آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

«اشتون» رفت «ظریف» زیر ضرب



اخبار ,اخبار سیاسی ,دیدار اشتون و ظریف

 

اخبار سیاسی -  دو دیدار «کاترین» انتقادبرانگیز شد

«اشتون» رفت «ظریف» زیر ضرب

 

 «کاترین اشتون»، تهران را تازه ترک کرده‌ بود که خبر دیدار او با دو بانوی ایرانی، صدای مخالفان این سفر را درآورد. برخی رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند «اشتون» علاوه بر نرگس محمدی، به‌عنوان فعال حقوق زن، با گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز دیدار کرده ‌است.

 

ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس ۲۳ساله‌ای بود که به دلیل مطالب وبلاگش بازداشت شد اما به‌دلیل اتفاقاتی در بازداشتگاه جان داد. تصویر مادر پیر ستار، چادر سیاه پوشیده و قاب‌عکس فرزند در دست، در کنار کاترین اشتون، اوایل صبح روز گذشته به نقل از «بی‌بی‌سی» در شماری از سایت‌های داخلی بازنشر ‌شد.

 

همزمان خبرهای جسته‌وگریخته‌ای از بازدیدهای «اشتون» در اصفهان منتشر ‌شد که خودش خواسته بود بدون حضور خبرنگاران و عکاسان انجام شود. اما خبر بازدید او از اصفهان، در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، به سرعت جای خود را به واکنش‌های مخالفان دیدار «اشتون» با فعالان زن داد.

 

خبرهای غیررسمی، حاوی این ادعاست که «اشتون» با شش یا هفت زن ایرانی به‌عنوان نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرده ‌است. «اشتون» در نشست خبری با ظریف از اینکه «روز جهانی زن» (8 مارس) در تهران به‌سر می‌برد، ابراز خشنودی کرده ‌بود.

 

اشتون در مورد دیدارهایش در تهران به خبرنگار «بی‌بی‌سی» گفته است: «ما از ابتدا در طرح موضعمان درخصوص حقوق‌بشر در ایران خیلی صریح بوده‌ایم. برای من به‌طور خاص، خیلی مهم بود که همزمان با «روزجهانی زن» از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می‌توان شرایط را تغییر داد.»

 

او همچنین در بیانیه‌ای که در پایان سفر خود به تهران منتشر کرده به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و افزوده است: «کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق‌بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفت‌وگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان و بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.»

 

اما دیدار روز اول سفر اشتون به تهران با زنان، موضع‌گیری وزارت‌خارجه را نیز در پی داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «در رابطه با دیدار هماهنگ‌نشده اشتون، به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده ‌است.»

 

مرضیه افخم درباره برخی برنامه‌های غیررسمی و هماهنگ‌نشده در جریان سفر کاترین اشتون به ایران توضیح داد: «موارد پیش‌آمده مبتنی بر نگاه متاثر از برخوردهای گزینشی سیاسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق‌بشر است.»

 

مرضیه افخم، اضافه کرد: «اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی‌کند.» افخم یادآوری کرد: «تماس با جامعه مدنی تا زمانی‌که مداخله در امور داخلی تلقی نشود و احترام به آداب و ارزش‌های کشورها مدنظر قرار گرفته باشد، در برنامه سیاست خارجی امری شناخته‌شده بوده، کما اینکه وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سفر به سایر کشورها در این چارچوب با فعالان جامعه مدنی از جمله محققان، استادان و نویسندگان دیدار و تبادل‌نظر می‌کند.» 

 

 واکنش‌های تند مجلسی‌ها

چند خبرگزاری و سایت اصولگرا، فارغ از دیدارهای گسترده دیپلماتیک روز یکشنبه «اشتون» با مقامات ایران، شروع به برانگیختن واکنش‌های تند برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی به دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با زنان ایرانی کردند.

 

اغلب این واکنش‌ها از سوی نمایندگان مجلس که عموما برای خبرنگاران در دسترس‌تر هستند، مطرح ‌شد.  در بین واکنش‌های متعدد منتشرشده از سوی دو پایگاه خبری «فارس» و «تسنیم»، «ابراهیم آقامحمدی»، عضو «کمیسیون امنیت ملی» مجلس طلایه‌دار تندترین واکنش بود.

 

او گفته «بحث سوال و استیضاح وزیر خارجه به دلیل دیدار خارج از عرف دیپلماتیک اشتون، جدی است.»... «هدف اصلی هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دیدار با فتنه‌گران و ضد انقلاب‌ها بوده است و دیدارهای دیگر برای آنان حاشیه‌ای است، پس وزارت خارجه به خاطر کوتاهی‌اش باید پاسخگو باشد.»

 

واهمه من این است که وزارت خارجه شاید می‌خواهد که این دیدارها صورت بگیرد وگرنه معنا ندارد که در جمهوری اسلامی یک میهمان، خلاف پروتکل دیپلماتیک رفتار کند.» این نماینده معتقد است که «اشتون باید به‌خاطر رفتار خارج از پروتکل دیپلماتیک از ایران اخراج می‌شد.»

اینجا تهران است نه اوکراین!

 

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس نیز تاکید کرد «آنها در دو سفر خود (اشاره به سفر هیات پارلمانی اروپا و کاترین اشتون به تهران) در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران «فضولی» کردند و در چنین شرایطی اجازه تاسیس دفتر به آنها نخواهیم داد، زیرا این اقدام به مصلحت نیست.»

 

او با انتقاد از رفتار مداخله‌جویانه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «خانم اشتون باید بداند اینجا تهران است، نه اوکراین!»محمد اسماعیلی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز این دیدار را «نشان شکل‌گیری توطئه‌ای جدید» دانست و گفت: «نمایندگان وزارت امور خارجه باید در این رابطه پاسخگو باشند و از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.»

 

«مایکل مان»، سخنگوی «اشتون» نیز روز گذشته گفت: «خانم اشتون می‌خواست به ایران بیاید تا برخی مقام‌هایی را که تاکنون ندیده بود، ملاقات کند.»به گزارش «ایسنا»، او توضیح داده، «این سفر، دیدار رسمی رییس سیاست خارجی «اتحادیه اروپا» بود تا مسایل موردنظر دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا ورای برنامه هسته‌ای موردبررسی قرار گیرند؛ مسایل منطقه‌ای، سیاسی و ژئوپلیتیک. همچنین موضوع حقوق‌بشر مطرح شد، به هر حال نگرانی‌های مستندی در این زمینه وجود دارد و در نهایت خانم اشتون می‌خواست پتانسیل زمینه‌هایی که طرفین می‌توانند در آینده درباره آن همکاری کنند را بسنجد. اما باید بگویم که بیشتر اینها بستگی به پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران دارد...

 

احضار کاردار یونان افاقه نکرد

این ماجرا مسبوق به سابقه است، پیش از این نیز سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران، به‌خاطر دیدار آنها با جعفر پناهی، فیلمساز و نسرین ستوده، وکیل و حقوقدان، موجب واکنش برخی به این دیدار شده ‌بود. اگر‌چه هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به‌دعوت مجلس به تهران سفر کرده ‌بودند، اما تیر اعتراض نمایندگان مجلس، به سمت وزارت ‌خارجه کمانه کرد و آنها در اظهارات متعددی، وزارت‌خارجه را در این دیدار مقصر قلمداد کردند.

 

این وزارتخانه نیز توضیح داد به‌دلیل اینکه میزبان این گروه نبوده، در جریان جزییات سفرشان نیز نبوده ‌است. با این حال دستگاه دیپلماسی در واکنش به این دیدار، کاردار یونان را به وزارت خارجه احضار کرد. با این حال، یک‌ماه گذشته، این موضوع جزو پرسش‌های نمایندگان از وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی نیز بود که با توضیحات وزیر نیز قانع نشدند.

 

 دیدار با این دو فرد که به‌دنبال حوادث بعد از انتخابات 88 محکومیت قضایی برای آنها صادر شده ‌بود، جزو شروط این هیات برای سفر به ایران بود. «تسنیم» این خبر را منتشر کرده بود. پیش از این در آبان‌ماه سال 90 به‌خاطر مشروط‌کردن سفر به این دیدار، دولت ایران با صدور ویزای آنها موافقت نکرده‌ بود.

 

---------------------------------------

 

ظریف: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با «اشتون» داشتم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح روز گذشته در توییترش نوشت: «این اولین بار است که در سال‌های متمادی ایران میزبان یک رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است. گفت‌وگوهای سازنده‌ای با بارونس اشتون درباره‌ روابط ایران و اتحادیه اروپا و مذاکرات کشورمان با 3+3 انجام شد.»او همچنین اعلام کرد احترام به حقوق هسته‌ای ایران می‌تواند به توافق‌نهایی پیش از تابستان منتهی شود.

اخبار سیاسی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------