آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن هاشمی: فساد سیستماتیک عموماً از تاثیرات تصمیمات حاکمیتی آغاز می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: فساد اداری عمدتاً از قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در کشور و تناقض‌های…

اژه‌ای: اظهارنظرم درباره بهشت و جهنم ناظر به سخنان آقای روحانی نیست / آخرین اخبار از وضعیت پروند های بابک زنجانی، رحیمی،خاوری...



اخبار,اخبار سیاسی, محسنی اژه ای

 

 اخبارسیاسی - تذکر اژه‌ای به کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می‌دهند/ اظهارنظرم درباره بهشت و جهنم مردم، شخصی بود

 غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری امروز خود درباره اظهار نظرش در روز 15 خرداد در قم توضیح داد و گفت به این سخنان اعتقاد داشتم و اظهار نظرم شخصی بود نه در مقام یک مسئول قضایی.

  دادستان کل کشور در شصت و سومین نشست خبری خود باز هم از پرونده های داغ روز سخن گفت و البته این بار اول به کسانی که به گفته او به صورت باندی و گروهی، اقدام به بدحجابی و بی عفتی می کنند، هشدار داد و بعد از آن به سئوالات رسانه ها پاسخ گفت.

او در پاسخ به خبرآنلاین درباره سخنرانی اش در قم هم توضیح داد. سخنگوی دستگاه قضایی، در این سخنرانی خود، با اشاره تلویحی به سخنان رئیس جمهور حسن روحانی، گفته بود کار نداشتن به بهشت و جهنم مردم، به سخره گرفتن زحمات علمای دین است.

محسنی اژه ای وقتی در مقابل این پرسش قرار گرفت که چرا اظهار نظر سیاسی از شما شنیده شده است؟ توضیح داد که اظهار نظر شخصی کرده است.او توضیح داد: این صحبتهای من، ناظر به سخنان جناب آقای روحانی نیست. وقتی در راستای وظایف قوه قضاییه سخن می گویم، اظهار نظرم حقوقی است، ولی وقتی من شخص محسنی هستم، حتما در راستای مسایل کشور، بی تفاوت نیستم و در مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی به عنوان شهروند و طلبه و فردی که در این مدت طولانی در کشور بوده ام، اگر چیزی به ذهنم برسد، حتما نظر خود را مطرح می کنم. آن سخنان نیز از باب جایگاه سخنگوی قوه قضاییه نبود و از شخص خودم است."

هشدار اژه ای به بی حجابان گروهی و هماهنگ شده
سخنگوی دستگاه قضا تذکر اول خود را به کسانی داد که حجاب را رعایت نمی کنند. اژه ای گفت: کسانی که فرهنگ ابتذال را ترویج می دهند و بر خلاف خواست ملت، بی عفتی و بی اخلاقی و بی حجابی را ترویج می کنند، توصیه می کنیم دست از این کارها بردارند، ناگزیر دستگاه های انتظامی و قضایی با آنها برخورد می کنند.

او تلویحا به انتشار کلیپ ها و تصاویر بدحجابی در فضاهای سایبر اشاره کرد و از نیروی انتظامی خواست تا با جرایم مشهود برخورد کند و اجازه ندهند افراد معدودی فضای جامعه را بهم بزنند.

اژه ای اینطور پلیس را مخاطب قرار داد: پلیس وظیفه دارد کسانی را که به صورت باندی و گروهی و با برنامه ریزی اقدام به اینگونه جرایم می کنند، شناسایی شوند، باندشان کشف شود و پلیس از سیستمهای اطلاعاتی کمک بگیرد و این افراد را دستگیر کند.


سخنگوی دستگاه قضا به ماموریت جدید خود اشاره کرد و درباره بررسی دستگاه قضایی از سیل استانهای شمالی به نمایندگان رسانه ها خبر داد و گفت: لازم است از کار کسانی که باعث می شوند مسیر رودخانه کم عرض شود یا ساختمان در آن ساخته شود یا باعث شود سیل خسارت بیشتر از حد طبیعی به بار آورد، جلوگیری شود.

دادستان کل کشور همچنین از اعزام هیئت دستگاه قضایی به دو استان سیل زده شمالی خبر داد و گفت این هیئت امروز اعزام می شود و بررسی های لازم صورت می دهد و گزارش کامل تهیه می کند. از برخی منابع محلی گزارش داشتیم که لایروبی نشده و مسئولان دولتی، بی تفاوت بوده اند، ولی مرجع رسمی نبوده و اینها بررسی می شود.

سرنوشت متهمان سال 88
دادستان کل کشور درباره رویدادهای سال 88 نیز توضیح داد و گفت: به نفع کسانی است که از ایران خارج شده اند و متهم هستند. آنها به نفعشان است به کشور برگردند و توصیه می کنم به همه کسانی که در مسایل امنیتی و مالی اگر تحت تعقیب هستند، به ایران برگردند و به پرونده شان رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین از تکمیل پرونده دادستانی برای 27 نفر در رویدادهای سال 88 خبر داد و گفت برای 13 نفر از اینها حکم غیابی صادر شده و در روزنامه ها آگهی شده است و 4 نفر نیز جدیدا حکم غیابی شان به اجرای احکام رفته و البته آنها نیز حق واخواهی و اعتراض دارند و می توانند از خود دفاع کنند. بقیه نیز مراحل اجرایی شان در حال طی شدن است. 14 نفر دیگر نیز کیفرخواست صادر شده ولی به دادگاه نرفته است.

او همچنین درباره سرنوشت پرونده برادر مه آفرید خسروی محکوم اعدامی در پرونده 3 هزار میلیاردی خبر داد و گفت این فرد غیابا محاکمه شده و حق قانونی برای واخواهی دارد و به نفعش است برگردد و از خود دفاع کند.

 

در جدول زیر پرسش و پاسخ مطرح شده در این نشست خبری را می خوانید؛

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

عدم پرداخت بدهی 9 هزار میلیاردی بابک زنجانی

روزنامه ایران

قرار بازداشت موقت او تمدید شده و اقداماتی با هماهنگی دولت صورت گرفته تا درباره چگونگی شناسایی و حصول اموال همکاری کند. وزارت امور خارجه، نفت و دیگران نیز همکاری می کنند. اولین بخش اموال او به ارزش 1500 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده است. دادستانی و نماینده او همچنان در حال شناسایی اموال در داخل و خارج کشور هستند. بعضا چند  نفری نیز بازداشت شده اند و تحقیق می شوند.

رسیدگی به معوقات بانکی به کجا رسید؟

واحد مرکزی خبر

پرونده ها در حال رسیدگی است از جمله "باقری درمنی" حکمش قطعی شده است و در موارد کثیری نیز دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم وارد شده است. لذا پرونده ای معطل نمانده که کنار گذاشته شده باشد. کسی بیش از هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشت، اخیرا می گوید 350 میلیارد تسویه کرده. یا کسی گفته بود 80 میلیارد تومان معوقه داشت و به من نامه داد که در حال تسویه است. امیدواریم همه بدهکاران، خودشان با بانکها تسویه حساب کنند.

مجازات قانونی افراد بدپوشش و بدحجاب چیست؟

شبکه خبر

زمانی کسی، بدون توجه به حجاب اسلامی، بی مبالاتی می کند، جرم مرتکب می شود که می تواند قاضی حکم شلاق بدهد یا جریمه. ولی برخی به صورت گروهی و باندی این جرایم را مرتکب می شوند و می خواهند دهن کجی به نظام کنند، این جرم، عنوان دیگری به جز بی حجابی پیدا می کند و جرم ساده نیست. برخی نیز علاوه بر این جرایم، مزاحمتی را برای مردم در خیابان یا فروشگاه ایجاد می کنند و سبب اذیت و آزار خانواده ها می شود که شرایط آنها متفاوت است و ممکن است دو عنوان مجرمانه داشته باشد.برخی نیز جرم را تکرار می کنند که حبس، شلاق، جزای نقدی، محرومیت های اجتماعی دارد که حسب مورد و تشخیص قاضی اعمال می شود. برخی سیستمهای امنیتی و اطلاعاتی گزارش می  دهند و می گویند برخی به صورت باندی و گروهی با انگیزه هایی به غیر از بدحجابی اقدام به این کار می کنند.

درباره بازگرداندن خاوری چه شد؟

روزنامه حمایت

اقدامات توسط اینترپل در دست انجام است

پرونده معاون سابق بانک مرکزی و مدیرعامل سابق بانک صادرات چه شد؟

حزب الله

پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات باز است و به دادگاه رفته.

شکایت های مجلس درباره برخی دستگاه ها چه شد؟

روزنامه اعتماد

هنوز حکمی صادر نشده است.

پرونده مدیرعامل سابق ستاد سوخت و باشگاه پرپولیس؟

نسیم آنلاین

فرد بازداشت شده، همچنان در بازداشت است و پرونده به دادگاه نرفته.

دلیل بازداشت یک خانم خبرنگار اصلاح طلب؟

روزنامه شرق

هیچ متهمی که خانواده اش خبر نداشته باشد از بازداشت او نداریم. چنین چیزی صحیح نیست که دو هفته گذشته باشد و خانواده از محل بازداشت خبر نداشته باشند. اتهام افراد هم تا زمان تحقیقات اولیه قابل اعلام عمومی نیست. تماس با خانواده داشتن، یک چیز است و خبر نداشتن چیز دیگری است. ممکن است کسی در زندان اوین باشد، ولی ندانند در کدام بند باشد. این ممکن است. این فرد را خانواده اش می دانند بازداشت شده و در کدام زندان است.

پرداخت دیه محکومان که به دلیل اطاله دادرسی به سالهای بعد می کشد  و بیمه دیه را نمی دهد چگونه است؟

خبر رادیو

به مردم توصیه می کنیم با همدیگر مصالحه کنند و  پرونده را تسریع کنند خیلی بهتر است. به نفع طرفین است با صلح کنار بیایند که منافع و برکات زیادی دارد. بعد هم دیه تا زمانی که پرداخت نشود، به روز پرداخت، باید بدهد. اگر هم کسی دینی مانند دیه دارد و واقعا ثابت شود ندارند، زندان نمی روند. دادخواست می دهند و با احراز اعسار، بازداشت نمی شود.

سرنوشت پرونده محمد رضا رحیمی چه شد؟

روزنامه افکار

چون اسم بردید جواب نمی دهم. هر چند شخصا تمایل دارم درباره پرونده ها توضیح دهم.

پسر یکی از مسئولان سابق، لیستی را از بدهکاران بانکی با اسم و رسم در شبکه اجتماعی منتشر کرده، آیا قانونی است؟

خبرگزاری مهر

نامه بانک مرکزی به قوه قضاییه که حاوی اسامی بود، مهر "به کلی سری" داشت. اگر از این لیست باشد، به لحاظ انتشار سند به کلی سری، قابل تعقیب است واگر از جای دیگر باشد که کذب در آن باشد، حکم دیگری دارد و قابل تعقیب است و حق نداشته منتشر کند و اذهان را مشوش می کند که قابل پیگیری است.

آیا نوشته یک مجری صدا و سیما درباره یک خانم خبرنگار خارج از ایران که نسبت ناروا به او زده است، قابل تعقیب است؟

خبرگزاری ایلنا

اگر علیه او حرف زده و آن فرد هم نتواند از خودش دفاع کند، خلاف شرع و وجدان و قانون و اخلاق است که با شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب است.

پرونده تامین اجتماعی و سعید مرتضوی چه شد؟

خبرگزاری ایرنا

از جزئیات خبر ندارم و هنوز پرونده در دادسراست و به دادگاه نرفته است.

سخنان وزیر ارشاد درباره تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ، چطور ارزیابی می کنید؟

خبرگزاری آریا

این توضیح را از وزیر ارشاد بپرسید. قوه قضاییه در چهارچوب اختیارات قانونی، عمل می کند. اگر عمل فراتر از این اختیارات شده است، بفرمایید.

اعدام سریع مه آفرید خسروی و بدون اطلاع چرا اتفاق افتاد؟

 

دادگاه به پرونده او رسیدگی کرده و جلسات متعددی داشته است. از دادستان نیز شنیدم خانواده اش را به خاطر همین ملاقات داده اند و ضوابط و معمول این است که قبل از اجرای حکم، به خانواده ملاقات می دهند و آنها می  دانستند که این ملاقات به خاطر اجرای حکم است. توقع نیز هست که در برخی احکام، رسانه ها مطلع شوند که الزام قانونی نیست. گاهی می گویند این پرونده سنگین است و توقع دارند که مردم مطلع شوند، این توقع بی جا نیست.

پرونده رانت 650 میلیون یورویی به کجا رسید؟

روزنامه خراسان

تا الان گزارش رسمی در این باره به ما ارجاع نشده و به عنوان رانت نیز ما وارد نمی شویم. همان کسی که بیش از 1000 میلیارد معوقه داشته نامه نوشته که 350 میلیارد تسویه کرده ام و بقیه اش را می دهم.

آیا ورود قوه قضاییه به طوفان و 5 کشته وارد می شود؟

خبرگزاری تسنیم

نه، تاکنون ورود نکرده ایم.

پرونده ای که در مجتمع قضایی باز شده به کجا رسید؟

خبرگزاری فارس

منظورتان باقری درمنی است؟ پرونده او قطعی شد و چند پرونده جاری نیز دارد.

شکایت 50 دانشجوی بسیجی از لیلا حاتمی چه شد؟

خبرگزاری بسیج

از شکایت خبر ندارم.گاهی وقتها شکایت می شود و خواسته شاکی حاصل نمی شود، این به معنای عدم رسیدگی نیست.

آیا معتادان دوباره زندانی می شوند؟

خبرگزاری آنا

بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در مواد 15 و 16، معتاد به صرف معتاد بودن، قابل تعقیب و مجازات نیست، اما قابل بازپروری و درمان هست، مگر معتادانی که تجاهر به این کار می کنند.

 اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------