آخرین اخبار سیاسی

فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و حجاب,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چه اتفاقی رخ داده که مقوله حجاب که برای دهه‌ها به نوعی از موارد مورد مناقشه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود حالا در دوران حاکمیت یکدست به شکلی…

حادثه پشت گوش ماست؛ گسل‌های تهران فعال است



جدایی ری از تهران به بعد از انتخابات موکول شد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مقرر شده جدایی ری از تهران به برگزاری انتخابات شورای شهر مستقل در ری موکول شود، گفت: با این اقدام مشکل قانونی انتخاب شهردار مستقل ری حل می‌شود، اما سایر مسائل و مشکلات مدیریت شهری به قوه خود باقی می‌ماند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 مهدی چمران در نشستی خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد شش ماهه شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه ری ستون فقرات تهران مرکزی است، گفت: از نظر هویتی، شهر ری سال‌هاست که از تهران جداست و فرمانداری مستقل دارد، اما دولت به دنبال جدایی سیاسی ری است.

وی ادامه داد: از نظر خدمات شهری، ری و تهران در یکدیگر تنیده شده‌اند و به همین خاطر از سال 65 تاکنون، مصوبه جدایی ری از تهران اجرایی نشد؛ این گونه نبود که دولت‌های قبلی نخواهند این قانون را اجرا کنند، بلکه نتوانستند به دلیل پیچیدگی‌های مسائل مدیریت شهری این کار را انجام دهند.

به اعتقاد رییس شورای شهر تهران، مهم‌ترین آسیبی که این اقدام به دنبال دارد این است که ری به نقطه جاذب جمعیتی بدل خواهد شد و از آنجا که این منطقه چسبیده به تهران است، مشکلاتی برای پایتخت به دنبال خواهد داشت.

چمران به جلسات رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد و گفت: در نهایت کمیته تخصصی متشکل از نمایندگان مجلس، نظر خود را در این باره اعلام کرد و قرار شد پس از برگزاری انتخابات شوراها در سال آینده، ری از تهران جدا شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت اعلام کرده، جدایی ری از تهران قطعی است، درباره زمان و چگونگی انجام آن ابراز بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش ایسنا، چمران در بخش دیگر این نشست درباره پروژه پیاده‌راه خیابان 17 شهریور، با اشاره به اینکه ساماندهی میادین مهم شهر از جمله میدان امام حسین (ع) و میدان شهدا در دستور کار مدیریت شهری پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: در عین حال پیاده‌راه شدن حد فاصل این دو میدان، برنامه از پیش تعیین شده‌ای نبود.

وی با بیان اینکه در میدان امام حسین (ع)، زیرگذر خوبی احداث شده است، گفت: البته هنوز باید بر روی این زیرگذر کار شود و شورا نیز نظرات خود را در این باره اعلام کرده است.

رییس شورای شهر تهران همچنین به پیشینه میدان شهدا و وقایع مربوط به انقلاب اسلامی در این میدان، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به عنوان معمار و شهرساز از طرحی که برای میدان شهدا در نظر گرفته شده، راضی نیستم، چرا که اعتقاد دارم این میدان باید گسترش یابد و المان مناسبی در آنجا پیش‌بینی شود.

چمران خاطرنشان کرد: گسترش میدان شهدا می‌تواند از نظر ترافیکی شرایط بهتری را برای این محدوده رقم بزند و به همین خاطر در جلسات متعددی که در این باره برگزار شد، نظر خود را اعلام کردم.

اتصال دو میدان امام حسین(ع) و شهدا از طریق پیاده‌راه‌سازی در دستور کار قرار نداشت

وی در ادامه با بیان اینکه اتصال دو میدان یاد شده از طریق پیاده‌راه‌سازی در دستور کار قرار نداشت، افزود: همه اعضای شورای شهر با این تصمیم موافق نیستند، اما حالا که به هر دلیل این کار انجام شده است، باید تلاش کنیم مشکلات آن به حداقل برسد.

رییس شورای شهر تهران به مراجعات متعدد مردمی که به این پروژه اعتراض داشته‌اند، اشاره کرد و افزود: نشست‌ها و دیدارهای خود را با مردم و مسوولان شهرداری ادامه می‌دهیم تا مشکلات پروژه پیاده‌راه 17 شهریور، به بهترین نحو برطرف شود.

*خان هفتم برای فاینانس خط 3 مترو طی شد!

چمران در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق فاینانس‌های مترو، هفت خان رستم طی شده است، گفت: تمامی رفت‌وآمدها و موافقت‌ها انجام شده بود و شهرداری نیز سهم 15 درصدی پیش پرداخت خود از این فاینانس را که رقمی معادل 92 میلیارد تومان پرداخت کرد.

وی ادامه داد: دولت هم علی‌رغم مشکلاتی که داشت بخشی از سهم خود از پیش پرداخت فاینانس را پرداخت کرد و بخش باقی‌مانده نیز اخیرا در حال پرداخت است، اما یک درصد سهم بیمه که باید توسط شهرداری پرداخت می‌شد، مشکل‌ساز شد.

وی در توضیح مشکل پیش آمده در جریان فاینانس خط 3 مترو اظهار کرد: شهرداری از قبل این یک درصد را به بانک عامل پرداخت کرده بود، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز در ایام اخیر، درخواست شد که حق بیمه یک درصدی بر اساس یورو 3100 تومانی محاسبه شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری برای حل این مشکل تمام تلاش خود را انجام داد، افزود: تقاضا کردیم که این مسئله جزو مواد غذایی که در اولویت اختصاص ارز با نرخ مرجع قرار دارد، محاسبه شود ولی بانک مرکزی با این اقدام موافقت نکرد.

چمران ادامه داد: برابر آخرین اخبار، شب گذشته اعلام شد که بانک مرکزی پذیرفته برای حل مشکل حق بیمه ارز مرجع در اختیار شهرداری قرار دهد و به این ترتیب اگر مشکل دیگری پیش نیاید، به زودی فاینانس خط 3 که ارزشی حدود 1000 میلیارد تومان دارد، محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگر این نشست درباره علت تشکیل نشدن شورای شهر در «بهارستان» از توابع استان تهران، توضیح داد: بهارستان اگر به نصاب جمعیت شهری رسیده باشد، در انتخابات پیش‌رو شورای شهر آن تشکیل می‌شود.

وی درباره همزمانی انتخابات شورای شهر تهران با ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: نگرانی ما این است که انتخابات شوراهای شهر سیاسی شود، در حالی که اساسا این انتخابات برخلاف انتخابات ریاست جمهوری نباید در فضای سیاسی برگزار شود.

*باید دقت شود که انتخابات شوراها از عواقب و حواشی انتخابات ریاست جمهوری گریز داشته باشد

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه انتخابات در کشور ما جزو سالم‌ترین انتخابات همه کشورها بوده و خواهد بود، افزود: نقطه نظراتی درباره کیفیت برگزاری دو انتخابات پیش‌رو به صورت همزمان وجود دارد و به ویژه در شهرهای بزرگ باید دقت شود که از عواقب و حواشی انتخابات ریاست جمهوری گریز داشته باشیم.

چمران با بیان اینکه شورای شهر تهران اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر را آغاز کرده است، گفت: تمهیداتی برای گزینش افراد در حال پیش‌بینی است و مذاکراتی هم با وزارت کشور درباره کیفیت برگزاری انتخابات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: انتخابات شوراهای شهر طبعا با انتخابات ریاست جمهوری هم وزن نیست، چرا که در جریان انتخابات ریاست جمهوری مناظره‌های رادیویی و تلویزیونی و دعواها و کشمکش‌هایی وجود دارد، اما کاندیداهای شورای شهر تنها یک هفته فرصت تبلیغات دارند.

چمران با بیان اینکه شهر تهران در انتخابات پیش‌رو صاحب 31 نماینده در شورای شهر خواهد شد، گفت: باید مکانیزم لازم برای معرفی کاندیداها فراهم شود تا مردم بتوانند انتخاب دقیقی انجام دهند.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگر این نشست درباره عملکرد شش ماه گذشته مدیریت شهری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده، تصویب و اجرای طرح تفصیلی شهر تهران بود که اکنون با وضعیت قابل قبولی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه برخی اعتقاد داشتند اجرای طرح تفصیلی موجب کاهش آمار صدور پروانه و افزایش قیمت مسکن می‌شود، توضیح داد: این در حالی است که در شش ماهه گذشته، 20 درصد افزایش در آمار صدور پروانه نیز صورت گرفته است. افزایش قیمت مسکن هم تحت تاثیر عوامل دیگر و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بوده است.

چمران همچنین به پروژه‌های بزرگراهی اولویت‌دار برای شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: بزرگراه یادگار امام (ره) از جمله این موارد بود که با بکارگیری الگوی مناسبی از بزرگراه‌های طبقاتی، احداث شد و اخیرا به بهره‌برداری رسید.

وی همچنین به پروژه بزرگراه امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: علی‌رغم مشکلاتی همچون بافت ریزدانه معارض این پروژه‌، کار با سرعت دنبال می‌شود و در اوایل سال آینده بزرگراه امام علی (ع) به کمربندی شهرری متصل خواهد شد.

رییس شورای شهر تهران به تکمیل بزرگراه همت از دو سمت شرق و غرب اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری سال‌ها گرفتار این پروژه بود و با معارضان متعددی دست به گریبان بود، اما در نهایت این پروژه نیز در نیمه اول امسال به اتمام رسید.

چمران از پیگیری برای ترخیص واگن‌های در گمرک مانده در نیمه اول امسال نیز به عنوان یکی از اقدامات مهم شورای شهر یاد کرد و گفت: با ترخیص تجهیزات، اخیرا 70 واگن وارد چرخه ترافیک تریلی تهران شد و سایر واگن‌ها نیز به تدریج به ناوگان ریلی افزوده می‌شوند.

وی بر ضرورت پیش خرید واگن برای نیازهای دو تا سه سال آینده، تاکید کرد و گفت: خطوط جدید مترو بدون تامین واگن بی‌فایده است و به همین خاطر از هم‌اکنون باید به فکر پیش خرید واگن‌های جدید باشیم.

چمران در عین حال خاطرنشان کرد: به دلیل نوسان قیمت‌ها، هیچ یک از دو طرف آماده عقد قرارداد برای خرید واگن نیستند و تا هنگامی شرایط اقتصادی پایدار نشود، قرارداد جدیدی منعقد نخواهد شد.

رییس شورای شهر تهران اقدامات مدیریت شهری برای برگزاری مطلوب اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را نیز از کارهای مهم شش ماهه گذشته دانست و گفت: کار زیباسازی کل شهر تهران و به ویژه مسیرهای فرودگاه تا محل برگزاری اجلاس و محل‌های استقرار میهمانان خارجی به بهترین شکل انجام و اجلاس یاد شده با آبرومندی تمام برگزار شد.

وی با اشاره به افتتاح باغ موزه دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس سال جاری و همچنین برج پرچم واقع شده در مجاورت این باغ موزه، اظهار کرد: برج پرچم اگرچه از نظر ریالی و زمان قابل مقایسه با سایر پروژه‌های شهری نیست، اما از نظر هویتی کار با ارزشی برای شهر ما بود.

چمران ادامه داد: شورای شهر تهران پیش از این مصوبه‌ای را گذراند که به دنبال آن از پرچم به عنوان یکی از المان‌های زیباسازی شهری استفاده و مقرر شد که در هر کجا پرچم‌های رنگی برای تزیین استفاده می‌شود، پرچم ایران در مرتبه بلندتری قرار بگیرد.

رییس شورای شهر تهران درباره باغ موزه دفاع مقدس نیز به پیشینه تصمیم برای ساخت آن اشاره کرد و گفت: موضوع موزه جنگ حتی در زمانی که ایام دفاع مقدس به اتمام نرسیده بود، در ستاد تبلیغات جنگ مطرح بود، اما پس از اتمام جنگ تحمیلی، مکاتباتی برای اختصاص زمین در اراضی عباس‌آباد انجام شد و نتیجه همه پیگیری‌ها، پیش‌بینی 5000 متر زمین برای راه‌اندازی باغ موزه بود که البته این تصمیم به شوخی می‌مانست، چرا که چنین فضایی برای راه‌اندازی موزه دفاع مقدس کافی نبود.

وی با بیان اینکه اراضی دیگری در شرق، غرب و جنوب تهران به عنوان کاندیدای موزه دفاع مقدس مطرح بود، افزود: مقام معظم رهبری با اراضی در مجاورت بهشت زهرا (س) موافقت کردند و مطالعات مربوط به راه‌اندازی موزه دفاع مقدس در این فضا، توسط ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است، البته این پروژه بسیار وسیع‌تر از باغ موزه دفاع مقدس خواهد بود و در آنجا به شکل علنی صحنه‌های جنگ پیاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رییس شورای شهر تهران در ادامه، انجام حسابرسی از سوی شورای شهر در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران را از دیگر اقدامات مهم شورای سوم برشمرد و گفت: قرارداد با حسابرس برای انجام حسابرسی سال مالی 90 منعقد شده و گزارش نهایی آن اوایل سال آینده ارائه خواهد شد.

به گفته چمران، شفافیت مالی یکی از آرزوهای شورای شهر تهران بود که گام‌های مهمی برای تحقق آن برداشته شده و باید در دیگر شهرهای کشور نیز پیاده شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر سوم تاکنون 499 جلسه و 808 مصوبه را گذرانده است، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری، 42 مصوبه طی 40 جلسه برگزار شده، به تصویب رسید، ضمن اینکه 29 مورد تذکر مطرح شد و فرمانداری نیز به 10 مورد از مصوبات شورای شهر اعتراض کرد که پاسخ آنها داده شد و هیچ یک به کمیته حل اختلاف نرفت.

به گفته چمران، در نیمه نخست امسال، 19 طرح از سوی اعضای شورا و 22 لایحه از سوی شهرداری تهران اعلام وصول شد، ضمن اینکه 43 گزارش مالی نیز از سوی حسابرس مستقل شورای شهر در صحن قرائت شد.

به گزارش ایسنا، رییس شورای شهر تهران در ادامه از برنامه‌ریزی برای تدوین طرح جامع ترافیک تهران خبر داد و گفت: زمان اجرای طرح جامع قبلی، تقریبا به سر آمده و باید طرح جدیدی تدوین شود.

وی با بیان اینکه برابر طرح جامع ترافیک باید سالانه 15 کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود، گفت: مدیریت شهری به تناسب امکانات برای تحقق این موضوع تلاش کرده است.

چمران در عین حال با بیان اینکه به اهداف پیش‌بینی شده در امر توسعه ناوگان و خطوط اتوبوسرانی، دست نیافته‌ایم، اظهار کرد: اتوبوس‌های خریداری شده برای خطوط BRT توسط شرکت واحد تهیه شده و وزارت کشور امسال هم هیچ اتوبوسی به تهران واگذار نکرده است.

چمران اعتقاد دارد که به دلیل فقدان اتوبوس و متروی کافی، با مشکل آلودگی هوا مواجهیم و به همین خاطر باید حمایت‌های لازم برای تکمیل هفت خط اتوبوسرانی انجام شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه چهار خط سریع‌السیر نیز برای متروی تهران پیش‌بینی شده است، گفت: با این وجود این خطوط فعلا ساخته نخواهد شد، چرا که شاید مطالعات سال‌های بعدی، نتایج دیگری را به دنبال داشته باشد.

*هیچ یک از مصوبات شورای شهر بر زمین نمانده است

وی در پاسخ به اینکه آیا مصوبه بر زمین مانده‌ای در شورای شهر وجود دارد؟ گفت: هیچ یک از مصوبات شورای شهر بر زمین نمانده است، مگر اینکه در برخی موارد معارضی وجود داشته باشد که امکان اجرای مصوبه نبوده و باید برطرف شود.

چمران در پاسخ به سوالی درباره آمادگی مدیریت شهری برای زلزله احتمالی تهران، گفت: تهران در برابر زلزله، دفاع لازم ندارد و کار برای حل این مشکل بسیار پیچیده است. چرا که باید تمامی تاسیسات زیرساختی مورد بررسی مجدد قرار بگیرد و در صورت لزوم بازسازی شود.

رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری کار خاصی به جز مقاوم‌سازی و درست‌سازی ساختمان‌های جدید نمی‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به مشکل ریزدانگی بافت مسکونی تهران و کوچه‌های باریکی که هم‌اکنون برای امدادرسانی در مواقع ضروری مشکل‌ساز است، افزود: سازمان مدیریت بحران در این قبیل محلات، سوله‌هایی را پیش‌بینی کرده که در موقع وقوع زلزله می‌تواند جان‌پناه مناسبی برای مردم باشد، البته تاکنون 120 سوله ساخته شده که مسلما برای نیاز 400 محله پایتخت کافی نیست.

چمران همچنین مهم‌ترین اقدامی که در برابر زلزله باید در دستور کار قرار بگیرد را آموزش مردم دانست و گفت: معمولا اولین کسانی که در محل وقوع حادثه حاضر می‌شوند، خود مردم هستند و به همین خاطر آموزش‌ها می‌تواند در دو ساعت اول وقوع حادثه که وقتی که زمانی طلایی شمرده می‌شود، موثر باشد.

وی به امکاناتی که استان‌های معین تهران در صورت وقوع زلزله ارائه می‌کنند، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هوابرد پادگان منجیل، معین استان تهران است اما حضور این نیروها در شهر تهران، دست‌کم سه ساعت زمان نیاز دارد.

*حادثه پشت گوش ماست؛ گسل‌های تهران فعال است

چمران هم همچون بسیاری دیگر از مسوولان مدیریت شهری که در برابر سوالی درباره میزان آمادگی پایتخت برای وقوع زلزله احتمالی قرار می‌گیرند، دعا کرد که هیچ‌گاه چنین حادثه‌ای رخ ندهد و البته گفت که حادثه پشت گوش ماست، چرا که گسل‌های تهران فعال است.

وی با بیان اینکه گسل‌های تهران در هنگام تهیه طرح جامع، مورد مطالعه قرار گرفته بود، افزود: مطالعات جدیدی در این باره انجام شده و به عنوان مثال اعلام شده که گسل ری در جنوب تهران همچون گذشته خطرناک نیست، اما گسل شمال تهران همچنان فعال و خطرناک است.

*ساخت و ساز بلندمرتبه در حریم گسل‌ها ممنوع است

چمران با بیان اینکه تمهیدات شهرسازی لازم برای اراضی واقع شده در گسل پیش‌بینی شده است، گفت: در حریم گسل‌ها ساخت و ساز بلندمرتبه ممنوع است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کیفیت شیر در پایتخت، گفت: هر چند این موضوع به ما ارتباطی ندارد، اما به عنوان یک مدیر موضوع را از مسوولان مربوطه پیگیری کردیم و اعلام کردند که از آب ژاول و وایتکس در شیر استفاده نمی‌شود.

احتمالا در چند روز آینده با پدیده وارونگی هوا مواجه خواهیم شد

چمران همچنین در پاسخ به اینکه بیشترین مطالبات شهروندان در هنگام مراجعه به شورای شهر، کدام موارد است؟ گفت: دغدغه‌های عمومی مردم، آلودگی هوا و ترافیک است و احتمالا در چند روز آینده با پدیده وارونگی هوا مواجه خواهیم شد.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم را بافت فرسوده دانست و گفت: کارهای انجام شده برای بافت فرسوده تهران در مقایسه با وسعت پایتخت چندان چشمگیر نیست، اما با این وجود میزان ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده نسبت به سال‌ گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

شهرداری تهران یک آدم یا امپراتوری نیست

چمران دغدغه‌های خصوصی شهروندان در هنگام مراجعه به نمایندگان خود در شورای شهر را مربوط به نحوه پرداخت عوارض، جلوگیری از تخلفات شهرسازی، از بین بردن درختان و نیز پرداخت عوارض مربوط به تجاری‌های خلاف قانون دانست و گفت: به هر حال شهرداری تهران یک آدم یا امپراتوری نیست، بلکه نهادی است که به نمایندگی از مردم، باید حقوق همه شهروندان را رعایت کند و دریافت عوارض نیز در همین راستاست.

به گزارش ایسنا، نشست خبری امروز رییس شورای شهر تهران حاشیه جالبی هم داشت.

در جریان این نشست، صدای فریاد افرادی که گویا از مراجعان شورا بودند از طبقه پایین ساختمان شورای شهر به گوش می‌رسید که چمران در پاسخ به اینکه علت این موضوع چیست؟ با لحن شوخی به خبرنگاران گفت: احتمالا شهروند یاد شده مطالبه مربوط به عوارض دارد و یا ممکن است قصد ملاقات با شهردار را داشته و به او اجازه نداده‌اند و یا اینکه ملک او معارض بزرگراه امام علی (ع) بوده و یکی از سه قسط مربوط به آن را دریافت کرده و اکنون درخواست مابقی پول خود را دارد!/ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------