خب تکلیف بقیه چیست؟! اصل این واردات خطاست. نتیجه اش می شود این شرایطی که در آموزش و پرورش ایجاد می شود. این شرم آور است برای یک جامعه فرهنگی که این وضع معیشتی اساتید و معلمین و دانش آموزاش باشد . 

 

وی خطاب به روحانی گفت: علتی که 5 میلیون شغل ایجاد نمی شود و به محرومان رسیدگی نمی شود همین است. می گویند حقوق بگیر 57 میلیونی و 200 میلیونی ذخیره انقلاب هستند! واردات را می گویند مظلوم است! بعدم هم اگر ما  چیزی بگوییم می گویند قالیباف بداخلاق است! من واقعا متاسفم!! امیدوارم ما انشالله به گونه ای عمل کنیم که همه رویه ها را به آرمان های بلند امام برگردانیم.

 

  میرسلیم: تنها در دولت خاتمی، ایده علمی من اجرا شد/ روحانی: کدام گروه مدام احضار می‌شوند؟

عضو حزب موتلفه اسلامی از زمانی سخن گفت که طرحی را به دولت اصلاحات ارائه داده و آن تنها باری بوده که طرحش اجرایی شده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، مصطفی میرسلیم،‌ دومین نفری بود که در مناظره انتخاباتی امروز برای پاسخ به سوال پشت تریبون رفت. سوال او درباره، برنامه برای رابطه با احزاب به دلیل ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی بود.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: همه دولت‎های بعد از پیروزی انقلاب،‌ برای خدمت کردن به این کشور کوشش کردند و در حد توان و استعداد خود، موفقیت هایی را به دست آوردند. نامزدهایی که امروز اینجا حضور دارند، هر کدام در چارچوب مسولیت‎های خود موفقیت هایی داشته اند.

 

وی ادامه داد: بحث ما درباره انتقاد از فعالیت ها و پذیرش انتقاد دیگران است. به نظر من هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه اقلیت، احزاب و سازمان های مردم نهاد و تشکل های علمی و فرهنگی و هنری را بپذیرد.

 

میرسلیم سپس از دولت حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. آنها در مقابل انتقادکنندگان از صفت های "غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، ‌به جهنم، متوهم، عصر هجری،‌ هوچی باز، متحجر و کم سواد" استفاده کردند.

 

وی گفت:‌ در این صورت دیگر منتقد جرات نمی کند جلو بیاید. باید راهی باز شود که منتقد وارد شود. ما به کرات انتقادهای خود را مطرح کردیم. خود من شخصا چندین بار با آقای روحانی و جهانگیری صحبت کردم. اما توجهی نشد.

 

عضو حزب موتلفه اظهار کرد:‌ ما پیشنهادی را به صورت علمی از طرف دانشگاه صنعتی شریف به دولت آقای خاتمی ارائه کردیم. معاون اول آقای عارف بود. این تنها باری است که من به یاد دارم پیشنهادی منتقدانه و عالمانه به دولت گفته شد و آنها پذیرفتند. اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکردند و اینگونه دیگر کاری از پیش نمی رود.

 

واکنش دیگر نامزدها؛ تاکید روحانی بر حقوق شهروندی

 

در نقد این سخنان حسن روحانی اظهار کرد:‌ ما باید ابتدا افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی شود، در حالی که احزاب باید به صورت مساوی از امکانات بهره ببرند. در همین انتخابات ببینید که چه کسانی در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی مرتب احضار می شوند؟

 

او ادامه داد: اقوام و اقلیت ها آیا دارای حقوق مساوی هستند؟ ما زمانی که یک فرماندار خانم اهل سنت در جایی نصب می کنیم از دو طرف مورد انتقاد قرار می گیریم که چرا یک خانم است و چرا از اهل سنت است؟

 

روحانی گفت:‌ حقوق شهروندی برای این است که حساب کشی کنیم از بخش های مختلف که چگونه نسبت به شهروندان کشور رفتار می کنند. ما یک ایران داریم و همه ایرانی ها باید از حقوق شهروندی مساوی برخوردار باشند.

 

مصطفی هاشمی طبا، در نقد صحبت های میرسلیم در مورد فعالیت احزاب و نقدپذیری دولت، به حمایت از عملکرد دولت یازدهم در این حوزه پرداخت و گفت: بنده کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم ندارم و بعد از چهار سال اولین بار است جناب روحانی را در اینجا زیارت کرده ام و تقریبا هیچ‌کدام از وزرا را در طول 4 سال اخیر ملاقات نکردم؛ غیر از یکی دو مورد. با این وجود گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و سایت‌ها علیه این دولت اتفاق افتاده است. اینکه دولت نمی‌تواند به بعضی از پیشنهادات توجه کند علتش بزرگ شدن هزینه های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه ها و معلمان و ... ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: درآمدی که مجلس تصویب کرده است معلوم است. وعده هایی که امروز می‎دهیم و به نوعی خاصه خرجی می‎کنیم از بودجه ای است که همین الان هم ناتوان است! اما برخی می گویند از خرداد بودجه را دو برابر می‎کنیم، در حالیکه وسط کار می مانید. ما باید دولت‌مان را متناسب کنیم و مشخص کنیم که چه اقداماتی می‌شود کرد. اینکه برخی کلمات که به دلایلی به  کار گرفته شده است، دستاویز قرار دهیم، آن وقت باید عناوینی که روزنامه‌ها به کار می‌برند را هم مورد توجه قرار دهیم که دشنام‌ها چقدر بوده و برخی کلمات که احیانا جایی گفته شده چقدر بوده است.

 

پس از او نوبت به اسحاق جهانگیری رسید، او در نیز تأکید کرد: انتقاد یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند به مسئولان می دهد هر کس در انتقاد را ببندد، عده ای که قصد اصلاح دارند را از خود محروم می کند. دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده است و ما خانه احزاب را احیا کردیم، اگر احزاب نقد می کنند به این دلیل است. به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز دادیم، از آزادی مطبوعات دفاع کردیم، از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم، جلوی تمام قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه اش را پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت اجرایی شد، ما به عنوان دولت از هر نقدی استفاده کردیم. ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشی از جامعه با رئیس جمهوری که با رای مردم به روی کار آمده است؛ مخالفند. آنها این مخالفت را با رسانه‌ هایشان با تمام توان علیه دولت بکار بستند.

 

ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگری بود که در نقد صحبت های میرسلیم گفت: جناب آقای روحانی در اوایل مسئولیت گفتند به خدا پناه ببرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کنند، این الفاظی که آقای میرسلیم بیان کردند بیش از 50 مورد از اهانت هایی است که به منتقدین شده است، گفتن این عبارات از سوی رئیس دولت صحیح نیست.

 

او معتقد است: «حق شهروندی همین است، افراد باید بتوانند سخنانشان را بگویند اگر درست نیست باید به سخنانشان پاسخ دهیم، امروز حق شهروندی عبارت نیست از رونمایی کردن یک سند، حق شهروندی از آن کسی است که نان ندارد بخورد، حق اشتغال از آن کسی است که با وجود داشتن مدرک، بیکار است. من خواندم که در جایی وزیری با خبرنگاری برخورد کرد، ما باید اجازه اظهار نظر به مردم بدهیم که جامعه از لغزش مصون بماند.»

 

قالیباف نیز در همین راستا به انتقاد از دولت پرداخت و گفت: نقد نعمتی است که خدا داده است و جوامعی می توانند پیروز باشند که با خرد جمعی به نقد و توصیه‎ها عمل کنند، ما به گونه ای صحبت نکنیم که انقلاب گویا مانع حقوق شهروندی است، من نمی دانم منظور آقای روحانی از این بحث چه بود؟، من زمانی که در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده را در محدوده کردنشین از کردهای سنی انتخاب کردم و تا رده بالا آمدند، امروز در شهرداری تهران از اقوام و مذاهب گوناگون هستند، بیش از 13 درصد مدیران بانوان هستند.

 

او افزود: ما در دولت مردم موظف هستیم که اختیارات را به اینها بدهیم و این از سیاست های قطعی ما است. دانشگاه‎های ما در دولت شما هم سیاسی نشدند، امروز دانشگاه سیاسی نیست و باید به آن توجه کنیم. مهم این است که اگر تمرکز زدایی انجام دهیم که اختیارات را در هر استان به خود مردم بدهیم، کارها پیش می رود.

 

 قالیباف:برجام مورد احترام است/روحانی:چرا بیلبورد زدید وفحاشی کردید/آقای رئیسی اطلاعات هسته‌ای دارید؟

به گزارش خبرآنلاین، سومین سوال دومین مناظره انتخاباتی، از ابراهیم رئیسی پرسیده شد. سوال مجری این بود که چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها خواهید داشت و چگونه می توانید از نقض مکرر برجام از سوی امریکا و دولت های غربی جلوگیری کنید؟و

 

رئیسی در پاسخ به مجری گفت: برجام یک توافقی است که براساس فرآیندی که طی شد و با وجود اشکالاتی که در آن وجود دارد، یک سند ملی است بنابراین این تعهد باید از ناحیه ما و طرف های مقابل به رسمیت شناخته شود. آنچه در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است آن است که در حین مذاکره نکاتی مطرح شد اینکه مثلا از ناحیه روحانی گفته شود که خزانه خالی است این یک پیام بد از ناحیه جمهوری اسلامی است. اینکه گفته شود اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیسات ما را مورد حمله قرار دهد اینها پیام بدی است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در این سند ما در اجرا پیشگام شدیم و به صورت تام هم اجرا کردیم، جمهوری اسلامی تعهدات را اجرا کرد و الان هم این سند به صورت چکی است که باید رفت نقدش کرد ولی با ضعف هایی که دولت در حین این کار نشان داد توانایی نقد کردن این چک را ندارد. ما می توانستیم در این برجام از خودمان ضعف نشان ندهیم. ولی پیام هایی داده شد که برای ما نوعی مشکل ایجاد کرد. آنها این پیام را گرفتند که تحریم ایجاد کرده است پس ادامه می دهیم.

 

رئیسی گفت: آقای روحانی قول دادند که به محض انجام دادن برجام همه تحریم ها برداشته می شود ولی هیچ اتفاقی در سفره مردم نیفتاد. آیا بعد از تصویب این قضیه در سفره و زندگیمردم مشکلی حل شد؟ مشکل بیکاری حل شد؟ اتفاقی در زندگی مردم نیتفاده است.

 

قالیباف اولین نامزدی بود که در نقد سخنان رئیسی سخن گفت. وی تاکید کرد: تحریم و قرارداد برجام حتما یک سندی است که مورد احترام همه دولتها خواهد بود و طرف مقابل مکلف به انجام عهدش است. در انجام برجام چه کردیم؟ آثار اجرای برجام برای مردم چه بوده است؟ ایا گشایشی در کار اقتصادی صورت گرتفه است؟ مردم می گویند این اتفاق نیفتاده است.

 

وی گفت: حتی من معتقدم اگر بخشی از اینها حل شود باز مشکل مردم حل نمی شود چون مشکل ما در سیستم اداری دولت است. این دولت با روش کاری که دارد، وقتی در بانک زدوبند است و جلوی قاچاق گرفته نمی شود اگر مشکلی هم رفع شود باز آن 4درصدی ها نفع می برند. ما هم باید حق مان را از این برجام بگیریم هم حق مان را از این 4 درصدی ها بگیریم.

 

قالیباف گفت: برجام باعث مرکز واردات اروپایی ها به ایران شده است چه کسی نفع برده 4 درصدی ها چه کسی ضرر کرد مردم.

 

میرسلیم دومین کاندیدا بود که پشت تریبون خطاب به رئیسی گفت: نفرمودید که این برجام در جهان ندای مظلومیت ما را به جهانیان رساند. برجام این حسن را داشت. مردم جهان فهمیدند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیسیتم و به دنبال دانش هسته ای بودیم و آن را رها نخواهی کرد.

 

وی تصریح کرد: نکته اما این است که چطور می شود که قبل از مذاکرات ما تحریم داریم و دانش هسته ای داشتیم ولی بعد از مذاکرات تحریم ها تشدید می شود ولی دانش هسته ای دچار محرومیت می شود. باید ببینیم چطور در آینده می توانیم این حقوق ملت شریف را در چارچوب همین برجامی که امضا شده است و هیچ کدام از طرف های مقابل ما نسبت به تعهدات خودشان وفا نکرده اند به اجرا گذاشت. چگونه می شود این حقوق را احقاق کرد. متاسفانه بسیاری از دانشمندان هسته ای برکنار شدند، تاسیسات هسته ای تعطیل شدند ولی مشکلات بانکی هنوز برقرار است.

 

روحانی در ادامه این بخش از مناظره، گفت: افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور صریح بگویند با برجام می خواهند چه کنند؟ چگونه با دنیا می خواهند تعامل کنند؟ اگر برجام یک توافقی است که مورد قبول است چرا انقدر در تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید؟ اگر میگویید میدان جنگ بوده که درست هم هست وقتی دیپلمات ها در میدان بودند پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطی زده شد؟ همانند مخالفان ایران مثل اسرائیل و وهابیون و تندروهای امریکا مخالفت کردید.

 

وی تاکید کرد: با زحمات فراوان برجام به دست آمده است. تمام تحریم های هسته ای برداشته شده است. بگویید کدام تحریم مانده است. ما تحریم های متنوعی داریم اگر برجام نبود نفت ما به جای 2 میلیون بشکه ای که در روز صادر می کنیم 200 بشکه می شد آنوقت چگونه این وعده های بی حساب و کتابی که می دادید را عمل می کردید.

 

روحانی گفت: به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید شما که از روز اول مخالف بودید از آمدن ترامپ خوشحال بودید و گفتید برجام را پاره می کند.

 

وی سپس خطاب به رئیسی و میرسلیم گفت: آقای رئیسی در مساله هسته ای شما چه اطلاعاتی دارید که قضاوت می کنید. آقای میرسلیم وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده اراک به بهریتن شکل بازسازی می شود که در فناوری پایین بود.

 

 هاشمی طبا: از دشنام گویی که دلمان را خنک می‌کند پرهیز کنیم

 به گزارش خبرآنلاین، مصطفی هاشمی طبا پنجمین نفری بود که در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت.  از او پرسیده شد: مهمترین اولویت های سیاست خارجی دولت شما چیست؟  چه سیاستی برای جریان مقاومت و تروریسم دارید؟

 

او در پاسخ گفت: طبیعی است که نگهداری شأن جمهوری اسلامی در همه دنیا از یکسو و ارتباطات حسنه و تعامل فی مابین دولت جمهوری اسلامی با دولت های دیگری که به رسمیت شناخته شده اند از سوی دیگر در تمام زمینه ها مورد نظر است.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: البته بستگی به عملکرد و نگاه دولت های طرف های مقابل دارد. اما تدبیر ما در برابر دولت های مختلف باید متفاوت باشد. طبیعتا ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و اقتدار خودمان باید با آنها در تعامل باشیم. فرهنگ ارتباطی بر اساس آنچه که در تاریخ اسلام و  آموزه های اسلامی است؛ باید باشد.

 

وی گفت: حسب این آیه شریف قرآن وَلا تَسُبُّوا الَّذِینَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه ،باید از هرزه گویی و دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند؛ اجتناب کنیم. طبیعی است که باید همواره در برابر عناصری که از صهیونیست ها و استکبار جهانی دستور می گیرند؛ مقاومت کنیم. اگر انعطاف داریم ولی استقامت هم باید داشته باشیم.

 

هاشمی طبا در مورد منطقه و تهدیدهایی که مقابل کشورهای همسایه است، نیز گفت:‌ در درجه اول مردم آن کشورها باید به آینده خود فکر کنند و با آنها مبارزه کنند. ما همچنان که در گذشته هم بوده، طبیعتا از طریق کمک های فرهنگی و مستشاری در ارتقای توان ها برای استقامت تلاش و کوشش می‎کنیم.

 

وی ادامه داد: در عین حال با دیپلماسی مثبت با عناصری که از تروریست حمایت می کنند باید تعامل داشته باشیم تا آنها را هم تعدیل کنیم. اما یادمان نرود که اگر بخواهیم موضوع را به سادگی ببینیم و در هر مورد، برنامه برای پیشرفت کار نداشته باشیم،‌ ضربه خواهیم خورد. باید با استراتژی صحیحی که نظام تصمیم می گیرد، تصمیمات لازم را به اجرا درآوریم. بنابراین باید نیروهای دفاعی خود و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

 

نقد دیگر نامزدها؛ اسکار فرهادی فرهنگ ساز است

 اسحاق جهانگیری درباره این موضوع با بیان اینکه ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم، گفت: ما باید بر اساس منافع ملی راهبرد ملی را پیش برده و به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. ما می توانیم با کشورهایی که می توانند چهره دقیقی از ایران تصویر کنند، مراوده داشته باشیم.

 

او ادامه داد: هنرمندان می توانند در عرصه بین المللی بدرخشند و چهره فرهنگی ایران را به دنیا معرفی کنند. اصغر فرهادی یک فرد است که در اسکار جایزه می گیرد. او با تمام محدودیت هایی که وجود دارد فیلم تولید می کند و بعد همین موضوع جایزه گرفتن او تبدیل به یک فرهنگ می شود.

 

جهانگیری با بیان اینکه توریسم یکی از دیپلماسی های عمومی است که می توانیم روی آن حساب کنیم، گفت: ما باید قدرت نرم ایران را همراه با قدرت سخت ایران که همان قدرت دفاعی است؛ تقویت کنیم.

 

در ادامه ابراهیم رئیسی نیز در نقد سخنان هاشمی طبا، گفت: باید دیپلماسی کشور متاثر از وضعیت اقتصادی کشور باشد و بازار صادرات را فراهم آورد. سهم ما از صادرات در منطقه چقدر است؟ روابط ما با همسایگان باید خوب باشد. رابطه ما با عراق خوب است اما سهم مبادلات ما با عراق چقدر است؟ الان که بیکاری و فقر مساله اصلی کشور ماست، دیپلماسی ما هم باید در این راستا قرار بگیرد.

 

وی با تاکید بر شان مردم ایران در خارج از کشور، ادامه داد: نباید به پاسپورت ایرانیان توهین شود. متاسفانه این دولت در موارد متعددی به این موضوع بی توجه بوده است.

 

قالیباف هم سیاست خارجی را ارکان جدی هر حکومتی خواند و گفت: دولت ها با توجه به شرایط بین المللی، بدون هماهنگی و گفت وگو با دیگر ملل و دول نمی توانند پیش بروند. باید به دیپلماسی قدرت، مذاکره و عمومی و اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است. اگر دولت یازدهم می گوید که در دیپلماسی مذاکره موفق بوده به دلیل آن است که قبلا در دیپاماسی قدرت موفق بوده ایم که آنها پای میز مذاکره آمدند. اما الان انسجامی در حوزه بین الملل نداریم. ما در دولت مردم وزارت امورخارجه و تجارت بین الملل خواهیم داشت و از بازار 400 میلیونی منطقه استفاده می کنیم. رویکرد کشور ما واردات است د رحالیکه باید به صادرات تغییر یابد.

 

میرسلیم هم از هاشمی طبا پرسید که چطور می خواهید از خون شهدا دفاع کنید؟ چطور می خواهید با کشورهایی که مرزبانان ما را مورد حمله قرار می دهند، مذاکره کنید؟ چطور می خواهید جلوی برداشت از آب های مشترک را بگیرید؟ چطور می خواهید با قطری ها مذاکره کنید درباره مخازن مشترک؟ با تفلیسی ها چطور می خواهید مذاکره کنید که زن ایرانی را لخت می کنید؟ سیاست خارجی که این نیست بگوییم در برجام مذاکره کرده ایم؟ چهار سال به حقوق ما در رابطه با کشورهای همسایه بی توجهی شد.

 

حسن روحانی نیز در نقد گفته‎های میرسلیم، تأکید کرد: بسیار مهم است که ما هم از قدرت دیپلماسی برای ثبات منطقه استفاده کنیم و هم جایگاه خودمان را بالا ببریم. در روز اول در این دولت از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال ها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود، ما توانستیم با این اهرم در تعامل با کشورهای دیگر حق و حرف خود را به کرسی بنشانیم، عده ای می گفتند هر چند مذاکرات به ثمر برسد، pmd را چه می کنید؟ که این را حل کردیم، این حاصل قدرت دیپلماسی ایران است، با همین قدرت دیپلماسی داریم برای سوریه مذاکره می کنیم. عزیزان ما به عنوان نیروی مستشاری رفتند و ما هم با مذاکره داریم مشکل را حل می‎کنیم.

 

وی با اشاره به حضورش در مذاکرات مختلف سیاسی کشور، ادامه داد: در مذاکرات سیاسی و جنگی حضور داشتم. دفاع مقدس ما تمام شد آیا همه حقوق استیفا شد؟ بقیه حقوق را باید دیپلمات ها می رفتند و احقاق می کردند. امروز در منطقه نیز این چنین است. ما با تکیه بر دیپلماسی است که موضوع سوریه را به بحث می گذاریم و باید از این قدرت استفاده کنیم.

 

دفاع دوباره هاشمی‎طبا: حل دفعی همه مسائل چراغ جادو می‎خواهد

 هاشمی طبا درپاسخ به نقدها در پایان گفت: چند مسئله است که ما می توانیم ارتباطات خود را با همسایه هان به خوبی انجام دهیم. به جای آنکه به تضاد برسیم با همسایگانمان به تفاهم دست بیابیم. بحث صادرات انرژی و تعامل در این حوزه است.

 

وی افزود: یادمان باشد که اگر ما همه چیز را بخواهیم دفعتا و واحدتا حل کنیم چراغ جادو علاءالدین می‎خواهد! چرا که شعار بعضی دوستان، برای حل همه مشکلات کشور، یک شجاعت بی نظیر و یک جرقه است! در حالی که آنچه مجلس برای دولت تصویب می کند کفاف همین حالا را نمی دهد؛ برخی خرج تراشی می‌کنند. وجود ما به عنوان یک نیروی پر استقامت در منطقه معنی می دهد. من عرض کردم که اگر ما تحریم شده بودیم؛ استقامت کردیم و هزینه ها را کم کردیم.

 

او معتقد است: «اما آن اقتصاد مقاومتی که رهبری گفتند، اصلش صادرات است، ما نگوییم صادر کننده زالو صفت، ما باید در کنار صادر کننده داخلی، سرمایه گذار خارجی را هم یپذیریم. ما باید تضمین لازم به سرمایه گذار خارجی بدهیم تا رشد اقتصادی داشته باشیم، همانطور که گفتم فضاهای فرهنگی در کشور باید مورد اعتماد قرار گیرد تا ایران به عنوان جایی مناسب برای سرمایه گذاری شناخته شود. امروز اگر چیزی به کشورهای مسلمان صادر شود، آنها این شی را به عنوان محصول انقلاب می دانند، ما در فناوری و تولیدات نیروهای خوبی داریم. اما آنها نیاز دارند که تضمینی برای آینده به آنها داده شود و این کار را هرچه بیشتر زیر نظر اقتصاد مقاومتی انجام دهیم، می تواند به نتیجه مثبت برسد.»

 

 کنایه‌های جهانگیری: جایگاه ریاست جمهوری جایگاه کارآموزی سیاستمداران تازه‌کار نیست

جهانگیری خطاب به مردم گفت: شما باید انتخاب کنید که محدودیت می خواهید یا آزادی، توسعه می خواهید یا آشفتگی، عزت بین الملی می‌خواهید یا انزوای بین المللی تنش می خواهید یا آزادی.

 

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری به عنوان پنجمین نامزد ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت. وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای توسعه و استحکام قدرت دفاعی و امنیت ملی ایران چیست، گفت:به خانواده های عزیزی که فرزندان و عزیزانشان در حادثه تلخ معدن در استان گلستان جان خودشان را از دست دادند تسلیت می گویم. به عنوان کسی که در زندگی معدن کاران بودم و پدرم کارگر معدن بود این موضوع را درک می کنم مخصوصا وقتی پدر خانواده تا وقتی داخل تونل می رود و برمیگشت چقدر دلهره دارد.

جهانگیری گفت: یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید چخ و خم دیپلماسی را بلد باشد، لازمه آن صداقت با مردم است. من اصلاح طلبم، در دولت بودم در مجلس هم بودم بحث های کلان کشور یا در مجلس است یا دولت. دغدغه ام توسعه ایران بوده است و با این نگاه است که می گویم قدرت فرهنگی باید قدرت اول منطقه می بودیم چرا نیستیم؟ ماشین اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره بیرون آمده است در مسیر توسعه قرار گرفته است ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را برپایه گفتگو و مدارا بنا نهیم.

 

جهانگیری گفت: تجربه برجام نشان داد قدرت فرهنگی ما قوی است، از این قدرت انطور که باید استفاده نکردیم. ما باید با فرهنگ مدارای ایرانی و فرهنگ غنی صلح طلب به مردم دنیا نشان دهیم اگر چنین کاری کردیم قدرت دفاعی و اقتصاد و سیاست خارجی هم خوب می شویم والا در داخل به جان هم می افتیم برخوردهای امنیتی و ضربتی ایرانیان را تجربه می کردند و نتیجه ای نداشته است.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: به عنوان یک ایرانی اسلامی و انقلابی احساس قدرت می کنم باید جلوی ماجراجویی دوباره در این کشور گرفت، جلوی خامی را گرفت، جایگاه ریاست جمهوری جایگاه کارآموزی نیست، مردم حوصله تنش و کارآموزی سیاستمداران تازه کار را ندارند. هوشیار باشید می خواهید فردای خودتان و فرزندانتان را انتخاب کنید، محدودیت می خواهید یا آزادی، توسعه می خواهید یا آشفتگی، عزت بین الملی می‌خواهید یا انزوای بین المللی تنش می خواهید یا آزادی.

 

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت: مولفه های امنیت ملی در نظامات مختلف ممکن است اختلاف داشته باشد در کشور ما مهمترین مولفه امنیت ملی مردم در صحنه هستند. مردمی که پای کشور و انقلاب شان هستند و آنها همواره با دلدادگی به خدا در صحنه بودن توانستند اثبات کنند که مهمترین مولفه امنیت ملی هستند.

 

وی تصریح کرد: اگر ما نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیج نام می بریم اگر از نیروهای مدافع حرم نام می بریم اینها حوزه امنیت برای کشور هستند و آن بخش امنیت سخت هستند. اما در کنار این امنیت امنیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می تواند جامعه را امن کند. اگر توجهی به مشکلات اجتماعی نشود، اگر شاهد فقر و بیکاری باشیم، اگر دانشجویان مدرک به دست و بدون کار را شاهد باشیم می تواند زمینه ساز بحران های امنیتی در کشور شود.

 

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری گفت: دیپلماسی قدرت بسیار مهم است. اگر این موضوع نبود، اگر رشد علمی در حوزه دفاعی نبود، اگر شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس نبودند هرگز امکان در برقراری مذاکره و دیپلماسی نبود.

 

قالیباف گفت: آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شما طوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند، سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کار بلند نیستند و اگر بیایند شما را ته جاده می روید. شما بهتر می دانید که من منتقد جدی دولت‌های نهم و دهم بودم گفتم با تمام انتقاد.

 

وی گفت:  با این وجود دولت‌های نهم و دهم به محرومین رسید. امروز هم می‌گویم که به جوانها اعتماد کرد جوانهایی آورد که توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام بدهند. امروز روندی که در دولت شماست که نه شرایط جسمی افراد و نه شرایط فکری آنها دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به دیگران بدهیم مطمئن باشید که بهتر از شما اداره خواهند کرد انشاءالله.

 

میرسلیم در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: آقای جهانگیری شعارهای زیبایی داد اما سئوال درباره اقتدار بود. اقتدار به تجیهزات و برتری علمی است. در صحنه رشد فناوری چه برنامه ای داریم. صنایع دفاعی باید تقویت و پشتیبانی شود. اگر امروز حرفی برای گفتن داریم در صنعت موشکی است این صنعت است که آمریکا نگرانی دارد. صنعت موشکی حاصل سی سال تجربه است. با شعار رشد حاصل نمی شود. اگر بخواهید پیشرفت کنیم، اینها باید محکم گرفته شود بفرمایید چه کار کردید پاسخگوی این باشید. فرصت های مهمی را از دست دادید. براساس فرصت های از دست رفته نمی توانیم به شما اعتماد کنیم.

 

روحانی در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: قدرت یک کشور از مولفه های مختلف به وجود می آید، باید ببنیم نسبت به گذشته چه شرایطی داریم. امروز ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. الان موضوع سوریه در دنیا مذاکره می شود. ایران، ترکیه و روسیه بار اصلی را برعهده دارند. چه زمانی ایران چنین نقش مهمی را داشته است. در تمام ملاقاتم با سران کشورها شاهدم تغییر نگاه آنها به ایران در دوره دولت یازدهم هستم که این نگاه بهتر شده است. اگر وضع جوانان در دولت گذشته بهتر شده چرا بیکار بودند چرا اشتغال صفر بود. الان 3 هزار شرکت دانش بینان فعال شدند، 100 هزار شغل در زمینه شرکت های دانش بنیان ایجاد شد. صادرات ما بیشتر شده است.

 

هاشمی طبا در نقد دیدگاه جهانگیری گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری و با خون شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم این اقتدار و امنیت ملی از لحاظ مرزی حفظ شده است. بدون تردید اگر وارث خون شهدا هستیم، باید همه ملت در این مسیر حرکت کنند. گداصفت خواندن مردم و توزیع پول بین آنها مشکلی را حل نمی کند. الان نسبت به آلوده شدن آب ها و مهاجرت میلیونی به حاشیه شهرها پیش بینی هایی می شود. در اصفهان و یزد یا لرستان و کهکیلویه درگیری هایی درباره آب است. البته برای حل اینه باید تلاش و کوشش شود. حرف هایی مثل اینکه دختر 16 سال در زیرزمین خودشان با دیگ زودپز انرژی هسته ای تولید می کند درست نیست باید صحبت هایمان با عقل و تدبیر بیان کنیم این حرف ها ضربه به کشور و ملت زد و آخر و عاقبتی نداشت.

 

معاون اول رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد:‌ اقتدار کشور مولفه های متعددی از جمله تقیت دففاعی، حضور مردم و مسائل سیاسی و فرهنگی است. چون در جلسه امروز فرهنگ و سیاست است، من از این مولفه صحبت می کنم.

 

وی ادامه داد: بدون تردید، قدرت ایران در فرهنگ است. اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی به حرکت نمی افتد. باید اداره فرهنگ به مردم واگذار شود. مردم مهمترین سرمایه این کشور هستند،‌ مردم هر زمان به صحنه آمدند، مشکلات را حل کردند. در دفاع مقدس آمدند مشکلات را حل کردند و در 92 به صحنه آمدند و مشکلات را حل کردند.

 

جهانگیری گفت:‌ مردم عزیز ایران،‌ یادتان هست وضع اقتصادی ما چه بود؟ دارو پیدا نمی شد، بیماران سرطانی و بیماران خاص چه عذابی از بی دارویی می کشیدند؟ کره، شیر و شیرخشک پیدا نمی شد؟ سیلوهای گندم خالی بود؟ یادتان می آید مردم شب ها در صف بانک ها می خوابیدند تا صبح چند سکه بخرند؟ شما می توانید مشکلات را حل کنید.

 

وی افزود:‌ تهدیدات بزرگی برعلیه کشور بود، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، شما به صحنه آمدید و تهدیدات را از سر کشور رفع کردید. من در دوران اصلاحات دیدم خاتمی با گفت و گوی تمدن هایش هم به اقتصاد کشور و هم به سیاست کشور روح داد و ایران را در دنیا درخشاند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من این روزها دوباره احساس خطر می کنم. می دانم دو قطبی کردن جعلی جامعه، به جان هم انداختن مردم چه بلایی در آینده بر سر کشور می آورد. کشورهای همسایه را نگاه کنید، سوریه، عراق، افغانستان،‌ پاکستان.

 

جهانگیری گفت:‌ وعده های تو خالی باعث می شود مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. کار به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد این وعده ها عملیاتی نمی شود.

 

وی گفت:‌ امروز بار دیگر دو نگاه، دو تفکر در برابر هم قرار گرفتند از یک طرف جریانی که سعی داشت با ماجراجویی، جنجال آفرینی،‌ بگم بگم های دروغی، خط کشی های واهی و خیال بافی، ناپختگی و بی تجربگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند. امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید. فرار به جلو کفایت نمی کند، به عقب برگردیم و سوابق را ببینیم.

 

جهانگیری ادامه داد:‌ مگر در همین بیلبوردهای تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی که زده نشد ولی امروز با برجام عکس یادگاری می گیرند.

 

او اضافه کرد: این نوع نگرش محدودکننده، تحقیرکننده مردم ایران است و در دنیا آثارش را دیده ایم. مهاجرت نخبگان از نمونه های آن است. من به عنوان مدیری که سال ها گرم و سرد روزگار در حوزه اقتصاد را چشیده ام اعتراف می کنم هرچند تلاش بسیاری شده اما هنوز راه درازی مانده. ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره دربیاوریم و به حرکت بیندازیم اما هنوز به سرعت خود نرسانده ایم.

 

جهانگیری گفت:‌ ما با اتحاد تمام گروه ها، قوم ها و تفکرات سیاسی برای آینده ایران نیاز داریم. از نگاه اصلاح طلبانه می گویم. باید از همه ظرفیت ها، از همه زنان و مردان، جوانان، بازنشستگان استفاده کنیم. ما فرزندان انقلابیم. ما پیگیر آرمان های رهبرمان هستیم که همان آرمان های امام عزیز ماست. من مطمئن هستم که می توانیم با محوریت ایشان و مشارکت مردم از طیف های مختلف این چالش های سیاسی و اقتصادی پیش رو را حل کنیم.

 

وی گفت:‌ من یک مدیر جهادی هستم که این حرف را می زنم. من جهادگرم. رهبر انقلاب در جلسه ای که سران سه قوه بودند،‌ گفتند این آقای جهانگیری چپ بود و حالا اصلاح طلب است. من از روز اول ایشان را به صداقت می شناسم و با صداقت با شما مردم حرف می زنم.

 

وی اظهار کرد: می توانیم با به صحنه آوردن همه جناح های سیاسی کشور مدلی طراحی کنیم که آینده کشور مطمئن باشد و سایه شوم جنگ را از منطقه برداریم. ما می توانیم با این مدلی که گفتم با تفاهم و گفت و گوی ملی مسائل بغرنج ملت را یک به یک حل کنیم. روش من برای حل بحران، اعتمادسازی بین بزرگان نظام و استفاده از همه ظرفیت هاست. من که این حرف را می زنم سابقه ام گویای این مساله است.

 

 

 روحانی شعارهای کپی‌برداری شده قالیباف را نقد کرد/ مردم دیدید که در زمان برجام روی موشک شعار نوشتند

رئیس جمهور در کسوت نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هم شعارهای قالیباف را نقد کرد و هم کسانی که در جریان مذاکرات هسته ای به جای همراهی با دولت، چوب لای چرخ دولت می‎گذاشتند.

 

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی ششمین نامزدی بود که در مناظره امروز به سوالات پاسخ داد. از او پرسیده شد: وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک غربی چیست و چه برنامه ای برای تحکیم سبک زندگی ایرانی اسلامی دارید؟

 

او در پاسخ با بیان اینکه مساله فرهنگ و سبک زندگی یک مساله بنیادین است و تلاش های خوبی برای آن شده است، گفت: خوشبختانه امروز مردم احساس آزادی فرهنگی بیشتری می کنند. باید ببینیم چطور می خواهیم با مردم برخورد کنیم؟ می خواهیم مردم را توانمندتر کنیم یا می خواهیم در زندگی مردم بیشتر دخالت کنیم؟ مردم باید انتخاب کنند. دولتی را انتخاب کنند که می خواهد انحصاری برخورد کند یا دولتی که با همکاری مردم می خواهد کار کند؟

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برخی آمار و ارقامی که ارائه می شود، ادامه داد: دیدید نتیجه دولتی که چنین شعارهایی می دادٰ چه بود! دیدیم که با مردم چطور برخورد شد! دیدیم که مردم سبک زندگیشان شده بود ذخیره همه چیز چون نمی دانستند که فردا چگونه است! مردم از صبح در صف خرید بودند! اما الان آرامش به زندگی مردم برگشته است.

 

وی با بیان اینکه سبک زندگی از اخلاق و ایمان شروع می شود، ادامه داد: ما مردم فریبی نمی کنیم، انشقاق ایجاد نمی کنیم، درصد درست نمی کنیم!

 

روحانی بی آنکه نامی از قالیباف ببرد به نقد شعار 4درصدی و 96 درصدی او پرداخت و گفت: رئیس جمهور نماینده 100 درصد مردم است! کپی برداری های اشتباه نکنیم! یک جایی یک حرکت 99 درصدی شده، کپی نکنیم و چون سال 96 است نگوییم جنبش 96 درصدی!

 

او به تخریب دولت در ایام مختلف اشاره کرد و بار دیگر بی آنکه نامی از کسی ببرد، خطاب به مردم گفت: دیدید که در دوره برجام چه کردندك روی موشک شعار نوشتند! مسائل زیر زمینی را نشان دادند!

 

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: ما از روز اول اخلاق و اسلام را دنبال کردیم و هنوز هم این کار را می کنیم.

 

نقد دیگر نامزدها؛ برای عدم اجرای کرسنت در دولت احمدی نژاد 14 میلیارد جریمه شدیم

سیدمصطفی هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی گفت: سبک زندگی از همین تریبونها شکل می گیرد. سبک زندگی عالمانه یا سبک زندگی مصنوعی و بنای یک امارت بر روی آب! ما سنت‎هایمان را با اسلام خلط کرده ایم. برخی سنت های گذشته را به عنوان امری ثواب می گوییم اما علمای ما می توانند سبک زندگی را تبیین کرده و به مردم بگویند که چگونه باید باشد. اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی، کفایت نمی کند. نباید سبک زندگی ایجاد شکاف طبقاتی بکند. در این زمینه از نظر فرهنگی کم گذاشته ایم.

 

او با تاکید بر اینکه همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب می شود؛ ادامه داد: ما قراردادری به عنوان کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14 میلیارد دلار جریمه شدیم. اگر کرسنت بد است؛ اما باید بدانیم برای عدم اجرایش در دولت نهم و دهم جریمه شدیم. همه راست را به مردم بگویید.

اسحاق جهانگیری نامزدی دیگری بود که در واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت: مقام رهبری به سبک زندگی ایرانی-اسلامی توجه زیادی نشان داده اند. در بخش های اقتصادی باید بگویم که ما در منطقه خشکی قرار داریم و از نظر آب در محدودیت هستیم اما می بینیم که مصرف سرانه آب ما بالا است. ما در مصرف کالاهای مصرفی و منابع زیرزمینی زیاده روی کرده ایم.

 

او ادامه داد: ما در کشوری هستیم که تنوع قومی داریم، باید بپذیریم که تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است. لر و بلوچ و ترک فارس در کنار هم هستند. در ایران هیچ قومی از قوم دیگری ایرانی تر نیست. زبان مادری باید تدریس شود و این اتفاق درباره زبان ترکی و کردی در این دولت افتاده است.

 

حجت الاسلام ابراهیم رییسی هم در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفت: مصرف منابع حداکثری، تولید سود آوری و گسست های اجتماعی به ویژه در خانواده ها از ویژگی های زندگی غربی است. عمران و آبادانی، مصرف بهینه منابع وحدت و انسجام اجتماعی ایثار و فداکاری از ویژگی های سبک زندگی ایرانی- اسلامی است. عمل به این موضوعات یک باور انقلابی می خواهد. قبل از فضای انتخابات روزنامه ها را بخوانیم و ببینیم که همه عزیزان مجلسی و دانشگاهی چقدر این دولت را نقد کردند؟

 

او ادامه داد: آیا دولت به وعده هایش عمل کرده است؟ من به کرمانشاه و کردستان رفتم و آن ها اشک می ریختند و می گفتند به وعده ها عمل نشده است. ما برنامه جامع کار و کرامت داریم و باید منابع اقدامات را اعلام کنیم. امر محرمانه در دولت ما وجود ندارد.

 

قالیباف هم در پاسخ به حسن روحانی گفت: فرهنگ حتما دستور نیست، قیم مابانه هم نیست. باید به مردم اعتماد کرد. اولین تکریم این است که فرهنگ را به دست مردم بدهیم. اگر اینجا ابزاری از شخصیتی در حوزه موسیقی نام می بریم؛ خوب نیست. باید بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟ در حالی که در این 12 سال گذشته ما در حوزه موسیقی، سینما و تئاتر میلیاردی هزینه کرده ایم.

 

او ادامه داد: چرا ما مردم را ازجنگ می‌ترسانیم؟ اگر کسی قدر صلح را بداند ما هستیم. ما برادران و دوستان خودمان را در جنگ از دست داده ایم اما می دانیم اگر قدرت نداشته باشیم، عزت ما را زیر پا می گذارند. زیبنده ملت ایران نیست که مردم را بترسانیم. سابقه من روشن است اگر برنامه ای برای 5 میلیون اشتغال دادم، انجام می دهم. اگر شما وعده ای دادید و نتوانستید عمل کنید به بقیه نسبت ندهید.

 

سیدمصطفی میرسلیم هم در واکنش به اظهارات حسن روحانی با بیان اینکه در دوران شما شاهد رشد حقوق های نجومی، اختلاس ها و مفاسد هستیم، گفت: آیا این مفاسد با سبک زندگی ایرانی- اسلامی سازگار است؟ آیا وقتی شاهد این هستیم که خانواده تضعیف می شود و آمار طلاق رشد پیدا می کند، می توانیم بگوییم سبک زندگی ایرانی- اسلامی رشد پیدا کرده است؟ ایا سبک زندگی ایرانی- اسلامی با اسراف سازگار است؟ در دوران شما رکود سراسر کشور را فرا گرفته است. آیا نباید شاهد رشد فضایل اخلاقی باشیم؟ دروغگویی و عدم پاسخگویی در دولت هم رشد کرده است. آیا در سبک زندگی ایرانی- اسلامی باید جوانان ما دچار بحران هویت بشوند؟ 

 

دفاع پایانی روحانی:

حجت الاسلام حسن روحانی در پاسخ به نقدهایی که از سوی سایر نمایندگان در فرصت 2 دقیقه ای بیان شده بود، گفت: من فقط یک نکته را درباره کرسنت اشاره کنم؛ چون گفتند 14 میلیارد جریمه شدیم، باید بگویم که همچنین چیزی نیست و پرونده کرسنت هنوز در داوری است و به نتیجه نرسیده است. رقم ها هم این‌هایی که در شایعات می گویند، نیست.

 

او ادامه داد: مسلئه مهم این است که ما می خواهیم چه کنیم ؟ به قبل از سال 92 برگردیم یا این راه را ادامه دهیم؟ ما بین راه هستیم. آنچه که گفته می شود، وعده ای است که با واقعیت منطبق نیست. اگر ما خیلی خوب تلاش کنیم، می توانیم رشد 5 درصدی در برنامه داشته باشیم که رهبری هم همین را خواسته اند.

 

رئیس جمهور خطاب به آنهایی که وعده رشد 26 درصدی می‎دهند، گفت: آیا این شدنی است؟  آیا درآمد ملی را می شود در چند سال، دو برابر کرد یا وعده تو خالی است؟ کجای دنیا رشد 26 درصدی داشته است که ما داشته باشیم؟

 

روحانی خطاب به کاندیداهایی که فعالیت های اقتصادی دولت را هدف گرفته بودند، گفت: چرا دقیق حرف نمی زنید؟ می گویید رکود هست، قبل از سال 92 رشد اقتصادی کشور منفی هفت بود، حالا که رشد اقتصادی بالای 8 درصد داریم، شعار رکود داده می شود؟ در برخی از زمینه ها هنوز ضعف داریم و نیاز به تلاش است، اما لازم است که مردم فریبی کنار گذاشته شود.

 

او با اشاره به حوزه فرهنگ و هنر، گفت: سینماها و ارکست سمفونیک را که سال ها تعطیلش کرده بودند را ما احیا کردیم. اهل هنر را کدام دولت امیدوار کرد؟ ما این راه امید را باید ادامه دهیم و اجازه ندهیم بذر یأس پاشیده شود. ما به مردم امید دادیم که در کنار برجام، هم برنامه می آوریم، هم صادرات می کنیم، هم سرمایه لازم را می آوریم.

 

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح چندین پروژه در روزهای اخیر؛ خاطرنشان کرد: اتومبیلی را با مشارکت فرانسه می سازیم، در تولید این اتومبیل با فناوری مشترک 40 در برابر 60 هستیم که در نهایت به 70 در برابر 30 می رسیم. برای این کار 270 میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور آمد. ما فقط به مردم وعده نکردیم، ما نمی گوییم می توانیم؛ ما انجام می دهم و بعدا به مردم می گوییم این کاری است که انجام شده است و مردم شاهد خواهند بود.

 

او در پایان سخنانش گفت: آنچه ما در برابرش قرار داریم یک دو راهی است که باید یک کدام را مردم انتخاب کنند؛ یا شعار و وعده یا عمل و اجرا. یک مدیریت عامرانه یا یک مدیریت مردم سالارانه.

 

گفتنی است در حین سخنان رئیس جمهور دوربین صداوسیما تصویر قالیباف را نشان می داد که با لبخند به او می نگریست.

 

 روحانی:لباس ساده‌ پوشیدند اما میلیاردها دلار غارت شد /جهانگیری: هیچ مقامی حق ندارد کنسرت را لغو کند

جهانگیری گفت: با قدرت فرهنگی قادر هستیم که خیلی از مسائل را حل کنیم. هم مسائل بین المللی را می توان حل و فصل کرد هم مسائل داخلی را. خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با حس و حال انقلابی باشد گام های بلندی برداشتند.

 

به گزارش خبرآنلاین، در بخش دوم مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری مجری به قید قرعه به یک سوال پاسخ دادند.

 

اولین نامزدی که به سوال مجری مناظره پاسخ داد، اسحاق جهانگیری بود. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت جنابعالی در استفاده از ظرفیت های فرهنگی، هنری و سینمایی برای تداوم گفتمان انقلاب و حفظ آرمان های انقلاب گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار ملی کشور دارد. با قدرت فرهنگی قادر هستیم که خیلی از مسائل را حل کنیم. هم مسائل بین المللی را می توان حل و فصل کرد هم مسائل داخلی را. خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با حس و حال انقلابی باشد گام های بلندی برداشتند.

 

وی تصریح کرد: هنرمندان ما نباید نسبت به کارهای هنری در چارچوب قوانین انجام می دهند محدودیت داشته باشند. پذیرفته نیست که هنرمندی تمام مراحلی برای اجرای کنسرت را طی کند ولی مقامی با هر شرایطی جلوی آن را بگیرد و لغو کند. در کشور باید قانون مبنای کار باشد. دولت به طور جدی خودش را مقید به این می داند که تمام ظرفیت خودش را به کار بگیرند که صاحبان اندیشه و فرهنگ فعالیت خودشان را انجام دهند. دانشگاه ها به عنوان پایگاه تولید علم و اندیشه باید از آزادی عمل و امنیت کامل برخوردار باشند.

 

دومین نامزدی که نامش از گلدان قرعه کشی بیرون آمد محمدباقر قالیباف بود. وی در پاسخ به این سوال که برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست؟ گفت: برای اجرای هر برنامه ای من جمله همین برنامه ای که چالش بین حوزه های دانشگاهی و حوزه صنعت و کارگاه های ماست قبل از هر چیز این است که باور و تفکر ما چیست.

 

وی گفت: در همین جلسه صحبت ها نشان می دهد که دو تفکر وجود دارد یک تفکر می گوید ما نداریم و به منابع داخلی و نیروهای داخلی خیلی توجه ندارند بیشتر به دنبال سرمایه خارجی هستیم البته ما هم به سرمایه خارجی معتقدیم ولی اساس داخل است. در حقیقت بحث تفکری که باعث شده که نه از منابع استفاده کنیم و نه می توانیم که استفاده کنیم.

 

قالیباف گفت: این چهارسالی که گذشت بس است هم برای شعار هم برای حرف. یک تفکر هم تفکر دولت مردم است که معتقد است ما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی داریم. روش های مناسب و خوب با جوانان عزیز و تکنولوژی داریم و هم می توانیم 5 میلیون شغل را ایجاد کنیم و سامانه ملی کارانه را سازمان دهیم و یارانه قشر محروم را افزایش دهیم و رونق و تحرک اقتصادی را به جامعه بیاوریم .

 

مصطفی آقا میرسلیم هم در پاسخ به سوالی درباره اینکه سیاست و رویکرد شما در ایجاد تعامل و اتحاد بین قوا چیست؟ گفت:اهمیت قوه مجریه بسیار بسیار زیاد است، قابل مقایسه با سایر قوا نیست.قوه مجریه باید در درجه اول مجری قانون باشد. قانون را معطل نکند. اگر ایرادی از سوی قوی مقننه گرفته شد باید سریعا ایراد برطرف شود. در دولت های سابق برخی مقررات نادیده گرفته می شد مجلس اعتراض داشت ولی توجهی نمی شد. باید یک همکاری نزدیک و مستمر بین قوه مجریه و قضاییه باشد. ما یک مبحث بسیار مهمی در قوه قضاییه داریم که جز با همکاری قوه مجریه امکانپذیر نیست آنهم پیشگیری از جرائم است. بنابراین اگر همه وزرا و رئیس جمهور تدبیری داشته باشند که چگونگی پدیدار شدن جرائم را مشخص کنند و نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنند بسیاری از مسائل را نخواهیم داشت.

 

وی تاکید کرد: محور اتحاد و هماهنگی بین قوا رهبری است و هیچ اشکالی پدید نخواهد آمد و یک هماهنگی کامل بین قوا برای اداره امور کشور می رسیم.

 

هاشمی طبا در پاسخ به این سئوال که با توجه به ضرروت بهره مندی از کارکردهای مثبت و مفید فضای مجازی، برنامه دولت شما برای مدیریت و کاهش آسیب های اخلاقی و اجتماعی فضای مجازی چیست؟ گفت: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است. در شرایط فعلی نوعی تهدید است چون یک حرص و ولعی در میان دارندگان موبایل های هوشمند است اما بعد از مدتی این حرص و ولع فرو می‌نشیند و بعداً سعی می کنند در مواقعی که واقعا نیاز است از فضای مجازی استفاده کنند. دولت هم باید کنترل کند. هم اکنون موبایل های کودکان در ژاپن و آمریکا مشخص است. راه دیگر آن است که کانال ها را کنترل و نظارت کرد. این کار با آزادی مغایرت ندارد، دولت آنچه به نیاز و صلاح مردم است آزاد بگذارد و آزادی های لازم را بدهد اما در مواردی که باعث انحراف می شود کنترل کند. استفاده مکرر از فضای مجازی که در اختیار برخی است خودشان بعدا خسته خواهند شد و روی این مسئله کار خواهند کرد که فقط درباره مسائل ضروری از فضای مجازی استفاده خواهند کرد.

 

روحانی در پاسخ به این سئوال که با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه، اگر رئیس جمهور شوید تا چه اندازه سطح زندگی اعضای کابینه شما در طراز اقشار متوسط جامعه خواهد بود؟ گفت: ساده زیستی را باید با مقررات و آیین نامه ها تنطیم کرد وگرنه با شعار این طور می شود که کسی لباس ساده می پوشد و بگوید ساده زیستم اما دیدیم چه کار کردند. میلیاردها دلار از اموال مردم از دست رفت، 2 میلیارد دلار اموال مردم ایران را آمریکایی ها بلوکه کردند، در حالیکه 2 ماه فرصت بود که این اموال منتقل شود.این مبالغ خیلی هم است و به زندگی مردم می توانست کمک کند. این 3 میلیارد، 4 میلیارد دلاری که به عنوان دور زدن تحریم از اموال مردم هزینه کردند غارت شد. فقط شنیدیم احکامی را صادر کردند، دستگاه قضایی باید به مردم پاسخ دهد باید شبکه ای را ایجاد کنیم که همه چیز شفاف باشد دولت دنبال اجرای قانون شفافیت است آیین نامه نوشته است دستگاه ها دارند اموزش می بینند. اگر همه چیز شفاف شد ساده زیستی هم حاصل می شود.

 

رئیسی در پاسخ به این سئوال که برای ارتقا شأن و منزلت فرهنگیان و معلمان عزیز کشورمان و نیز بهبود سطح معیشتی و علمی آنها چه برنامه ای دارید؟ گفت: معلمان آینده سازان کشور را تربیت می کنند. در حقیقت باید در کشور جایگاه شان محترم شمرده شود اما این کار با سخنرانی و شعار کافی نیست. مسئله ارتقا کیفی معلمان باید زمینه اش فراهم شود، به هنگام و به روزتر شوند. مسئله دوم معیشت معلمان است درست نیست که معلم به مشاغل دیگر برود تا کسب معیشت کند. یک زمانی این مسئله اش تمام و به معلمان به طور واقعی توجه شود. واقعا اینها باید در اقصی نقاط کشور جدی مورد توجه قرار گیرند. نکته سوم نقش دادن به معلمان در آموزش و پرورش و امور فرهنگی است. نمی شود در برنامه های مختلف آموزش و پرورش از جمله عدالت آموزشی و استانداردسازی آموزش آنها را به حساب نیاوریم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------