آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

روحانی: حاضرم با رئیسی مناظره کنم، تمامی افراد دولت گذشته در ستاد ایشانند / اقای قالیباف! چرا کلام غیراخلاقی به کار می برید؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سومین و آخرین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل اقتصادی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، تاکنون اسحاق جهانگیری، مصطفی هاشمی‌طبا، میرسلیم و محمدباقر قالیباف برای شرکت در سومین مناطره انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان معاونت سیما شدند.

 

جهانگیری: مناظره‌ها بگونه‌ای شده که نامزدها بیشتر وعده می‌دهند

جهانگیری در بدو ورود به صدا و سیما در میان خبرنگاران گفت: مناظره‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به جای اینکه کاندیداها به برنامه‌ها و عملکرد خود بپردازند بیشتر وعده‌های خود را مطرح می‌کنند.

 

این نامزد انتخاباتی با بیان این که میدوارم در مناظره امروز کاندیداها به برنامه‌های خود نیز اشاره کنند، خاطرنشان کرد: برنامه فقط یک شعار نیست بلکه راه رسیدن به اهداف و منابع آن نیز باید اعلام شود.

 

جهانگری تاکید کرد: تاکنون شاهد ارائه برنامه‌ای نبوده‌ایم و امیدوار هستم در مناظره اقتصادی که مربوط به معیشت مردم است کاندیداها خیلی شفاف برنامه‌های خود را مطرح کنند و بیان وعده‌های خود را به آینده موکل نکنند.

 

او گفت: مناظره‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به جای اینکه کاندیداها به برنامه‌ها و عملکرد خود بپردازند بیشتر وعده‌های خود را مطرح می‌کنند.

 

هاشمی‌طبا: مناظره سوم فینال است

 سید مصطفی هاشمی‌طباء پیش از ورود به ساختمان سیما در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا مناظره سوم اهمیت بیشتری نسبت به دو مناظره گذشته دارد گفت:به نظرم هر سه مناظره اهمیت دارد اما این مناظره چون فینال است و فینال هم مهمتر است به نظرم اهمیت بیشتری دارد.

 

او درباره برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتش برای اشتغال جوانان گفت: مسائلی که مطرح کردم در جهت استقلال وسربلندی ایران بوده است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند استقلال ایران باید مد نظر ما باشد و خوشحالم در این راه اولین برنامه‌ام حفظ ایران و ارجمندی ایران و گام گذاشتن در راهی است که باعث رفع مشکلات ایران شود و البته در موازات آن برنامه‌های اشتغال و اقتصادی مقاومتی انجام نیز شود.

 

میرسلیم: مهمترین موضوع مناظره امروز اشتغال جوانان است

سید مصطفی میرسلیم نیز در پاسخ به این سوال که به نظر شما این مناظره مهمتر است یا دو مناظره گذشته، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع امروز کشور ما اشتغال جوانان است و امروز در این مناظره مشخص می‌شود که برنامه‌های کاندیداها برای اشتغال چیست.

 

او ادامه داد: به نظر من این مناظره از نظر کاربردی بسیار مهم است.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌هایش برای جذب ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های اقتصادی کشور گفت:  من همان برنامه‌ای را که در گذشته اجرا و اثبات کردم که می‌شود، آن را تکرار خواهم کرد.

 

قالیباف: امیدوارم کسی به جاده خاکی نرود

محمدباقر قالیباف نیز در بدو ورودش به صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا سومین مناظره اهمیت بیشتری نسبت به دو مناظره گذشته دارد یا خیر، با تبریک ولادت منجی عالم بشریت گفت: به نظرم هرسه جلسه مناظره مهم است. هم جلسه اول و هم جلسه دوم مهم بود. البته در جلسه دوم ما پیشنهادی داشتیم که هزینه‌های آن را نیز در هفته گذشته پرداختیم.

 

شهردار تهران با اشاره به پیشنهاد هفته گذشته‌اش مبنی بر اعلام فهرست اموال از سوی نامزدها گفت: در هفته گذشته خیلی از افراد خصوصا بعضی از افراد کابینه به این موضوع پرداختند حالا نمی‌دانم برای منافع  ۴ درصدی ها بوده یا به آنها دستور داده شده بود.

 

قالیباف با بیان اینکه پیشنهاد من برای وزرا نبود بلکه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود، خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که برای تحول اقتصادی صورت بگیرد حتما منافع ۴ درصدی ها در آن تحت فشار قرار می‌گیرد چرا که آنها می‌خواهند بدون هیج تحرکی منفعت ببرند و هر برنامه‌ای آنها را ناراحت می‌کند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز که موضوع ما مربوط به مسائل اقتصادی است و مهمترین بحران کشور ما هم مسائل اقتصادی است امیدوارم کسی به جاده خاکی نرود و به مسائل حاشیه‌ای نپردازد.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا در دولت آینده‌اش از کاندیداها در کابینه استفاده می‌کند یا خیر گفت: مبنای کاری ما برای تشکیل کابینه، شایسته‌سالاری است. از طرفی معقتدم باید در کابنیه از افراد با تجربه و جوان نیز استفاده کرد.

 

روحانی: نامزدها به سوابق خود در مسائل اقتصادی اشاره کنند

حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز که به عنوان آخرین نامزد وارد صداوسیما شد، در پاسخ به این سوال که آیا مناظره امروز مهم‌تر از دو مناظره قبل است، با تبریک میلاد امام زمان (عج) گفت: این میلاد، میلاد تحول و عدالت است و همه ما امید به او و توجهات او به کشور عزیزمان داریم.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: مناظره سوم به دلیل اینکه هم آخرین مناظره است و هم مسائل اقتصادی در آن مطرح است دارای اهمیت است. انتظار مردم ما این است که کاندیداها به سوابق خود در مسائل اقتصادی اشاره کنند و بگویند چه کارهایی کرده‌اند و چه برنامه‌هایی دارند و هر قولی که می‌دهند منبع آن را بگویند و بگویند پولی را که می‌خواهند به مردم بدهند از حقوق چه کسی زده می‌شود و این‌ها تبعات دارد و تورم ایجاد می‌کند.

 

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اگر همه مسائل به صورت شفاف بیان شود حتما این مناظره، مناظره خوبی خواهد بود.

 

مرتضی حیدری در ابتدای مناظره نامه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را قرائت کرد:

 

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر مبنای تجارب به دست آمده قبلی و در نظر گرفتن دیدگاه‌های کارشناسی کارشناسی و دغدغه‌ها و انتظارت و شکایت دریافت شده با هدف برگزاری هرچه بهتر مناظره پیشرو لازم دید نکات زیر به استحضار افراد برساند.

 

1. مطابق ماده 64 قانون انتخابات چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابت ریاست جمهوری، اگر برنامه‌های تبلیغاتی دربرگیرنده برنامه‌های توهین‌آمیز و هتک حرمت به نامزدها یا سایر قوانین باشد صداوسیما موظف به حذف آن است و اگر در حین پخش موردی از سوی نمایندگان کاندیدا مطرح شود سازمان صداوسیما موظف است به صورت مشخص  ضبط شده فرصت پاسخگویی را به نامزد مدنظر بدهد. خواهشمند است مفاد این مواد را در نظر داشته باشند.

 

2. طبق ماده 71 قانون مذکور، نامزدها و طرفداران مجاز به هتک حرمت به نامزدها و هواداران آن نمی‌باشند و متخلفان مجازات می‌شوند. از این رو از کاندیدا که همگی از شخصیت‌ها برجسته نظام اسلامی هستند، می‌خواهیم مفاد تبلیغات‌شان را مدنظر داشته باشند.

 

3. با هدف بهینه از زمان مناظره از نامزدها درخواست نمی‌شود در چارجوب موضوعی سخنان خود را سامان دهند و جمع‌بندی سخنان‌شان را در زمان درنظر گرفته شده، موکول کنند.

 

سوال: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات کالا در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟

 رئیسی وقالیباف باید پاسخگوباشند که درزمان حضورشان درقوه قضائیه وناجا چه کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات کالا در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟ عنوان کرد: حتما یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی تولید داخلی است که از دو سه جهت آسیب می‌بیند که یکی قاچاق کالاست و از سوی کسانی انجام می‌گیرد که از رانت‌ها استفاده می‌کنند و اقتصاد را از مسیر واقعی منحرف می‌کنند در گذشته قاچاق افزایش پیدا کرد ما زمانی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق ۲۵ میلیارد دلار بود در سال‌های گذشته قاچاق به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد:  البته  بحث کوله‌بری‌ها جداست که به هیج وجه مزاحم کارشان نمی‌شویم. برای آینده در مورد ۱۰ کالای اساسی که در قاچاق سهم دارند به سرعت مقابله می‌شود.

 

او افزود: در مقطعی مسائل کشور به شعار دادن رفت و قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت نمایندگان آن تفکر امروز در صحنه حضور دارند.

 

جهانگیری یادآور شد: شش ماه در این برنامه کار شده اما تا این لحظه برنامه‌ای ندیدیم تنها شعار دادند و کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند و باید بگویند در نیروی انتظامی و قوه قضاییه چه کارهایی کرده‌اند و چطور مبارزه کرده‌اند کسی که بیشترین حضور در قوه قضاییه را دارد و بیش از ۳۰ سال فعالیت داشته آقای رییسی بوده که مهمترین مسئولیت را در قوه قضاییه برای مبارزه با فساد و قاچاق داشته و باید پاسخگو باشد. آقای قالیباف نیز باید عملکرد خود را در این حوزه توضیح دهد که چه اقداماتی انجام داده است.

 

رییسی: دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به قوه قضاییه می‌دهند

رییسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: پشتوانه برنامه‌ای که پیش از این گفته شد کارهای بسیاری است که در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام شده و از روزی که من وارد عرصه انتخابات شدم از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان و پشتوانه علمی آنها استفاده کرده و برنامه مدونی دارم که دوستان می‌توانند ببیند و نظر دهند.

 

او ادامه داد: قاچاق کالا در کجا تولید می‌شود. امروز ۱۸ میلیارد یا به قول شما ۱۲ میلیارد قاچاق کالا از کجا وارد می‌شود دستگاه اجرایی پرونده تولید می‌کند و به قوه قضاییه می‌دهند و در آنجا پیگیری می‌شود آیا می‌توانیم پیشگیری کنیم بله دولت می‌تواند اما کدام دولت؟ دولتی که وزیر آن در بخش خصوصی نباشند و در عرصه کار برای مملکت باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی مسئولیت داشته باشند و کار دولتی هم بکنند قطعا انجام نمی‌شود. امروز چرا با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند. ۱۰ میلیارد دلار قاچاق کالا را می‌توان کاهش داد و در مقابل یک میلیون شغل ایجاد کرد و این اقدام عملی می‌شود در صورتی که جهت مبادی ورودی کاملا کنترل شود

 

 هاشمی‌طبا: ۱۱۴ اسکله رسمی وجود دارد که از آن کالای قاچاق وارد می‌شود

هاشمی طبا در مورد سخنان اسحاق جهانگیری گفت: برای کشوری که استقلال آن توسط خون شهدا تضمین شده است بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می‌شود . من با استناد به اطلاعاتی که از روزنامه‌های داخلی کسب کرده‌ام می‌گویم که ۱۱۴ اسکله رسمی وجود دارد که از آن کالای قاچاق وارد می‌شود در هیچ جای دنیا این موضوع قابل درک نیست که چطور افرادی از اسکله‌های رسمی کالای قاچاق وارد می‌کنند.

 

او افزود: البته تاکید بر آن است که گمرک مبادی خود را محکم گرفته است و کالاهای ورودی به مناطق آزاد ۴۵۰ میلیون دلار است، تقاضا می‌کنم افرادی که اطلاع دارند بگویند این ۱۱۴ اسکله برای چه کسی است که باندهای آنها شناخته نمی‌شوند و می‌توانند کالای قاچاق وارد کنند.

 

 میرسلیم: قاچاق در این چهار سال مملکت را بیچاره کرده است

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری گفت: جناب عالی که به رییسی انتقاد و اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد آیا خودتان تاکنون برنامه‌ای ارائه داده‌اید اولا برنامه‌تان را اعلام کرده و بعد از بقیه داوطلبان ایراد بگیرید . ۱۲ میلیارد تومان مساله ساده‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت اعلام کنید که تاکنون قاچاق چه خسارتی به کشور وارد کرده و چه بلایی بر سر جوانان این مملکت  آورده است.

 

او  ادامه داد: چرا مسئولان گمرکی در اوایل سال جاری متوجه شدند که چگونه می‌توان قاچاق را کنترل کنند آیا تا حالا خواب بودند چرا پس از چهار سال متوجه شدند . قاچاق در این چهار سال مملکت را بیچاره کرده شما باید پاسخ دهید که شما برای ردگیری مالی چه برنامه‌ای دارید و از کجا می‌دانید اصلا این میزان قاچاق ۱۲ میلیارد است شاید به قول آقای رئیسی ۱۸ میلیارد دلار باشد. از سوی دیگر چگونه می‌توانید خود کالا را پیگیری کنید.

 

قالیباف: وزرای دولت پایه‌گذار حقوق و پاداش‌های چند میلیاردی بودند

محمدباقر قالیباف در نقد پاسخ اسحاق جهانگیری با تبریک سال‌روز تولد امام عصر(عج) گفت: جناب آقای جهانگیری ما اگر بحث ۴ درصدی‌ها را می‌گوییم به همین دلیل است، اولین کسانی که باید با آن‌ها مبارزه شود همین افراد هستند.

 

او در ادامه افزود: بعضی از اعضای دولت حقوق و پاداش‌هایی می‌گیرند در حالی که یک کارگر ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. البته مقداری به حقوق این کارگران اضافه شده است. ولی وزرای آن پایه‌گذار حقوق و پاداش‌های چند میلیاردی می‌شوند و برای خودتان از آن‌ها بهرمند می‌شوید.

 

جهانگیری به پرونده فرزند وزیر آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: شما دیدید در هفته گذشته وزیری که کار فرهنگ دارد خودش دست به این کار می‌زند در حالیکه شما باید پیشگیری از قاچاق کنید.

 

او افزود: جناب آقای روحانی وقتی سپرده‌گذار مستضعف نمی‌تواند حق خود را از کاسپین بگیرد، شما مسکن در مهر مشکل دارید چون وزرای شما مشغول کار تجاری هستند

 

قالیباف گفت: شما کسی را مدیر گذاشتید که رئیس بانک را مشخص می‌کند، بیش از ۴۰۰ ملییارد تومان را در حساب دیگر جا به جا می‌کند در اینصورت حتما قاچاق کالا صورت می‌گیرد پیشگیری وظیفه شما است

 

روحانی: اگر کسی از املاک نجومی حرف زد چرا فورا دستگیرش می‌کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سومین مناظره انتخاباتی در نقد سخنان اسحاق جهانگیری با تبریک فرارسیدن نیمه شعبان گفت: در مساله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که به ریشه‌های مسئله بپردازیم که چرا اصلا قاچاق به وجود می‌آید.

 

او با بیان اینکه اگر کیفیت تولید داخلی بالا برود و به قیمت ارزان تولید شود قاچاقی دیگر نخواهد بود، اظهار داشت: در دنیا دیگر قاچاق معنا ندارد. وقتی حرف قاچاق می‌شود قاچاق یعنی قاچاق اسلحه، مواد مخدر و قاچاق انسانی. در کشور ما باید رقابت آزاد ایجاد شود و برای آن باید به بخش خصوصی مهلت دهیم و نگذاریم خصولتی‌ها و گروه‌هایی که حامیان سیاسی و امنیتی دارند، جلوی رقابت آزاد را بگیرند.

 

روحانی با بیان اینکه با رقابت آزاد باید از قاچاق جلوگیری شود، تصریح کرد: روستاهای مرزی باید تولیدکننده و استان‌های مرزی صادرکننده شوند. اگر استان‌های ما صادرکننده شوند، جلوی قاچاق گرفته می‌شود. باید شفاف‌سازی شود، رسانه‌ها باید حرف بزنند، و جلوی آنها را نگیریم. اگر کسی از املاک نجومی حرف زد چرا باید فورا دستگیرش کنیم. باید بگذاریم رسانه‌ها حرف بزند. ما باید دولت الکترونیک را تشکیل دهیم.

 

جهانگیری : به خاطر رعایت مسائل ملی کشور نمی‌گویم که مسأله بانک قوامین٬ بانک شهر و بانک سرمایه چگونه است؟

 جهانگیری در جمع‌بندی سخنانش عنوان کرد: من فکر می‌کنم آقای رییسی سابقه و برنامه‌اش را باید تنظیم کند؛ اینکه گفته می‌شود قوه قضاییه با  فساد و قاچاق مبارزه کرده اما روز به روز به فساد  اضافه شده است جای سوال است. پس قوه قضاییه در دوره مسئولیت ایشان  (رییسی) ضعیف عمل کرده است. در دوره اصلاحات صحبت از رقم دو سه میلیارد  بود اما روزی که دولت را تحویل گرفتیم، این رقم ۲۵ میلیارد دلار بود.

 

او افزود: ما در سه سال موفق شدیم که قاچاق را به نصف تقلیل دهیم؛ اما دولت ایده آل شما با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق دولت را تحویل داد و هر کسی که می‌شنود  باید شرمنده باشد نه اینکه طلبکار . جناب قالیباف شما عادت کرده‌اید به حرف خلاف واقع گفتن. ملت ایران اگر من نه چند میلیارد پاداش اگر چند صد میلیارد پاداش گرفتم، بقیه صحبت‌های قالیباف را قبول خواهم کرد. ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن؛ چرا که گرفتن این پاداش هیچ جا ثابت نشده است.

 

جهانگیری یادآور شد: چرا کسی که افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی کردید. شیوه برخورد شما با ما فرق دارد شما روحیه نظامی‌گری دارید و می‌خواهید با آن شیوه کشور را اداره کنید تنها یک مورد از تخلفات وزیر ما را اعلام کنید. بیشترین تخلف را شما در بانک‌ها داشتید موسسات اعتباری را شما تاسیس کردید امروز ببینید موسسه قوامین چگونه است من برای مصالح ملی چیزی نمی‌گویم اما باید دید در بانک شهر چه می‌گذرد بانک سرمایه را به چه کسی واگذار کردید. سهام این بانک متعلق به شهرداری بود اما به یک مفسد اقتصادی واگذار کردید.

 

او تاکید کرد: امروز شما خود را طرفدار  ۹۶ درصدی می‌دانید و بنده طرفدار ۴ درصدی شدم. در زمان تحریم‌ها وقتی که مردم به دنبال دارو می‌گشتند شما بستنی ۴۰۰ هزار تومانی را برای چه کسانی در برج میلاد سرو می‌کردید؟ بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می‌کنم اما با هیچ یک از عوامل بخش خصوصی سر و سری ندارم و نداشتم.

 

جهانگیری اضافه کرد:  حقوق های نجومی در فضای مجازی مطرح شد و دولت با افتخار در مقابل آن ایستاد و قرار شد که دیوان محاسبات رسیدگی کند؛ تعدادی از مدیران کنار گذاشته شدند و قوانین و مقرارت اصلاح شد. رییس مجلس هم اعلام کرد که تمامی وجوه بازگردانده شده است.

 

او خطاب به قالیباف گفت: شما با املاک مردم چه کردید؟۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مردم را بخشیدید. آپارتمان ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰ میلیون تومان بخشیدید. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلویش را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص از شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد را ۳ ماه در سلول انفرادی انداختید.

 

سوال دوم: برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی چیست؟

 

میرسلیم:فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

سید مصطفی آقا میرسلیم در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی چیست، گفت: برنامه بسیار مهمی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی در این زمینه تدوین کرده‌ایم و در نظر داریم با تولید محصولات میانی و اصلی و با ارزش از نفت خام، میزان استخراج نفت خام را کاهش دهیم و خام فروشی تحت شعاع تولید کالاهای اساسی قرار گیرد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این شرایط ارزش افزوده حاصل از فروش کالاهای اساسی و میانی موجب می‌شود استخراج از منابع به صورت صیانتی انجام شده و نفت ذخیره شود.

 

او یادآور شد: روشی که دولت به آن افتخار می‌کند این است که میزان استخراج نفت را از یک میلیون به دو و نیم میلیون رسانده در حالی که این امر بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.

 

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روش وابستگی ما به خارج کاهش یافته تا مجبور نباشیم منابع در بانک‌های خارجی نگه داریم. وقتی منابع مالی در بانک‌های خارجی هستند نمی‌توانیم از آنها استفاده کرده و برای جوانان اشتغالزایی کنیم.

 

جهانگیری: میرسلیم اطلاعاتش از مسائل کشور کم است/ خام فروشی سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است

جهانگیری ادامه داد: آقای میرسلیم اطلاعاتش از مسائل کشور خیلی کم است. فکر می‌کردم به واسطه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات بیشتری دارند. راجع به خام فروشی،خام فروشی یک سیاست جدی اقتصاد مقاومتی است.من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم که خود رهبری با موافقت رییس جمهور من را منصوب کردند.

 

او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم راجع به اقتصاد مقاومتی ما در خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم. تقریباً در تمام زمینه‌ها تلاش کردیم که کالایی باشد که قابل صادرات باشد. در دو سال گذشته شاهد تراز مثبت صادرات کالا نسبت به واردات هستیم. بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات تشکیل می‌دهم. هم قیمت ارز را مناسب نگه داشتیم و هم در بازارهای صادراتی متمرکز هستیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالای ایران را می‌برند. همچنین یک بسته‌ای را جهت حمایت از صادرات کالا در نظر گرفتیم.

 

روحانی: صادرات نفت خام براساس قانون مجلس است/ در اوپک حق‌مان را پس گرفتیم/یکی از افتخارات ماست که بازارمان را که عربستان داشت می برد پس گرفتیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در سومین مناظره انتخاباتی در نقد اظهارات سیدمصطفی میرسلیم گفت: مسئله صادرات مسئله مهمی است و این دولت افتخار می‌کند بازار صادرات را باز کرد. با برجام بازار صادرات بر روی کشور باز شد.

 

او با بیان اینکه پتروشمی که در انبار‌ها مانده بود، صادر شد، اظهار داشت: میعانات که ماه‌ها روی آب‌ها مانده بود، صادر شد. من از آقای میرسیلم تعجب می‌کنم. صادرات نفت خام براساس قانون مجلس و سیاست‌های کلی نظام است. ما در پارس جنوبی با قطر منبع مشترک داریم. در پارس جنوبی علاوه بر گاز، امسال توانستیم نفت هم استخراج کنیم. باید اجازه می‌دادیم تا قطری‌ها اینها را ببرند؟

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر ما در غرب کارون مشترک با عراق، ۳۰۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم که در حالی که این میزان ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه بود. بنا داریم این میزان را به ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز برسانیم. آقای میرسلیم می‌گوید ما نباید استخراج کنیم تا عراقی‌ها برداشت کنند.

 

روحانی با بیان اینکه بخشی از قدرت اقتصادی ما به دلیل صادرات و حضور در بازار نفت است، تصریح کرد: ما به دیپلماسی نفتی‌مان افتخار می‌‌کنیم که در اوپک حق ما پس گرفتیم در حالی که بازار ما به دست عربستان بود. ما این بازار را پس گرفتیم. اکنون همه کشورها تولید نفت خود را کاهش داده‌اند اما ایران تولید و صادرات خود را افزایش داده است.

 

او افزود: میعانات ما در پالایگاه ستاره خلیج فارس پالایش می‌شود و در آینده نیازی نیست تا آن را صادر کنیم.

 

رییسی: مالیات منجر به تعطیلی کارگاه‌ها شده است

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام رییسی در نقد سخنان میرسلیم و تشریح برنامه‌های خود برای کاهش خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی گفت: در مورد خام فروشی امروز اگر پالایشگاه در استان‌های کشور ایجاد شود از خام فروشی جلوگیری می‌‌شود و نفت با ارزش افزوده به فروش می‌رود اما این اتفاق نیفتاده است و متاسفانه علیرغم همه تلاش‌های انجام شده نسبت به عدم وابستگی به خام‌فروشی نفت ما همچنان با مشکل مواجه هستیم.

 

او درباره اخذ مالیات نیز گفت: متاسفانه مالیات از کاسب‌ها و تولید کنندگان اخذ می‌شود و هیچ کس از فرار کنندگان مالیاتی بازخواست نمی‌کنند. ۱۰۰ تا ۱۱۰ کانتیر کالا وارد کشور می‌کنند و مالیات پرداخت نمی‌شود؛ اینکه دیگر کولبری نیست. پرونده فساد در دولت به وفور تولید می‌شود. بهتر است کاری کنید که فساد تولید نشود. در همه جای دنیا پیشگیری مقدم بر درمان است.

 

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم عزم و اراده جدی برای اخذ مالیات از کسانی که از مالیات فرار می‌کنند نیست اما در مقابل از کاسبان و تولید‌کنندگان مالیات و ارزش افزوده گرفته می‌شود و این مالیات منجر به تعطیلی کارگاه‌ها شده است. امروز ۲۵۰ هزار واحد تولیدی برای فشار های مالیاتی به توزیعی تبدیل شده و کسانی که یک قران مالیات می‌دهند تحت فشار هستند. صبح تا شب دولت تبدیل شده به تولید پرونده‌های فساد و از آن طرف از دستگاه قضا ایراد گرفته می‌شود.

 

هاشمی‌طبا: ساختن پالایشگاه به منظور صادرات کار بیهوده‌ای است/ خوشحالم صادرات کشور به ۴۵ میلیارد دلار رسیده

 هاشمی‌طبا نیز در نقد سخنان میرسلیم و تشریح برنامه‌هایش برای کاهش خام فروشی نفت اظهار کرد: بنده به مدت سه سال از سال ۶۸ تا ۷۲ در مرکز توسعه صادرات فعال بودم بعد در آن زمان صادرات از ۴۰۰ هزار دلار به ۵ میلیارد دلار رسید. ما از طریق برگزاری ۵۰ نمایشگاه بین المللی در ایران و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی خارجی توانستیم به این دستاورد برسیم.

 

او افزود: خوشحالم که امروز صادرات به ۴۵ میلیارد دلار رسیده که بخش عمده آن خدمات مهندسی است که با ارزش افزوده بیش از ۱۰۰ درصد است. ما اگر بخواهیم صادرات واقعی انجام دهیم باید بهترین کالا را تولید کنیم. اگر محصولات ما مخصوص صادرات تولید نشود مصرف داخل به مصرف صادرات می‌چربد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر این گونه رفتار کنید دیگر لازم نیست به مشاغل کوچک و زودبازده توجه کنیم. برای انجام اقتصاد مقاومتی باید به دنبال رونق مشاغل زودبازده باشیم. ساختن پالایشگاه به منظور صادرات کار بیهوده‌ای است زیرا باید نفت را از جنوب کشور به طور مثال به اصفهان انتقال بدهیم تا از آن فرآورده‌هایی تولید کنیم. باید در این مسائل برنامه‌ریزی شود. از کاندیداهای عزیز خواهش می‌کنم که جواب سوالات را همان گونه که از آنها پرسیده می‌شود پاسخ دهند و مسائل را شفاف‌سازی کنند.

 

 

سوال سوم:مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر شما چیست و چه برنامه‌هایی برای تسهیل وام‌های هدفمند برای تولید، جوانان مسکن دارید؟

 

روحانی: موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند

حجت‌الاسلام حسن روحانی در آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر شما چیست و چه برنامه‌هایی برای تسهیل وام‌های هدفمند برای تولید، جوانان مسکن دارید؟ عنوان کرد: یکی از ارکان بزرگ اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند در بودجه عمرانی هم تصمیم ما بر این است که با تقویت بانک‌ها این سرمایه را افزایش دهیم و طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

 

او افزود: بانک‌ها نیار به اصلاح دارند موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که همین مساله در این دولت وقت ما را گرفت تا پول مردم را برگردانیم باید دید چه تلاشی در دستگاه آقای رییسی در این رابطه شد.

 

روحانی یادآور شد: ما سرمایه بانک‌های دولتی را دو برابر کردیم. تا در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند.

 

او ادامه داد: کار زیادی برای بانک دستگاه قضایی یعنی بانک میزان انجام دادیم. برای فعال شدن و تولید ۲۴ هزار واحد تولیدی از اعتبارات بانک‌ها استنفاده کردند و موجب شد برخی از بنگاه‌های کوچک و بزرگ خوابیده و نیمه‌فعال، فعال شوند. همچینن از طریق بانک‌ها می‌توان سرمایه‌ خارجی را جذب می‌کنیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر بخواهیم وضع زندگی مردم درست شود و فقر ریشه‌کن شود و اقتصاد ما به عنوان قدرت بزرگ ملی ظهور کند، یکی از راه‌ها تقویت بانک‌ها و گرفتن اعتبار و سرمایه‌ از بانک‌های خارجی است. امروز توانستیم با یکی از بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری به توافق برسیم.

 

روحانی با بیان اینکه برای رونق باید از سرمایه داخلی و خارجی استفاد کنیم، تصریح کرد: برای تحول در زندگی مردم صادرات را باید افزایش دهیم. می‌گویند به مردم برای شعل و بهبود زندگی باید پول بدهیم و یارانه‌ها را افزایش می‌دهیم اما نمی‌گویند از کجا؟ از بانک مرکزی می‌گیریم که معنای از این جیب مردم می‌‌گیریم و به آن جبیب کی‌دهیم و موجب می‌شود تورم ۶۰، ۷۰ درصدی ایجاد شود.

 

او افزود: چرا نمی‌گویند از کجا می‌آوریم؟ منابعش کجاست؟ ۷۰ میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنفدی ماست که آن تقسیم می‌شود. مردم یارانه نقدی را دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ در این طرح، یارانه درمانی پرداخت می‌شود و برای شغل روستایی برنامه این است که هر روستایی سرمایه بیاورد از طریق بانک‌ها دو برابر اعتبار بدهیم.

 

جهانگیری: در گذشته از بانک‌ها همانند خزانه دولت استفاده می‌شد

اسحاق جهانگیری در مورد سخنان روحانی گفت: نظام بانکی نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد و بانک محور است. از بانک در گذشته همانند خزانه دولت استفاده می‌شد و منابع دولت حبس شد یکی از اتفاقاتی که افتاد موضوع معوقات بانکی بود که برخی از افراد مجموعه‌ای از منابع را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از این افراد آدم‌های اقتصادی بودند که باید به آنها فرصت داده شود اما بخشی دیگر افراد سودجویی بودند که باید از سوی بانک مرکزی این موضوع پیگیری شود.

 

او تاکید کرد: طرح تحول نظام بانکی می‌تواند مهمترین حمایت‌کننده سرمایه و تولید در آینده باشد. سال گذشته نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید و وام ازدواج موفق عمل کند و وام ازدواج از سه میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت و به یک میلیون نفر مبلغی به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج داده شد و به برداشتن موانع در نظام بانکی طرح‌های اقتصادی در آینده بهتر اجرا می‌شود.

 

رییسی: یک بار برای همیشه بین مسئولان این دولت با دولت قبل مناظره‌ای بگذارند

 رییسی در نقد سخنان روحانی گفت: من در مناظره قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه با مسئولان این دولت با دولت قبل مناظره‌ای بگذارند و همه مسائل را تمام کنند هر چه از آقای روحانی و جهانگیری سوال می‌کنید می‌گویند دولت قبل و همه دلالت‌های آقای جهانگیری و روحانی دولت قبل است.

 

او ادامه داد: آقای روحانی شما مدام می‌گویید در دولت آینده این اقدامات را انجام خواهید داد چرا در همین دولت نکردید. بعد از چهارسال که همچنان دوباره برای چهار سال دیگر قول می‌دهید. شما گفتید در طی صد روز این اقدامات را انجام می‌دهید. تمام عرض من این است که ۴ سال کشور را به ناحق معطل گذاشتید.

 

تولیت آستان قدس خاطرنشان کرد: یکی از گلابی‌های شما از برجام سرمایه گذاری خارجی بود در سال ۹۵ کل سرمایه خارجی ۵۰۰ میلیون دلار بوده. نمی‌گویم بعد از این نمیشه کرد اما نیایید همه چیز را به آینده حواله دهید اتفاقی که افتاده این است که صادرات غیرنفتی ده درصد کاهش داشته است. اگر شما معیانات را از صادرات غیر نفتی حذف کنید چرا که معیانات صادارت نفتی است می‌بینیم که در صادارت ۱۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

 

هاشمی طبا: نمی‌شود مقطع دولت قبل را نادیده بگیریم و بگوییم از الان به بعد درست عمل شود

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی گفت: بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و دولت‌های قبل به ارث رسیده اینکه نگوییم دولت قبل چه کرده است به این معنا است که مراجعه به تاریخ را معوق کرده‌ایم نمی‌شود یک مقطع از تاریخ را نادیده بگیریم و بگوییم از الان به بعد باید درست عمل شود.

 

او افزود: نظام بانکی ما اصلاحاتی در آن صورت گرفته اما یک نظام اسلامی نیست در واقع نظام بانکداری یک نظام اروپایی است که عقود اسلامی را بر آن بار کرده کسانی که به بانک مراجعه می‌کنند از جمله مدیران و ارباب رجوع و بانکداران نمی‌دانند برای گرفتن تسهیلات و کارهای بانکی چه چیزهایی را امضا می‌کنند. من سه سال در بانک صنعت و معدن بودم و این موضوع را دیدم .

 

هاشمی‌طبا اظهار داشت: اگر قرار است بانک‌ها به تولید صادرات ما کمک کنند باید مساله‌ای مانند قرض دادن را بیشتر مطرح کنند و گرنه موسسات ما تبدیل به موسسات سرمایه‌داری می‌شود ضرورت است که نظام بانکی ما اصلاح شود.

 

قالیباف: شما امنیت سپرده‌گذاری را رعایت نکردید

قالیباف در نقد سخنان روحانی درباره نظام بانکی گفت:‌ همین طور که اشاره شد بانک‌ها نقش جدی در کار تولید و اشتغال دارند ما معتقدیم دولت ما در این قضیه ناکار آمد بوده است.

 

او خاطر نشان کرد: بیش ار ۵۰۰ هزار ملیارد تومان وام داده شده ، عمدتا این وام‌ها به افراد محدودی داده می‌شود، در صورتی که می‌شود به چندین هزار نفر داد. در جایی که مردم باید وثیقه برای دریافت وام بدهند شما بدون وثیقه به اشخاص خاص وام می‌دهید.

 

قالیباف گفت: شما می‌گویید وام ازدواج را به ده میلیون افزایش داده‌اید، دولت در مجلس با این طرح مخالفت کرد اما مجلس موافقت کرد. شما وام را به تولیدکننده نمی‌دهید به افراد خاص می‌دهید.

 

او تاکید کرد: شما امنیت سپرده‌گذاری را رعایت نکردید، امنیت سرمایه‌گذاری را هم نمی‌توانید تامین کنید.

 

این نامزد انتخاباتی گفت: واقعا وقتی که می‌گوید دولت قبل از نظر مردم و من جنابعالی هستید شما هیچ اصلاحی در نظام بانکی صورت ندادید.

 

او با اشاره به افزایش نرخ بیکاری گفت:  با این سه برابر نقدینگی چه می کنید نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۵/۱۲ درصد رسیده است، شما نمی توانید نظام بانکی را اصلاح کنید

 

میرسلیم: بانک‌ها گرفتارند، مردم اگر بفهمند سلب اعتماد خواهد شد

میرسلیم در انتقاد به سخنان روحانی گفت: برای اصلاح نظام بانکی چه راهبردی دارید؟ باید در این زمینه جدی باشید چرا که اکنون اختلاس‌های کلان صورت می‌گیرد و بانک‌ها بدهکار هستند و ۱۹۰ نفر از آنها نورچشمی‌های دولت شما هستند.

 

او ادامه داد: بانکداری شما رباخواری است و کلاه شرعی روی آن گذاشته‌اید مراجع بارها در این زمینه به شما هشدار داده‌اند اما هیچ عکس‌العملی نشان نداده‌اید. بانک‌های شما ورشکسته هستند بانک صادارت، تجارت و ملت دچار گرفتاری هستند و اگر مردم بدانند سلب اعتماد خواهند کرد. وام‌‌های کوچک را به سختی می‌دهید اما به راحتی وام‌های بزرگ را حواله می‌کنید چون زد و بند صورت می‌گیرد.

 

میرسلیم با اشاره به تناقض در سخنان دولت گفت: چگونه می‌گویید تورم زیر ۱۰ درصد است در حالی که بهره بانکی به ۱۵ ، ۱۷ ، ۱۸ درصد رسیده است این نقطه تناقض دولت است.

 

روحانی: رئیسی چند بار گفته‌اند من با دولت قبل مناظره کنیم. خب با شما مناظره می‌کنم، چون همان آدم‌ها در ستاد شما فعال‌اند

 

آقای قالیباف شما علیه دولت فیلم درست کردید، شبانه دوستان‌تان CD پخش می‌کنند، نیازی نیست، مردم جمعه دیگر تصمیم خود را اعلام می‌کنند.

 

روحانی در جمع‌بندی سخنان خود و پاسخ به انتقادات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رییسی تا حالا چند بار گفتند خوب است میان دولت فعلی و گذشته مناظره شود. خوب است با آقای رییسی مناظره کنیم چون اعضای دولت قبل در ستاد ایشان هستند و ما راضی هستیم با ایشان درخصوص مسائل گذشته، کنونی و آینده با حضور خبرنگاران مناظره کنیم.

 

او با بیان اینکه آقای رییسی شما مگر در قوه قضاییه نبودید، اظهار داشت: چطور رسیدگی نکردید که چطور ۳.۶ میلیارد دلار توسط امریکا ضبط شد. در سال ۸۷، ۱۰ ماه فرصت داشتیم که پول‌مان را از امریکا برداریم ولی این کار انجام نشد. شما که در سازمان بازرسی بود چکار کردید.

 

رییس‌جمهور با اشاره به پرونده بابک زنجانی تصریح کرد: در دولت قبل نفت به آدم فاسد داده شد. در تامین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی فاسد شما به آنجا رفت و بسیاری از مفاسد در آنجا انجام شد.

 

روحانی خطاب به رئیسی گفت:‌ بهتر است بگویید ۳.۸ میلیارد از پول مردم کجاست و با امضای چه کسی داده شده است حتما آقای رییسی می‌شناسند چرا آن زمان رسیدگی نکرد مگر در آن زمان سازمان نظارت و بازرسی وجود نداشت؟ چطور است که تخلفاتی که در دولت قبل صورت می‌گرفت هیچ نظارتی وجود نداشت؟

 

او ادامه داد: در آن زمان مردم برای خرید دارو صف می‌کشیدند چرا کسی نبود که نظارتی داشته باشد آقای رئیسی مگر آن زمان شما مسئول نبودید چرا این مسائل را اعلام نمی‌کنید؟

 

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما امسال و سال گذشته در زمینه گندم خودکفا بودیم آیا باید کار را به آینده حواله دهیم پرداختی ما به کشاورزان نسبت به سال ۹۱، ۱۷ برابر شده آیا ما باید این مسائل را به آینده واگذار کنیم.

 

روحانی تاکید کرد: باید مشکلات رفع و مسائل حل و فصل شود.

 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر معوقات بانکی به حداکثر ۱۰ درصد رسیده است، گفت: در گذشته میزان معوقات ۱۹.۱ درصد بود که امروز به زیر ۱۰ درصد رسیده است پس بانک‌ها در مسیر درستی قرار دارند.

 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ نظارت در بانک‌ها با دولت قبل قابل مقایسه نیست و بهتر از سال‌های گذشته شده است.  

 

روحانی ادامه داد:  ما امروز توانسته‌ایم ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط اعطا کنیم که میزان آن ۴۳ درصد نسبت به قبل بیشتر شده است.

 

رییس جمهور دولت یازدهم خطاب به قالیباف یادآور شد: نباید غیراخلاقی حرف بزنیم چرا کلام غیراخلاقی گفته می‌شود خود شما چهار سال علیه دولت کار کردید ساختمان مجلل گرفتید فیلم و سی دی علیه دولت درست کردید.

 

او تاکید کرد: فکر می‌کنم نیازی به این حرف‌ها و تخریب‌ها نباشد چون به اندازه کافی تخریب کرده‌اید. مردم تصمیم خود را گرفته‌اند و  در ۲۹ اردیبهشت تصمیم خود را اعلام می‌کنند.

 

سوال چهارم: برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت و خدمات به ویژه برای جوانان چیست؟

 

هاشمی‌طباء: صنایع نمی تواند زودبازده باشد، باید با فناوری خوب رونق ایجاد کنیم

سیدمصطفی هاشمی‌طباء در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت کشاورزی و خدمات به ویژه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست؟، اظهار کرد: طبیعی است که عظمت ایران و اسقتلال ایران و آینده ایران باید براساس تولید و ایجاد امکانات مختلف فراهم شود. همانطور که در جلسات گذشته بیان کردم زیر بنای همه این ها حفظ ایران است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه در جنگ تحمیلی صورت این بود که شهیدان توانستند با خون‌های خود مرزهای کشور را حفظ کنند اما ما پس از آن‌ها چه کردیم؟ نفت، گاز، جنگل، هوا، خاک و رودخانه را تخریب کردیم. اولین تلاش برای این مسئله احیا و مدرنیزاسیون کشاروزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران است که مهم تر از اقدامات صنعتی است.

 

او تاکید کرد: امروز تولید آینده ما و حیات آینده ما به اصلاح کشاورزی و اصلاح سرزمینی ما بستگی دارد.عظمت ایران باید اساس کارها باشد.

 

هاشمی‌طبا تاکید کرد: در زمینه تولید در اقتصاد مقاومتی چند مساله مهم داریم که یکی از آنها تولید برای صادرات است و مسائل دیگری مانند جذب سرمایه و اصلاح بانکداری و استفاده نیروهای تلاش‌گر در اصناف هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

معاون رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه کارآفرینی از سوی هرکسی ممکن نیست، ادامه داد: ممکن است این کارآفرینان جزو همان ۴ درصدی که می‌گویید باشند . اینها می‌توانند با توسعه کار خود به ما کمک کنند. ما احتیاج به تجمیع سرمایه داخلی و امکان صادرات کالاهای خود داریم که اگر صادرات نکنیم توسعه امکان ندارد.

 

او افزود: تولیدات ما نباید بر اساس صنایع زودبازده باشد صنایع باید ریشه‌دار باشند تا ما بتوانیم بر اساس آنها رونقی در بخش تولید به دست آوریم

 

میرسلیم: آقای هاشمی طبا با مشکل تولید با خوابیدن تعاونی در این کشور چه می‌کنید؟

 

میرسلیم در انتقاد به سخنان هاشمی طبا گفت: شما وارد جواب سوال نشدید. حداقل من را روشن کنید و پاسخ دهید چرا تولید خوابیده است؟ در حقیقت دولت برای کنترل تورم به رکود دامن زده است.

 

او ادامه داد: راه حل شما برای واردات بی‌رویه چیست؟ما اکنون از دولت قبل بیشتر جنس از ترکیه و چین وارد می کنیم. آن دختری که یک سری جنس وارد کرده، هم نشان از افزایش واردات است.

 

میرسلیم گفت: آقای هاشمی طبا با مشکل تولید با خوابیدن تعاونی در این کشور چه می‌کنید. تولید ۸۵ درصد دولتی است. چطور قانون سال ۴۴ را اجرا می‌کنید؟

 

قالیباف: تولید در کشور ما مشکل دارد

قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال گفت: تولید در کشور ما مشکل دارد. ما وقتی نگاه می‌کنیم در کشور ما نیروی مناسب، آموزش دیده و تحصیلکرده داریم.اگر سرمایه‌های داخلی درست هدایت شوند،می‌توانند نیروهای مناسبی شوند.

 

او ادامه داد: شما امنیت سرمایه را نمی‌توانید تامین کنید. امنیت سرمایه گذاری را هم نمی‌توانید تامین کنید.

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در شرکت‌های دانش بینان، ما شرکت‌های خوبی داریم. بیکاری روز به روز بیشتر می‌شود، کارخانه تعطیل شده و چند ده هزار دیگر هم در حال تعطیل شدن هستند.

 

این نامزد انتخاباتی با اشاره به برنامه ششم عنوان کرد:  برنامه ششم ما را مکلف کرده است یک میلیون شغل ایجاد کنیم ، چگونه واقعا این کار امکان پذیر است؟

 

قالیباف تاکید کرد:این اشکال ریشه در بحران مدیریت کشور دارد ، ریشه در بحث چهاردرصدی دارد که بیانید و  از این امکانات استفاده کنند و بقیه نمی‌توانند از آن ها استفاده کنند.

 

روحانی: از امسال ۲۰ میلیارد دلار به درآمدهای کشور اضافه می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نقد اظهارات سیدمصطفی میرسلیم گفت: اگر می‌خواهیم تولیدمان رونق یابد، یکی از راه‌ها سرمایه‌گذاری است. البته باید در بخش فناوری هم کار کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان موفق بوده‌اند و ۳۰۰ شرکت به خوبی فعالیت می‌کنند.

 

او افزود: راه دوم، سرمایه‌گذاری است. با موفقیت در عرصه مذاکرات هسته‌ای درآمد ما از امسال ۲۰ میلیارد اضافه می‌شود. تصمیم ما آن است که این ۲۰ میلیارد را که از فروش نفت و گاز و میعانات به ما افزوده می‌شود، ۱۵ میلیارد از آن مبلغ را با همکاری بانک‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری بکار بگیریم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای اشتغال باید راه‌حل بدهیم، اظهار داشت: این راه‌حل ماست که در کتاب دولت دوازدهم آن را گفته‌ایم که این کار می‌کنیم. سه تا پنج میلیارد پول باقی مانده را هم برای حمایت از فقرا و قشارهای محروم استفاده می‌کنیم. لایحه بودجه و کمک ۱.۵ میلیارد تومانی را به مجلس فرستادیم تا همه روستاییان و مناطق محروم بتوانند با پولی که می‌آورند، ما دو برابرش را می‌دهیم تا مشاغل روستایی ایجاد کنیم.

 

جهانگیری: افراد دولت گذشته در ستاد آقایان هستند/ هیچ‌گاه از رانت و روابط‌استفاده نکرده‌ام/یادتان رفته نرخ ارز لحظه‌ای عوض می‌شد؟

 

جهانگیری در نقد اظهارات هاشمی طبا گفت: تولید جهت‌گیری اصلی است و بخش خصوصی محور اصلی تولید و سرمایه‌گذاری است که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم . دوستان از اینکه خیلی ناراحت می‌شوند چرا ما اینقدر به دولت گذشته می‌پردازیم؛ توصیه میکنم تحمل کنید. من احساس می‌کنم اینجا دولت گذشته نشسته است چرا که در تمام ستادهای این آقایان، افراد دولت گذشته هستند.

 

او افزود: من تعجب می‌کنم از آقای میرسلیم که مهندس هستند و آمار رسمی کشور را قبول ندارند، همینطور از خود آمار تولید می‌کنند و می‌گویند ۷۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل شده است. این آمار را از کجا‌ آوردید؟

 

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت:‌ آقای قالیباف من یکجا نگفتم که شما دروغ می‌گویید بلکه به شما گفتم که خلاف گزارش می دهید. من هیچ‌گاه از رانت و از روابط استفاده نکردم و اگر خانه‌ای گرفتم به قیمت روز بوده است.

 

معاون اول رییس‌جمهور جهانگیری ادامه داد: ما مشکلات بزرگی را حل کردیم. مردم یادتان رفته که لحظه‌ای نرخ ارز عوض می‌شد؟ یادتان هست که سرمایه گذار نمی‌توانست به سمت تولید برود؟سال ۹۵، ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده است. از سوی دیگر نیز منابع بانکی ۴۳ درصد رشد داشته است

 

سوال پنجم: برنامه‌ شما برای قانون هدفمند کردن یارانه ها چیست؟

 

رییسی: ۴۵ هزار تومان که دهک‌های پایین دریافت می‌کنند باید افزایش یابد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟ عنوان کرد: ابتدا قبل از پاسخ به سوال می‌گویم با توجه به نیمه شعبان در سیره مهدوی داریم در دولت مهدوی دولتمردانش دو ویژگی دارند  یکی تقوا و خداترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم.

 

او افزود: انتظار مردم در این ایام این است دولتی باشد که هر دو ویژگی را داشته باشد. توجه به مردم و دیگران از ویژگی‌های دولت مهدوی است.

 

رییسی یادآور شد: قبلا یارانه داشتیم اما یک عده خاص آن را دریافت می‌کردند قرار شد یارانه‌ها بین همه تقسیم شود این یارانه امروز توزیع می‌شود با تمام فراز و فرودها. فقر در این دولت بیشتر شده است با همین ۴۵ هزار تومان دهک‌های پایین امکان ادامه زندگی ندارند و فقر در این دولت  از ۲۳ درصد به ۳۳ درصد رسیده است شاید برای بعضی قابل تحمل نباشد خانواده ای با ۴۵ هزار تومان زندگی کند اما  باید رفت و زندگی این‌ها را دید. این مبلغ باید افزایش پیدا کند .

 

تولیت آستان قدس ادامه داد: ما معتقدیم این یارانه باید افزایش پیدا کند و بله آقایان درست می‌گویند باید منابع معرفی شود منابعی که در این رابطه معرفی می‌شود. آب، برق، نفت و گاز و بسیاری از حامل‌های انرژی گران شد یارانه را باید به خود مردم داد و منابع دیگری هم وجود دارد برای تامین یارانه. اگر مسئولیت داریم باید این قضیه را دنبال کنیم سفره مردم کوچکتر شده. باید از مردم پرسیده شود آیا اقلامی که برای این سفره تهیه می‌کردید یعنی گوشت و کره بیشتر شده یا ثابت شده است.

 

او با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: بسیاری از قیمت‌ها از ۱۳۳ درصد تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده یعنی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسته‌ای است که باید به طور کامل در بخش توانمند سازی و فقرایی که در زیر حمایت سازمان‌های حمایتی هستند اجرا شود و ما برنامه‌ای را که گفتیم مکتوب است و منابع یارانه در آن مشخص شده است.

 

هاشمی‌طباء: یارانه ۴۵ هزار تومانی باعث ۸ برابر شدن قیمت بنزین و ۱۰ برابر شدن میوه شد

 هاشمی طبا در نقد سخنان رییسی گفت: یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی که در دولت قبلی به مردم داده شد باعث شد که بنزین هشت  برابر و مسکن سه برابر و قیمت میوه ده برابر شود. باید منابع یارانه‌ای که می‌گویید مشخص شود امروز اگر یارانه دو برابر یا سه برابر شود در عوض ۸۰۰ هزار تومان از جیب مردم بیرون می‌آید.

 

او ادامه داد: یکی از توفیقات دولت فعلی کنترل تورم است. ما نباید به خاطر گروهی از مردم که دوست دارند به یارانه رای بدهند تن به دادن یارانه بیشتر بدهیم مگر قرار است منابع یارانه‌ها از آسمان بیاید یا باید قیمت ارز را زیاد کنیم یا بانک مرکزی پول بیشتر چاپ کند و در اختیار دولت بگذارد باید منابع یارانه‌ای که می‌گویید را اعلام کنید.

میرسلیم: فقط سه درصد برای تولید از درآمد سالانه هزینه شده است

 

میرسلیم در انتقاد به سخنان رییسی گفت: ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه دولت است، اگر می‌خواهید ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم تقدیم کنید برنامه‌تان برای بقیه آن چه خواهد بود؟

 

او ادامه داد: برنامه این بوده که مقداری از پول را به مردم داده و بقیه را صرف تولید کنند اما انگار نه انگار. جهانگیری امروز اعلام کرد فقط سه درصد برای تولید از درآمد سالانه هزینه شده است در حالی که باید ۳۰ درصد درآمد صرف تولید می‌شد اگر شما هم همین برنامه را دارید مطمئن باشید هیچ فایده‌ای ندارد. فکر کنید که چگونه باید از پول به درستی استفاده شود. اگر در آستانه انتخابات برای رای آوردن بگویید به مردم پول می‌دهید نتیجه‌اش همین می‌شود.

 

میرسلیم گفت: در آستانه انتخابات به صندوق بازنشستگی که در حال ورشکستگی بود ۵ هزار میلیارد تومان وام دادند، نتیجه این اقدامات بیکاری، رکود و ورشکستگی است. سوال اصلی این است که برای این پول چه برنامه‌ای دارید.

 

جهانگیری: آقایان عزت مردم را حفظ کنید، سرزده نروید در خانه فقرا و عکس انتخاباتی بگیرید

جهانگیری در نقد سخنان رییسی گفت: با اقداماتی که در دولت گذشته اتفاق افتاد، سفره کوچک شد. براساس آمار ۳۵ درصد سفره روستایی و سفره شهری ها ۲۵ درصد کوچک شد. این ها نتیجه سیاست‌های غلط گذشته بود.

 

او افزود: ۴۵ هزار تومان به مردم دادیم و از آن طرف ۲۰۰ هزار تومان برداشت کردیم. از فقر مردم استفاده ناصحیحی می کنند؛ سرزده نروید در خانه فقرا عکس و فیلم بگیرد و به عنوان تبلیغات پخش کنید.

 

قالیباف: کسانی که کار تولید می‌کنند تحت فشار هستند

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اظهارات رییسی گفت: سوال من از شما این است که رسیدگی به محرومان و مستضعفان وظیفه همه ما است و این توقع مردم، انقلاب و نظام است.

 

شهردار تهران ادامه داد: واقعیت این است که باید کار تولید کنیم تا آنها به مسیر برگردند اما کسانی که کار تولید می‌کنند تحت فشار هستند همان‌هایی که در مورد آنها بحث کردیم. مواردی مانند قاچاق واردات و صادارت بی‌ضابطه فشار زیادی به آنها وارد کرده است.

 

او ادامه داد: تجار ما کسانی هستند که به زحمت پول در می‌آورند. آنها امروز به حاشیه رفته و نگران هستند. چون ۴ درصدی‌ها به دنبال این هستند که در کمترین زمان و با کمترین تلاش بیشترین سود را به دست بیاورند اینها همان دلالان زالو صفت هستند آیا شما برنامه خاصی برای برخورد با آ‌نها دارید؟

 

روحانی: عده‌ای به دنبال بازگشت به ۴ سال قبل هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نقد اظهارات سیدابراهیم رئیسی گفت: مهم است که مردم بدانند یک عده‌ای به دنبال بازگشت به ۴ سال قبل هستند و روشن می‌گویند همانطور که آن دولت پول پخش می‌کردند ما هم می‌خواهیم پول پخش کنیم.

 

او ادامه داد: قبلا این یارانه ۱۷ هزار میلیارد بود که ۴۲ هزار میلیارد از آن تخلف شد. امسال هم این یارانه ۷۰ هزار میلیارد یارانه است. برخی می‌خواهد بهداشت و درمان را به شرایط سابق بازگردد. گازرسانی را متوقف کنند و راه روستایی متوقف شود. یارانه مربوط به بخش کشاورزی هم متوقف خواهند کرد.

 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه معتقدیم یارانه فعلی ادامه یابد و آن را قطع نمی‌کنیم، اظهار داشت: برخی ستادها می‌گویند برنامه ما قطع یارانه است که این مساله نادرست است. اما ما می‌گوییم این تنها برنامه ما نیست. ما به دنبال نظام تامین اجتماعی کاملی هستیم که این مساله در برنامه دولت دوازدهم آمده است.

 

روحانی افزود: قدم اول این کار انجام شده است که افراد کم‌درآمد مستمری‌شان ۳ برابر شود و اینک نیز اجرایی شده است و در این رابطه با مجلس توافق شده است که تمام افراد که کف درآمدی‌شان در فقر مطلق قرار دارد، می‌تواند در سایتی ثبت نام کرده و حقوق‌شان پرداخت می‌شود.

 

او با بیان اینکه ضروریات افراد ناتوان باید تامین شود، تصریح کرد: باید برای افرادی که اشتغال ندارند، شغل ایجاد کنیم. باید برای افرادی که حقوق‌شان پایین است، حقوق‌شان را افزایش دهیم. هم‌اینک نیز حداقل حقوق برای کارمندان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و افراد بازنشسته نیز حداقل یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دریافتی دارند.

 

رییسی: روزنامه ندارم و خودم حرف خودم را می‌زنم/هزینه دولت ۲۶۰ هزار میلیارد دلار است

رییسی در جمع‌بندی سخنانش گفت :حرف ما این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت‌آور نیست؟ آقای روحانی می‌گویند ما اقداماتی را در این رابطه انجام دادیم و منابع را سه برابر کردیم بله این اتفاقات افتاده اما چرا کار تبلیغات انتخاباتی می‌کنید. اگر نیاز بود چرا به زندگی فقرا ۴ سال بی‌توجهی کردید این کارهایی که امروز انجام می‌شود کارهای تبلیغات انتخاباتی است و نباید صورت بگیرد. حتما هر دولتی بیاید توانمندی‌سازی فقرا باید از کارهایش باشد اما ما معتقدیم سازمان‌های حمایتی باید کاری کنند که فقرا از تحت پوششان بیرون آید و توانمند شود.

 

او با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت از طرح‌هایی بود که با نیت خوب انجام شد اما در ادامه این طرح از جیب مردم می‌رود و تعرفه‌هایی که می‌شود با آنچه شما قصد کردید متفاوت است. امروز صدهزار میلیارد برای راه‌اندازی صنایع هزینه می‌شود اما در گذشته این مبلغ را فقط یک عده به صورت وام می‌گرفتند و کشور را به این وضعیت انداختند. با مردم با صداقت صحبت کنیم این چه حرفی است که آقای روحانی می‌گویند با تو بحث می‌کنم. دولت قبل مسئول دارد من از دیدگاه خودم نسبت به یک شهروند و به عنوان نمایده قشر کارگر، کشاورز و زنان بی‌سرپرست صحبت می‌کنم بنده هم روزنامه ندارم و خودم حرف خودم را می‌زنم. تقاضا دارم به من و آقای روحانی وقت بدهند تا باهم صحبت کنیم اما به عنوان یک شخص صحبت می‌کنم.

 

تولیت آستان قدس خاطرنشان کرد: شما ۴ سال کشور را به این روز انداختند. باید حتما تولید انجام شود و قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد. شما به عنوان دولت پرخرج بودید و امروز ۲۵۰ هزار میلیادر دلار هزینه دولت است آیا حقوق اضافه شده یا یارانه افزوده شده؟ نه. پس چطور هزینه دولت دو برابر شده این دولت پرخرج است چرا یارانه مردم را دولت تصرف کند در حالی‌که باید به مردم بدهد تا مردم برای شغل‌های مختلف توانمند‌سازی کنند.

 

رییسی در پایان تاکید کرد: آیا ما برای بخش فقیر مسئولیت نداریم؟ شما این کارها را برای انتخابات کردید اگر باید انجام می‌شد چرا تا امروز نکردید. ای کاش ۴ سال همین سه، چهار ماه بود و چه اقداماتی که دراین مدت کوتاه انجام نشد اما همه این‌ها را برای کارهای انتخاباتی کردید مردم را عاقل بدانید. مردم عقل دارند و براساس تعقل رای می‌دهند ما هم می‌خواهیم به فقرا توجه شود.

 

سوال ششم:مهمترین اولویت‌های شما برای رشد اقتصاد ی کشور برای دستیابی به سند چشم انداز ۱۴۰۴ چیست؟

 

قالیباف: ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم/ کم‌ترین سطح پرداخت مالیات را از ثروتمندان داریم

محمدباقر قالیباف در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با محور مسائل اقتصادی در پاسخ به این سوال که  مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ چیست؟ گفت: امروز کشورمان با یک بحران اقتصادی روبرو است؛ بیکاری، رکود و گرانی.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: طبیعتا، بحث این است که در حوزه گرانی هر چندکه می‌گویند تورم کنترل شده اما گرانی وجود دارد و اقلام مصرفی روزانه مردم مثل شکر از کیلویی هزار و پانصد تومان به سه هزار و پانصد رسیده است.

 

او به تعداد بیکاران و تعطیلی برخی از کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد وظیفه تمام دولت‌ها این است که تدبیر کرده و به مردم  کمک کنند اما این دولت توانسته به کمک مردم بیاید و در برخی مسائل با افزایش هزینه دست در جبیب مردم شد.

 

قالیباف افزود: افزایش قبوض را نگاه کنید. فشار یکنواخت بر مردم وارد شدمخصوصا قشر محروم جامعه. یکی از بحث‌های مهم مالیات است. به جای فشار آوردن بر مردم برای مالیات، باید آن را از کسانی بگیریم که توانایی پرداخت دارند.

 

قالبیاف عنوان کرد: بهتر است به کسبه‌ای که در کار تولید است و رکود چهل درصدی را تجربه کرده تخفیف و معافیت بدهیم.

 

او ادامه داد: ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم و آنها افرادی هستند که مالیات پرداخت نمی‌کنند. در بخش مالیات بردرآمد، ثروتمندان کمترین سهم را داریم که اگر آن محقق شود می‌توانیم در جریان نقدینگی و جهت‌گیری آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مهمترین بحث در دولت مردم، اشتغال و افزایش آن است که تولید و رونق را فعال می‌کند. الحمدالله آقای روحانی در صحبت‌هایشان این را قبول کردند که باید نیروهای جویای کار را شناسایی کنیم و سایتی بگذاریم که محرومان و بیکاران را شناسایی کنند بماند که با شکایت ایشان سایت ما را بستند اما سایت خودشان هنوز فعال است.

 

قالیباف تصریح کرد: حالا تا زمان پیدا کردن شغل برای افراد بیکار، ماهی ۲۵۰ هزار تومان به آنها بدهیم تا کار پیدا کنند.

 

میرسلیم: دولت یازدهم به هیچ وجه به اصل ۴۴ پایبند نبود

مصطفی میرسلیم در نقد صحبت‌های قالیباف گفت: ما ۱۲ سال عقب هستیم. در اینجا لازم است چند نکته اساسی اشاره کنیم اولا دولت یازدهم به هیچ وجه به اصل ۴۴ پایبند نبود. جهانگیری ۱۵ سال یک شرکت به اسم سازمان گسترش را سرگردان نگه داشت بدون آنکه آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم. باید پرسید دولت به چه حقی موتورفروشی می‌کند؟

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این دولت فقط وقت تلف کرده است.اگر به اهداف اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی پایبند نباشیم، به چشم انداز مورد نظر نخواهیم رسید.

 

جهانگیری: آقای قالیباف شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردی، عمدتا کارهایت را به نهادهای نظامی واگذار کردی

جهانگیری  در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: رشد اقتصادی یکی از مهمترین اهداف دولت است. اگر اقتصاد کشور موفق باشد همه مردم سهم بیشتری را برداشت می‌کنند. مهم سیاست‌های درست است که یکی از این سیاست‌ها سیاست خارجی است. کاندیداها باید بگویند که در حوزه سیاست خارجی چه کردند.  آیا به دنبال دیپلماسی هستند یا به دنبال تنش‌زایی؟

 

او افزود: برای جذب سرمایه خارجی ما نیاز به ۷۷۰ میلیارد دلار سرمایه داریم و برای رسیدن به رشد اقتصادی مناسب سالیانه به ۶۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز است. آقای قالیباف شما شهر تهران را گران اداره کردید و بخش خصوصی را در فعالیت‌هایتان دخالت ندادید و عمدتا نهادهای نظامی وارد کارهایتان شدند.

 

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: ما اصل ۴۴ را در دولت به درستی اجرا کردیم و واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شد اما رفقای شما در دولت قبل این موضوع را رعایت نکردند. چرا شما نگفتید که آن شرکت معروف را به کجا واگذار کردید. ما می‌خواستیم آن پس بگیریم اما نشد.

 

روحانی: بگویید این رقم ایجاد اشتغال ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفری را از کجا آورده‌اید؟ آقای قالیباف رشد ۲۶ درصدی می‌خواهند ایجاد کنند،سابقه چنین رشدی را در دنیا خبر نداریم

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: سوالم از آقای قالیباف این است که در رابطه با رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را ۲.۵ می‌‌کنند که معنای‌اش رشد ۲۶ درصدی است که در هیچ کجای دنیا سابقه نداریم.

 

او ادامه داد: بهتر است ایشان بگویند چه کشوری این میزان رشد داشته است؟ چین که با رشد هشت درصدی‌اش موجب حیرت جهان شده است، چنین رشدی نداشته است. ایشان می‌گویند با راه‌اندازی و تولید یک میلیون تن پتروشیمی ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند. ما اکنون ۵۴ میلیون تن تولید پتروشیمی داریم. آیا به میزانی که شما گفته‌اید شعل ایجاد شده است.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۹ میلیون تن به تولید پتروشیمی در این دولت اضافه کرده‌ایم، اظهار داشت: در اروپا یک پتروشیمی ۱۶ هزار نفرشغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار شغل و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

 

روحانی افزود: شما بگویید این رقم ایجاد اشتغال ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفری را از کجا آورده‌اید؟ رشد از طریق بهره‌وری ایجاد می‌شود. چقدر از این اشتغال از طریق بهره‌وری است؟ رشد از طریق اشتغال ایجاد می‌شود، بفرمایید از این رشد تا چه اندازه از طریق اشتغال ایجاد می‌شود؟ رشد از طریق سرمایه‌گذاری فیزیکی ایجاد می‌شود، چقدر این رشد از طریق سرمایه‌ فیزیکی است؟

 

او با یادآوری رشد اقتصادی ایران در دولت یازدهم تصریح کرد: در این دولت بعد از سند چشم‌انداز، تواستیم به رشد بالای هشت درصدی برسیم و بنا داریم این کار را در دولت بعد ادامه بدهیم کماآنکه در این ۱۲ سال چنین رشدی را نداشته‌ایم.  این راه می‌تواند با رشد خوب و کاهش تورم که اکنون تک رقمی است، ادامه یابد.

 

رییسی: رکود درکشور ما رکورد زده است

حجت‌الاسلام رییسی در نقد سخنان قالیباف گفت: رشد اقتصادی آنچه عنوان شده ۷ درصد است اما در حقیقت ۶ درصد مربوط به نفت است و نه مربوط به تولید و اقتصاد. در حقیقت رشد اقتصادی ۱ تا ۱.۵ درصد است. شما مدام می‌گویید اجازه ندادند اگر این حرف را دیگر کاندیداها بگویند درست است اما اینکه شما می‌گویید درست نیست. مگر کسی دیگر حق انتخاب دارد. شما باید انجام دهید نه کسی دیگر. شما باید بگویید به مردم این قول را دادیم و این وعده را دادیم. اینکه می‌گویید کشور از رکود عبور کرده اشتباه است چراکه رکود درکشور ما رکورد زده است این وضعیت امروز کشور است.

 

او ادامه داد: ما هم معتقدیم با دیپلماسی  عزتمندانه این مسائل قابل حل است. ما در ابتدا با کشورهای همسایه می‌توانیم صادرات داشته باشیم  کما اینکه وقتی بحث فقرا می‌شود آقای روحانی گفتند منابع آنها سه برابر شده و باید به زندگی فقیر توجه کرد سوال من این است که اگر ضرورت داشت چرا تاکنون نکردید. در ارتباط با مساله اشتغال نیز معتقدم باید پیش‌ران‌های اقتصاد و تولید مانند مسکن و کشاورزی و مبارزه با قاچاق و کنترل واردات داشته باشیم تا بتوانیم آن را پیش ببریم.

 

هاشمی‌طبا : اینکه بگوییم وضعیت کشور واویلا است صحیح نیست

هاشمی طبا در نقد سخنان قالیباف گفت: برنامه ۱۴۰۴ اهداف والایی دارد واقعیت این است که به حرف اقتصاددانان گوش نمی‌کنیم و بر اساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم. زمانی که تحریم بودیم باید اقدامات متقابلانه‌ای انجام می‌دادیم اما برای پز دادن از تحریم‌کنندگان کالا خریداری کردیم تا رنگ و روغن به کشور بزنیم.

 

او افزود: توسعه تولید به جز تمرکز سرمایه و تلاش و کوشش ممکن نیست با سیاه نمایی توسعه پیدا نمی‌کند اکنون خیلی از کارخانه‌ها و مردم در حال کار کردن هستند اینکه بگوییم وضعیت کشور واویلا است صحیح نیست. فیلمی ساخته شد و برای اکران به خارج از کشور رفت همه انتقاد کردند و گفتند که این سیاه نمایی از وضع کشور است اما اکنون بیشترین سیاه‌نمایی‌ها از پشت همین تریبون صورت می‌گیرد.

 

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: باید به حرف اقتصاددانان و بازرگانان خود توجه کنیم اگر می‌خواهیم توسعه داشته باشیم باید از همه چیز خود بزنیم و فقط به توسعه فکر کنیم با شعار راحت طلبی نه تنها در ۱۴۰۴ به برنامه تعیین شده نمی‌رسیم بلکه در ۱۴۲۴ نیز به برنامه‌های تعیین شده در افق برنامه ۱۴۰۴ نیز نمی‌رسیم.

 

قالیباف: رفتار دولت چهار درصدی ها مثل سلسله قاجار است

قالیباف در جمع‌بندی اظهارات خود و پاسخ به سخنان مطرح شده از سوی دیگر نامزدها گفت: در پروژه‌های متعددی که در  شهر ما اتفاق افتاده من نقش مدیریت و اجرایی داشته‌ام .

 

شهردار تهران خاطر نشان کرد: سابقه من نشان می‌دهد  هیچ‌وقت خلف وعده نداشته‌ام. به آقای جهانگیری روزی گفتم ۱۰۰ کلیومتر خط مترو را می‌کشم ایشان گفتند مگر می‌شود؟ و دیدند که شد.

 

قالیباف اظهار داشت: اگر به مردم گفتم ۵ میلیون شغل ایجاد می کنیم حتما می توانیم. یک میلیون و نیم شغل در  مناطق محروم و روستایی ایجاد خواهیم کرد. ما در صنایع روستایی، گیاهان دارویی و کارگاهای تولیدی کوچک اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

 

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: در حوزه صنایع سنگین، نفت و پتروشیمی قطعا اشتغال ایجاد خواهیم کرد. به صنایع زیر دستی حتما توجه خواهیم کرد، تا رانت‌هایی در کارهای زیر دستی اتفاق می افتد دیگر شاهد نباشم.

 

او تاکید کرد: در جهت دهی نقدینگی برای کارگاه‌های از کار افتاده حتما اقدام خواهیم کرد. خودتان می‌دانید رشد منفی ۱۶ درصد در حوزه ساختمان رو به رو هستیم.

 

قالیباف با اشاره به سایر حوزه ها اشاره کرد: در حوزه گردشگری و آی تی اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی انکار  می‌کنید امروز در کشور  اشکالی در اقتصاد وجود دارد. مردم می‌دانند مشکل وجود دارد. هر چقدر شما هم بگویید از کارنامه دولت نمی‌توانید دفاع کنید. کارنامه شما قابل دفاع نیست.

 

قالیباف ادامه داد: امروز برنامه ششم تصویب شده و ما آن را در اختیار داریم اما شما آن را اجرا نکردید و همچنان کار خودتان را انجام می‌دهید. اما من در دولت مردم متعهد می‌شوم که برنامه ششمی که مجلس مصوب کرده را اجرا کنم. ما حتما سند چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم.

 

او با بیان اینکه افزایش ۲.۵ برابری درآمدی چه در بخش ارزی و چه در بخش ریالی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: یک نمونه کوچک آن را خودتان گفتید که ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور قرار است انجام شود. در کشور ما سابقه رشد ۲ رقمی وجود دارد به شرطی که به بخش خصوصی و تعاونی‌ها اعتماد داشته باشیم.  امروز در این دولت مانند دوره قاجار رفتار می‌کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز در دولت چهار درصدی‌ها انحصار و رانت وجود دارد. پتروشیمی‌ها ،فولاد و بانک‌ها در دست این عده هستند و معلوم نیست خام فروشی ها به کجا می‌رود. شما اعتماد به منابع و ظرفیت‌های داخلی ندارید. وقتی در قضیه موسسه کاسپین نتوانستید امنیت سرمایه‌گذاران را تامین کنید چطور انتظار دارید که سرمایه‌گذار خارجی در کشور حضور پیدا کند؟

 

قالیباف تصریح کرد: بله من دولت نبودم اما قوی‌ترین دیپلماسی را در شهرداری داشتیم امروز دبیرخانه کلان شهرهای آسیا به طور دائمی در تهران است.

 

وی ادامه داد: اینجا بداخلاقی صورت گرفت آقای جهانگیری گفتند من واژه دروغ را به کار نبردم و گفتم خلاف انجام شده اما من بله، می‌گویم که دروغ گفتید و باید در خصوص املاک نجومی و اتهاماتی که زدید پاسخگو باشید شما و شخص آقای روحانی از رانت استفاده کردید شما در شهرک غرب زمین بردید متری ۱۴۵ هزار تومان ۸۰۰ متر،بعد می‌آیید تهمت بزنید که فلان فساد اتفاق افتاده بله، با این تفاسیر شما نمی‌توانید رشد اقتصادی داشته باشید تا فساد جمع نشود امکان رونق اقتصادی وجود ندارد.

 

بخش دوم مناظره

 

سوال:برنامه دولت شما برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها چیست؟

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها چیست؟، گفت: جلسه قبل به مردم قولی دادم. شفاف‌سازی برای رشد اقتصادی مهم است، از این رو پیشنهاد داد‌ه بودم که اموال خودمان را به اطلاع مردم برسانیم. من کل دارایی خودم و افراد خانواده‌ام را در کانال تلگرامی‌ام  گذاشتم.

 

سوال:برنامه و راهکارموثر شما برای مبارزه با  فساد و رانت خواری، به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در بخش دوم آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه و راهکارموثر شما برای مبارزه با  فساد و رانت خواری، به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟ عنوان کرد: امنیت کشور امنیت سازمان اداری کشور در گروی مبارزه با فساد و ساختارهای فسادزا است که دولت باید آن را اصلاح کند.

 

او افزود: فساد در کشور فراجناحی شده چرا مدام می‌گوییم این دولت یا آن دولت فساد کرده فساد زیبنده نظام اداری ما نیست.

 

رییسی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات انتخاب افراد صالح برای امور است اگر یک دستگاه نظارتی گزارش فساد دارد باید با حساسیت برخورد کرد فرقی نمی‌کند این فساد زیر عمامه من یا آقای روحانی یا کت آقای جهانگیری یا قالیباف باشد باید حساسیت داشته باشیم اولین کسی هم که باید حساسیت داشته باشد  رییس دولت است در این دولت اگر اعلام می‌کنند نزدیک ترین فرد به رییس جمهور فساد داشته نه تنها حساسیت ندارند بلکه دفاع هم می‌کنند.

 

تولیت آستان قدس گفت: ما  در دولت کار و کرامت اجازه فساد را نمی دهیم ما در سازمان بازرسی هم آسیب‌ها را شناسایی کردیم اما غصه‌داریم چرا آسیب‌زدایی نشد مردم ما امروز دغدغه‌مند فساد اداری در کشور هستند ما معتقدیم با یک عزم و اراده راسخ امکان حل فساد در کشور وجود دارد.

 

سوال: چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی دارید؟

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در بخش دوم مناظره و در پاسخ به این پرسش که  چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی دارید؟ ملاحظات شما برای حمایت تولید و اشتغال چیست؟، گفت: با اعلام دارایی نامزدها مخالفت کردم و هیچ قانونی هم برای این کار وجود ندارد. ملاک پول داشتن یا نداشتن نیست. چه بسا فرد فقیری باشد اما کیسه‌ای بدوزد. امیدوارم نامزدها هزینه‌های ستادشان را  با ارائه دهنندگان و مخارجی که انجام دادند اعلام کنند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما باید در خصوص مالیات بیشتر کار کنیم. نیاز است در آمدهای واقعی افراد را همچون کشورهای اروپایی رصد کنیم.   

 

او یادآور شد: اکنون چهل درصد افرادی که مالیات نمی‌دهند اصلا جز افراد مالیات دهنده‌ها نیستند. باید به شرکت‌هایی که جز صنایعی هستند که کالاهای آنها صادر می‌شود معافیت مالیاتی صادر شود.

 

سوال: به نظر شما فرصت ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخش دوم آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما فرصت ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست؟ چنانچه رییس جمهور دولت دوازدهم شدید، چه برنامه ای در زمینه مدیریت و مهار این پدیده خواهید داشت؟ عنوان کرد: قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهم به نکته‌ای آقای رئیسی اشاره کرد، پاسخ می‌دهم. امروز جشن میلاد زمان است و من و شما هم‌لباس هستیم.

 

او ادامه داد: ایشان می‌گویند چرا در ماه‌های اخیر برای افتتاح به استان‌ها می‌روید و مصوبه می‌گذارنید. مصوبه‌ها قبلا بوده و گذرانده شده بود. من برای افتتاح به استان‌ها رفته‌ام و شما از این افتتاح‌ها ناراحت هستید.

 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چرا من قانون را اجرا کردم، تصریح کرد: این قوانین شهریور سال قبل نوشته شده و در دی ماه در مجلس تصویب شده است. شما که مدعی هستید که با قانون هستید و ادعا می‌کنید حقوق خوانده‌اید اما گویا از قانون اطلاعات خوبی ندارید.

 

روحانی با بیان اینکه شما تهمت می‌زنید و می‌خواهید رئیس جمهور هم بشوید، خاطرنشان کرد: شما باید از حقوق ملت ایران دفاع کنید. چرا بدون دلیل اتهام و تهمت می‌زنید. ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم. هر کس تخلف کرده باید اشد مجازات شود.

 

او با بیان اینکه شما کار انتخاباتی می‌‌کنید، ابراز داشت: شما که با فساد مخالف هستید تخلف ۱۲ هزار میلیاردی که یک طرف آن قاضی‌ای بود که عزل شد و همکار شما هم بود و فرار کرده است و یک طرف هم مقام دولتی است که در ستاد شما حضور دارد. اگر با فساد مخالف هستید  جرا با آنها برخورد  و مخالفت نمی‌کنید.

 

رییس جمهور تاکید کرد: من نمی‌خواستم وارد این بحث شوم اما شما این مسئله را آغاز کردید و من لازم دانستم اینها را بگویم.

 

روحانی مهمترین مسئله برای مبارزه با نقدینگی را مسئله تورم دانست که باید کنترل شود.

 

سوال:چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون زا و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟

 

جهانگیری: هر چیزی جز خانه‌ام دارم مال آقای قالیباف/زندگی من و فرزندانم سفید است

اسحاق جهانگیری در بخش دوم آخرین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون زا و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟ عنوان کرد: آقای قالیباف! برادر عزیز گویی این دفعه برای تخریب آمدید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند. من نمی‌گویم دروغ می‌گویید هر چیز جز خانه‌ای که دارم، مال آقای قالیباف. آقای قالیباف ادب و اخلاق و صداقت چیز خوبی است.

 

او افزود: امروز با افتخار عرض می‌کنم، زندگی من از این کاغذ سفیدتر است. خیریه هم درست نکردم که در پوشش آن اموال بدهم به کسی. اینکه شعار ایجاد شغل و ریشه کنی بیکاری را می دهند، مردم از شعار گوششان پر است. برنامه باید بدهید.

 

جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از ویژگی‌هایش درون زایی است؛ ما در صنعت خودرو هم از ظرفیتی که تا الان شکل گرفته است، استفاده می کنیم؛ برای درون زایی باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود تا شکوفا شود. در صنعت خودرو باید با برندهای معتبر دنیا مشارکت کنیم در ایران تولید کنیم و به جهان صادر کنیم.

 

او ادامه داد: من خیریه درست نکردم که به کسی اموال بدهم.

 

سوال : برنامه دولت شما برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان وگسترش و تحکیم صنعت و دانشگاه‌ چیست؟

مصطفی میرسلیم در بخش دوم مناظره امروز در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان وگسترش و تحکیم صنعت و دانشگاه‌ چیست؟ اظهار کرد: یکی از مسایل مهم برای رشد این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.

 

او ادامه داد: تجربه من ثابت کرده که با استفاده از جوانان مستعد، هسته علمی در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیاز در صنعت اقدام کردیم و بر این مبنا طراحی، نمونه سازی و تولید انبوه کردیم. این هسته اقتصاد مقاومتی است. هسته فناوری را در دانشگاه با همکاری دانشجویان و اساتید برای چاره جویی مسایل صنعت ایجاد کردیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: دولت باید از این مسایل پشتیبانی کند. دولت یازدهم یا فرصت پیدا نکرد یا فرصت را سوزاند و به جای استفاده از این هسته‌ها، کار را به جایی رساند که ما جوانان را از دست دادیم. در حالی که می‌توانستیم از این ها برای رشد صنعت استفاده کنیم. در این شرایط جوان‌ها تمایل به خارج پیدا می‌کنند و در آنجا با حضور در شرکت ‌های رقیب باعث ایجاد فاصله بین ما و آنها شدند.

 

بخش سوم: جمع بندی نهایی کاندیداها

محمد باقر قالیباف در بخش پایانی حرف‌های خود در مناظره گفت:  من دوست داشتم در پایان مطلبی را خدمت ملت عزیزمان بگویم که نشد آقای روحانی و جهانگیری مطالبی را عنوان کردند که نمی‌توان ساکت ماند، چرا باید بگویم، اگر اشاره نکنم حق مردم محروم و مستضغف را نادیده گرفته‌ام.

 

او ادامه داد: امروز مشکل اساسی ما فرصت‌های نابرابری است که در حوزه اجتماعی و اقتصادی است، آقای روحانی باید  اولین برخود را خودتان انجام دهید بستگان شما در کنارتان چه می‌کنند؟چرا برخود نمی کنید؟ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید.

 

 

قالیباف خطاب به روحانی گفت:  وقتی حدود ۸۰۰ متر زمین را  در سال ۷۰ دو و نیم میلیون تومان می‌گیرید حتما نمی‌توانید برخورد کنید.  ۳۸۵ متر زمین را در دهه ۸۰ به متری ۱۸۰ هزار تومان از مردم گرفتید.

 

قالیباف ادامه داد: بعد به ما می‌گویند املاک نجومی. شما چرا آنها را به مردم نمی‌دهید آن هم به نقد و قسط. شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید اینها درد مردم ماست. شما که می‌گویید نداریم و نمی‌شود.

 

او ادامه داد: من اسناد ملک‌ها را آورده‌ام که به نام این دو شخص بزرگوار است. برای همین آنها می‌گویند نداریم و نمی‌شود. و برای همین است که ما امروز ۶ میلیون بیکار داریم و هر سال یک میلیون به آنها اضافه می‌شود. کشور ما دارای منابع عظیمی هست به طوری ۵ درصد منابع کل دنیا را در اختیار داریم اما چرا مردم ما فقیرانه زندگی می‌کنند این به خاطر این است که مدیریت نداریم به خاطر اینکه فساد وجود دارد، سیستم‌ها را هوشمند نمی‌کنیم فساد ساختاری داریم..

 

قالیباف ادامه داد: متاسفم که این طور می‌گویم اما از قدیم گفته‌اند هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی به بگندد نمک. ما باید شجاعانه بایستیم و با فساد مبارزه کنیم و حق مردم را بدهیم ما بر این باور هستیم.

 

سیدمصطفی هاشمی‌طبا:برای کسب چهار رای نباید خود را دوستدار بزرگ مردم معرفی کنیم/ وعده غیرعملی ندهیم

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در پایان مناظره سوم و در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: من دوست داشتم نوه شش ساله خود را می‌آوردم تا عملا نشان دهم که ما باید برای اینها کار کنیم. هر سیاستمدار و مسئولی باید مردم را دوست داشته باشد. دوست داشتن انواع مختلفی دارد.

 

او افزود: حضرت امام (ره) در زمان جنگ می‌توانست به مردم بگوید که جان خود را حفظ کنید اما چون مردم را دوست داشت به مردم گفت به جبهه‌ها بروید و از کشور دفاع کنید و شهادت افتخار ماست و به این ترتیب کشور را حفظ کرد.

 

هاشمی‌طبا گفت: ما برای چهار تا رای نباید خود را دوستدار بزرگ مردم معرفی کنیم و وعده‌های بزرگ و غیرعملی بدهیم. منابع این وعده‌ها و یارانه‌هایی که می‌گویید کجاست ؟چیزی نمی‌گویند و مشخص نیست.

 

او خاطرنشان کرد: من همیشه فرمایش رهبری که در زمینه استقلال ملی بود در ذهنم بوده است. حفظ ایران اولویت من است. به جای پخش یارانه بین همه مردم گفته‌ام که یارانه باید بین فقرا ، معلولین و خانواده‌های ناتوان تقسیم شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مساله اقتصاد مقاومتی گفت: نظام تولیدی و صادرات و کشاورزی ما باید اصلاح شود. مام وطن همه چیزها را به ما داده اما ما ناسپاس بودیم. همه ما از مام وطن شیره مکیده‌ایم و اکنون میراث یک کشور سترون را صاحب هستیم به گونه‌ای رفتار نکنیم که برای آیندگان ارثی نماند.

 

روحانی: پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف دست من بود اگر منتشر می‌کردیم الان اینجا نبودند

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مناظره زنده تلویزیونی گفت: من برخی نکات را نمی‌خواهم و مایل به مطرح کردن آن نیستم.

 

او ادامه داد: پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و با بعضی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم تا این پرونده در هنگام انتخابات منتشر نشود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من اگر آن روز مردانگی نکرده بودم شما اینجا نبودید، اظهار داشت: طرح شما همیشه لوله کردن بود. شما که هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من دانشجویان را دو ساعته لوله می‌کنم. اگر ما مخالفت نکرده بودیم همه دانشگاه‌های ایران پر از لوله بود.

 

روحانی خطاب به قالیباف اظهار داشت: شما ریاکاری می‌کنید اگر من تخلف کردم بهتر است شکایت کنید آن زمین هم خبر دارید اگر بحث زمین است اگر من اضافه داشتم تماما متعلق به شما باشد و اگر تخلف کردم شکایت کنید و ناراحتید بهتر است به املاک طرقبه نیز که در دست اقوام شما است رسیدگی شود.

 

وی خطاب به رئیسی نیز گفت: شما هر چه می‌خواهید بگویید شما قاضی هستید شما می‌توانید علما را دستگیر کنید اما امام رضا را برای مردم بگذارید امام رضا متعلق به شیعیان است اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز به روستاییان بفرستید بگذارید برای بعد از انتخابات.

 

وی ادامه داد: افرادی که با اتوبوس می‌آیند و نهادهای امنیتی پول را از کجا می‌آورند کافی است بهتر است با اینها برخورد کنید.

 

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: من الان اعلام می‌کنم آمادگی دارم به غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار آنها را برداشیم، مابقی تحریم‌ها را به خوبی و با قدرت برداریم و عزت و منافع ایران را به ملت ایران برگردانیم.

 

روحانی همچنین گفت: ما طی 4 سال با مردم عهد بستیم و توانستیم در برابر بایستیم.

 

روحانی با بیان اینکه عهد کردیم از رکورد خارج شویم و به رشد برسیم که به این مسئله رسیدیم، اظهار داشت: ما تعهد کردیم که تورم را کنترل کنیم که این کار را کرده و تورم را تک‌رقمی کردیم. کشاورزا ما تعهد کردیم در گندم خودکفا شویم که شدیم. شما 21 تن مواد غذایی اضافه تولید کرده و همان عهد را ادامه می‌دهیم. ما آب‌های مرزی را به کشور برگردانده و پاییز امسال کشاورزان ما با این آب کشاورزی می‌کنند.

 

او با اشاره به مبارزه با خشکسالی دریاچه اورمیه تصریح کرد: مردم! ما با هم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را گرفتیم. اگر کار دولت یازدهم نبود این دریاچه را امسال خشک نشده بود و  با یک طوفان در غرب کشور، ۱۴ میلیون دجار یک طوفان دهشتناک شده بودند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من به خانواده شهدا و ایثارگران وعده دادم که مطالبات باقی مانده آنها پرداخت می‌‌شود و در این دولت مطالبات باقی مانده از ۷۶ تا ۹۴ را پرداخت کردیم.

 

روحانی تاکید کرد: عهد من با شما راستگویی و صداقت است.

 

میرسلیم:با رباخواری بانک‌ها جنگ خواهم کرد

مصطفی میرسلیم در بخش پایانی مناظره امروز و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: هموطنان عزیز من شخصا ادعای معجزه ندارم. با یاری خود شما و عزم جزم شما می‌توان برای باز کردن گره‌های کشور اقدام کرد. در حال حاضر مهمترین مشکل مسئله فساد در دستگاه‌های اجرایی است که به سایر نهادها نیز منتقل شده است.

 

میرسلیم ادامه داد: من با رباخواری در بانک‌ها که موجب بدبختی تعداد کثیری از مردم کشورمان شده است، جنگ خواهم کرد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت یازدهم با کاهش تولید میزان تورم را کاهش داده است.این کار عین بی‌هنری است و کمر مردم را شکسته است. ما برای نجات کشاورزی و نجات خودروسازی با توجه به وضعیت بحرانی آب و محیط زیست برنامه داریم.

میرسلیم رسیدگی به وضعیت کارکنان دولت را از برنامه‌های خود خواند و تصریح کرد: ما به شرایط کارکنان دولت که قراردادی هستند و از گرفتاری مالی رنج می‌برند رسیدگی کرده و برایشان برنامه داریم. توجه به روستا و عشایر در اولویت برنامه‌های مردم است.ایجاد بازار صادراتی از برنامه‌های اصلی ما برای ایجاد اشتغال است .

 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی میان افراد دولت پاکدست، به مردم خدمت کرده و در راستای پیشرفت جمهوری اسلامی قدم برداریم.

 

جهانگیری: سالجاری ۹۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم

 

اسحاق جهانگیری در جمع‌بندی سخنانش در پایان سومین مناظره انتخاباتی گفت: ملت ایران از شما می‌خواهم در انتخابات شرکت کنید و به سوابق کاندیداها نگاه کنید. آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند برای کشور بهترند؟ ملت ایران شرایط کشور دشوار است ما از تحریم‌ها عبور کردیم و در این شرایط حساس باید کشور را از جنگ در منطقه دور کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: جنگ‌طلبان در جای جای اطراف کشور آمده‌اند و ما باید از ایران محافظت کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. مسائل و مشکلات کشور باید حل شود.

 

او ادامه داد: کارکنان دولت بازنشستگان نیروهای مسلح، کارگران، کشاورزان ، پرستاران، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، اهالی فرهنگ و هنر، دانشگاهیان، خبرنگاران و خانواده‌های ایثارگران و شهدا به صحنه بیایید و یک لحظه رای دهید و آینده کشور را رقم بزنید. امیرالمومنین می‌فرمایند هیچ کاری را فرمان ندارم مگر آنکه خود را ملزم به آن دانستم در حال حاضر زمان سعی و خطا وجود ندارد.

 

جهانگیری ادامه داد: آقای قالیباف این سومین باری است که کاندیدا می‌شوید. آیا مردم نسبت به ۱۲ سال قبل از ترافیک و محیط زیست و گداها راضی‌تر هستند؟ در انتخابات ۹۲، فقط ۷۰۰ هزار رای در تهران کسب کردید در حالی که نفر آخر مجلس از تهران بالای یک میلیون رای آورد.

 

جهانگیری بیان کرد: در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم برای سال ۹۶ تعداد ۹۵۰ هزار شغل مطمئن ایجاد کنیم در روستاها، عشایر و مناطق محروم ۱.۵ میلیارد از مجلس درخواست کرده بودیم.

 

رییسی:قاطعانه با فرار مالیاتی برخورد می‌کنیم

 

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مناظره زنده تلویزیونی گفت: همه منابع بررسی و کارشناسی شده و دقیق عرض می‌شود اگر جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توان با فساد مبارزه کرد و ما قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم.

 

او دامه داد : اگر از دست‌اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری شود و با روحیه اشرافی‌گری مبارزه شود حتما می‌توانیم برای دهک‌های پایین وضعیت بهتری انجام داد و ما قائل به انجام آن هستیم کما اینکه دولت هم در حال حاضر انجام داده است.

 

رییسی گفت: آقای روحانی من را می‌شناسد من روحیه قضایی دارم. این را دادستان کل کشور و معاون اول در دفتر شما به شما گفتند که مدارک و اسنادی  دارند از نزدیک‌ترین افراد به شما که دچار این مشکلات هستند. تشکیک در این مسائل با روحیه کسی که در راس دولت است هم خوانی ندارد. آقای جهانگیری می‌دانند ما ده سال در بازرسی کل با ایشان جلسه داشتیم. من در مسائل سیاست خارجی از شما بی اطلاع‌تر نیستم.

 

او افزود: موسس آمبودزمان جهانی ما و پاکستانی‌ها بودیم. من کمتر از شما آقایان نسبت به سیاست خارجی اطلاع  ندارم. من ورودم به سیاست خارجی و اطلاعاتم کمتر از شما نیست به جز در مساله خاصی که شما در آن ورود داشتید. نسبت به آزادی‌های سیاسی و مدنی که شما به ما تهمت می‌زنید این وظیفه دولت است.

 

رییسی گفت: مگر شما زبان را برای کردها آزاد کردید؟  خدا آزاد کرد. خدا خواست که از خط و زبان و لباسشان استفاده کنند. اینها حقوق خدادادی است دولت باید حمایت کند ما شهروند درجه یک و دو نداریم دولت باید به هشتاد میلیون خدمت دهد. ما هدف تهمت‌های روزنامه‌ها و رسانه‌های شما شدیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------