آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

سخنان احمدی نژاد ناشی از عدم آگاهی وی است



موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار شفاف با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر غیر قانونی بودن ابلاغهای مجلس به دستگاه اجرایی، گفت: ما باید یک شرطی برای کاندیدا شدن ریاست جمهور بگذاریم و آن شرط این است که هر کسی می خواهد کاندیدای ریاست جمهور شود باید حداقل یک دوره نماینده مجلس بوده باشد.

وی ادامه داد: چون آقای احمدی نژاد در مجلس نبوده با سیستم و کارهای مجلس آشنایی ندارد علت این نابسامانی ها هم همین است. احمدی نژاد نمی داند که اختیارات مجلس چیست و قوانین در چه سطحی است. بنابراین کسی که می خواهد برای ریاست جمهوری کاندید شود باید یکسری نماینده مجلس بوده باشد تا بداند جایگاه حقوقی مجلس چیست و چگونه باید به قوانین احترام بگذارد.

 

  کمیسیون برنامه و بودجه,کاندیدای ریاست جمهور ,عدم آگاهی احمدی نژاد,اخبار

 

این نماینده مجلس عدم آشنایی احمدی نژاد با مجلس را دلیل اظهارات غیر قانونی اش دانست و خاطرنشان کرد: تصور می کنم عدم آشنایی آقای احمدی نژاد نسبت به این مسایل باعث می شود هر از چند گاهی اظهار نظرهایی داشته باشد که خلاف قانون است.البته شخص رییس جمهور فکر می کنند که در چارچوب قانون صحبت می کند و این موضوع چالشی را در کشور به وجود می آورد.

 

ثروتی یاد آورشد: مجلس محل قانون گذاری و تفسیر قوانین است و چنانچه قانونی نیاز به تفسیر داشته باشد مجلس باید تفسیر کند .آقای احمدی نژاد نشان داده که اعتقاد ضعیفی نسبت به مجلس محل قانونگذاری دارد و چون اعتقاداتش ضعیف است نمی تواند حدود اختیارات  مجلس را احساس کند. لذا این امر موجب به اظهار نظراتی می شود که این اظهار نظر ها مورد نظر اندیشمندان و خردمندان نیست.

 

وی افزود: قانون این اختیار را داده که قواینی که مجلس تصویب کرده و رییس جمهور به دستگاهها برای اجرا ابلاغ نمی کند را رییس مجلس ابلاغ کند.  زمانیکه قانون اساسی را می نوشتند اندیشمندان احساس کردند نباید بن بستی برای اجرای قانون وجود داشته باشد اما اگر رییس جمهور به هر دلیل لجبازی کرد و قانونی را ابلاغ نکرد ریاست مجلس بتواند قانون را ابلاغ کند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مصوبات مجلس نباید خلاف قانون باشد، تصریح کرد: قانون داریم که مصوبات دولت نباید بر خلاف قوانین باشد و اگر خلاف قانون بود ریاست مجلس می تواند مانع اجرای آن شود .اینکه آقای رییس جمهور می گویند مجلس نمی تواند مصوبات دولت را لغو کند به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رییس جمهور نسبت به جایگاه و اختیارات مجلس است.

 

ثروتی تاکید کرد: اصولا آقای رییس جمهور  ذهنیت مثبتی نسبت به مجلس ندارد و تصور می کند نظام جمهوری اسلامی یک حکومت خاصی است در حالیکه نظام ایران اسلامی، جمهوری  و یک نظام پارلمانی است و رییس جمهور باید زیر نظر پارلمان انجام وظیفه کند.درست است که رییس جمهور پس از مقام معظم رهبری دومین جایگاه را در کشور دارد اما از نظر اجرای قوانین کاملا باید زیر نظر مجلس باشد.

 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه،اظهارداشت: مقام معظم رهبری به دلیل کثرت تخلفات قانونی رییس جمهور در سفر به کرمانشاه اعلام کردند که در آینده نظام پارلمانی شود و رییس جمهور جای خود را به نخست وزیر بدهد نخست وزیری که منتخب مجلس است و باید پاسخگوی باشد تا این احساس مستقل بودن رییس جمهور از بین برود.

این نماینده مجلس گفت: دیدگاه آقای رییس جمهور این است و کاری نمی توان کرد ایشان به عنوان یک شخص می تواند اظهار نظر کند اما در اجرا باید تابع قانون باشد. اما بیان و اظهار نظرش به عنوان رییس جمهور خلاف است و تنها به عنوان یک شخص می تواند نظری داشته باشد چراکه به عنوان رییس جمهور حرفش باید در چارچوب قانون باشد./شفاف

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------