آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

تکلیف اصلاحیه سوال از رئیس جمهور چه شد؟



  ، شورای نگهبان,سوال از رئیس جمهور,رئیس جمهور آینده,اخبار

 

طرح دوفوریتی علی مطهری در بن بست شورای نگهبان

تکلیف اصلاحیه سوال از رئیس جمهور چه شد؟

شروع کش و قوس های این اصلاحیه جنجالیه اما از تصویب و بالافصه رد آن بعد از گذشت یک شب آغاز شد.این طرح دو فوریتی اول تصویب شد اما هنوز یک شب از تصویب آن نگذشته ، کلیات ان در جلسه روز بعد مجلس رد شد تا معلوم نشود دلیل تغییر رای یک شبه چه بوده است. بعد از آن اما با اعتراض نمایندگان طراح به نحوه رای گیری و درخواست ...

 

شفاف: سوال، سوال و باز هم سوال. انگار شکسته شدن تابوی چندین ساله و ماجرای سوال از رئیس جمهور نمی خواهد رسانه ها را ترک کند و همچنان خبر آفرین می شود.

هنوز چهارشنبه سوال از محمود احمدی نژاد و پاسخ های طنز گونه  وی از یادها نرفته بود که  علی مطهری از پیگیری کننده گان اصلی طرح سوال، دست به کار شد تا قانون مربوط به سوال از رئیس جمهور را اصلاح کند و مانع بی احترامی رئیس جمهورهای آینده به مجلس شودتا رئیس جمهور های آینده با خیال راحت راهی محکمه سوال نشوند.

 

بر اساس این طرح، اگر نصف به علاوه يك يا اكثريت نمايندگان از پاسخ‌هاي رييس‌جمهور قانع نشوند، سوال به قوه‌قضاييه ارجاع مي‌شود و اگر تعداد سوالات ارسال شده به قوه‌قضاييه به شش مورد برسد، زمينه استيضاح رييس‌جمهور مهيا مي‌شود. در واقع نمايندگان امضا‌كننده اين طرح در نظر داشتند با محكم‌كاري‌هاي قانوني مانع از اين شوند تا رييس‌جمهور در جلسه سوال به هر شكل كه مي‌خواهد با مجلس سخن بگويد.

 

شروع کش و قوس های این اصلاحیه جنجالیه اما از تصویب و بالافصه رد آن بعد از گذشت یک شب آغاز شد.این طرح دو فوریتی اول تصویب شد اما هنوز یک شب از تصویب آن نگذشته ، کلیات ان در جلسه روز بعد مجلس رد شد تا معلوم نشود دلیل تغییر رای یک شبه چه بوده است.

 

بعد از آن اما با اعتراض نمایندگان طراح به نحوه رای گیری و درخواست 50 تن از نمایندگان برای رای گیری مجدد، این طرح دوباره به رای گذاشته شد و تصویب شد تا برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شود.

 

حالا اما در تازه‌ترين اتفاق، شوراي نگهبان طرح اصلاح آيين‌نامه مجلس براي انجام سوال از رييس‌جمهوري را مغاير قانون اساسي اعلام كرده است تا ماجرای سوال از رئیس جمهور همچنان ادامه دار شود.

 

شوراي نگهبان اصلاح ماده‌هاي 196 و 197 آيين‌نامه مجلس براي طرح سوال از رييس‌جمهوري را مغاير با اصل 88 و بند دوم اصل 89 قانون اساسي دانسته است. سخنگوي شوراي نگهبان گفت: طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 آيين‌نامه داخلي مجلس كه مربوط به نحوه سوال از رييس‌جمهور است با ايراد شوراي نگهبان مواجه شد.

 

عباسعلي كدخدايي در رابطه با نظر شوراي نگهبان درخصوص طرح دوفوريتي اصلاح مواد 196 و 197 قانون آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: بر اساس نظر اعضاي شوراي نگهبان تبصره دو ماده 197 آيين‌نامه داخلي مغاير با اصل 88 قانون اساسي و بند 2 اصل 89 قانون اساسي شناخته شد.

 

بر اساس تبصره يك اصلاحيه ماده 196، تعداد سوالات نبايد از پنج سوال بيشتر شود و بر اساس تبصره دو، پس از ارسال سوال يا سوالات براي رييس‌جمهور، امكان كاهش يا افزايش امضاها وجود ندارد. بر اساس اصلاحيه ماده 197 اين آيين‌نامه، مدت طرح سوال يا سوالات از طرف نماينده منتخب سوال‌كنندگان حداكثر 30 دقيقه و مدت پاسخ رييس‌جمهور حداكثر يك ساعت است كه طرفين مي‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم كنند.

 

در اين صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر يك از دو طرفين بيان مي‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌كنندگان و پاسخ‌هاي رييس‌جمهور مطرح مي‌شود. بر اساس تبصره يك اين ماده، پس از اين مرحله، درباره پاسخ رييس‌جمهور به هر يك از سوالات از نظر قانع‌كننده بودن يا نبودن به صورت جداگانه راي‌گيري مي‌شود؛ چنانچه نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رييس‌جمهور به سوالي قانع نشده باشند و جواب رييس‌جمهور ناقض قانون يا استنكاف از اجراي قانون باشد، آن سوال به قوه قضاييه ارسال مي‌شود.

 

بر اساس تبصره دو اين ماده هم در صورتي كه تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رييس‌جمهور به عدد شش برسد، طرح استيضاح رييس‌جمهور با رعايت مفاد اصل 89 قانون اساسي و مواد آيين‌نامه داخلي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد.

 

به این ترتیب ، اصلاحیه سوال از رئیس جمهور با مخافلف شورای نگهبان مواجه شده است و به مجلس برگشت می خورد.در این میان اگر مجلسی ها قانع نشوند، مجمع تشخیص وارد کار و زار خواهد شد و باید منتظر ماند و دید در نهایت تکلیف طرح دوفوریتی علی مطهری بعد  از این همه جنجال چه خواهد شد؟/شفاف

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------